Citat:
Ursprungligen postat av
Steff83
Ekdal tycker jag känns rätt given. Hans ständiga skadeproblem är dock ett aber, vilket troligen inte blir bättre med åren. Pontus Jansson kanske behöver spela in sig i laget mer?
Håller med om Forsberg och Olsen. Så långt ifrån kaptensmaterial det bara går. Hade troligare bara blivit sämre av det.
Ja, det är skadeproblematiken som stör med Ekdal, helt klart. Nu har han dock spelat 90 minuter senaste fem matcherna som lagkapten i Sampdoria (i Quagliarellas frånvaro). Vi får hoppas han håller sig fortsatt skadefri.
Citat:
Ursprungligen postat av
Brottar-Bertil
Jag ser ingen given efterträdare till Granqvist. Larsson och Ekdahl är de som ligger närmast, men Larsson har inte många matcher kvar i landslaget och Ekdahl är kroniskt skadedrabbad. Helst ska en kapten vara given i laget och dessutom spela kontinuerligt. VNL är gjuten i startelvan och kanske skulle utvecklas ett snäpp både som person och spelare med bindeln på armen? Jansson kan ju börja med att ta en plats i laget och gärna spela i en bättre klubb än Brentford. Det skulle kännas märkligt med en spelare från ett brödgäng som lagkapten när han har en United-spelare bredvid sig.
Fast du glömmer några saker:
- Jansson är den mittback som är given bredvid VNL den dagen Granqvist lägger av. Så jag tror inte han får några större problem att "ta en plats" när Granqvist inte finns med i bilden, eller förr om Granens obefintliga form håller i sig.
- Hans "brödgäng" (Brentford) där han ju faktiskt är lagkapten slåss om en direktuppflyttningsplats till Premier League, och i värsta fall lär de få kvala dit, så det är ju inte någon bedrövlig nivå han spelar på till vardags.
- Att vara den bästa spelaren är inte alltid synonymt med att vara den bästa ledaren/kaptenen. Naturligtvis är VNL den bättre backen av de två, annars hade han inte varit startspelare i Man U medan Jansson spelar i Brentford. Men jag tror inte riktigt han har de ledaregenskaper som krävs, han verkar oftast trivas bäst bredvid en mer auktoritär/styrande spelare (ex Granqvist och Maguire) som är bättre lämpad än honom som kapten.