2020-07-10, 20:59
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Vi är överens om att marknaden är övervärderad. Men att den ska sjubka markant i en nära framtid tror du. Men du kan inte säga varför

Om den inte kommer sjunka vad är då argumentet för att säga att den är övervärderad?
2020-07-10, 21:39
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Vi är överens om att marknaden är övervärderad. Men att den ska sjubka markant i en nära framtid tror du. Men du kan inte säga varför
Priserna kommer att sjunka eftersom de är för höga. Du vet väl att "för höga" är svenska för "ska sjunka"?

De sjunker just i år pga corona.

Nu har jag skrivit detta tre gånger på någon timme. Fokusera.
2020-07-10, 21:44
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Priserna kommer att sjunka eftersom de är för höga. Du vet väl att "för höga" är svenska för "ska sjunka"?

Men du håller med om att de i början av denna tråd hade fel när de då sa att priserna skulle krascha från den prisnivån, eller hur?
2020-07-10, 21:49
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Men du håller med om att de i början av denna tråd hade fel när de då sa att priserna skulle krascha från den prisnivån, eller hur?
Jag tycker (tvärtemot dig?) att det är underbart att man kan läsa 10 år gamla trådar. Där kan man följa i efterhand vilka som var smarta och inte. Just denna tråd är kanske inte mest framträdande, många med Asperger här. Men det finns andra trådar om politik, flyktingar, aktier osv som är ganska underhållande. De med hög svansföring är ofta idioter, förlåt, dåliga på att spå framtiden. Och om du inte tror det gäller dig, eller jag mig, så är vi båda idioter. För ingen vet framtiden. Annars hade du ägt 2 eller 5 lägenheter eller 500.
2020-07-10, 21:51
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Jag tycker (tvärtemot dig?) att det är underbart att man kan läsa 10 år gamla trådar. Där kan man följa i efterhand vilka som var smarta och inte. Just denna tråd är kanske inte mest framträdande, många med Asperger här. Men det finns andra trådar om politik, flyktingar, aktier osv som är ganska underhållande. De med hög svansföring är ofta idioter, förlåt, dåliga på att spå framtiden. Och om du inte tror det gäller dig, eller jag mig, så är vi båda idioter. För ingen vet framtiden. Annars hade du ägt 2 eller 5 lägenheter eller 500.

Du glömde att svara på frågan:

2020-07-11, 08:53
Avslutad
Citat:
Om den inte kommer sjunka vad är då argumentet för att säga att den är övervärderad?

Räntedopning och hyresrwglering är de största bovarna. Åker räntan upp ett par procent, hyrrsregleringen avskaffas eller fastighetsskatten återkommer så kan det spräcka bubblan. Men inget av dessa saker är realistiskt i dagsläget.
2020-07-11, 08:56
Avslutad
Citat:

Vad exakt kommer corona leda till som driver ned priserna? Och hur mycket. Att den lilla ökningen vi sett i arbetslöshet kan påverka några procent hit eller dit är självklart. Men att det ska rasa mer än typ 15% från dagens nivåer känns helt osannolikt.

Att bara skriva "pga corona" är lika arbiträrt som att skriva "pga bankerna"
2020-07-11, 08:58
Avslutad
Citat:
Jag tror att alla som funderar på en flytt tänker på ett tryggare område än där de bor idag. Bor man i de sämsta förorterna vill man till lite bättre områden i förorterna. Bor man i de bättre områden i förorterna vill man till innerstan. Bor man i innerstan vill man till ännu bättre områden i innerstan osv.

Detta pga flyktingstöket men som du nämnde förstärker även Corona detta då invandrare är mest drabbade. Det är smuts och stök man vill bort ifrån.

Tror väldigt få med barn som bor i Bromma, Täby eller Danderyd seriöst funderar på innerstan.
2020-07-11, 09:12
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Två omedvetna manipulationer sticker ut.
Så istället för att ge upp vanföreställningarna så väljer du att anklaga SCB för manipulation av ordinär befolkningsstatistik.

Håller du inte med om att man är ganska icke-fungerande om man håller på så.

Citat:
1) 1998 har det minsta antalet barn som fötts i Sverige på evigheter. Därefter stiger antalet födda barn i Sverige oavbrutet. Dvs överallt i Sverige finns det fler barn om man jämför år 2000 med 2019.

Du tyckte inte det var underligt att "pojkar 0-4" var 20k och växte till 30k medans "pojkar 5-9" var 20k och växte till 21k? Statistik är nog inte din starka sida.
Vad har det med saken att göra?

Jag pekar på att det var ca 50% fler 2019 än 2010.
FLER alltså.

Du gaggar om att folk lämnar. SCB visar att det är ca 50% FLER som gjort bedömningen att det är ok att bo kvar.

Citat:
2) Du listar statistik för Stockholm kommun (1 miljon invånare). Jag och artiklarna diskuterar Stockholms innerstad (350k invånare). Kommunen innehåller områden som Kista, Tensta, Husby osv, massor med födda barn som inte flyttar ut.

Istället för att försöka dig på falsk statistik så kanske du kan läsa artiklarna jag länkade istället.
Så hårda data från SCB som visar på fakta är falskt i din värld?

Medan några enstaka fall som oreras om i media är sanningen i din värld?

Du påstod att folk inte vill bo kvar i flerfamiljshus. Stockholms kommun består i väldigt stor utsträckningen av flerfamiljshus. Av den miljon som du säger bor i kommunen är det väldigt få som bor i villa.
2020-07-11, 09:23
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Historian ska ändras denna gången. Du har nog missat den delen där bankerna är helt desperata på att få ut mer lån, då vi nått skuldmättnad.
Man ska alltså INTE öka räntan efter kraschen som vi ligger i just nu.
Vi får se om ett år vem som har rätt helt enkelt.
Kollar man även på grafen som du länkat till, ja då ser man klart och tydligt att cyklerna pekar på en högre ränta framöver.
Jag tror vi är många som missat det du talar om att bankerna skulle vara desperata på att låna ut. Det är inte speciellt synligt iaf.

Var ser du en förestående räntehöjning i den länkade grafen?

Här har du en lite längre graf över 10-åringar. Sedan 1980. https://www.ecb.europa.eu/press/key/date/2016/html/sp160615_chart1.png

Var är de här cyklerna du talar om?
Är det de små krusningarna?
2020-07-11, 09:41
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Med 16% ränta så skulle en Danderydsvilla åter kosta kanske 2 mkr och inte 10 mkr, en dipp på 80%. Men jag tror nog att -25% räcker för att kallas bubbelsprick. För det krävs bara 5-6% ränta, ett något sannolikare scenario
Kör man upp realränta till 16% så kommer vi krascha tillbaka till medeltiden. Vi kommer i stort sett inte ha något näringsliv kvar. Och massor med människor svälta ihjäl.

1990 så var inte realräntan några 16%. Den var inte hög alls.
Det är ingen fungerande kommentar. Du verkar inte förstå något om ekonomi alls.

Även 6% realränta är helt orealistiskt. Detta är på samma nivå som att prata om att det skall komma rymdödlor och anfalla. Och att bostadspriserna därför skall falla.

Realräntan har förvisso varit lite lägre nu (pga all vänsterpolitik), men den var inte så mycket högre på 80-talet. Då hade vi fast växelkurs och RB fick anpassa räntan efter den.

Jag brukar fråga bubbelpladdrarna om dom kan bygga och sälja bostäder billigare då. Under de sk bubbelpriserna. Har inget minne av att en endaste sagt sig villig att göra det.

I stället brukar de drämma till med hela spektrat av undanflykter.
Dom inser ju att jag avslöjat dom och att dom står med byxorna nere.

Många bostäder i Sverige säljs en bra bit under nyproduktionskostnad. (Med hänsyn taget till skick). Är det inte lite förvirrat att prata om en bubbla när man inte ens kommer upp i nyproduktionspriser.
2020-07-11, 10:43
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Kör man upp realränta till 16% så kommer vi krascha tillbaka till medeltiden. Vi kommer i stort sett inte ha något näringsliv kvar. Och massor med människor svälta ihjäl.

1990 så var inte realräntan några 16%. Den var inte hög alls.
Det är ingen fungerande kommentar. Du verkar inte förstå något om ekonomi alls.

Även 6% realränta är helt orealistiskt. Detta är på samma nivå som att prata om att det skall komma rymdödlor och anfalla. Och att bostadspriserna därför skall falla.

Realräntan har förvisso varit lite lägre nu (pga all vänsterpolitik), men den var inte så mycket högre på 80-talet. Då hade vi fast växelkurs och RB fick anpassa räntan efter den.

Jag brukar fråga bubbelpladdrarna om dom kan bygga och sälja bostäder billigare då. Under de sk bubbelpriserna. Har inget minne av att en endaste sagt sig villig att göra det.

I stället brukar de drämma till med hela spektrat av undanflykter.
Dom inser ju att jag avslöjat dom och att dom står med byxorna nere.

Många bostäder i Sverige säljs en bra bit under nyproduktionskostnad. (Med hänsyn taget till skick). Är det inte lite förvirrat att prata om en bubbla när man inte ens kommer upp i nyproduktionspriser.
Jag pratar bankränta inte realränta. Var får du allt ifrån. Inflationen var 10% 1990 och räntan 16%.

När inflationen var 10% 1990 så SJÖNK huspriserna. Dvs vi hade en inflation i priser inte i huspriser. Nu är läget tvärtom, vi låtsas ha 1% inflation samtidigt som huspriserna stiger 5-10% och lönerna 3%. Det orsakar en prisbubbla.

Människor som svälter ihjäl, hände senast 1880-talet tror jag. Alarmist.

Det är bubbla i Stockholms innerstad men underpriser i Sveg. Det går faktiskt samtidigt. Alla mina inlägg gäller Stockholms innerstad. Dina gäller tydligen även Sveg.

Jag brukar påminna när du kommer med din klassiska tråd-fråga om "bygg själv då" att svenska byggregler, skatter, och framför allt hyresregleringen, gör det olönsamt att bygga trots bubbelpriser. Hört något från ditt minne på sistone?

Byxorna är alltid nere på dig. För du vägrar dra upp dem.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-07-11 kl. 11:11.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in