2020-07-11, 23:23
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junaz
Min gissning är att Janne lär välja Ekdal eller Olsen som kapten om Granqvist väljer att sluta. Jag hoppas på det förstnämnda, med Pontus Jansson som vice. Ekdal känns som en given kapten av de alternativ vi har idag.

Emil Forsberg och Robin Olsen är inte kaptensmaterial.
Ekdal tycker jag känns rätt given. Hans ständiga skadeproblem är dock ett aber, vilket troligen inte blir bättre med åren. Pontus Jansson kanske behöver spela in sig i laget mer?

Håller med om Forsberg och Olsen. Så långt ifrån kaptensmaterial det bara går. Hade troligare bara blivit sämre av det.
Citera
2020-07-12, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Ekdal tycker jag känns rätt given. Hans ständiga skadeproblem är dock ett aber, vilket troligen inte blir bättre med åren. Pontus Jansson kanske behöver spela in sig i laget mer?

Håller med om Forsberg och Olsen. Så långt ifrån kaptensmaterial det bara går. Hade troligare bara blivit sämre av det.

Lustig hade inte heller varit ett dumt val som kapten men problemet är att han är lite äldre och kommer troligtvis sluta efter EM. Som jag skrev förut diggar man hans inställning.
Citera
2020-07-12, 00:20
Medlem
Brottar-Bertils avatar
Jag ser ingen given efterträdare till Granqvist. Larsson och Ekdahl är de som ligger närmast, men Larsson har inte många matcher kvar i landslaget och Ekdahl är kroniskt skadedrabbad. Helst ska en kapten vara given i laget och dessutom spela kontinuerligt. VNL är gjuten i startelvan och kanske skulle utvecklas ett snäpp både som person och spelare med bindeln på armen? Jansson kan ju börja med att ta en plats i laget och gärna spela i en bättre klubb än Brentford. Det skulle kännas märkligt med en spelare från ett brödgäng som lagkapten när han har en United-spelare bredvid sig.
Citera
2020-07-12, 02:35
Medlem
junazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83

Ja, det är skadeproblematiken som stör med Ekdal, helt klart. Nu har han dock spelat 90 minuter senaste fem matcherna som lagkapten i Sampdoria (i Quagliarellas frånvaro). Vi får hoppas han håller sig fortsatt skadefri.

Citat:
Ursprungligen postat av Brottar-Bertil
Jag ser ingen given efterträdare till Granqvist. Larsson och Ekdahl är de som ligger närmast, men Larsson har inte många matcher kvar i landslaget och Ekdahl är kroniskt skadedrabbad. Helst ska en kapten vara given i laget och dessutom spela kontinuerligt. VNL är gjuten i startelvan och kanske skulle utvecklas ett snäpp både som person och spelare med bindeln på armen? Jansson kan ju börja med att ta en plats i laget och gärna spela i en bättre klubb än Brentford. Det skulle kännas märkligt med en spelare från ett brödgäng som lagkapten när han har en United-spelare bredvid sig.
Fast du glömmer några saker:

- Jansson är den mittback som är given bredvid VNL den dagen Granqvist lägger av. Så jag tror inte han får några större problem att "ta en plats" när Granqvist inte finns med i bilden, eller förr om Granens obefintliga form håller i sig.

- Hans "brödgäng" (Brentford) där han ju faktiskt är lagkapten slåss om en direktuppflyttningsplats till Premier League, och i värsta fall lär de få kvala dit, så det är ju inte någon bedrövlig nivå han spelar på till vardags.

- Att vara den bästa spelaren är inte alltid synonymt med att vara den bästa ledaren/kaptenen. Naturligtvis är VNL den bättre backen av de två, annars hade han inte varit startspelare i Man U medan Jansson spelar i Brentford. Men jag tror inte riktigt han har de ledaregenskaper som krävs, han verkar oftast trivas bäst bredvid en mer auktoritär/styrande spelare (ex Granqvist och Maguire) som är bättre lämpad än honom som kapten.
Citera
2020-07-12, 12:56
Medlem
Känns ju rätt givet att vicekapten Ekdal tar över efter Granen. Pontus Jansson lär väl bli ny vice. Om hans Brentford skulle gå upp i PL har vi två ordnare mittbackar i PL och en i Bundesliga (Joakim Nilsson). Till det spelar Helander, Holmén och Hadžikadunić riktigt bra i hyfsade klubbar (Rangers, Willem II, Rostov). Tror knappast Janne petar Granen från truppen, men hans startplats hänger på en riktigt skör tråd.
Citera
2020-07-12, 15:28
Medlem
Rätta mig om jag har fel. Men Ekdal har väl på senare år hållt sig relativt skadefri?
Citera
2020-07-12, 15:58
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etunda
Rätta mig om jag har fel. Men Ekdal har väl på senare år hållt sig relativt skadefri?

Sen han kom tillbaka till Italien inför förra säsongen får man säga att han i praktiken har varit skadefri sett till spelade matcher.
Citera
2020-07-12, 18:42
Medlem
Brottar-Bertils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av etunda

Men nog f*n drog han på sig corona i stället...
Citera
2020-07-12, 19:18
Medlem
Brottar-Bertils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junaz
- Hans "brödgäng" (Brentford) där han ju faktiskt är lagkapten slåss om en direktuppflyttningsplats till Premier League, och i värsta fall lär de få kvala dit, så det är ju inte någon bedrövlig nivå han spelar på till vardags.

Jag raljerade lite. Men om han blir kvar i Brentford och de inte går upp i PL är det ett problem, helt klart.
Citat:
- Att vara den bästa spelaren är inte alltid synonymt med att vara den bästa ledaren/kaptenen. Naturligtvis är VNL den bättre backen av de två, annars hade han inte varit startspelare i Man U medan Jansson spelar i Brentford. Men jag tror inte riktigt han har de ledaregenskaper som krävs, han verkar oftast trivas bäst bredvid en mer auktoritär/styrande spelare (ex Granqvist och Maguire) som är bättre lämpad än honom som kapten.

Du har rätt i princip så klart. Men jag är tveksam till att en andradivisionslirare har den auktoritet som behövs för att leda ett landslag, och även om ingen skulle säga det rakt ut tror jag att det skulle infinna sig en osäkerhet kring detta, mer eller mindre omedvetet.
Citera
2020-07-13, 10:37
Medlem
Det här med att Jansson skulle spela i en lite sämre liga. Nu har jag inte följt Championship jättenoga, men har svårt att se att hans konkurrenter skulle spela i bättre ligor. Allsvenskan och skotska ligan kan knappast hålla högre nivå? Det är väl bara Joakim Nilsson (som jag hoppas får en chans) som ska spela i Bundesliga som tillhör en starkare liga?
Citera
2020-07-13, 12:01
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottar-Bertil
Du har rätt i princip så klart. Men jag är tveksam till att en andradivisionslirare har den auktoritet som behövs för att leda ett landslag, och även om ingen skulle säga det rakt ut tror jag att det skulle infinna sig en osäkerhet kring detta, mer eller mindre omedvetet.

Granqvist gjorde det helt okej i landslaget när HIF spelade i Superettan.

Vi har spelat med andradivisonsspelare i landslaget många gånger utan att de varit något direkt problem.
Citera
2020-07-13, 14:19
Medlem
Brottar-Bertils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Granqvist gjorde det helt okej i landslaget när HIF spelade i Superettan.

Vi har spelat med andradivisonsspelare i landslaget många gånger utan att de varit något direkt problem.

Spelar du dum med flit? Granqvist hade många år i landslaget bakom sig och hade spelat på en betydligt högre nivå än HIF innan han gick dit. För övrigt var den allmänna uppfattningen att han blev sämre av att spela i Superettan och fick svårare med tempot i landslaget. Säger du emot? Nu handlade ju inte diskussionen heller om andradivisionsspelare generellt utan om huruvida det är lämpligt att ha en sådan som lagkapten.
Senast redigerad av Brottar-Bertil 2020-07-13 kl. 14:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in