Citat:
Ursprungligen postat av
MaxWalter
Först vill jag tacka Lookalike för arbetet kring polisförhören med CA. Ett strålande arbete som jag aldrig klarat av.
Jag tycker nog att CA ger rimliga svar på de frågor han får, även om det ibland är lögner.
Att Christer passar in i en gärningsmannaprofil är inte ett bevis på någonting. Finns säkert många med Christers personlighet.
När och hur ofta han besökte caféer kan ju knappast vara en stor och viktig fråga.
CA’s kusliga och ”stirrande blick” kan bero på hans ögonsjukdom eller nedsatta syn.
Detta tolkades tydligen av vissa som om CA var en obehaglig och farlig person.
När det gäller mordvapnet kan det vara en revolver som t.ex. är insmugglad från utlandet och som inte finns registrerad i något svenskt register.
Ja mycket är lull-lull som kan passa in på vem som helst och tidvis ger han ett trovärdigt intryck. Man får väga in att han förhörs upplysningsvis 8-21 år efter mordet. Han är inte delgiven misstanke eller sitter häktad. Han vet att PU behöver vapnet eller annan teknisk bevisning, indicier eller en påkommen lögn här och där leder ingen vart.
Han lyckas mindre bra med att förklara omständigheterna kring vapnet, flytten och det falska alibit.
Med en bättre åklagare hade det förmodligen räckt för en häktning tillsammans med signalementet. Om man hade förevisat en bild och frågat alla vittnen, så hade någon garanterat pekat ut honom som möjlig GM.
Det är det jag saknar med utredningen. Den var för snäll och klen, trots tyngden i materialet. Man skulle ha pressat honom mycket hårdare. Exempelvis ställs aldrig den klassiska frågan "var det du som mördade Olof Palme?". Man skulle ha tryckt på hårdare och lastat ner honom med alla försvårande omständigheter. Möjligen hade han spruckit, för redan vid enkla frågor ser det ut att låsa sig för honom, som favoritfiket och frågan om flickvännen.