2020-07-11, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
I mitt antagningsbesked står det att jag blev antagen på mitt första alternativ och att jag är struken på 2'a, 3'e och 4'e.
5'e är på halvfart, så den blev jag också antagen till.
6'e struken.

Men, nu har jag ändrat mig. Jag vill hellre läsa alternativ 2.
Om jag tackar nej till alternativ 1, blir jag då sökande på alternativ 2? Eller räknas det som en sen anmälan eller är det kört för att jag blivit antagen på alternativ 1?

Både alternativ 1 och 2 är helfart, men alternativ 1 är på plats och 2 är på distans.

Har du blivit struken från ditt andrahandsval så kan det i vissa fall gå att anmäla sig igen. Det blir en så kallad "sen anmälan", personer antas från den gruppen när alla andra behöriga som sökt i tid har fått plats. Med andra ord så kommer du inte prövas igen bara för att du tackar nej till alternativ 1. Rekommendationen är att du tackar ja till de alternativ du fått och om du märker att ditt andrahandsval öppnar för sena anmälningar, så ändrar du rangordningen på ansökan så att ditt andrahandsval blir ditt förstahandsval.
Citera
2020-07-11, 13:15
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lenotnl
Har du blivit struken från ditt andrahandsval så kan det i vissa fall gå att anmäla sig igen. Det blir en så kallad "sen anmälan", personer antas från den gruppen när alla andra behöriga som sökt i tid har fått plats. Med andra ord så kommer du inte prövas igen bara för att du tackar nej till alternativ 1. Rekommendationen är att du tackar ja till de alternativ du fått och om du märker att ditt andrahandsval öppnar för sena anmälningar, så ändrar du rangordningen på ansökan så att ditt andrahandsval blir ditt förstahandsval.
Tack för att du tog dig tid att svara, ditt svar låter rimligt och logiskt. Men jag har redan mejlat uhr och inväntar svar där. Det troliga är att det är samma svar.
Fasen. Nåja. Ingen superkatastrof ändå.
Citera
2020-07-11, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastodon111
Tack, Linköpings information, struktur och webbsajter är ungefär 3 ggr bättre och tydligare än Uppsalas. Linköping vinner på total knockout.

Omöjligt att förstå från Uppsala om det överhuvudtaget blir några insparksaktiviter eller ej samt väldigt svårt att förstå om det blir distansundervisning eller ej några månader framöver. Det här har ju stor påverkan på tex planering och boende.

Märks att Linköpings Universitet är mera centraliserat som ett Campus medan Uppsala är väldigt decentraliserat, utspritt och rörigt.

Gällande insparken har inte ens nuvarande studenter nån koll gällande. Så ja, någon vidare kommunikation gällande detta finns inte. Kanske detta är till liten hjälp, men absolut, finns ingen programspecifik info: https://www.uu.se/student/rekommendationer-om-coronaviruset/
Citera
2020-07-11, 13:53
Medlem
Citat:
Gällande insparken har inte ens nuvarande studenter nån koll gällande. Så ja, någon vidare kommunikation gällande detta finns inte. Kanske detta är till liten hjälp, men absolut, finns ingen programspecifik info: https://www.uu.se/student/rekommendationer-om-coronaviruset/

Enorm skillnad mot Linköping som redan nu har nollningsplanering/schema och Corona strategi klar.

Jag kan tolka det som att Uppsala kör distans i första hand till 3/11 men man hittar motsägelsefull information. Kan möjligen också variera per institution.

Info
https://im.uu.se/utbildning/student/med-anledning-av-coronaviruset/

Som sagt, det här ställer till det gällande boendeplanering etc. Möjligen skiter de totalt i inspark också men går inte hitta info.
Senast redigerad av mastodon111 2020-07-11 kl. 14:11.
Citera
2020-07-11, 14:00
Medlem
Pope666s avatar
Jag blev inte klar med min c-uppsats förra terminen men hade sökt till DI och D2 (d2 är uppsats) kurser inom samma ämne på samma universitet och kom in. Det är lite märkligt eftersom jag inte är klar med c-uppsatsen än.

jag tackade ja ändå till det. Men kommer jag bli bortplockad i augusti/september när kurserna börjar annars? Annars tänkte jag försöka fixa c-uppsatsen och läsa d1 som mest är litteraturkurser.
Citera
2020-07-12, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pope666
Jag blev inte klar med min c-uppsats förra terminen men hade sökt till DI och D2 (d2 är uppsats) kurser inom samma ämne på samma universitet och kom in. Det är lite märkligt eftersom jag inte är klar med c-uppsatsen än.

jag tackade ja ändå till det. Men kommer jag bli bortplockad i augusti/september när kurserna börjar annars? Annars tänkte jag försöka fixa c-uppsatsen och läsa d1 som mest är litteraturkurser.

Har du blivit "ANTAGEN PÅ VILLKOR" så kan du nog bli bortplockad. Står det bara "antagen" borde det inte vara något problem. Är inte helt säker men har de väl gett ett positivt antagningsbeslut så är det svårt för de att dra tillbaka det. Då är det bara att överklaga det till den nämnd som står på PDF:en av antagningsbeskedet du fått.
Citera
2020-07-12, 13:48
Medlem
Pope666s avatar
Citat:
Har du blivit "ANTAGEN PÅ VILLKOR" så kan du nog bli bortplockad. Står det bara "antagen" borde det inte vara något problem. Är inte helt säker men har de väl gett ett positivt antagningsbeslut så är det svårt för de att dra tillbaka det. Då är det bara att överklaga det till den nämnd som står på PDF:en av antagningsbeskedet du fått.

ok tack, tror det bara stod "antagen". lite märkligt faktiskt då de brukar vara kinkiga med att det mesta på c ska vara avklarat innan de blir aktuellt. Men ja bra om jag kan läsa in d1 medan jag fixar klart c-uppsatsen.

förmodligen väldigt få sökande men det bryr sig ju inte antagning.se om
Citera
2020-07-13, 00:29
Medlem
Om man kollar på uhr:s statistik ang antagning, räknas antal uttagna i urval två samman med urval ett?
Dvs om det är 50 personer i uttag 1 samt uttag 2 så är det ej 100 personer i klassen utan 50.
Citera
2020-07-13, 10:49
Medlem
Citat:
Jag hatar att man ska "leka" på insparksveckor, hatar verkligen sådant. Kan man inte bara sitta och snacka över en öl eller alkoholfritt? Hoppas mer info kommer för jag vill inte lägga pengar på SL/UU kort innan studierna börjar på allvar utan "lekar" och tramsiga "uppdrag". Vet att minus är att de andra lär känna varrandra och man går miste om det.
Citera
2020-07-13, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unkownperson
Om man kollar på uhr:s statistik ang antagning, räknas antal uttagna i urval två samman med urval ett?
Dvs om det är 50 personer i uttag 1 samt uttag 2 så är det ej 100 personer i klassen utan 50.
Jag har kanske missförstått, men urval 2 är det "slutgiltiga". Om du vill veta hur många som kom in på ett program så ska du kolla statistiken för urval 2.
Om det är fel så får någon gärna rätta mig.
Citera
2020-07-13, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Unkownperson

Citat:
Ursprungligen postat av awesome5
Jag har kanske missförstått, men urval 2 är det "slutgiltiga". Om du vill veta hur många som kom in på ett program så ska du kolla statistiken för urval 2.
Om det är fel så får någon gärna rätta mig.

Stämmer bra det, antal antagna i urval 1 och 2 ska INTE räknas samman. I första urvalet antas de högst rankade från respektive urvalsgrupp. Till det andra urvalet ser man hur siffran har ändrat sig efter att folk har tackat nej och reservantagningar har skett.
Citera
2020-07-13, 15:55
Medlem
Hur fungerar reservplatser till högskolorna?

Är väldigt förvirrad av både "överintag", kvoter och varför antagningspoäng alltid sjunker mellan urvalen även om det var ett "överintag" på det första urvalet. Någon som kan förklara?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in