2020-03-24, 15:31
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Att det finns ett stort mörkertal är ju ett faktum..
Ja, men det måste bli gigantiskt innan flockimmunitet är ett relevant begrepp.
Citera
2020-03-24, 15:33
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Vill delge två lite nedkylande besked från samma timme idag. En kund kom till mig för att handla. Hans byggbolag med 70 anställda gick i konkurs idag, så han kommer inte tillbaka på ett tag.

Modeaffären Flash i Lund, min frus favoritbutik, gick i konkurs idag, hela kedjan. Jag tror ärligt talat ingen firma som lever ur hand i mun överlever corona-nedstängning, så vi kan utan vidare räkna med 100.000 extra arbetslösa i höst bara i Sverige och 2-3 miljoner i USA. Dessa kommer inte att handla någonting, skadan kommer därför att vara utspridd över alla branscher inte bara resor.

Det är inte över än, siffror det kommande kvartalet kommer att ge en skrämselchock. Detta är verkligen inte inräknat i dagens aktiepriser, eftersom ekonomer inte kan se längre än näsan räcker. Varken när coron kom eller när corona gick.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2020-03-24 kl. 15:38.
Citera
2020-03-24, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Vill delge två lite nedkylande besked från samma timme idag. En kund kom till mig för att handla. Hans byggbolag med 70 anställda gick i konkurs idag, så han kommer inte tillbaka på ett tag.

Modeaffären Flash i Lund, min frus favoritbutik, gick i konkurs idag, hela kedjan. Jag tror ärligt talat ingen firma som lever ur hand i mun överlever corona-nedstängning, så vi kan utan vidare räkna med 100.000 extra arbetslösa i höst bara i Sverige och 2-3 miljoner i USA. Dessa kommer inte att handla någonting, skadan kommer därför att vara utspridd över alla branscher inte bara resor.

Det är inte över än, siffror det kommande kvartalet kommer att ge en skrämselchock. Detta är verkligen inte inräknat i dagens aktiepriser, eftersom ekonomer inte kan se längre än näsan räcker. Varken när coron kom eller när corona gick.

Byggbolaget verkar oroande. Men modeaffären, den branschen har gått dåligt i flera år. Mest tanter som köper på sådana butiker. Nu för tiden köper man plastkläder på paket via Kina, alternativt tar man bilen till köpcentrum och fyndar utanför stan. Näthandel osv..
Citera
2020-03-24, 15:41
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pengabingen
Tänkte mest kortsiktigt kapitalisera på den Amerikanska uppgången.

Den amerikanska uppgången känns ganska osäker. Väldigt mkt bergochdalbana nu. Men jag önskar dig all lycka
Citera
2020-03-24, 15:43
Medlem
Pengabingens avatar
Citat:

Personliga tragedier men världen kommer fortfarande snurra, även om det blir en utrensning av 20% av mänskligheten, eller syftar du på att det blir totalanarki och pestens tid?
Citera
2020-03-24, 15:43
Medlem
vanartads avatar
Citat:

Det är verkligen inte över än, massor med siffror det kommande kvartalet kommer att ge en skrämselchock. Detta är verkligen inte inräknat i dagens aktiepriser, eftersom ekonomer inte kan se längre än näsan räcker.
Hear, hear!

It aint over until the fat lady sing… and she is still in her dressing room.

Frågan är när bostadsbubblan kommer krascha. Många lär under många år ha belånat sina lägenheter för att få fria pengar på börsen (+25%) Titta bara på svenskens genomsnittliga belåningsgrad relativt disponibel inkomst.

"Fasten your seatbelts, it's going to be a bumpy ride"
Citera
2020-03-24, 15:53
Medlem
Har aldrig köpt aktier innan. Tänkte gå in med alla pengar jag har, 400. Hur många olika aktier rekommenderar ni att dela upp detta på?
Citera
2020-03-24, 15:55
Medlem
happilappis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponym
Har aldrig köpt aktier innan. Tänkte gå in med alla pengar jag har, 400. Hur många olika aktier rekommenderar ni att dela upp detta på?

Index fonder/etf om du tror på börsen.
Citera
2020-03-24, 15:55
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Om du har 400 kronor är min rekommendation att köpa öl istället.
Citera
2020-03-24, 15:59
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Köp 5 olika på OMXS30-listan i fem olika branscher, t.ex lastbil, bank, råvara, IT. Det är visserligen "alla ägg i liknande korg" eftersom de ofta följer efter varann i värde. Men du kan åtminstone inte förlora mer än 20% av pengarna om det oerhörda händer att t.ex Volvo går i konkurs.

Är du mer gambling-intresserad och inte behöver pengarna i nutid kan du köpa 10 st mellanstora bolag. Eller en fond med småbolag/mellanbolag i Sverige. Måste vara en fond med låg avgift.
Citera
2020-03-24, 16:02
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pengabingen
Personliga tragedier men världen kommer fortfarande snurra, även om det blir en utrensning av 20% av mänskligheten, eller syftar du på att det blir totalanarki och pestens tid?
Pestens tid är väl bara en utrensning av mänskligheten?

För att ge perspektiv. Någon granskade bostadspriserna i Stockholms innerstad år 1300-2010. Visar sig att bostäder steg 0% i värde i 400 år när pesten härjade. Det dog alltid någon vars lägenhet man kunde köpa billigt.
Citera
2020-03-24, 16:04
Medlem
Pengabingens avatar
Citat:
Pestens tid är väl bara en utrensning av mänskligheten?

För att ge perspektiv. Någon granskade bostadspriserna i Stockholms innerstad år 1300-2010. Visar sig att bostäder steg 0% i värde i 400 år när pesten härjade. Det dog alltid någon vars lägenhet man kunde köpa billigt.

80 - 90 talet så bytte man bostadsrätter till kostnaden att skriva över den...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in