2020-07-12, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Det mest värdefulla vapnet är en S&W .357 Magnum med det felaktiga serienumret 61575. Det är värt 50 miljoner.

Inte längre - den summan gällde vid en fällande dom. Nu lär den vara värd den summan kvällspressen är villig att betala.
Citera
2020-07-12, 00:50
Medlem
omigas avatar
En förening byter förstås ordförande då och då. Den "fd ordföranden" (år 1995), CA kompis, behöver inte nödvändigtvis vara samma man som lämnade över loggbok och ammo någon gång på 1990-talet. Jag vet inte var den uppgiften kommer ifrån? Är det PS som är källan? Det kan vara han, kan vara någon annan. Vore bra om vi kan bekräfta eller avföra denna länk eftersom den är central.
Citera
2020-07-12, 00:58
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frosten.Patron
Inte längre - den summan gällde vid en fällande dom. Nu lär den vara värd den summan kvällspressen är villig att betala.

Var förstås tvungen att kolla upp det. Skrivelsen är "klara upp" inte fällande dom. Det blir då en tolkningsfråga eftersom GM är död.

I BRÅ statistiken för 'uppklarade brott' har begreppet betydelsen 'att brottet fått ett polisiärt klarläggande'.

https://easyupload.io/dldypn
Senast redigerad av omiga 2020-07-12 kl. 01:02.
Citera
2020-07-12, 01:04
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Har varit i kontakt med Palmegruppen,och problem uppstod i samband med min begäran eftersom den kommer att omfatta alltför mycket helt ointressant formaliamaterial.
Man måste sålunda vara specifik..och jag begärde ut alla förhör med CA som utgångspunkt.
Det blev 55 sidor,materialet kom idag..och jag kommer att referera det i denna tråd alltefter som kvällen går mot natt.Det finns några intressanta detaljer i materialet som jag tror är okänt tills nu.

Tack för ditt fantastiska arbete med transkriptionen här i tråden.

Har du begärt ut förhören med CAs bror också som det refereras till och förhören med Ordföranden i Akademiska Pistolklubben? Han med försäljningslista och patronask? Var han personlig vän med CA måste han rimligtvis förhörts också.
Citera
2020-07-12, 01:09
Medlem
Citat:
Var förstås tvungen att kolla upp det. Skrivelsen är "klara upp" inte fällande dom. Det blir då en tolkningsfråga eftersom GM är död.

I BRÅ statistiken för 'uppklarade brott' har begreppet betydelsen 'att brottet fått ett polisiärt klarläggande'.

https://easyupload.io/dldypn

"Fällande dom krävs
För att få ut pengarna krävs ett tips som leder till en fällande dom i sista instansen, förklarar Kerstin Skarp, vice riksåklagare och förundersökningsledare i Palmeutredningen.

– Per definition är det ju då något är uppklarat. Man kan aldrig påstå att ett mord är löst förrän det finns en fällande dom. Det måste vara en domstol som avgör.
...
Även om en avliden person pekas ut som mördaren, krävs en fällande dom, menar Kerstin Skarp.

– Man kanske kan konstatera att det är där alla spår slutar och att man inte kommer längre. Men då kan man ändå inte säga att mordet är löst."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/50-miljoner-till-den-som-avslojar-palmemordaren
Citera
2020-07-12, 01:19
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frosten.Patron
"Fällande dom krävs
För att få ut pengarna krävs ett tips som leder till en fällande dom i sista instansen, förklarar Kerstin Skarp, vice riksåklagare och förundersökningsledare i Palmeutredningen.

– Per definition är det ju då något är uppklarat. Man kan aldrig påstå att ett mord är löst förrän det finns en fällande dom. Det måste vara en domstol som avgör.
...
Även om en avliden person pekas ut som mördaren, krävs en fällande dom, menar Kerstin Skarp.

– Man kanske kan konstatera att det är där alla spår slutar och att man inte kommer längre. Men då kan man ändå inte säga att mordet är löst."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/50-miljoner-till-den-som-avslojar-palmemordaren

Det blir lite off-topic men dokumentet är författat av Justitiedepartementet. Det är ett regeringsbeslut undertecknat av Anna-Greta L.

Vice riksåklagaren kan förstås vädra sin åsikt om hon vill. Men att "klara upp" något betyder enligt praxis 'att brottet fått ett polisiärt klarläggande'. Men den rättegången, där det ska klargöras, kommer vi nog aldrig att få se.

Någon av författarna till Skandiapsykosen kan begära ut beloppet och därefter stämma staten om det inte betalades ut. Problemet är att det egentligen är internutredaren på Skandia som först pekade ut honom, därefter Olle på Proletären.

Ingen av dem har kunnat 'lämnat sådana upplysningar' som gör att mordet 'kan klaras upp'. Dom har ju inte kunnat lämna över några bevis överhuvudtaget. Bara snömos som Krister Pettersson själv kan ha kokat ihop med hjälp av förhörsprotokollen från 1986.
Senast redigerad av omiga 2020-07-12 kl. 02:02.
Citera
2020-07-12, 02:22
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Fortsättning förhör nummer 9.
.....
F:Nej,jag tänkte på privata fotografier,att man tagit kort på t ex när du är ute med vapnet och skjuter på någon skytteförening elller nånting sån där,eller att du har foto för stöldbegärligt skydd,så att säga.

C:Ja,för stöldförsäkring då menar du,som man ska visa försäkringsbolaget ifall man får inbrott.

F:Jag tänkte allmänt bara,om du har foton på den aktuella Smith&Wesson revolvern som vi eftersöker,om du har det någonstans?

C:När vi var på kaknäs en gång,då tog vi en sån där liksom gruppbild.Jag har tror jag´har,men då,nu vet jag inte var jag har det där.Jag tror,jo det var,det var en utav dom där i klubben han skulle visst,snacka om att han skulle emigrera till,vad var det,Australien eller,långt bort i helvetet,så att vi var några man då så står vi där och tog liksom sån här gruppbild..,och då hade vi ju..

F:Är det någon bild du har kvar och kan visa för utredningen här?

C:Jag vet inte...men jag har ett svagt minne av det.Det är möjligt att dom andra,jag tror,jag kanske visade dom eller gav dom..ohörbart..du kan väl fråga dom kanske.

F: Det kan inte vara så att du kan titta hemma själv Christer,om du har den här bilden på den aktuella revolvern och i så fall kan hjälpa till och överlämna den till undertecknad här?

C:Ja,jag vet inte om jag har den.

F:Men du kan undersöka det Christer?

C:Ja,undersöka kan jag.

F: Då tackar jag för det.

C:Vad var det för mening med det..

F:Jo,men det vore intressant att se just vapnet som du har försålt,som du säger,att kunna se det.

C:..ohörbart..det är ju bara att titta i en sån där Smith&Wesson katalog så ser ni hur det ser ut..ohörbart..eller vad är det för mening med det,om det redan finns riktiga fotografier..

F:Men jag frågar om du hade några fotografier på din tidigare Smith&Wesson revolver som du ägt?
'
C:Ja,det är möjligt att jag har det nånstans..ohörbart..

F:Har du i så fall lust att överlämna det till undertecknad?

C:Ja,om jag hittar det.

F: Då tackar jag för det Christer och så släpper vi den frågan och går vidare i utred..eller i förhöret här.

Det här avsnittet i förhöret är något jag inte kommer runt.

1. Man tar bara upp teman i förhör 9 där man redan vet svaren på frågorna. CA ska läggas till handlingarna och får minst sagt ledande frågor var han köpt revolvern. PU vet redan svaret man vill ha och lägger det i CAs mun.

2. Man har tidigare gjort husrannsakan hos CA och jag får nu för mig att man letar efter en gruppbild på CA med vapen i hand ute på Kaknäs skjutbana i glada vänners lag. Nu frågar man specifikt om CA vet var denna bild tagit vägen som jag läser förhöret.

3. När CA refererar till "de i klubben" så får han inga frågor om vilka dessa är. Lennart G vet så klart redan detta. CA säger också "Det är möjligt att dom andra,jag tror,jag kanske visade dom eller gav dom..ohörbart..du kan väl fråga dom kanske." En naturlig fråga skulle kunna vara vilka dessa personer är, men Lennart G svarar: "Det kan inte vara så att du kan titta hemma själv Christer,om du har den här bilden på den aktuella revolvern och i så fall kan hjälpa till och överlämna den till undertecknad här?" Allt tyder på att Lennart G redan vet "vilka de andra är"!

4. Lennart G vet redan att CA har bilden hemma. Allt annat CA blir tillfrågad om i detta förhör handlar om sånt PU redan vet. CA ska bara avfärdas och glömmas bort efter förhöret. Men skulle CA hitta bilden som han kanske sparat som livförsäkring så är inte PU speciellt intresserad av denna enligt Lennart G utan den ska "överlämnas till undertecknad här!". Lennart G vill till varje pris lägga vantarna på bilden personligen innan PU får se den!

5. Lennart G ägnar sig åt att cirkulera runt CA och umgås privat med honom flera år fram till CAs död för att regelbundet hålla koll på vad CA kan tänkas ta sig för.

Vore jag lite konspiratorisk lagd skulle jag tro att polisen med Lennart G i fronten försöker dölja att något kommer fram här. Något som förevigades vid Kaknäs skjutbana i form av ett gruppfoto med CA med vapen i hand och "de andra".
Senast redigerad av SuperTeflon 2020-07-12 kl. 02:27.
Citera
2020-07-12, 02:50
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Med en bättre åklagare hade det förmodligen räckt för en häktning tillsammans med signalementet. Om man hade förevisat en bild och frågat alla vittnen, så hade någon garanterat pekat ut honom som möjlig GM.

Det är möjligt, men att därifrån gå till en fällande dom är i princip omöjligt utan ett vapen.
Media och jurister skulle börja jämföra CA med CP och då skulle CP vara mer trolig som GM eftersom Lisbet och andra pekat ut denne, och då CP gick fri pga. avsaknad av vapen, så kommer även CA att gå fri.
Och går CA fri så har man då även spelat ut detta kort och kan inte fortsätta undersöka honom, varför det är bättre att avvakta tills man ev. finner vapnet.

Citat:
Det är det jag saknar med utredningen. Den var för snäll och klen, trots tyngden i materialet. Man skulle ha pressat honom mycket hårdare. Exempelvis ställs aldrig den klassiska frågan "var det du som mördade Olof Palme?". Man skulle ha tryckt på hårdare och lastat ner honom med alla försvårande omständigheter. Möjligen hade han spruckit, för redan vid enkla frågor ser det ut att låsa sig för honom, som favoritfiket och frågan om flickvännen.

Tycker man pressade CP hårt i de förhör som var bandade 88-89.
Har för mig han var inne på ett 70-talet förhör innan man drog honom inför tingsrätten.
CA fick väl i jämförelse 10 förhör. Så det beror på vilken polis som förhör.
Exempelvis Thure Nässen hade flått CA levande om Thure inte hade gift sig med CP-teorin som han drev på till sin död.
Citera
2020-07-12, 02:51
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
En förening byter förstås ordförande då och då. Den "fd ordföranden" (år 1995), CA kompis, behöver inte nödvändigtvis vara samma man som lämnade över loggbok och ammo någon gång på 1990-talet. Jag vet inte var den uppgiften kommer ifrån? Är det PS som är källan? Det kan vara han, kan vara någon annan. Vore bra om vi kan bekräfta eller avföra denna länk eftersom den är central.

Nej. Där har du en ordentlig poäng. Det måste varit en ny ordförande rimligtvis 1995 som lämnade in asken. Däremot kan han ju fått ta över lagret med gamla "riggade" askar med ammo från den gamla avgående ordföranden. Riggandet av metal-piercingasken kan ha skett redan tidigare för att PU skulle snubbla över dem vid eventuell husrannsakan på APK.

Dock blir det spännande att läsa förhören med den Ordförande i APK som CA umgicks med privat. Han måste ju blivit förhörd enligt mitt gissande.
Citera
2020-07-12, 02:59
Medlem
kato85s avatar
Den enda kopplingen jag kan göra mellan Sydafrika och Stockholms Försvarsskytteförening är Polisman B som förekommer på sidan 330 i Granskningskommissionens rapport om "Polisspåret":

@Lookalike: Något som skulle vara intressant att undersöka är ifall utredningen efter 96 varit och letat mer efter vapnet vid CA:s stuga eller kanske vedasjön.
Senast redigerad av kato85 2020-07-12 kl. 03:17.
Citera
2020-07-12, 03:51
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Den enda kopplingen jag kan göra mellan Sydafrika och Stockholms Försvarsskytteförening är Polisman B som förekommer på sidan 330 i Granskningskommissionens rapport om "Polisspåret":

@Lookalike: Något som skulle vara intressant att undersöka är ifall utredningen efter 96 varit och letat mer efter vapnet vid CA:s stuga eller kanske vedasjön.

Hur kopplar du Polisman B till Sydafrika med detta citatet. Vad hade Polisman B för koppling till Australiensiska Ambassaden? Flyttade han till Australien senare?

Kan "Bernt G" militären som sköt med 357 magnum och försvann från föreningen 1989 vara Australienemigranten?

Per Ola K slutar också i föreningen 1989, men försvinner inte från Sverige vad det verkar som.

Vedasjön är väl PS gissning? Hade CA båt och tog skärgårdsturer så känns Vedasjön inte lika hett längre i mina öron.
Senast redigerad av SuperTeflon 2020-07-12 kl. 04:15.
Citera
2020-07-12, 09:26
Medlem
Förhör nummer 10.

(Sista förhöret med Christer Andersson)

Förhöret hållet i rikskriminalpolisens lokaler Polhemsgatan 30,Stockholm.

Onsdagen 7 Februari 2007 med början kl 12.15

Förhörsledare Lennart Gustafsson

F är Lennart Gustafsson
A är Christer Andersson

Christer är delgiven att han höres upplysningsvis i anledning av pågående förundersökning om mordet på Olof Palme den 28 Februari 1986.

Fortsättningsvis kommer den hörde att benämnas med sitt förnamn Christer.

Christer delgiven att förhörsledaren kontinuerligt under förhöret läser in Christers uppgifter tillika svar.Christer har också fått klart för sig att han i vissa delar av förhöret själv kommer att få prata fritt in i bandspelaren dvs dialogförhör.
Christer tillfrågades om det är någonting han vill korrigera eller tillägga till tidigare förhör som hållits med honom.Christer uppger att så ej är fallet.

Christer berättar att han fortfarande bor i maskerat.Han är fortfarande arbetslös.På fråga hur han livnär sig uppger han att han har pengar kvar från försäljningen av sommarstugan som ägde rum 2006.

På fråga hur Christer fördriver sina dagar som arbetslös uppger han att han sitter mest hemma och tittar på TV och framförallt sportsändningar.

Beträffande sitt umgänge uppger Christer att det är väldigt få som han umgås med,han är för det mesta ensam.

Christers föräldrar är avlidna,pappan avled 1994 och hans mamma år 2000.Christer har en bror född maskerat.

Christer berättar vidare att han inte har något förhållande.

Christer är inte aktiv i några föreningar.Hans intresse för skytte är avslutat.Han avslutade sitt medlemskap i skytteföreningen för ca 15 år sedan.Anledningen till att han slutade i skytteföreningen är att han har försämrad syn,åldersförändringar vill Christer tillägga.Christer berättar att han inte på något sätt är politiskt aktiv men att han däremot röstar vart 4e år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in