2020-07-12, 23:15
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
"Du måste ha sett nåt" är väl vad Ljungqvist frågar Anders Björkman?

Jag vet inte. Längre. Det är ju vad jag också trott sedan start. Men bandet innehåller många fler repliker än som redovisats offentligt. Man får nog lyssna 100 ggr för att höra exakt vad som sägs.

Egentligen skulle jag vilja höra i långsammare tempo men via Youtube kan man väl bara höra i livetempo? Vet du hur man gör sånt?
Citera
2020-07-12, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Nu vänner måste vi hjälpas åt. Jag har nu lyssnat igenom LAC-bandet ungefär 25 gånger och stoppat varje gång jag tycker att jag kan urskilja vad folk säger.

Jag försöker alltså höra både rösterna i förgrunden och i bakgrunden.

Jag har kursiverat där jag är osäker/ där det är ohörbart för mig.

Så här långt har jag kommit. Hjälp till!

LAC-BANDET/ FÖRSÖK ATT HÖRA

BRUS

LAC svarar: 90 000.

Ljungqvist säger sin klassiska replik: Ja det är mord på Sveavägen.

BRUS

LAC säger: … prata med polisen.

Man säger: Ja.

BRUS

LAC säger: Mord på Sveavägen.

Man säger: siffror (1 0 0 nånting)

BRUS

Man säger: Tror taxikillen håller på och ringer.

BRUS

Man säger: Ja det är bra.

BRUS

Man säger: Kan va två.

BRUS

Man säger: Han va väl runt 40.

BRUS (röster)

Man säger: Hörde ba ett skott.

BRUS

Man säger: Försvann då/Det är han då

BRUS

Man säger: Såg ni hur han såg ut?

BRUS

Man säger: ohörbart för mig

BRUS

Man säger: …försvann

BRUS

Man säger: Måste ha en läkare (han säger ”lekare”, stockholmare/upplänning)

BRUS

Man säger tydligt: Du måste ha sett nåt.

BRUS OCH SIGNALER (röster svagt i bakgrunden)

Man säger tydligt: Såg du var han tog vägen?

LÄNGRE TYSTNAD (det låter som om någon ”lagt tystnad” över röster)

Man säger: …såg hur han sprang ner i…

BRUS

BRUS

Man säger tydligt: Ja. (ej Ljungqvist, rösten låter som SE)

BRUS OCH SIGNALER

Man säger tydligt: Har´u signalement på den där killen? (Ljungqvist)

BRUS

Man säger: Stor huva

BRUS OCH SIGNAL

Man säger: Mössa

BRUS OCH SIGNALER

Man säger tydligt: Han är här.

Kvinna hos polisen säger ”Polisen”

BRUS

Kvinna hos polisen säger ”Hallå”

BRUS (röster svagt i bakgrunden)
https://youtu.be/5_iIg3li9TQ
Vet inte om den här tillför något mer än "han sprang ner i den smala gränden"
Citera
2020-07-12, 23:16
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Om du med ryssroteln menar DF och den gråzonsgrupp som kallades Företagsskyddsgruppen så finns det väl en hel del som indikerar det trots DF:s olika förklaringsmodeller.

Jag uppfattar att Tore ärligt ansåg att dessa var som han uttryckte det "Gubbar i slokhatt" och att han själv stödde Näss modernisering av arbetet i verkligheten med analytiker och högskoleutbildat folk snarare än gubbar som smög runt och borrade in mikrofoner i sängstolpar men ändå hade ansvar att hålla koll på dem. Grupperingen hade uppvaktat honom att "utreda" misstankar mot självaste OP flera gånger men det var uppgifter han varken fick eller ville ta. Så baktalade också "vännerna" honom och Näss som KGB tillgångar. Det verkar vara grupperingens generalargument. All som inte köper våra slutsatser måste vara KGB. Från Guillio till Schori i tidernas evighet.

Jag gör en liten pudel Bobo. Hade jag läst lite längre i tråden ( vilken verkar vara omöjlig att hinna i fatt -med ert tempo i skrivandet, men även min brist på tid och kanske intresse) hade jag sett att du även tittar ovanför brottsplatsen.
Gott så.
Citera
2020-07-12, 23:19
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
https://youtu.be/5_iIg3li9TQ
Vet inte om den här tillför något mer än "han sprang ner i den smala gränden"

Precis, tack. Lyssnade/läste just Portnoy. Men även där saknas en del repliker från bakgrunden.
Citera
2020-07-12, 23:20
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Jag vet inte. Längre. Det är ju vad jag också trott sedan start. Men bandet innehåller många fler repliker än som redovisats offentligt. Man får nog lyssna 100 ggr för att höra exakt vad som sägs.

Egentligen skulle jag vilja höra i långsammare tempo men via Youtube kan man väl bara höra i livetempo? Vet du hur man gör sånt?
Nej, jag vet inte hur man gör sådant. Möjligen genom att använda en spelare som kan strömma från YT?
Citera
2020-07-12, 23:22
Medlem
bartrams avatar
Citat:
Colby was a strong critic of Angleton's activities: "Colby had long believed that the true function of the agency was to collect and analyze information for the President and his policymakers. He maintained that it was not the CIA's function to fight the KGB; the KGB was merely an obstacle en route to scaling the walls surrounding the Politburo and the Central Committee. In Colby's mind, his concept of the CIA's mission was an article of faith. But in Angleton he saw only a KGB fighter and a failed spycatcher."
https://spartacus-educational.com/SSangleton.htm
CIAs sanna funktion var att infiltrera och korrumpera, vilket Colby själv sysslat en hel del med, t.ex när han byggde upp CIAs Stay-behind-nät i Stockholm.

Det håller inte att Angleton tvingades avgå för att han var paranoid och slut. Angleton hade subversiva kontakter över hela världen vilka var av stort värde för CIA. Han skulle definitivt ha kunnat vara spindeln i nätet för känsliga operationer i Kalla krigets slutskede.

Det var kanske så att Angleton höll på med "black operations" även efter sin avgång, så som vissa beskyller Dulles för att vara Mastermind i JFK-mordet trots att han avgått som DCI 1961, men var Angleton operativ 1985-1986?. Han dog ju i lungcancer maj 1987
Citera
2020-07-12, 23:23
Medlem
Citat:
/.../

Åtminstone i webbläsaren kan du klicka på "Inställningar" (kugghjulet) och välja hastighet.
Citera
2020-07-12, 23:24
Bannlyst
Till wilmerxy

För mycket Remy Martin nu igen?

Visst, jag har en agenda, det erkänner jag villigt. Högst upp på den står att få den hemligstämpel lyft, som den svenska regeringen satt på sanningen om Palmemordet. Jag vill att de personer som bevisligen haft insyn i den riktiga utredningen av PM ska få regeringens tillåtelse att träda fram, uppge sina befattningar och roller åttiosex-åttiosju och tala om för svenska folket vad de vet. De enda personer av de möjligen hundratalet människor som vet vad den hemliga Palmeutredningen kom fram till som hittills trätt fram och bara antytt vad de vet är Walter Kegö, kommissarie och spaningsledare i Säkerhetspolisens utredning av Palmemordet, hans utredningskollega polisinspektör Jan Henrik Barrling samt OP:s folkrättsexdpert och senare OP2-officeren Bo Theutenberg. Men, det finns fler åklagare, säkerhetspoliser, officerer i underrättelsetjänsterna och inte minst personer i regeringen Carlson och efterföljande regeringar som vet sanningen.

Jag tror ingen här på forumet har något emot den punkten på min agenda. Eller?

Sen har jag i likhet med många andra på det här forumet en egen teori om vad som hände, vilken jag redogjort för, bl a på detta forum. Jag anser att den passar bäst med det som är känt om Palmemordet. Den behöver naturligtvis inte vara rätt bara för att den passar bra, men det är överenstämmelsen med fakta som får mig att övertygas om dess riktighet. Man kan godta eller förkasta den och mitt resonemang. Det står alla fritt. Men, då gärna med välgrundade argument och inte med svepande idiotiförklaringar. Sådana undegräver, som jag tidigare påpekat, bara din egen och dina arguments trovärdighet.

Idag vet allmänheten inte vem som mördade Palme. För att sanningen ska bli känd krävs att de som söger sig ha haft insyn i utredningen och vet som mördat Palme får lägga fram de bevis och andra omständigheter som talar för deras sak. De har de ännu inte fått göra. Bara därefter kan allmänheten få visshet, om det är som de påstått eller om alltihop bara är ytterligare en dimridå.

Tiden kommer sannolikt att utvisa vilken teori som är riktig, din, min eller någon annans PM-teori. Det brukar den göra och jag hoppas att den gör det.
Citera
2020-07-12, 23:28
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TashunkeWitko
Åtminstone i webbläsaren kan du klicka på "Inställningar" (kugghjulet) och välja hastighet.

Lysande! Tack. Lyssnade nyss i halvfart men det var för långsamt. Då går det inte att urskilja bakgrunden. Provar nu med 0,75. LAC-replikerna ska fram!

Förresten, den här brusreducerade varianten? Är den verkligen korrekt? Tycker det saknas röster...och nu kom jag precis på svaret. Bakgrundsrösterna har reducerats bort som brus. Riktigt synd.
Citera
2020-07-12, 23:32
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Nu vänner måste vi hjälpas åt. Jag har nu lyssnat igenom LAC-bandet ungefär 25 gånger och stoppat varje gång jag tycker att jag kan urskilja vad folk säger.

Jag försöker alltså höra både rösterna i förgrunden och i bakgrunden.

Jag har kursiverat där jag är osäker/ där det är ohörbart för mig.

Så här långt har jag kommit. Hjälp till!

LAC-BANDET/ FÖRSÖK ATT HÖRA

BRUS

LAC svarar: 90 000.

Ljungqvist säger sin klassiska replik: Ja det är mord på Sveavägen.

BRUS

LAC säger: … prata med polisen.

BRUS

LAC säger: Mord på Sveavägen.

Man säger: siffror (1 0 0 nånting)

BRUS

Man säger: Tror taxikillen håller på och ringer.

BRUS

Man säger: Ja det är bra.

BRUS

Man säger: Kan va två.

BRUS

Man säger: Han va väl runt 40.

BRUS (röster)

Man säger: Hörde ba ett skott.

BRUS

Man säger: Försvann då/Det är han då

BRUS

Man säger: Såg ni hur han såg ut?

BRUS

BRUS

Man säger: …försvann

BRUS

Man säger: Måste ha en läkare (han säger ”lekare”, stockholmare/upplänning)

BRUS

Man säger tydligt: Du måste ha sett nåt.

Man säger tydligt: Såg du var han tog vägen?

LÄNGRE TYSTNAD (det låter som om någon ”lagt tystnad” över röster)

Man säger: …såg hur han sprang ner i…

BRUS

BRUS

Man säger tydligt: Ja. (ej Ljungqvist, rösten låter som SE)

BRUS OCH SIGNALER

Man säger tydligt: Har´u signalement på den där killen? (Ljungqvist)

BRUS

Man säger: Stor huva

BRUS OCH SIGNAL

Man säger: Mössa

BRUS OCH SIGNALER

Man säger tydligt: Han är här.

Kvinna hos polisen säger ”Polisen”

BRUS

Kvinna hos polisen säger ”Hallå”

BRUS (röster svagt i bakgrunden)

Jag kan inte urskilja mycket i bruset men reagerade på ett par saker i det som gick att höra:

...Man säger: Hörde ba ett skott...
Fanns det något annat vittne än SE som sa sig bara hört ett skott?

...Man säger: Stor huva...
Kan det vara stor luva han säger? (luva=mössa)
Citera
2020-07-12, 23:38
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Jag kan inte urskilja mycket i bruset men reagerade på ett par saker i det som gick att höra:

...Man säger: Hörde ba ett skott...
Fanns det något annat vittne än SE som sa sig bara hört ett skott?

...Man säger: Stor huva...
Kan det vara stor luva han säger? (luva=mössa)

Jag tycker betoningen i "Hörde ba ett skott" ligger på "skott". Annars hade han väl betonat på "ett"?

Jag hör "Stor huva" och sen "mössa". Men luva är förstås också möjligt. Ska lyssna igen.
Citera
2020-07-12, 23:40
Medlem
Citat:
Man kan börja med Angleton och se om man kan söka sig ned till Sveavägen. Han hade garanterat något emot Olof Palme och hans kommande resa till Moskva.

https://iesho.blogspot.com/2020/02/58-fran-mitt-perspektiv-1.html
https://iesho.blogspot.com/2020/02/59-fran-mitt-perspektiv-2.html
Skulle man inte gå åt andra hållet tycks jag ha hört förut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in