2020-07-09, 15:25
Medlem
Citat:
Det där var väl inte postat till dig men det säger något att du tar åt dig.
Hehe, nu var det lite skämtsamt menat!

Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Nej men det låser in dig. Ibland blir saker inte som trott och man kan tvingas flytta. Död och skilsmässa och mindre trevliga saker generellt.

Jag tror inte det blir prisras.
Just det håller jag visserligen med om, fast det är risker man måste ta ibland.Har du försökt exempelvis byta bostad? Det har jag, från en väldigt attraktivt tvåa innanför tullarna till en fyra. Ingen är villig att byta en fyra mot en tvåa, ingen som har en någorlunda billig hyra iaf. Då befinner du dig i en situation att du vill byta till en större och hittar bara nyproducerade fyror för 15-16k och då blir det ett ganska lätt beslut.

Köper du ett objekt för 7 MSEK så har du ränteutgift på runt 5500, så det är ganska lätt val, till och med en någorlunda hög månadsavgift på en BR.

Dessutom är det som någon skrev tidigare, det är ganska få som sitter och följer prisutvecklingen när man väl har köpt sitt boende. Skilsmässa mm är risker som man får leva med, man kan inte bo kvar med fru och barn på 60 kvm för att man är inte beredd att ta risken för skilsmässa, prisfall osv.
2020-07-09, 17:31
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Enligt cycler så ska räntan i USA gå upp emot 6-7% inom tre år. Vi får se ifall Sverige följer efter. Det visade sig ju här om veckan att riskbanken har ingenting med räntan att göra, de är helt irrelevanta.
Om det var så, skulle inte 10-årsräntan ligga så pass lågt som den gör. 0.6%

(Sveriges ligger på -0.08%).

Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Även om man nu låser sitt lån på 1,25% så stoppar det ju inte föreningens lånebetalningar ifrån att skena. Vad spelar det för roll ifall du har låg amortering, när avgiften på din bostadslåda ligger på 10k kr?

Vad kommer samma låda att kosta i så fall relativt med inköpspriset?
BRF lär väl ha fast ränta på de små lån de har. (De lär vilja ha stabil månadsavgift).
2020-07-09, 17:47
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Jag är benägen att hålla med dej. Vi har en gigantisk skuldbubbla som bara blåses upp större och större, som då den väl spricker så kommer det nog bli ugly. Men när spricker den? Det kan ske imorgon men också om 100 år. Så ska man sitta och vänta på den så kan man få vänta ett bra tag.
Du tänker dig att folk skall sluta betala ränta på sina lån och det därmed skall uppstå krediförluster?

Vad skulle orsaka detta?

Citat:
Men för undvika att bubblan ska sprickas så måste priset på tillgångar gå upp hela tiden,
Varför skulle det vara nödvändigt?

Citat:
det är den riktiga anledningen till varför centralbanker jagar inflation och inte räknar med tillgångar i inflationen. Så även om bubblan är uppenbar så ser jag ingen anledning att gå emot centralbankerna under tiden, för de kan nog hålla igång det ett bra tag till.
Nej. Centralbanker struntar i tillgångspriser.
Finns en annan vanlig vanföreställning och det är att CB sänker ränta för att folk skall låna mer. Det är också helt fel.

Finns två skäl:
* vid konjunktur nedgång så sänks ränta för att lindra näringslivets befintliga räntebörda.
* i övrigt så handlar det om att göra innehav av betalmedel till en förlust. Avsikten är då att folk omsätter mer betalmedel varvid mer "pengar" jagar varor och tjänster och priserna stiger.
Vid för hög inflation tvingas räntan upp för att tvärtom dämpa omsättningen och därmed dämpa inflationen.

Citat:
När det gäller bostadsbubbla, så tror jag dock kan ske en inom närtid, i storstäderna i alla fall. P.g.a folk jobbar hemifrån.
OM, notera om, så kommer i så fall folk köpa mer kvm eftersom de behöver arbetsrum. Lär inte leda till något prisfall.
2020-07-09, 17:49
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Gladast är så klart bank- och fastighetsaktieägare. Man kan lugnt fortsätta att ha parasitsnabeln i bolåne- och hyrestorskarnas plånböcker.
Hur tänker du nu?
2020-07-09, 17:52
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det är.först om vi får se massarbetslöshet i högre inkomstskick, dvs ingenjörer, lärare, sskor, ekonomer osv som det kan påverka.
I början på 2000-talet så blev många välbetalda uppsagda.
Dock så ledde det inte till någon nedgång på bostadspriser. Tvärtom fortsatt bostadspriserna stiga.

Möjligen var det så att dessa personer snabbt kunde skaffa sig nya jobb. Kanske inte nödvändigtvis lika välbetalda men kanske tillräckligt välbetalda.

Så skulle det kunna bli igen om det inträffar en gång till att relativt många välbetalda blir uppsagda.
2020-07-09, 17:58
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Folk som jobbar hemifrån är en game changer. Det har inte slagit igenom ännu, men när corona är utfasat om 6-12 månader och IT-firmor m.m. märker att folk vill och kan jobba hemma så kommer det att påverka centrala bostäder radikalt. Finns inga barnfamiljer t.ex som vill bo i en innerstad, man vill bo längre ut. Och jobbar man hemma så kan man göra det.
Färre som bor i innerstaden, men har större lägenheter, eller mer boyta?
Folk skall ju ha arbetsrum om de skall arbeta hemma. Mer efterfrågan på boyta kan väl tänkas driva upp priserna där.

Jag förstår tanken på att barnfamiljer inte skulle vilja bo i innerstaden. Jag tänkte likadant i min okunniga ungdom, för 40 år sedan. Men sedan kunde jag se att folk som fick barn stannade kvar i lägenheter i innerstaden.
Uppenbarligen är det ett feltänk. Folk vill bo i innerstaden och gör det trots att de får barn.
2020-07-09, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Om det var så, skulle inte 10-årsräntan ligga så pass lågt som den gör. 0.6%

(Sveriges ligger på -0.08%).

BRF lär väl ha fast ränta på de små lån de har. (De lär vilja ha stabil månadsavgift).

Jag tror nog att personen i videon som jag länkade har lite mer vikt i det han säger än dig. Enligt honom så ska räntan uppåt nu, mot 5-7% inom tre år i USA.
Så du får gärna e-maila dem, de svarar ofta på frågor.
2020-07-09, 19:14
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Färre som bor i innerstaden, men har större lägenheter, eller mer boyta?
Folk skall ju ha arbetsrum om de skall arbeta hemma. Mer efterfrågan på boyta kan väl tänkas driva upp priserna där.

Jag förstår tanken på att barnfamiljer inte skulle vilja bo i innerstaden. Jag tänkte likadant i min okunniga ungdom, för 40 år sedan. Men sedan kunde jag se att folk som fick barn stannade kvar i lägenheter i innerstaden.
Uppenbarligen är det ett feltänk. Folk vill bo i innerstaden och gör det trots att de får barn.
Att jobba hemma i lägenheten i innerstan är ju helt fel tänk. Man vill tvärtom ha grönska och lugnt, så inte kommer hemarbets-ökningen att ge högre priser i innerstan. Det kommer att ge högre priser en timme från centrum.

Jag har tvärtom läst att barnfamiljer flyr Stockholm eftersom det är både dyrt och bullrigt. Att hålla på med barvvagn i en liten innerstadshiss i coronatider, det är inte vad barnfamiljer drömmer om.
2020-07-09, 19:17
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Amen brother.

Suger verkligen balle för dom. Herregud vilken tur man hade och kom nästan perfekt när bostadsrätterna kostade bara några månadslöner. (Nu fick ju inte folk lån så det var fortfarande riktigt så lätt som det låter). Nu kostar samma lägenhet miljonbelopp.
Du har du, liksom jag, fattat att svenska bostäder inte kommer att fortsätta att stiga som de gjort i 20 år. För i så fall vorde det inget problem för dagens 20-åringar. Men vi har nått en absolut gräns uppåt vad en svensk med bra lön kan har råd att lägga på bostad med dagens BRF-priser. Hyreslägenheter finns väl en mindre skvätt kvar att klämma ur folk, om det är nybygget eller centralt läge, men sedan är det stopp även där. Det finns väl ingen som tror att lärare eller sjuksköterskor kommer att ha 50k i månadslön i en nära framtid.
2020-07-09, 19:19
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Varför skulle vi få räntor på 16% igen? Anledningen sist var försvaret av den svenska kronan. Exakt vad skulle föranleda denna gång?
Den frågan kunde du ställt även 1989 och folk hade bara skrattat, bostäder som var så hett. Sedan hände det ändå. Allt går igen, och vi som var med har en liten fördel jämfört med de som inte var med, vi är åtminstone 1% förberedda.
2020-07-09, 19:29
Medlem
Citat:
OM, notera om, så kommer i så fall folk köpa mer kvm eftersom de behöver arbetsrum. Lär inte leda till något prisfall.
Jomenvisst, folk kommer ju behöva jättemycket utrymme till faxar, telexmaskiner, arkivskåp och stordatorer. Uppkopplade kompakta datorterminaler i hemmen är ju bara fantasier.
2020-07-09, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katalysator
Jomenvisst, folk kommer ju behöva jättemycket utrymme till faxar, telexmaskiner, arkivskåp och stordatorer. Uppkopplade kompakta datorterminaler i hemmen är ju bara fantasier.

Ett separat arbetsrum kommer nog många leta efter nu där man får plats med skrivbord och hylla. På mitt jobb har alla 3 skärmar, det underlättar arbetet enormt. En skärm för Mail och liknande, två skärmar för det tekniska jobbet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in