Citat:
Ursprungligen postat av
Lookalike
Fortsättning förhör nummer 9.
.....
F:Nej,jag tänkte på privata fotografier,att man tagit kort på t ex när du är ute med vapnet och skjuter på någon skytteförening elller nånting sån där,eller att du har foto för stöldbegärligt skydd,så att säga.
C:Ja,för stöldförsäkring då menar du,som man ska visa försäkringsbolaget ifall man får inbrott.
F:Jag tänkte allmänt bara,om du har foton på den aktuella Smith&Wesson revolvern som vi eftersöker,om du har det någonstans?
C:När vi var på kaknäs en gång,då tog vi en sån där liksom gruppbild.Jag har tror jag´har,men då,nu vet jag inte var jag har det där.Jag tror,jo det var,det var en utav dom där i klubben han skulle visst,snacka om att han skulle emigrera till,vad var det,Australien eller,långt bort i helvetet,så att vi var några man då så står vi där och tog liksom sån här gruppbild..,och då hade vi ju..
F:Är det någon bild du har kvar och kan visa för utredningen här?
C:Jag vet inte...men jag har ett svagt minne av det.Det är möjligt att dom andra,jag tror,jag kanske visade dom eller gav dom..ohörbart..du kan väl fråga dom kanske.
F: Det kan inte vara så att du kan titta hemma själv Christer,om du har den här bilden på den aktuella revolvern och i så fall kan hjälpa till och överlämna den till undertecknad här?
C:Ja,jag vet inte om jag har den.
F:Men du kan undersöka det Christer?
C:Ja,undersöka kan jag.
F: Då tackar jag för det.
C:Vad var det för mening med det..
F:Jo,men det vore intressant att se just vapnet som du har försålt,som du säger,att kunna se det.
C:..ohörbart..det är ju bara att titta i en sån där Smith&Wesson katalog så ser ni hur det ser ut..ohörbart..eller vad är det för mening med det,om det redan finns riktiga fotografier..
F:Men jag frågar om du hade några fotografier på din tidigare Smith&Wesson revolver som du ägt?
'
C:Ja,det är möjligt att jag har det nånstans..ohörbart..
F:Har du i så fall lust att överlämna det till undertecknad?
C:Ja,om jag hittar det.
F: Då tackar jag för det Christer och så släpper vi den frågan och går vidare i utred..eller i förhöret här.
Det här avsnittet i förhöret är något jag inte kommer runt.
1. Man tar bara upp teman i förhör 9 där man redan vet svaren på frågorna. CA ska läggas till handlingarna och får minst sagt ledande frågor var han köpt revolvern. PU vet redan svaret man vill ha och lägger det i CAs mun.
2. Man har tidigare gjort husrannsakan hos CA och jag får nu för mig att man letar efter en gruppbild på CA med vapen i hand ute på Kaknäs skjutbana i glada vänners lag. Nu frågar man specifikt om CA vet var denna bild tagit vägen som jag läser förhöret.
3.
När CA refererar till "de i klubben" så får han inga frågor om vilka dessa är. Lennart G vet så klart redan detta. CA säger också "Det är möjligt att dom andra,jag tror,jag kanske visade dom eller gav dom..ohörbart..du kan väl fråga dom kanske."
En naturlig fråga skulle kunna vara vilka dessa personer är, men Lennart G svarar: "Det kan inte vara så att du kan titta hemma själv Christer,om du har den här bilden på den aktuella revolvern och i så fall kan hjälpa till och överlämna den till undertecknad här?" Allt tyder på att Lennart G redan vet "vilka de andra är"!
4. Lennart G vet redan att CA har bilden hemma. Allt annat CA blir tillfrågad om i detta förhör handlar om sånt PU redan vet. CA ska bara avfärdas och glömmas bort efter förhöret. Men skulle CA hitta bilden som han kanske sparat som livförsäkring så är inte PU speciellt intresserad av denna enligt Lennart G utan den ska
"överlämnas till undertecknad här!". Lennart G vill till varje pris lägga vantarna på bilden personligen innan PU får se den!
5. Lennart G ägnar sig åt att cirkulera runt CA och umgås privat med honom flera år fram till CAs död för att regelbundet hålla koll på vad CA kan tänkas ta sig för.
Vore jag lite konspiratorisk lagd skulle jag tro att polisen med Lennart G i fronten försöker dölja att något kommer fram här. Något som förevigades vid Kaknäs skjutbana i form av ett gruppfoto med CA med vapen i hand och "de andra".