Citat:
Ursprungligen postat av
skogshuggar3n
Nu får börsjävlen ta å gå upp igen. Frun tömmer ISK fortare än börsen fyller på den.
I ärlighetens namn har det dock inte varit helt sunt de senaste åren tycker jag. Ser man bara till mig själv så har jag hyfsad lön och inte särskilt stora besparingar. Mindre än miljonen som arbetat på börsen oftast. Ännu mindre nu sedan jag betalade av bolånet men trots det har börshandel flera år givit avkastning motsvarande en fjärdedel av nettolönen. Lägger man sedan till värdestegringen på bostaden så närmar man sig halva nettolönen i snitt de senaste 10 åren.
Det är inte sunt. Sjukt skattesystem som premierar att sitta på kvällarna och köpa och sälja aktier istället för att arbeta och bidra till produktionen.
Skulle nog tycka att det var sunt på sätt och vis om börsen avkastade sämre nästa tio år än den gort de tidigare tio. Det gäller ju börsen i genomsnitt antar jag dock. Gissar man rätt på enskilda aktier eller branscher kan det givetvis gå betydligt bättre.
Hursomhelst har inte blivit fler köp på börsen nu. Istället semester och nu bränd koppling på bilen

Det förstnämda är ju trevligt men 12000 till en ny koppling hade varit roligare att stoppa in på mitt ISK istället