2020-07-10, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lenotnl
Häftigt, får du examen från båda då eller?
Det stämmer. En dubbelexamen från båda lärosätena. Rätt häftigt!

Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Hur fungerar egentligen antagningen till masterutbildningar? Sker urvalet efter betyg i tidigare kurser på högskolan?
Som du redan har fått svar på så beror det på. Just för just detta program skedde utvalet på en evaluering av lärosäte, betyg och så vidare. Andra lärosäten kan tillämpa andra urval, till exempel urval baserat på hur många HP den ansökande har avslutat.
Citera
2020-07-10, 13:40
Medlem
Citat:
Datavetenskapliga Programmet på MDH. Beroende på hur det känns, så forsätter man eller söker GU nästa år. Programmet verkar intressant, men man har ju inte hört gott om MDH ifall man säger så. Vill dock inte göra en rejäl nedgradering bostadsmässigt. Vet att jag kan få något jag trivs med i Gbg nästa år ifall jag så önskar på grund av lång kötid, men varit på gränsen i år. Så ger MDH en chans så får man se hur det blir.
Jag rekommendera starkt att du inte läser MDH. Universitet Kanslers ämbetet har gett högskolan ifrågasatt bedömning på deras utbildning

https://www.uka.se/kvalitet--examenstillstand/resultat-fran-granskningarna-hogskolekollen/hogskolekollen.html?url=427238778%2F%2Futvardering %2F1885520&sv.url=12.794d1f901621e65b329c27f
https://www.uka.se/kvalitet--examenstillstand/resultat-fran-granskningarna-hogskolekollen/hogskolekollen.html?url=427238778%2Futvardering%2F 1885520%2Fkomplett-underlag&sv.url=12.794d1f901621e65b329c27f
Citera
2020-07-10, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lenotnl
Vill bara förtydliga, att det antogs 183 i första och 159 vid andra betyder inte att det antogs totalt 342. Det innebär att 183 antogs i första rundan, och till andra rundan var samma siffra 159. Det innebär att antalet antagna är 24 mindre. Antagligen har universitetet tillämpat överintag på utbildningen för att kompensera eventuella avhopp. Mitt råd är att du kontaktar institution och frågar om hur många reserver/vilket reservnummer som blev antaget för den aktuella utbildningen.

ahhh då förstår jag, tack!!

ser rätt surt ut då
Citera
2020-07-10, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maikon
Jag rekommendera starkt att du inte läser MDH. Universitet Kanslers ämbetet har gett högskolan ifrågasatt bedömning på deras utbildning

https://www.uka.se/kvalitet--examenstillstand/resultat-fran-granskningarna-hogskolekollen/hogskolekollen.html?url=427238778%2F%2Futvardering %2F1885520&sv.url=12.794d1f901621e65b329c27f
https://www.uka.se/kvalitet--examenstillstand/resultat-fran-granskningarna-hogskolekollen/hogskolekollen.html?url=427238778%2Futvardering%2F 1885520%2Fkomplett-underlag&sv.url=12.794d1f901621e65b329c27f

Visste faktiskt inte att de fått ifrågasatt igen så nyligen. Skummade igenom och verkar handla till stor del om hur rutiner och styrdokument ser ut? Känns dock lite oroväckande. Samtidigt, inte hört negativt om just datavetenskapliga

Jag bor just nu så bra, så att jag inte känner mig helt sugen på att kasta bort över 8 års kötid på en bostad i eller nära Gbg som jag egentligen inte vill ha. Dessutom har jag även en partner här samt troligen sommarjobb här nästa sommar. Känns då som bättre att studera ett år här och flytta därefter när även partner troligen kan flytta med och jag kan få bostad där jag vill.

Alternativet e ju att söka Matematik 1 på GU, därefter lösa kurser VT21 och sedan ett program. Någon kanske har tankar om det gentemot att gå datavetenskapliga på MDH och därefter byta mot datavetenskapliga på GU?
Senast redigerad av yokisuci 2020-07-10 kl. 22:53.
Citera
2020-07-10, 23:58
Medlem
Citat:
Visste faktiskt inte att de fått ifrågasatt igen så nyligen. Skummade igenom och verkar handla till stor del om hur rutiner och styrdokument ser ut? Känns dock lite oroväckande. Samtidigt, inte hört negativt om just datavetenskapliga

Jag bor just nu så bra, så att jag inte känner mig helt sugen på att kasta bort över 8 års kötid på en bostad i eller nära Gbg som jag egentligen inte vill ha. Dessutom har jag även en partner här samt troligen sommarjobb här nästa sommar. Känns då som bättre att studera ett år här och flytta därefter när även partner troligen kan flytta med och jag kan få bostad där jag vill.

Alternativet e ju att söka Matematik 1 på GU, därefter lösa kurser VT21 och sedan ett program. Någon kanske har tankar om det gentemot att gå datavetenskapliga på MDH och därefter byta mot datavetenskapliga på GU?

Aså du kommer ju riskera att du slösar bort ännu mer tid på MDH med en utbildning som inte kan garantera kompetens

Lärosätet säkerställer att den undervisande personalens kompetens motsvarar
utbildningsverksamhetens behov.
Inte uppfylld.
"I vissa
programanalyser och programvärderingar framgår att studenterna är missnöjda med lärarnas
pedagogiska kompetens. "

Utifrån genomförda uppföljningar vidtar lärosätet de åtgärder som krävs för att förbättra och
utveckla utbildningarna.
Inte uppfylld.

Lärosätet säkerställer studenternas och doktorandernas möjligheter och förutsättningar att
utöva inflytande över utbildningen och sin studiesituation.
Inte uppfylld

Samlat omdöme: Ifrågasatt kvalitetssäkringsarbete

Lärosätets kvalitetssystem är inte, på ett övergripande plan, uppbyggt för att säkerställa kvaliteten i
utbildningarna. Kvalitetssystemet är inte heller prövat i alla delar vilket innebär att det är svårt att ta
ställning till om det kommer att fungera i praktiken. Det är bedömargruppens uppfattning att
kvalitetssäkringsarbete i nuläget inte fungerar i alla delar
Citera
2020-07-11, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elww
Hej,

Har aldrig sökt in till något förut så förstår inte riktigt det här med urvalet och reservplatser osv.

Blev reserv 47. 10 personer i min urvalsgrupp (BII) blev antagna. Chansen att komma in känns inte så stor?

Obefintlig.
Citera
2020-07-11, 01:01
Medlem
Sjuuukt rörig situation inför HT2020. Om det blir lång tid av distansutbildning är det ju tex inte så bråttom alls att fixa boende.

Vad sjutton gäller tex för Uppsala Universitet samt Linköping Universitet, distansundervisning eller ej?

Nollningar och insparkar, Linköping verkar ha men inte Uppsala?
Citera
2020-07-11, 01:02
Medlem
Intressant det här att så många Universitet kör med överintagning, därför blir reservplatsen exceptionellt svårtolkad?
Citera
2020-07-11, 09:07
Medlem
Hur vet man vilka högskolor och universitet som tillämpar överintag?
Citera
2020-07-11, 10:16
Medlem
JackSm1ths avatar
I mitt antagningsbesked står det att jag blev antagen på mitt första alternativ och att jag är struken på 2'a, 3'e och 4'e.
5'e är på halvfart, så den blev jag också antagen till.
6'e struken.

Men, nu har jag ändrat mig. Jag vill hellre läsa alternativ 2.
Om jag tackar nej till alternativ 1, blir jag då sökande på alternativ 2? Eller räknas det som en sen anmälan eller är det kört för att jag blivit antagen på alternativ 1?

Både alternativ 1 och 2 är helfart, men alternativ 1 är på plats och 2 är på distans.
Citera
2020-07-11, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastodon111
Sjuuukt rörig situation inför HT2020. Om det blir lång tid av distansutbildning är det ju tex inte så bråttom alls att fixa boende.

Vad sjutton gäller tex för Uppsala Universitet samt Linköping Universitet, distansundervisning eller ej?

Nollningar och insparkar, Linköping verkar ha men inte Uppsala?

Jag studerar på Liu. Föreläsningar och lektioner kommer i största möjliga mån ske på plats på universitetet för alla nya elever. Distans kommer ske mer i regel för de senare årskurserna.
Citera
2020-07-11, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daawg
Jag studerar på Liu. Föreläsningar och lektioner kommer i största möjliga mån ske på plats på universitetet för alla nya elever. Distans kommer ske mer i regel för de senare årskurserna.

Tack, Linköpings information, struktur och webbsajter är ungefär 3 ggr bättre och tydligare än Uppsalas. Linköping vinner på total knockout.

Omöjligt att förstå från Uppsala om det överhuvudtaget blir några insparksaktiviter eller ej samt väldigt svårt att förstå om det blir distansundervisning eller ej några månader framöver. Det här har ju stor påverkan på tex planering och boende.

Märks att Linköpings Universitet är mera centraliserat som ett Campus medan Uppsala är väldigt decentraliserat, utspritt och rörigt.
Senast redigerad av mastodon111 2020-07-11 kl. 12:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in