2020-07-11, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Har du fått någon uppskattning om vad kostnaden skulle bli för hela materialet rörande CA? Svårt specificera dokument då man inte vet vad som finns. Vet om finns diarium?

-----------------------------------------------------------------------------------------

Jag kanske har missuppfattat mycket men kan inte detta vara en sak för Justitiekanslern att Rakt av
Beordra digitalisering av Palme Materialet annars kan det bli att detta börjar gallras och försvinner för all framtid.
Det är ju ¨ändå så att " Det allmänna " har bekostat det materialet samt att allmänintresset är stort
Här utföres ett föredömligt exemplariskt arbete av en enskild och det kommer att finnas fler som kräver ut materialet
Det finns vet jag lösningar där inscanningen kan ske sk " Automatiserat " google scannade väl massor av böcker mha av automat

S&W
Jag klurar på att själv skriva till firman i USA det finns kontaktadresser
fex http://sales.liveperson.net/hc/s-90007204/web/ticketpub/msgcontroller.jsp

Ifall ngn skriver in här vad som är känt om vapnet ( några siffror ) . datum , namn adress på firman som tog emot för reparation.
Så kan man ju skriva till dom höra om det finns anteckningar kvar beträffande vapen som kommit från Sverige under en tidsperiod för reparation då.Provskjutet kulor ?

OCH varför skulle dom göra det ??
Ja det är en stor firma som Profilerar sig mot " Law Enforecement " och i förlängningen demokratin
Det kan vara en PR grej ...Goodwill att hjälpa till med de uppgifter man kan ha om deras produkter. Varit använda i Brott och ett Högprofil brott. Det gör dom ju om Polisen frågar ( det vet vi ju inte om det är gjort av Kling & Klang )
Ingen firma vill det ( att deras produkter används vid brott ) och debatten om Gun Control finns även om inte så framgångsrik.

Vill dom inte exponera sig så säger dom bara " No Records left "

Vill dom göra det kan dom sätta ngn på att registrerar sig på Flashback själva säkert
Ladies and Gentlemen that serial number according to our files are XXXXXXXXXX

Eller att uppgiften lämnas till behörig Myndighet fex Åklagare Pettersson

Jänkarna kan ibland vara samarbetsvilliga --lösningsfokuserade om man träffar på rätt person.
Här finns trots allt ngt att " Gå På " en reparation då har dom haft vapnet
Om nu inte detta var lögn ( jag missade den tanken )
Citera
2020-07-11, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon

Vet vi om Sonny Björk var medlem i någon skytteförening? Han verkar ju i alla fall lite vapenintresserad?

Sonny Björk är med på listan över medlemmar i Stockholms försvarsskytteförening.
Citera
2020-07-11, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Varför ska det vara så svårt att svara om han hade flickvän eller umgicks med någon?

I tidigare förhör svarar han nej, antingen jävlas han med förhörsledaren, eller så har han haft en flickvän/KK, eventuellt kan han också ha (eftersom han hade pengar och var asocial) besökt prostituerade kring Malmskillnadsgatan.

Typer som CA är Inte så intresserade av att ha nära relationer med andra människor, de längtar inte efter närhet på samma sätt som sk normala människor. Tvärtom, många med lätt autisk?-asperger? störningen trivs inte i parrelationer, utan känner att det är jobbigt att bo i samma lgt med någon, blir stressade av att hela tiden behöva relatera till en annan person. Eftersom det inte sker intuitivt och per automatik, utan är ett medvetet beteende, typ att man försöker härma ett normalt beteende och förstår inte " hur andra gör".
Också ganska vanligt att människor med den typen av störning inte har så tydlig sexuell läggning. En del tycker att det är lite konstigt eller bisarrt och faktiskt obehagligt med intim närhet (jmf autistiska barn vill inte sitta i famnen etc).

( självklart har alla autistiska störningar individuella komponenter, en del klarar av att leva i parrelation, en del "lindrar" sina syndrom med alkohol etc.)

Att CA inte vill svara på polisen frågor hänger nog ihop med att han skäms och inte vill erkänna att han inte har någon flickvän, kanske aldrig haft. Och inte heller någon pojkvän...
Senast redigerad av Frederica 2020-07-11 kl. 14:38.
Citera
2020-07-11, 14:07
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
-----------------------------------------------------------------------------------------

Jag kanske har missuppfattat mycket men kan inte detta vara en sak för Justitiekanslern att Rakt av
Beordra digitalisering av Palme Materialet annars kan det bli att detta börjar gallras och försvinner för all framtid.

PU är digitaliserad. Allmänna handlingar får man ej gallra hursomhelst. (Ljudinspelningar kan gallras i den mån det ej är allmänna handlingar).
Citera
2020-07-11, 14:28
Medlem
En del av det Paul Smith (och även vi andra) hängt upp oss på som misstänkt kanske inte var så skumt ändå.

Det verkar ju trots allt som att han flyttade till en HSB lägenhet efter lägenheten på Hälsingegatan. Paul Smith har ju hävdat att han aldrig bodde där utan flyttade direkt till sommarstugan och att HSB adressen var ren fejk. Det verkar också stämma att CA hade skulder 1992 där hyran (eller rättare sagt avgiften för bostadsrätten) var en del. Här har ju hävdats att hyresskulden måste varit en lögn eftersom han bodde gratis hemma hos mamman.

Han borde heller inte blivit helt utblottad på börsraset pga skattehöjningen 27 feb eftersom han hade råd att köpa en ny, visserligen billigare, bostadsrätt 1987.

Han verkar heller inte varit en sådan total enstöring som jag tänkt mig. Var med på gruppfoton vid skjutövningar och umgicks någorlunda regelbundet med ordföranden i klubben även utanför skjutbanan.

Hade han kvar båten våren/sommaren 1986 kanske man inte ska snöa in på Vedasjön som mest troliga plats för vapnet.
Citera
2020-07-11, 14:48
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiljonarInnan30
En del av det Paul Smith (och även vi andra) hängt upp oss på som misstänkt kanske inte var så skumt ändå.

Det verkar ju trots allt som att han flyttade till en HSB lägenhet efter lägenheten på Hälsingegatan. Paul Smith har ju hävdat att han aldrig bodde där utan flyttade direkt till sommarstugan och att HSB adressen var ren fejk.

Det har väl hävdats att han var skriven i lägenhet på våningsplan som inte finns? Stämmer det har inget ändrats i det avseendet. Tiden för flytt från Hälsingegatan verkar dock flyttats till närmare inpå mordet.

Citat:
Han borde heller inte blivit helt utblottad på börsraset pga skattehöjningen 27 feb eftersom han hade råd att köpa en ny, visserligen billigare, bostadsrätt 1987.

Att han blev omedelbart utblottad på en dag hävdar väl få. Däremot kan han ju gått runt och varit förbannad på beslutet.
Citera
2020-07-11, 14:55
Medlem
Citat:

Det verkar ju trots allt som att han flyttade till en HSB lägenhet efter lägenheten på Hälsingegatan. Paul Smith har ju hävdat att han aldrig bodde där utan flyttade direkt till sommarstugan och att HSB adressen var ren fejk. Det verkar också stämma att CA hade skulder 1992 där hyran (eller rättare sagt avgiften för bostadsrätten) var en del. Här har ju hävdats att hyresskulden måste varit en lögn eftersom han bodde gratis hemma hos mamman.

Han verkar heller inte varit en sådan total enstöring som jag tänkt mig. Var med på gruppfoton vid skjutövningar och umgicks någorlunda regelbundet med ordföranden i klubben även utanför skjutbanan.

Hade han kvar båten våren/sommaren 1986 kanske man inte ska snöa in på Vedasjön som mest troliga plats för vapnet.

CA verkar ofta leverera bara en del av sanningen, dvs svaret låter bra men utesluter det viktigaste. Tex att ha sitt vapen i bankfack. Han kan bevisa att han hade bankfack men om vapnet förvarades i bankfacket går ej att bevisa.
Likadant med skulder, att ha kommit efter med hyran stämmer men att man går och säljer sitt vapen, olagligt, för att betala hyran är osannoligt.

Det är alltid lättare att ljuga om man bygger lögnen på någonting som faktiskt stämmer, då ger man trovärdigare intryck. Udda människor är också plågsamt medvetna om sin " uddhet" och är därför vana att ljuga och försöka härma ett normalt beteende, därför blir många rätt så hala, svåra att greppa.

Han hade viss umgänge, ja, det har de flesta "udda" människor, tex autism-asperger typer umgås ofta med folk som gillar tabeller, tåg, inte heller ovanligt med intresse för vapen, men de har sällan nära, långvariga privata relationer.
Senast redigerad av Frederica 2020-07-11 kl. 15:21.
Citera
2020-07-11, 15:23
Medlem
Citat:
Det har väl hävdats att han var skriven i lägenhet på våningsplan som inte finns? Stämmer det har inget ändrats i det avseendet. Tiden för flytt från Hälsingegatan verkar dock flyttats till närmare inpå mordet.

Att han blev omedelbart utblottad på en dag hävdar väl få. Däremot kan han ju gått runt och varit förbannad på beslutet.

Som jag förstått det har man hävdat att han hittat på en helt fejkad adress för att hålla sig undan. Dvs det skulle vara förklaringen till att kallelserna till provskjutning försvann. I så fall skulle han levt utan kontakt med omvärlden dvs inte fått övrig post som deklaration etc under flera år. Som ett medvetet val för att bli svår att få kontakt med. Att hålla sig undan världens största mordutredning genom att skriva vån 4 men egentligen bo på våning 3 i en bostadsrätt man själv äger tycker jag är något helt annat.
Citera
2020-07-11, 15:41
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Som jag förstått det har man hävdat att han hittat på en helt fejkad adress för att hålla sig undan. Dvs det skulle vara förklaringen till att kallelserna till provskjutning försvann. I så fall skulle han levt utan kontakt med omvärlden dvs inte fått övrig post som deklaration etc under flera år. Som ett medvetet val för att bli svår att få kontakt med. Att hålla sig undan världens största mordutredning genom att skriva vån 4 men egentligen bo på våning 3 i en bostadsrätt man själv äger tycker jag är något helt annat.

Jo, men än vet vi väl inte om han bodde på samma adress han var skriven på (men på fel vån)? Nåt som lär förbli höljt i dunkel är varför han gjorde så. Och post kan eftersändas. Förhoppningsvis kommer det bringas lite klarhet i detta. Kanske är det inga märkligheter.
Citera
2020-07-11, 16:30
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Sonny Björk är med på listan över medlemmar i Stockholms försvarsskytteförening.

Då har vi CA som tydligen enligt sitt eget förhör går på avskedsfest med kompisarna från Kaknäs där det tas bild på CA med revolvern i hand. Förslaget att posera med vapen vid Kaknäs skulle kunna komma från en vapenfixerad medlem i gruppen.

CA umgicks privat med Ordföranden i Akademiska Pistolklubben. CA var således fullt kapabel att upprätthålla en vänskapsrelation med andra människor. Om CA blivit anlitad som skytt och andra element ur Stockholms Försvarsskytteförening tog hand om spaningsarbetet och hjälpte CA fly efter mordet kan det ha funnits motiv att "plantera" bevis i utredningen som pekade bort från CA som GM.

Om CA eller Ordföranden i Akademiska Pistolklubben hade kontakt med Stockholms Försvarsskytteförening, kanske genom att de två klubbarna delade samma skjutbana i Grimsta så kanske Ordföraren i APK fick en kartong med några certifierat "isotopkalla" patroner från vapenexperten Sonny Bjök? Han hade väl tillgång till över 3000 sådana kulor och visste vilka löpnummer som var ok att undersöka för att peka bort från en konspiration?

Det ligger något märkligt i att det "bevis" som mest pekar bort från CA, asken med patroner, har lämnats in av en av CAs fåtaliga vänner han umgicks med. Vi måste också beakta att den patron som hittades hemma hos CGÖ "blev" förväxlad på Polisen innan den kunde blyisotopsundersökas. Vill man tro på en mörkläggning är den hypotetiska kopplingen mellan Polisen och CA intressant.

Flyttade någon medlem i Stockholms Försvarsskytteförening dessutom till Australien är "spåret" stekhett. Jag fattar det som att det finns två listor på medlemmar. Två medlemmar faller ifrån vad det verkar som. Flyttade någon av dessa två till Australien månne?
Citera
2020-07-11, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon

Flyttade någon medlem i Stockholms Försvarsskytteförening dessutom till Australien är "spåret" stekhett. Jag fattar det som att det finns två listor på medlemmar. Två medlemmar faller ifrån vad det verkar som. Flyttade någon av dessa två till Australien månne?

Skulle jag också ha gjort om jag riskerade att tvingas vittna i rätten om CA:s förehavanden, karaktär, palmehat etc Har han skjutit Palme men blir friad är det inte roligt att ha honom som ovän.
Jag tror att det är många i skyttekretsar kring CA som har förstått att det är han som är GM.

När man läser alla CAs förhör och ser att han i alla se viktigaste frågorna inte kan ge tillförlitliga svar, tvärtom det mesta pekar på honom som GM, så är det verkligen svårt att förstå hur man inte presenterade honom som trolig gärningsman. Det kan förstås bero på CA:s kontakter med poliser, att man inte ville väcka konspirationteorier. Då lät man honom vara och offrade Skandiamannen istället.
Citera
2020-07-11, 18:42
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Och det skulle såklart inte kunna vara så att han tonar ner sin irritation över skattehöjningen om han anser den vara besvärande av någon liten anledning...

Så man ska ta alla andra förhör seriöst och försöka få fram så mycket som möjligt mellan raderna men att det inte är någon idé med CA:s olika förhör, eftersom han ljuger?

Citat:
Jag tror dock ej den saken varit så avgörande om han var GM. Kombination.

Grundläggande avsky mot OP o sosseri osv + förbannad över alldeles färskt beslut + plötslig möjlighet + ”rätt” slags person

Grundläggande avsky mot OP till att börja med, då har du ca halva den vuxna befolkningen i landet som misstänkt GM. Säg en fjärdedel om man räknar bort alla Palme-hatande kvinnor. Bara att börja sålla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in