2020-07-13, 16:06
Medlem
Citat:
De vet att många inte kommer att påbörja utbildningen och tar därför in extra många. Det innebär att de inte behöver kalla reserver så fort någon hoppar av. Det här kallas att göra ett överintag. I de fall där högskolan eller universitetet gör ett överintag betyder det att reserv 1 i en urvalsgrupp inte automatiskt kommer att antas när en person i samma urvalsgrupp hoppar av. Den tomma platsen fylls av en person som ingår i överintaget.
https://antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Las-antagningsbeskedet-och-svara-/Reservantagning-och-sen-anmalan-/

Google is your friend.
Citera
2020-07-13, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av awesome5
https://antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Las-antagningsbeskedet-och-svara-/Reservantagning-och-sen-anmalan-/

Google is your friend.

Så vad är egentligen poängen med det andra urvalet?
Citera
2020-07-13, 17:20
Medlem
Plutonium239s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SingedRyze
Så vad är egentligen poängen med det andra urvalet?
Vi säger såhär, Person A söker till läkarprogrammet som förstahandsval, sen till sjuksköterska som andrahandsval, Person A kommer inte in på läkarprogrammet men står på reserv 1 under första urvalet, men kom däremot in på sjuksköterskeprogrammet. Person B, söker till sjuksköterska som förstahandsval men kom inte in på sjuksköterskeprogrammet, men står på reserv 1.

Både Person A och B tackar ja till att stå kvar i kön som reserv, i mån att komma in på på andra urval. Det slutar med att Person A kommer in på läkarprogrammet för att någon hoppade av och där kunde Person A ta dennes plats. I sin tur var det en plats fri på sjuksköterskeprogrammet för Person B att bli antagen på.
Citera
2020-07-13, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plutonium239
Vi säger såhär, Person A söker till läkarprogrammet som förstahandsval, sen till sjuksköterska som andrahandsval, Person A kommer inte in på läkarprogrammet men står på reserv 1 under första urvalet, men kom däremot in på sjuksköterskeprogrammet. Person B, söker till sjuksköterska som förstahandsval men kom inte in på sjuksköterskeprogrammet, men står på reserv 1.

Både Person A och B tackar ja till att stå kvar i kön som reserv, i mån att komma in på på andra urval. Det slutar med att Person A kommer in på läkarprogrammet för att någon hoppade av och där kunde Person A ta dennes plats. I sin tur var det en plats fri på sjuksköterskeprogrammet för Person B att bli antagen på.

All right, tackar 👍
Citera
2020-07-14, 12:13
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
I mitt antagningsbesked står det att jag blev antagen på mitt första alternativ och att jag är struken på 2'a, 3'e och 4'e.
5'e är på halvfart, så den blev jag också antagen till.
6'e struken.

Men, nu har jag ändrat mig. Jag vill hellre läsa alternativ 2.
Om jag tackar nej till alternativ 1, blir jag då sökande på alternativ 2? Eller räknas det som en sen anmälan eller är det kört för att jag blivit antagen på alternativ 1?

Både alternativ 1 och 2 är helfart, men alternativ 1 är på plats och 2 är på distans.

Citat:
Ursprungligen postat av lenotnl
Har du blivit struken från ditt andrahandsval så kan det i vissa fall gå att anmäla sig igen. Det blir en så kallad "sen anmälan", personer antas från den gruppen när alla andra behöriga som sökt i tid har fått plats. Med andra ord så kommer du inte prövas igen bara för att du tackar nej till alternativ 1. Rekommendationen är att du tackar ja till de alternativ du fått och om du märker att ditt andrahandsval öppnar för sena anmälningar, så ändrar du rangordningen på ansökan så att ditt andrahandsval blir ditt förstahandsval.

Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
Tack för att du tog dig tid att svara, ditt svar låter rimligt och logiskt. Men jag har redan mejlat uhr och inväntar svar där. Det troliga är att det är samma svar.
Fasen. Nåja. Ingen superkatastrof ändå.
Nu kom svaret från UHR:

Citat:
Hej Jack,
Tack för ditt mejl!
Har du bestämt att du inte vill läsa alternativ 1 så ska du tacka nej. Däremot blir inte val 2 automatiskt val 1 utan du måste återanmäla dig. Det gäller bara när utbildningen har öppnat för sen anmälan och då gäller alla reglar som gäller för sen anmälan, tex att man bara får en plats när det finns platser kvar. Du kan läsa mer här
Hoppas du fått svar på dina frågor. Det går inte att svara på det här mejlet, men du är självklart välkommen att kontakta oss igen via kontaktformuläret på www.antagning.se.
Vänliga hälsningar,
Antagningsservice
Det var alltså exakt som lenotnl skriver.

Jag har tackat ja till alt 1 och kollar sen om alt 2 öppnar för sen anmälan.
Mvh
Jack
Citera
2020-07-14, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helosan2
Jag hatar att man ska "leka" på insparksveckor, hatar verkligen sådant. Kan man inte bara sitta och snacka över en öl eller alkoholfritt? Hoppas mer info kommer för jag vill inte lägga pengar på SL/UU kort innan studierna börjar på allvar utan "lekar" och tramsiga "uppdrag". Vet att minus är att de andra lär känna varandra och man går miste om det.

Beror ju helt på program och lärosäte, men pratar vi Lund och Uppsala kan det nog dra ut på tiden för insparken, närmare upp till 3-4 veckor. Fattar att det kan kännas drygt om man verkligen inte har något intresse för just lekarna. Men pendla lär du behöva göra ändå, universiteten brukar ju ha obligatoriska moment på dagarna i form av introduktioner och info-seminarium under uppstarts-veckorna. Sedan brukar det ju kunna bli lite pubkvällar också så kanske värt att dra iväg på de för att komma närmare andra.
Citera
2020-07-14, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lenotnl
Beror ju helt på program och lärosäte, men pratar vi Lund och Uppsala kan det nog dra ut på tiden för insparken, närmare upp till 3-4 veckor. Fattar att det kan kännas drygt om man verkligen inte har något intresse för just lekarna. Men pendla lär du behöva göra ändå, universiteten brukar ju ha obligatoriska moment på dagarna i form av introduktioner och info-seminarium under uppstarts-veckorna. Sedan brukar det ju kunna bli lite pubkvällar också så kanske värt att dra iväg på de för att komma närmare andra.
Grill och pubkvällar är ok men pratar om massa tramsiga lekar, känner mig EXTREMT obekväm med sådant, inte bara att jag tycker det är tråkigt utan jag vill inte hålla på med sådant.
Fattar inte alls meningen med det att tramsa.
Senast redigerad av Helosan2 2020-07-14 kl. 16:17.
Citera
2020-07-15, 21:12
Medlem
Samizdats avatar
Tråden "Hur fungerar reservplatser till högskolorna?" infogad.
/Moderator
Citera
2020-07-20, 18:09
Medlem
Antagning trots ständ sen anmälan

Hej jag undrar om man kan komma in på ett program trots stängd sen anmälan tex om det finns platser kvar vid start.
Citera
2020-07-20, 18:26
Medlem
Om det inte handlar om SFI så är jag övertygad om att du får avslag.
Citera
2020-07-20, 19:13
Medlem
Finns nog möjligheter till vissa program/kurser

https://antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Anmal-dig-sa-har/Sent-ute-/
Citera
2020-07-21, 10:27
Medlem
vojnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av politicalasylum4
Hej jag undrar om man kan komma in på ett program trots stängd sen anmälan tex om det finns platser kvar vid start.

Sannolikt inte. Om sen anmälan inte är öppen finns det sannolikt tillräckligt med reserver redan.

Det går säkert att hitta enstaka undantagsfall till detta, men det allmänna svaret är att det inte går.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in