OM någon mördade med detta resonemang, måste detta varit en person som hade en fullkomligt förvriden verklighetsuppfattning. ALLA andra måste förstå att mordet var det sämsta man kunde utsätta barnen för.
I tråden finns flera personer som är så störda att de vill fortsätta att såra LW:s barn utan att tänka en tanke på vad de barnen redan har utsatts för.
De verkar däremot inte bekymra sig om vad SD och HD gjort mot sina barn.
Att ha föräldrar som är/har varit misstänkta för mord och funderar på mord, även när det gäller de egna barnen, måste vara en riktig skräckupplevelse.
Malins dotter som verkar vara satanist kan knappast heller ha haft en trygg uppväxt eller en mamma att lita på.
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Utredningen har finkammat LWs bekantskapskrets. Jag är övertygad om att de hade hittat en person som både haft kapacitet att mörda och som varit så sjuk. En sådan självutnämnd "räddare" hade säkerligen givit sig till känna dessutom. De enda vi sett som närmar sig sjukdomsgraden är MH. Men hon verkade dels nöja sig med virtuella attacker och dels må bättre. Hade hon mördat, hade det varit närmare skilsmässan med UW. Vi har förstått att hon nu har stora problem med sin dotter -antagligen var de på gång för två år sedan också - .men att de skulle fått henne att mörda LW känns absurt. Dessutom på det sättet det skedde. Schazz hävdar att MH har alibi. Skulle hon ha lejt en mördare, hade denne inte haft en så personlig relation till LW som tillvägagångssättet talat för. Och att alla dessa osannolika förutsättningar sammanfaller med allt som talar för SD, måste betraktas som uteslutet.
Schazz hävdade också att HD hade alibi, vilket inte stämmer.
Vet någon varför det lagts ner så mycket tid både i förhör och i rättegången gällade badtunnan ? Tror man att han grävt ner något och sedan ställt badtunnan ovanpå,? men då borde den väl ha flyttats tidigare än hösten 18. Tomten måste väl ha kontrollerats noga vid avspärrningen eller...blir inte klok på detta med badtunnan, någon här som förstått syftet med upprepade frågor gällande detta ?
(1) För min del är det mest en del i att försöka få rätsida på alla motstridiga uppgifter som florerar. Sånt KAN tyda på att det ligger fuffens bakom.
(2) Att målsägande biträdet frågar om det KAN bero på att man undrar som du säger om det finns ngt den döljer. Vi har tidiga uppgifter om att det grävts i SDs trädgård av polisen, så man får hoppas att marken kontrollerades ordentligt. Jag kan inte tillräckligt mycket om DNA för att veta hur svårt det är att hitta LWs DNA i jorden om SD sköljt av sig efteråt. När detta blir möjligt i framtiden har polisen förhoppningsvis representativa jordprover.
(3) Eftersom MGM gillar myster, tänker en del att han kan ha glömt ngt under tunnan vid flytt. Kan han ju lika gärna gjort utan flytt? jag tror att han har fiffigare gömställen.
(4) Köpet säger en del om HDs och SDs förhållande - OM den är HDs men ställs på SDs tomt efter att HD flyttat, verkar skilsmässan mest vara en skenmanöver. (Betänk att HD flyttar in med utsikt in till LW!)
(5) SDs ekonomi har granskats utifrån funderingar på förskingring i samband med geotouren. Detta hade kunnat vara ett motiv (LW hotar avslöja att pengar gått i fel fickor). Mycket svårt att bekräfta från oss i tråden då myndighet inte släpper fram uppgifter.
(6) Till sist är det stackars polisen PWs besök och kontakt med SD man tänker på. Han har tydligen sagt att han haft mindre kontakt m SD efter mordet. Här tycker jag att polismyndigheten i Örebro fallerat grovt som arbetsgivare. PW deklarerar redan när han kommer till SDs hus för att spärra av och undersöka det 15/5, på att han är kompis med den misstänkte så fort han inser det och går inte in. Korrekt agerat! Sedan sätter man honom ÄNDÅ på att gå igenom digitala enheter. USELT! Han och de andra kamraterna till SD skulle genast kopplats bort från fallet. Om han av personliga skäl inte vill umgås med en misstänk mördare, är det hans val, men hans arbetsgivare kan inte kräva ngt sådant för att inte äventyra utredningen. De finns ju i samma kretsar också.
Detta är vad jag tror ligger bakom intresset för badtunnan. Lägg gärna till om ni ser annat!
PW verkar ha svårt med årtal om det var 2017 eller 2018, säger att det borde ha varit hösten 17 i förhör.
Om han varit där och badat en höst så är det 2018 eftersom badtunnan köptes jan 18. Borde veta om det varit vinter eller höst som han var där och badade.
Kommunikationen försvarsadvokaten sett mellan SD/PW kan ha handlat om hjälp vid leveransen/köp jan 18 och SD erbjudit honom tillgång när han så önskade. Badtunnan flyttades tydligen senare under året, förmodligen till en mysigare plats, kanske var polismannen hjälpsam även då och det blev höst 18 innan han tog sig ett bad (med eller utan mysbelysning) .
Det jag tycker är intressant här är om PW fortsatt sitt umgänge med MGM efter mordet och om SD fått sig till livs något från utredningen från detta håll.
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Du gör dig stort besvär för att misskreditera
PW. Är det för att han kallade LW för
"porrpastor"? Är det din hämnd för det? Det är
inte PWs fel att hon bar sig åt som en
porrpastor.
Tycker du själv det är ok att en polis som delvis är med i utredningen av ett mord umgås med den misstänkte mördaren?
Är det ok att han inte ens minns årtal när han utfrågas som vittne i utredningen?
Tycker du det är ok att en polis hittar på nedvärderande uttryck om ett mordoffer?
Det är självklart att hela hans beteende kan ifrågasättas och borde internutredas.
Det var HD:s första tanke att LW försökte sabba deras resa till USA genom att hålla sig undan. Denna tanke trots att hon inte visste om att SD/LW fortsatt med sitt umgänge (fick reda på detta via SD på flyget till USA).
Det mesta som HD har sagt kan ifrågasättas på ett eller annat vis.
Nehej du försök inte med den fulingen, det är ju inte vad SJ påstår. MHs vittnesmål citeras för att visa att det är ganska många som får se och uppleva LWs labila beteende. Inte enbart HD och SD. Läser du konversationerna med J*nny så framkommer att några av LWs tidigare vänner tröttnat på att höra hennes självömkan om hur hon "går sönder" av att envist ränna efter en man som hon säger sårar och förnedrar henne. Det skriker av en "me first" inställning som tragiskt nog verkar eskalera i självbedrägeri (så många tecken på borderline och inte enbart ett känslomässigt tillstånd av typ vantolkningar där exempelvis en deprimerad övertolkar negativa intryck).
Det mesta som HD har sagt kan ifrågasättas på ett eller annat vis.
Men långt mindre än det LW sagt och gjort under hennes senaste tid i livet dock.
Med HD kan man ju också reflektera över att det finns en anledning till att den krets hon räknas till inte är underkastad vittnesplikt. En anledning som har såväl psykologisk som etisk grund.
Tycker du själv det är ok att en polis som delvis är med i utredningen av ett mord umgås med den misstänkte mördaren?
Är det ok att han inte ens minns årtal när han utfrågas som vittne i utredningen?
Tycker du det är ok att en polis hittar på nedvärderande uttryck om ett mordoffer?
Det är självklart att hela hans beteende kan ifrågasättas och borde internutredas.
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
(6) Till sist är det stackars polisen PWs besök och kontakt med SD man tänker på. Han har tydligen sagt att han haft mindre kontakt m SD efter mordet. Här tycker jag att polismyndigheten i Örebro fallerat grovt som arbetsgivare. PW deklarerar redan när han kommer till SDs hus för att spärra av och undersöka det 15/5, på att han är kompis med den misstänkte så fort han inser det och går inte in. Korrekt agerat! Sedan sätter man honom ÄNDÅ på att gå igenom digitala enheter. USELT! Han och de andra kamraterna till SD skulle genast kopplats bort från fallet. Om han av personliga skäl inte vill umgås med en misstänk mördare, är det hans val, men hans arbetsgivare kan inte kräva ngt sådant för att inte äventyra utredningen. De finns ju i samma kretsar också.
Vi har olika ingångar i detta, men tycker ändå i sak samma. Så här får det inte gå till. Jag har fått höra att utredningen kallas "mordförm*rkelsen" i andra delar av Sverige i fikarummen. TM kan inte rå för att han var med i samma dykklubb som en person som senare blir misstänkt för mord. Jag vet förstås inte hur mycket han protesterat mot att örebropolisen fick hantera utredningen själva, men någon borde klivit in och sagt ifrån när det inte var en Vivallaperson som misstänktes för ett så grovt brott på en såpass liten ort. Här tror jag att vi får se en Lex Lena eller i alla fall en ny riktlinje i mordbibeln.
Det lidande detta leder till för BOs nära (och faktiskt genom den utdragna processen också MGM) kan förstås inte jämföras med polisernas. Men polisernas hade helt kunnat undvikas och det är ett arbetsledaransvar!
Det är många som hävdar både det ena och det andra här om vad de är. Forskningsprojekt, juridikstuderande etc. NEJ! En idiot kan räkna ut att så inte är fallet. Flashback är en sida där många misslyckade personer i alla fall kan leka med tanken att vara någon man inte är. Hur som.... du kastar ju dynga på LW, kan hålla med till viss del. Är ju ganska troligt att hon triggade mgm. Har också träffat på ett par kvinnor under åren som betett sig som henne. Men hur menar du att det rättfärdigar mord? Oavsett gärningsmän?
Glorian har aldrig påstått att det rättfärdigar mord.
Dock är det väl ändå så att om någon blir tillräckligt utsatt av någon lättare kan stressas till att göra något den själv skulle anse vara fel. Dessa situationer bedöms ofta i förmildrande riktning.
LW tyckte själv det var dåligt att som pastor lägga sig med sin gifta granne, hon gjorde alltså saker som gick emot hennes egen moral. Desvärre kan det också inträffa med människor där handlingen i sig som de utför "mot bättre vetande*" kan vara våld och inte av sexuell karaktär.
*med "bättre vetande" menar jag här då uppfattningar individer har om vad man får/kan göra och inte får/kan.
Om du inte tycker det är nedvärderande att en pastor samlar på porrbilder av blottade kön "på olika sätt" och skickar porrbilder där hon pullar sig själv så bör du sluta kalla det nedvärderande att föra det på tal.
Om handlingen i sig inte är nedvärderande så kan inte nämnadet av den vara det. Att polisen som du skriver "hittade på" namnet porr-pastorn är för att pastorn samlade på porr. Knäppis.
----------------------
Aktbilaga 164 It-protokoll LW del A. sid 17 Det ska även noteras att under Google Foto finns mängder (med mängder menas åtminstone över 100) med sexbilder mellan Stefan D och Lena W samtäven en del videoklipp med sexuella budskap. Detta innefattar bilder på nakna kroppar och blottade kön på olika sätt.
-----------------------
Aktbilaga 150 vittnesförhör (5) sid 18. Hanna hittade en nakenbild på Lena med handen innanför trosorna i Stefans telefon. Hanna sa att den bilden var tagen för flera år sedan. När Stefan konfronterades bilden sa han bara att det inte var hans problem,
utan att det var hon som skickat bilden till honom.
-------------------------
Åkl anser det relevant för utredningen/mordet givet hon tagit med det i FUP.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-07-11 kl. 13:09.
Detta är egentligen till samtliga men att jag valde ditt inlägg notknapparen är hur absoluta slutsatser det har dragits.
Jag tror polisen fokuserade sina misstankar på en person men bevisen räckte inte. Vi lär se hur det går i HR. Oavsett vad man anser om hurdan Lena var som person så kan mord aldrig rättfärdigas oavsett hur många porrbilder hon skickade, dejtade hela byn, idkade samlag med samtliga gifta män i församlingen. Oavsett vad förövaren hade att förlora på att ha henne levande var hens handling ett absolut nej. Oavsett.
Men dessa gruppbildningar som finns här i tråden, jag vill belysa om en gammal tråd, Marina tråden.
Där fanns det de som hyste sina misstankar om Fredrik och tålde inte ett ont ord om Marina. I flera år pågick tjafs från de som ifrågasatte hennes livsstil. Du bland annat försvarar Lena vilket är helt i sin ordning men samtidigt vill jag från mitt perspektiv säga följande:
Alla har inte fria tankar och har sina utgångspunkter på vad är acceptabelt. Vissa envisas med påtala all porr Lena sysslade med, andra om hur hämndlysten/konfliktskapande hennes personlighet var... Vet du, det är deras rätt även om det uppfattas skev att tala ont om en som gått bort/fallit offer.
Jag kände Marina, tyvärr hade hon sina brister och det var en av dessa som triggade fram reaktionen. Många i tråden kände inte Marina och försvarade hennes dygd/ hennes personlighet och nästan på gränsen till att det kändes förbjuden att säga något illa. Men den Marina jag kände, hon kunde trigga fram del reaktioner hos många och om det träffade fel punkt så kunde det sluta fel, vilket blev så.
Nej, jag skuldbelägger INTE offret däremot lyfter fram att vi alla har viss nivå av tolerans och de som tar liv, dessa har rätt låg toleransnivå. Tyvärr.
Folk hade svårt att förstå Fredrik var en mördare och försvarade honom, men den dag Fredrik fälldes försvann tråden sakta i glömska och vad tror du händer här? Om Stefan fälls (vilket man hoppas på) så kommer även alla de som talar envist om Lenas alla dåliga sidor; de kommer tröttna till slut.
Men kvar är frågan: gör de fel som tar upp alla brister Lena kunde tänkas ha? Både ja och nej. För nu slipper alla blotta sina egna brister tack vare anonymitet och peka med handen mot en person som själv kan inte försvara sig, vare sig sant eller inte.
Marina var ingen snäll gullig person men oavsett hade Fredrik ingen rätt att ta livet av henne. De som försvarade honom hörs inte idag. Detsamma gäller samtliga som talar illa om Lena. När tråden blir tyst kommer kanske Lenas Flashback personlighet få frid. Vi kan alltid hoppas.
Jag hoppas du inte tar illa vid kring det jag skrivit samt förstår vad jag försöker säga.
Nej, jag tar inte illa vid mig.
Vi har alla olika erfarenheter och kan ha olika åsikter som man vill försöka förklara och få gehör för.
För att på riktigt kunna förstå vad du menar, behöver jag egentligen veta mer om dig, Marina- mordet och hur mycket du är insatt i denna tråd. Men eftersom du inte går in på djupet i den debatten, så läser jag det på det sätt som jag förmår av din text här och nu.
1.
Min första tanke som kommer upp när jag läser ditt inlägg är att vi alla är präglade av våra tidigare erfarenheter. Med dessa "läser vi sedan in" det vi ser, hör, är med om.
Du har en erfarenhet av Marina, som du kände. Inte så positiv erfarenhet kan jag förstå av det du skriver. Utifrån den Marina du kände kunde trigga fram reaktioner hos många skriver du, och du drar slutsatsen att mordet på henne skedde av den anledningen, om jag förstår dig rätt.
Citat från ditt inlägg.:
"Men den Marina jag kände, hon kunde trigga fram del reaktioner hos många och om det träffade fel punkt så kunde det sluta fel, vilket blev så."
Nu känner jag som sagt inte till Marina, mordet eller Fredrik som du nämner, mer än det jag har läst i media för länge sedan. Det gör alltså att jag utifrån din beskrivning av Marina och mordet inte kan göra någon egen bedömning av din syn på saken.
2.
Då kommer jag till nästa del, som handlar om att jag tänker att man inte kan jämföra människor rakt av, även om det finns paralleller i fallen (finns det det??).
Hur Marina var och hur hennes och Fredriks förhållande såg ut vet jag bara ytligt, knappt det.
Lenas och SDs förhållande har jag dock fått en hel del insyn i. Jag har följt fallet från början, har läst mycket från FUP, och även fått till mig info på "annat sätt". Ändå kan jag väl säga att jag inte vet allt om Lena, hur hon var och hur SDs och Lenas förhållande var i verkligheten. Men sällan får vi som utomstående så mycket insyn i andras liv som i det här fallet? Det kan ju nästan kännas som att man känner de berörda. Deras enorma deltagande i sociala media är unikt, även för att vara idag.
Min tanke är att inga förhållanden är det andra likt, och de triggerpunkter som Marina retade hos Fredrik, var något som var unikt för deras relation och för Fredrik.
Det går inte att överföra dessa triggerpunkter på ett annat förhållande.
Det som dock är gemensamt, det är ju som du själv tar upp; att vissa har "rätt låg toleransnivå" (ditt uttryck).
Här är jag osäker på vad jag ska tänka egentligen. Jag tror att även här kan det skilja mellan människor som har mördat, och att det handlar mer om triggerpunkter och de reaktioner som dessa kan utlösa hos just denne person. Men gemensamt är att de kan ta till våld, ibland farligt våld om de blir provocerade. Vissa kan använda olika typer av våld, som psykiskt våld och annan typ av kränkningar för att upprätthålla det de vill upprätthålla.
3.
Då kommer jag till det som handlar om hur offret beter sig.
Jag kan se att Lena inte är "perfekt", att hon har sidor som t ex påstridig, envis osv. Du skriver:
" Du bland annat försvarar Lena vilket är helt i sin ordning men samtidigt vill jag från mitt perspektiv säga följande".
Min syn på Lena är utifrån det jag har läst och hört om henne från tråden, FUP och inte minst hennes egna sociala medier. Det finns postare som påstår att det de "läser in" (jag vill påstå att vi alla tolkar, inte VET) är den enda sanningen. Jag är ganska säker på att vi visserligen bor i Sverige, men ändå har ganska olika förhållningssätt till Lenas liv och agerande.
Precis så är det med alla vi möter i våra liv. Vi har olika tolerans för olika människor. Skönhet sitter i betraktarens öga, eller "man passar ofta bättre ihop med sin motsats" är ju sådana uttryck som beskriver just skillnaden i vad vi ser och tolkar in.
Vad jag menar; det finns ju många människor som är jobbiga, som är både elaka och egoistiska. Men de blir ju inte mördade för det? Det finns människor som också är snälla, generösa, följsamma och ändå blir mördade.
Det handlar alltså enligt mig, mer om vad den människa som tyckte sig ha en anledning till att mörda personen har för reaktionsmönster och sätt att hantera konflikter och problem.
4.
Jag tycker att sättet att beskriva Lena på med mycket starka nedsättande ord, inte är befogade, utan starkt överdrivna. Att använda ord som porrpastor, psykbitch, asiatisk hora osv är ett uttryck för ett hat enligt mig.
Återigen handlar det om vilka normer vi själv har och vilken acceptans och förståelse vi själva har för olika beteenden. Men Lena var inte prostituerad, hon var inte yrkeskriminell, hon vara inte drogmissbrukare.
Lena mådde mycket dåligt den sista tiden före mordet, och relationen till SD var infekterad och mycket destruktiv. Lena såg själv att hon betedde sig på ett sätt som hon skämdes för. Att hon inte ville det bästa för sin rival, att hon inte lyckades bryta bandet, att hon hade flera olika relationer. Men hur många lever inte så idag? Det är väl många singlar idag som lever väldigt fritt sexuellt, som har flera partners. Att skicka intima bilder till sina sexuella kontakter är säkert inte så ovanligt och som jag ser det inget fel idet. Hon har inte gjort något olagligt. Hennes hot har handlat om att offentliggöra SDs och hennes relation.
Naturligtvis hade det bästa för båda parter varit att bara släppa taget och gå vidare, men den nedåtgående spiralen verkade vara närapå omöjlig att bryta.
5.
Många människor i världen har destruktiva förhållande på olika plan. De flesta leder inte till mord. Det beror på att de flesta människor mördar inte när saker blir till ett problem.
6.
Det är inte upp till offret att förstå att om man kräver, bråkar, vill något, säger ifrån, vill lämna, har andra sexuella partners, hotar med att offentliggöra ett hemligt förhållande, så kan man straffas med döden. Jag tror vist att Lena var jobbig, ibland oresonlig. Det kan man ju läsa i knversatonerna.
Det är upp till den som känner att triggerpunkten är nådd, att lösa problemen på ett annat sätt än med våld!
7.
Det som kunnat rädda Lena kunde hon inte klara av. Det var att bryta när hon märkte att det var galet.
"Lena Wesström
det finns till och med inslag av utnyttjande av fysiskt övertag
22aug 201721:11"
//
"H*elena Å*ström
Lena, det där med fysiskt låter oroväckande!
22 aug 2017 21:16"
//
"H*elena Å*ström
Även om jag inte begriper det här, så känns det läskigt. Och klokt att du tar hjälp av läkare
22 aug 2017 21:17"
//
"H*elena Aström
Finns det fysiska inslag av sådan art att det borde hanteras av rättsväsendet?
22 aug 2017 21:18"
"Lena Wesström
du har anledning att vara orolig för min mentala och känslomässiga situation. men jag är säker och
trygg fysiskt
22 aug 2017 21:19"
Vilket ju var en stor missbedömning från Lena sida.
Mindre än 9 månader senare är hon död.