2020-07-09, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag köper enbart xact bear, eftersom jag har kunskap om hur just de fungerar, och de har alltid fungerat bra.

Ok
1,5 hävstång på den , inte så farligt
Ska bli intressant o följa
Antar det är stor handel i den så det är lätt att komma ur. Eller ?
Personligen skeptisk till certifikat ..
Citera
2020-07-09, 20:03
Medlem
CardinalSins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollkalle70
Ok
1,5 hävstång på den , inte så farligt
Ska bli intressant o följa
Antar det är stor handel i den så det är lätt att komma ur. Eller ?
Personligen skeptisk till certifikat ..
Utgivare av certifikat är väl normalt market maker så att man alltid kan sälja till det pris som underliggande genererar?
Citera
2020-07-09, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindyourstep
Hej!

Sitter på ett mindre kapital som är låst ett tag på KF. Skulle vilja ha in något förslag på en amerikansk aktie att chansa på framöver. Det rör sig om så pass lite pengar att det gärna får vara HÖG risk.

Peloton borde kunna gå upp ytterligare 100%. De säljer en spinningcykel för hemmabruk med videolänk till en tränare och andra spinningdeltagare. Väldigt hypad bland millenials och nu är de flesta gym stängda i USA och lär så förbli ett tag.

Rent finansiellt så är aktien övervärderad men den är hypad precis som tesla och ännu bara i början på sin bubbla (förhoppningsvis). Andra alternativ borde vara Carnival cruises, flygbolag. Rejäl uppsida på två års sikt.
Citera
2020-07-09, 21:37
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Nu får börsjävlen ta å gå upp igen. Frun tömmer ISK fortare än börsen fyller på den.
Citera
2020-07-09, 22:09
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Nu får börsjävlen ta å gå upp igen. Frun tömmer ISK fortare än börsen fyller på den.

Bästa posten i tråden idag. Verkar som börsgudarna är på din sida. Efterhandeln visar på en uppgång imorgon. Står i +0,47 för omx30 när jag postar detta.
Citera
2020-07-09, 22:17
Medlem
Citat:

I ärlighetens namn har det dock inte varit helt sunt de senaste åren tycker jag. Ser man bara till mig själv så har jag hyfsad lön och inte särskilt stora besparingar. Mindre än miljonen som arbetat på börsen oftast. Ännu mindre nu sedan jag betalade av bolånet men trots det har börshandel flera år givit avkastning motsvarande en fjärdedel av nettolönen. Lägger man sedan till värdestegringen på bostaden så närmar man sig halva nettolönen i snitt de senaste 10 åren.

Det är inte sunt. Sjukt skattesystem som premierar att sitta på kvällarna och köpa och sälja aktier istället för att arbeta och bidra till produktionen.

Skulle nog tycka att det var sunt på sätt och vis om börsen avkastade sämre nästa tio år än den gort de tidigare tio. Det gäller ju börsen i genomsnitt antar jag dock. Gissar man rätt på enskilda aktier eller branscher kan det givetvis gå betydligt bättre.

Hursomhelst har inte blivit fler köp på börsen nu. Istället semester och nu bränd koppling på bilen Det förstnämda är ju trevligt men 12000 till en ny koppling hade varit roligare att stoppa in på mitt ISK istället
Citera
2020-07-09, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau

Bästa posten i tråden idag. Verkar som börsgudarna är på din sida. Efterhandeln visar på en uppgång imorgon. Står i +0,47 för omx30 när jag postar detta.

Hur och vart kan man se efterhandeln/handeln innan börsen öppnar?
Citera
2020-07-09, 23:32
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bensindunken
Hur och vart kan man se efterhandeln/handeln innan börsen öppnar?

Här.

https://www.ig.com/se/index
Citera
2020-07-09, 23:53
Medlem
Efter dom här lite småsura dagarna så kan det säkert sticka iväg uppåt så länge inte Amazon, Apple, Microsoft och Google skiter ner sig och drar ner börsen.
Det är inte säkert att hela börsen följer med ner. Kanske blir en till sektorrotation där folk flyttar pengarna till bolag som inte återhämtat sig.
Citera
2020-07-10, 02:12
Medlem
stickadhalsduks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Peloton borde kunna gå upp ytterligare 100%. De säljer en spinningcykel för hemmabruk med videolänk till en tränare och andra spinningdeltagare. Väldigt hypad bland millenials och nu är de flesta gym stängda i USA och lär så förbli ett tag.

Rent finansiellt så är aktien övervärderad men den är hypad precis som tesla och ännu bara i början på sin bubbla (förhoppningsvis). Andra alternativ borde vara Carnival cruises, flygbolag. Rejäl uppsida på två års sikt.

Peloton är inte enbart spinningcykeln! De erbjuder också vanliga träningsklasser som man antingen kan ta live alternativt göra ensam i efterhand. Det fina med Peloton som många verkar gilla är att du kan välja nivå på passen samt om du har tillgång till några träningsredskap samt hur långt pass du vill köra. Jag tror ett medlemskap ligger kring $12 per månad.
Citera
2020-07-10, 07:46
Medlem
Skohornets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
I call bullshit. Men låt oss utgå från att det stämmer. Då har du suttit med guld rätt länge och under samma tid har en slumpmässigt vald aktiefond avkastat betydligt mer. Du får säkert stryk av högräntefonder också. Detta är inte imponerande avkastning för något så riskfyllt som fysiskt guld som har enorma transaktionskostnader.

Jag köpte ett mynt någon gång under sensommaren förra året. Ca 1200$ låg den på, men köpte den med kryptovalutor och det motsvarade bara 10k SEK vid tillfället. Sålde det nyligen privat för 18k. Till en snubbe i samma stad dessutom, så ingen större risk direkt.

Trodde att jag skule behöva vänta till gungstolen 2065 innan det blev värd något, men det löste sig rätt fint. Inser att jag hade flyt, men ändå.
Citera
2020-07-10, 07:53
Medlem
Skohornets avatar
Citat:

Haha, undrar om vi är polare IRL. Han sa precis samma sak igår..

Du får öppna ett alternativt ISK-konto hos en annan bank.

//Relationsexperten

(Det tipset tog min vän inte emot dock)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in