Citat:
Ursprungligen postat av
Lund-NoGo-zone
Med 16% ränta så skulle en Danderydsvilla åter kosta kanske 2 mkr och inte 10 mkr, en dipp på 80%. Men jag tror nog att -25% räcker för att kallas bubbelsprick. För det krävs bara 5-6% ränta, ett något sannolikare scenario
Kör man upp realränta till 16% så kommer vi krascha tillbaka till medeltiden. Vi kommer i stort sett inte ha något näringsliv kvar. Och massor med människor svälta ihjäl.
1990 så var inte realräntan några 16%. Den var inte hög alls.
Det är ingen fungerande kommentar. Du verkar inte förstå något om ekonomi alls.
Även 6% realränta är helt orealistiskt. Detta är på samma nivå som att prata om att det skall komma rymdödlor och anfalla. Och att bostadspriserna därför skall falla.
Realräntan har förvisso varit lite lägre nu (pga all vänsterpolitik), men den var inte så mycket högre på 80-talet. Då hade vi fast växelkurs och RB fick anpassa räntan efter den.
Jag brukar fråga bubbelpladdrarna om dom kan bygga och sälja bostäder billigare då. Under de sk bubbelpriserna. Har inget minne av att en endaste sagt sig villig att göra det.
I stället brukar de drämma till med hela spektrat av undanflykter.
Dom inser ju att jag avslöjat dom och att dom står med byxorna nere.
Många bostäder i Sverige säljs en bra bit under nyproduktionskostnad. (Med hänsyn taget till skick). Är det inte lite förvirrat att prata om en bubbla när man inte ens kommer upp i nyproduktionspriser.