2020-07-09, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Hjälpte det mot hosta också?

Jajamen. Egentligen den enda hostmedicinen jag känner till som gjorde det.

Men efter att några dog blev man VÄLDIGT restriktiv med recept. Man fick be på sina bara knän..
Citera
2020-07-09, 22:18
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Endast lågbegåvade trodde på riktigt att mortaliteten på iva skulle sjuka från 34% till 4%.
Eller möjligtvis djupt troende..dvs samma grupp
Överreaktionen bland folk är lite underhållande. Felet åtgärdat inom ett dygn och det är ju inte direkt så att allt havererar om uppdateringen har krånglat inom det dygnet - finns trots allt en ganska stor tröghet i denna process med insjuknade och IVA-vårdade.
Citera
2020-07-09, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
"Vi kan bara beklaga, det är otroligt olyckligt."

Åtminstone erkänner de misstaget och lovar att det inte ska ske igen.

Skulle vilja se Tegnell träda fram och säga:

Jag är bedrövad och så oerhört ledsen att vi har hanterat den här pandemin så illa i landet. Som statsepidemiolog tar jag på mig det fulla ansvaret och mina tankar går till de över 5 000 som har dött och de tiotusentals som riskerar kroniska skador efter tillfrisknandet.

Jag har bett om att bli enledigad från min tjänst med omedelbar verkan och hoppas att jag en dag kan få förlåtelse från de som har drabbats så hårt.

5.500 personer döda i C19 hittills i år = en KATASTROF utan dess like. Huvuden ska rulla..

49.000 personer döda i luftföroreningar hittills i år i Pekin och i Shanghai = normalt. Ingen höjer ögonbrynen. Fler munskydd tack!
Citera
2020-07-09, 22:22
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Jag kan tycka att FHM under sina presskonferenser borde presentera hur många alarmister med sina extremt morbida prognoser som fortfarande är aktiva i denna tråd.

Den variabeln borde ge en väldigt bra bild över vart pandemin befinner sig.

Man kan störa sig på myndighetsinkompetens utan att för den skull tro att domedagen är kommen, och tusentals troligtvis helt onödiga dödsfall är en rätt saftig skandal bara man inte stoppar in dom i en egen exotisk kategori av död i skallen.
Senast redigerad av urgt 2020-07-09 kl. 22:25.
Citera
2020-07-09, 22:26
Medlem
Mycket intressant sommarprat idag av en IVA-sjuksköterska. Tyvärr lär många på Flashback avfärda henne som regimtroll pga hur hon lite snabbt berör de som "nekas" IVA.
Citera
2020-07-09, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Man kan störa sig på myndighetsinkompetens utan att för den skull tro att domedagen är kommen, och tusentals troligtvis helt onödiga dödsfall är en rätt saftig skandal bara man inte stoppar in dom i en egen exotisk kategori av död i skallen.

Kritiskt granskade av myndigheter skall alltid ske.

Att förutspå och förespråka domedagen, samhällets totala förfall, dammsuga internet på diverse artiklar för att konstant hitta ammunition till sina extrema prognoser är något annat.

Det finns realistiska och sunda alarmister, och det finns de extrema som förutspådde (och fortsatt förutspår) hundratusentals döda. Den sistnämnda kategorin är ett bra mått på nivån på pandemin i Sverige.
Citera
2020-07-09, 22:35
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Kritiskt granskade av myndigheter skall alltid ske.

Att förutspå och förespråka domedagen, samhällets totala förfall, dammsuga internet på diverse artiklar för att konstant hitta ammunition till sina extrema prognoser är något annat.

Det finns realistiska och sunda alarmister, och det finns de extrema som förutspådde (och fortsatt förutspår) hundratusentals döda. Den sistnämnda kategorin är ett bra mått på nivån på pandemin i Sverige.

Känns som att folk överdriver hur stor andel av de som varit skeptiska till Sveriges lir som kom med såna prognoser dock. Man skapar en karikatyr som är enklare att attackera.

Tycker nästan det varit fånigare åt andra hållet, med alla oändliga rationaliseringar.
Citera
2020-07-09, 22:40
Medlem
Vätskedrivande medicin tycks ge svårare sjukdom
Socialstyrelsen har undersökt vilka följdeffekter 200 läkemedelsgrupper kan ge för personer som blir sjuka i covid-19, rapporterar TV4. De allra flesta läkemedlen har inte haft någon inverkan på sjukdomen men två undantag finns.

https://omni.se/
Citera
2020-07-09, 22:47
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Känns som att folk överdriver hur stor andel av de som varit skeptiska till Sveriges lir som kom med såna prognoser dock. Man skapar en karikatyr som är enklare att attackera.

Tycker nästan det varit fånigare åt andra hållet, med alla oändliga rationaliseringar.
Nja, Cecilia Söderberg-Nauclérs och Joacim Rockövs spådomar om överfyllt IVA delades rätt friskt, också av etablerade debattörer. Däremot känns det som att de flesta höll sig ifrån den galna Uppsala-studien med 80 000 avlidna 1 juli, kanske för att många insåg att modellen var urdålig och stämde inte överens med verkligheten ens vid publicering.
Citera
2020-07-09, 22:48
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hras
En liten instickare, men YouTubern bald and bankrupt som gör ganska vågade resereportage/vloggar åkte ju på Covid-19. Sällan har väl något varit mer av en tidsfråga.

Intressant video. Hur är Serbiens Covid-respons? Potentiellt referensland mot Sverige? De har 352 döda. Han har tydligen vandrat runt där obehindrat.

helvete..

har följt honom ett par år nu, kul kille

tyvärr tog han inte viruset på allvar, det märktes tydligt i hans senaste resevideos att han sket fullständigt i det och verkade tro att det var en bluff

nu har han förstörda lungor, lyssna hur han nästan hyperventilerar eller försöker få ned luft i lungorna när han pratar

mest troligt ärr på insidan av lungorna som gör att han inte kan ta upp syre tillräckligt väl

han kommer aldrig bli fullt återställd, stackare
Citera
2020-07-09, 22:51
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Vätskedrivande medicin tycks ge svårare sjukdom
Socialstyrelsen har undersökt vilka följdeffekter 200 läkemedelsgrupper kan ge för personer som blir sjuka i covid-19, rapporterar TV4. De allra flesta läkemedlen har inte haft någon inverkan på sjukdomen men två undantag finns.

https://omni.se/

Tror du på det själv????
Citera
2020-07-09, 22:54
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nja, Cecilia Söderberg-Nauclérs och Joacim Rockövs spådomar om överfyllt IVA delades rätt friskt, också av etablerade debattörer. Däremot känns det som att de flesta höll sig ifrån den galna Uppsala-studien med 88 000 avlidna 1 juli, kanske för att många insåg att modellen var urdålig och stämde inte överens med verkligheten ens vid publicering.

Jag var aldrig insnöad på "de 22" och har inte koll på allt de gjort, så jag kan inte uttala mig där. Det känns lite lustigt att samma folk som är som hökar på deras missar lär ha rent gudomligt överseende med FHM & Co's totala missbedömningar kring dödlighet och spridningsbenägenhet dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in