2020-07-09, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersTengell
helvete..

har följt honom ett par år nu, kul kille

tyvärr tog han inte viruset på allvar, det märktes tydligt i hans senaste resevideos att han sket fullständigt i det och verkade tro att det var en bluff

nu har han förstörda lungor, lyssna hur han nästan hyperventilerar eller försöker få ned luft i lungorna när han pratar

mest troligt ärr på insidan av lungorna som gör att han inte kan ta upp syre tillräckligt väl

han kommer aldrig bli fullt återställd, stackare

Fyfan, jag har också följt han rätt länge.

Sen ska man inte måla fan på väggen, man vet inte än fullt ut hur återställd man blir.

Åk på en ordentlig lunginflammation så har du månader innan du har ditt vanliga flås tillbaka. Där du de första veckorna knappt kan avsluta en mening utan att bli andfådd.
Citera
2020-07-09, 22:59
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Jag var aldrig insnöad på "de 22" och har inte koll på allt de gjort, så jag kan inte uttala mig där. Det känns lite lustigt att samma folk som är som hökar på deras missar lär ha rent gudomligt överseende med FHM & Co's totala missbedömningar kring dödlighet och spridningsbenägenhet dock.
Det har förmodligen med deras initiala tonläge att göra, när de talade om "talanglösa tjänstemän". När man har så hög svansföring gäller det verkligen att man själv hamnar någorlunda rätt i sina egna prediktioner.
Citera
2020-07-09, 23:00
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Vätskedrivande medicin tycks ge svårare sjukdom
Socialstyrelsen har undersökt vilka följdeffekter 200 läkemedelsgrupper kan ge för personer som blir sjuka i covid-19, rapporterar TV4. De allra flesta läkemedlen har inte haft någon inverkan på sjukdomen men två undantag finns.

https://omni.se/
Vilka två? Vätskedrivande och...?
Citera
2020-07-09, 23:08
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jodå. Det finns(fanns?) tidigare en hostmedicin som har väldigt populär bland missbrukare. Den innehöll morfin. Funkade utmärkt på många sätt. Livet blev mycket lättare.

Går fan inte att knarka på cocillana. Man blir bara snurrig i skallen av den, inget skönt rus alls. Däremot kan man använda den om man är beroende av opioider om man inget annat har, tar udden av abstinensen.

Men verkligen bästa hostmedicinen. Så skönt att ta en tesked om man har ihållande hosta och sedan sova, för det är OK att sova på den men oskönt vara vaken på den. Den dämpar hosta bäst.

Sedan är väl coronahostan kanske inte så påverkbar av medicin? Jag vet inte. De jag vet som haft corona hade ingen av dem hosta som huvudsymptom. Så de behövde aldrig behandlas för det.

Eller ja, en jag vet dog, har ingen aning om hans symptom, men fort gick det. Han var ganska gammal men inte i allmänt dålig hälsa. Så det var lite chockerande. Väldigt synd om honom och hans anhöriga. Som tur var riktigt kände inte jag honom.
Citera
2020-07-09, 23:11
Medlem
Dels gäller det vätskedrivande medel som kan kopplas till en åtta gånger så hög risk att ge ett försämrat sjukdomsförlopp och dels blodfettssänkande mediciner som verkar varar kopplade till ett mer gynnsamt förlopp.

Enligt Thomas Lindén, avdelningschef på Socialstyrelsen, säger till DN att det inte går att dra några säkra orsakssamband med han menar att resultaten är intressanta för forskare att undersöka vidare.
Citera
2020-07-09, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Vilka två? Vätskedrivande och...?
Dels gäller det vätskedrivande medel som kan kopplas till en åtta gånger så hög risk att ge ett försämrat sjukdomsförlopp och dels blodfettssänkande mediciner som verkar varar kopplade till ett mer gynnsamt förlopp.

Enligt Thomas Lindén, avdelningschef på Socialstyrelsen, säger till DN att det inte går att dra några säkra orsakssamband med han menar att resultaten är intressanta för forskare att undersöka vidare.

https://omni.se/
Senast redigerad av hagelskur 2020-07-09 kl. 23:16.
Citera
2020-07-09, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
https://www.dailymail.co.uk/news/article-8505699/Swedens-coronavirus-death-rate-falling-faster-UKs.html

Brittisk media skriver att det dödstalen faller snabbare i Sverige än i UK trots att vi inte hade lockdown. Kommentarerna till artikeln är stor humor
Läser relativt mycket utländsk media och får intrycket att samtliga länders medborgare är upprörda över sin egen regerings agerande i våras alldeles oavsett nuvarande situation.

haha engelska kommentarer har verkligen varit guld värda genom denna pandemi med sin svarta humor.

Bästa va när dom satte upp en van med boris johnson på TV utanför ministern Cummings hus som bröt lockdown med hans tal "You must stay at home" på repeat https://twitter.com/SkyNews/status/1264685104527314944 .
Citera
2020-07-09, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Det har förmodligen med deras initiala tonläge att göra, när de talade om "talanglösa tjänstemän". När man har så hög svansföring gäller det verkligen att man själv hamnar någorlunda rätt i sina egna prediktioner.
Vilken talang hade dom?
Citera
2020-07-09, 23:27
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig

Kikade på modellen nu, och den var inte helt spot on får man säga. Lite pinsamt jo.

Har fått intrycket att epidemimodellering är en rätt skakig vetenskap överhuvudtaget. Hade inte vågat mig på några såna prognoser.

Är mer kvalitativ själv när det gäller strategier. Länder som Sydkorea, Hong Kong, Taiwan och Nya Zeeland visade att smittan kan hållas nere med smittspårning och isolering när man har relativt få fall, och Kina att den kan slås ned även från en relativt hög nivå med hårdare åtgärder. Jag la ihop två och två och tänkte att den klokaste strategin nog var hårda åtgärder för att få ned smittan till en låg nivå följt av smittspårning för att hålla den nere.

Ännu bättre om man aldrig får in så mycket smitta att hårdare åtgärder behövs förstås. Jag hade stängt gränserna när det började blossa upp i Italien som en säkerhetsåtgärd (trodde ärligt talat inte att smittan skulle lämna Kina förutom några slentrianfall).

Finns en intressant intervju med Norges smittskyddsdirektör Frode Forland där han säger att de ställde om efter omvärldsobservationer också.
Senast redigerad av urgt 2020-07-09 kl. 23:40.
Citera
2020-07-09, 23:32
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Känns bra att höra att folk ryckte in då Italien låg nere. Någon svensk, läkare utan gränser eller liknande?
LUG är aktiva därnere.
Sedermera fick ju flera länder in smittan. Såg ett inslag typ häromdagen då de cubanska läkarna återvände till Cuba - de hälsades som hjältar vid hemkomsten, det var fint att se.
Citera
2020-07-09, 23:33
Medlem
Mer kritik mot flockimmunitet
Citat:
Herd immunity is “unethical and unachievable,” say experts after report of 5% seroprevalence in Spain
https://twitter.com/picardonhealth/status/1280908543718232064
Citera
2020-07-09, 23:33
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Så du tycker inte folk ska tvätta händerna då? Många flygbolag har mycket bra filtersystem i flygplanen. Luften renas hela tiden. Vad folk har på händerna har de däremot ingen kontroll över.
Är du trög? Luftburet virus hålls inte borta med handsprit. Du behöver munskydd för att få flyga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in