2020-07-09, 07:25
Medlem
Julmustarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejvidica
-Svenska Handelsbankens Latinamerika fond ser bra ut för en resa på 45-55% upp
inom 24 månader.
Finns även valbar inom premiepension systemet.

Är nyfiken på vad du grundar det på? ser att den är heavy mot Brasilien, känns som det landet har uppförsbacke. Har dock dålig koll på sydamerika överlag.
Citera
2020-07-09, 08:29
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hejhejvidica
-Svenska Handelsbankens Latinamerika fond ser bra ut för en resa på 45-55% upp
inom 24 månader.
Finns även valbar inom premiepension systemet.
Hur mycket har du placerat där?
Citera
2020-07-09, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Hur mycket har du placerat där?

Lund
Har du nåt bear cert eller inte ??
Citera
2020-07-09, 08:45
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Det är därför man inte investerar i fysiskt guld. Dessutom kan någon centralbank få för sig att dumpa sitt innehav om landet i fråga hamnar i ekonomisk kris och då kan guldpriset krascha ordentligt. Bara tänk på hur jävla usel spreaden är idag. Tänk på hur ännu värre det blir om det är överskott av fysiskt guld. Vilken handlare vill köpa då till schysta priser? Nej fy fan för fysiskt guld.

Så länge centralbankerna trycker digitalkonfetti med full gas kommer såklart guldet öka i värde.

Sen håller jag helt med om att det sen senast jag var in och tittade (mitt under raset) var spreaden så hög, även på tackorna, att du köpte guldet med x antal procentenheters förlust...

OK om man köpte fysiskt guld för iallafall 1-2 år sedan, idag har det tåget enligt mig gått.

Att sälja det är ett mindre bekymmer.

Ska någon här köpa guld och silver (silver är momsbelagt, så räkna direkt in den förlusten) - så köp FIH inte mynt.
Minst 50/100g tackor.

När Norge öppnar upp mot Sverige kan silver köpas momsfritt där och återigen då är det tackor som gäller och silver är billigt så köp 1kgs.

Guldet kommer att slå 800kr-900kr/grammet innan 2020 är över, min prognos.

On Topic;

Såg att min säljorder på Investor gick igenom på 512 kr igår.
Jävla tur bara.
Köpt: 470kr

Ville bli av med Investor, för mycket osäkerheter ligger kring fötterna och det var största posten i portföljen.
Citera
2020-07-09, 08:47
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Lund
Har du nåt bear cert eller inte ??
Jag köper enbart xact bear, eftersom jag har kunskap om hur just de fungerar, och de har alltid fungerat bra.
Citera
2020-07-09, 08:47
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Fullt möjligt
Eqt är sprunget ur investor , bara det räcker som argument
Tror nog du kan lyckas med swing på den
Själv är jag dålig på att sälja , men kompenserar med köp då det går ner. Funkar bra för en ekorre som mig 🐿🐿

Exakt, EQT tror jag bara kommer klättra.
Hade tänkt att ligga lång i den oavsett men ändrade taktik och sålde av de största positionerna, däribland EQT.

Kommer köpa in mig i EQT när det är läge igen. Den som vet när det är läge kan ju skicka flaskpost ;-)
Citera
2020-07-09, 09:33
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skohornet
Har själv bara sysslat med krypto innan men hade flyt och köpte min första aktie på eftermiddagen den där torsdagen i mars när det sjönk som mest. Har pluggat på distans sen dess, läst en hel del och gjort många misstag (som tur är +20% ändå för att jag kom in såpass lägligt). Men har du nåt konkret tips på material att läsa? Plöjde igenom boken Buffet rekommenderade (första personen jag kom att tänka på när jag började), "The intelligent investor" elller nåt sånt. Men tips på böcker, eller ännu bättre .pdfer/hemsidor/bloggar mottages tacksamt Har sett dig en del på forumet och du har ju uppenbarligen rätt bra koll.

Och för att hålla mig till topic så tar jag det lugnt den här veckan. Sålde av lite guld som jag köpte förra sommaren för att investera det på börsen istället. Fick loss ett 1 oz maple leaf för ca 10k SEK (omräknat till BTC vid tillfället). Helt ok ökning på mindre än ett år Tog dock emot en del då jag gillar fysiskt guld.

Konkreta tips att läsa?
Nej, men det finns vissa böcker som ska vara bra om man gillar sådant.

Ett "säkert" kort är annars att hitta folk på t ex YouTube som endast pratar om prisdatan och sällan till aldrig pratar om vad som skrivs i media eller olika typer av rykten som går och annan ren smörja. Lyssna/titta på väg till jobbet eller dylikt. Viktigast är att det endast är prisdata som pratas om och inget filosoferande kring någon annan skit.

Buffet är ganska klok och har sagt många kloka saker, hans tips är säkert bra.
Tänk bara på att du i princip bör förutsätta att alla ljuger så det är ganska viktigt att man fattar beslut själv då all annan analys som alla andra erbjuder alltid potentiellt kommer vara en typ av lögn. Det går inte att lita på någon inom finans.
Citera
2020-07-09, 10:02
Medlem
sinewave: Finns det någon bra bok om teknisk analys över huvud taget, eller är det bara självstudier som gäller?

Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Ville bli av med Investor, för mycket osäkerheter

Japp, dumpade mitt också. Tror fortsatt på teknik-race, åtminstone fram tills någon sorts vändning av corona-utvecklingen. Tror att många viktar om sina gamla "säkra" investeringar mot högre risk inom teknik/medicin för att få avkastning, lågräntemiljön skapar både nytt kapital och ett ökat risktagande.
Citera
2020-07-09, 10:39
Medlem
svenkolrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag köper enbart xact bear, eftersom jag har kunskap om hur just de fungerar, och de har alltid fungerat bra.
Funkar dom bra även på en stigande börs 🤔
Citera
2020-07-09, 11:10
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Så länge centralbankerna trycker digitalkonfetti med full gas kommer såklart guldet öka i värde.

Sen håller jag helt med om att det sen senast jag var in och tittade (mitt under raset) var spreaden så hög, även på tackorna, att du köpte guldet med x antal procentenheters förlust...

OK om man köpte fysiskt guld för iallafall 1-2 år sedan, idag har det tåget enligt mig gått.

Att sälja det är ett mindre bekymmer.

Ska någon här köpa guld och silver (silver är momsbelagt, så räkna direkt in den förlusten) - så köp FIH inte mynt.
Minst 50/100g tackor.

När Norge öppnar upp mot Sverige kan silver köpas momsfritt där och återigen då är det tackor som gäller och silver är billigt så köp 1kgs.

Guldet kommer att slå 800kr-900kr/grammet innan 2020 är över, min prognos.

On Topic;

Såg att min säljorder på Investor gick igenom på 512 kr igår.
Jävla tur bara.
Köpt: 470kr

Ville bli av med Investor, för mycket osäkerheter ligger kring fötterna och det var största posten i portföljen.

Njo, kom ihåg att det endast är silverMYNT som är momsfritt i Norge, inte tackor. Men du får köpt 1kilos mynt, så det borde inte vara nåt problem.(om dom inte är utsålda som tex Tavex är just nu)
Citera
2020-07-09, 11:51
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AoE3#1
Även med spreaden är jag snart 100% upp på guld.. Du kan inte hitta lägre spread än det där.

I call bullshit. Men låt oss utgå från att det stämmer. Då har du suttit med guld rätt länge och under samma tid har en slumpmässigt vald aktiefond avkastat betydligt mer. Du får säkert stryk av högräntefonder också. Detta är inte imponerande avkastning för något så riskfyllt som fysiskt guld som har enorma transaktionskostnader.
Citera
2020-07-09, 12:09
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skohornet
Äh jag tycker det är coolt att ha fysiskt guld. Och nej jag är inte 12 år. Skulle vilja ha en fet jävla Boliden-tacka eller tio i nåt kassaskåp. Hur många länder har ens fysiskt guld kvar att dumpa numera? Man har ju såklart inte allt, eller ens större delen av sitt innehav i guld.. Men nä, det är absolut ett problem hur svårt det är att köpa/sälja. Men om de ekonomiska systemen havererar till den grad att länder behöver börja dumpa guld så litar jag inte jättemycket på mitt pappersguld heller.

EDIT: kollade upp guldreserverna och USA har ju typ lika mycket som övriga 9 länder på topp 10-listan. Så jag står fast vid det sista jag sa tidigare.

Det räcker med att skitländer som Kina eller Ryssland hamnar i knipa och dumpar sitt innehav för att den fysiska marknaden skulle kollapsa. Varför man skulle sätta sin ekonomiska framtid i händerna på såna instabila länder? Guld kan ha en plats i ens portfölj (Sinewave har många intressanta portföljförslag med guld) men det måste vara del i en helhet. Och man kan lika gärna ha pappersguld då. Det är på många sätt säkrare och skulle inte kollapsa lika hårt i pris.

Kolla på guldprisets historia under 90-talet och tidigt 00-tal som markeras av centralbanks dumpningar. Underbara köplägen men jävligt surt om man satt med skiten innan Ryssland och UK dumpade sitt.

Sedan håller med om att guldtackor är häftiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in