2020-07-08, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlubberBlubber
Du hade för högt östro som sagt, men nu gissar jag på att du kraschat det. Har du möjlighet att injicera Nebido själv?

*missade*
Nej jag får inte injicera själv av min läkare, kör på vårdcentral och får halva sprutan i var sida.
Citera
2020-07-08, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pazex
*missade*
Nej jag får inte injicera själv av min läkare, kör på vårdcentral och får halva sprutan i var sida.

Hämtar du ut själv på apoteket och bokar sedan tid hos vårdcentralen?
Citera
2020-07-08, 22:50
Medlem
Hypotesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsmarken
Tjena,

Tack.

Senaste provtagningen i början av april visade:
S-Östradiol 73 pmol/L
edit:T:
S-Testosteron 14 nmol/L

Du ligger för lågt på båda två för att få ut något av detta öht. Antingen är det så att 0,5 ml är för lite för din del eller så är det så att ditt testo är underdoserat och det du mätt är din egenproduktion.
Citera
2020-07-08, 23:16
Medlem
Hypotesuss avatar
Citat:
*missade*

Så, om jag förstår dig rätt så har din läkare valt att dela upp en dos som ska ges som EN depåinjektion till TVÅ depåinjektioner. Har jag förstått dig rätt då?

Om ja, vilket är motivet bakom det beslutet?
Citera
2020-07-08, 23:18
Medlem
Hypotesuss avatar
Citat:
Hej! Tror inte jag kraschat östro värdet, jag hade INNAN nebido 70 i Östradiol, efter ett halvår på 7 veckors intervall hade jag 201 i värde på 7e veckan vid injektion, så har ju legat rätt mycket högre vid säg, vecka 1 och framåt. Började då på arimidex , 0,25 mg i veckan och EN vecka efter sista tablett tog vi östradiol värde och då låg det på 149 (referensvärde <150) Har därefter själv mixtrat o trixat lite då jag hört från flera att det är för låg dos, men inget extremt, provade tillexempel att ta arimidexen var 6e dag istället för var 7e.

Det var verkligen inget extremt mixtrande. Ett tips är ju att du tar 0,25 mg två gånger per vecka. Alltså exempelvis tisdagar och torsdagar. Du kommer inte att dö av det och det kommer att ge dig mer effekt.
Citera
2020-07-08, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlubberBlubber
Hämtar du ut själv på apoteket och bokar sedan tid hos vårdcentralen?

Ja det gör jag.
Citera
2020-07-08, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hypotesus
Så, om jag förstår dig rätt så har din läkare valt att dela upp en dos som ska ges som EN depåinjektion till TVÅ depåinjektioner. Har jag förstått dig rätt då?

Om ja, vilket är motivet bakom det beslutet?

Det är mitt eget beslut, är rätt så smal så hade ont i typ 3 dagar efter jag fått hela injektionen i samma sida, så jag och sjuksköterskan valde att prova ta hälften i varje sida, och det funkar mycket bättre, är öm i 2 timmar typ sen är det som vanligt. =)
Citera
2020-07-08, 23:22
Medlem
Citat:
Det var verkligen inget extremt mixtrande. Ett tips är ju att du tar 0,25 mg två gånger per vecka. Alltså exempelvis tisdagar och torsdagar. Du kommer inte att dö av det och det kommer att ge dig mer effekt.

Nej precis, jag har varit väldigt försiktig för vill inte krasha östrot, provade faktiskt att ta 0,5 mg igår och inte varit lika trött idag faktiskt, kanske har ett samband, fick injektion förra fredagen så har nog toppen just nu, därav tänkte jag prova dubbel dos arimidex och se om jag märkte skillnad, men som sagt så kan jag inte säga om det har med det att göra eller om det är något annat.
Citera
2020-07-09, 00:02
Medlem
Skogsmarkens avatar
Citat:
Du ligger för lågt på båda två för att få ut något av detta öht. Antingen är det så att 0,5 ml är för lite för din del eller så är det så att ditt testo är underdoserat och det du mätt är din egenproduktion.

Tack för svaret.

13 eller 14 nmol/l var det jag hade innan påbörjandet av TRT så det kan stämma att egenproduktilnen var det somblev mätt.

Vad menade du med att få ut något öht? Av TRT? Att jag har behövt gå utanför ramarna för TRT dvs tagit en större dos så det inte hade varit TRT längre?

Hur kan jag kolla om det varit underdoserat?
Citera
2020-07-09, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsmarken
Tack för svaret.

13 eller 14 nmol/l var det jag hade innan påbörjandet av TRT så det kan stämma att egenproduktilnen var det somblev mätt.

Vad menade du med att få ut något öht? Av TRT? Att jag har behövt gå utanför ramarna för TRT dvs tagit en större dos så det inte hade varit TRT längre?

Hur kan jag kolla om det varit underdoserat?

Förstår inte varför du väljer testosteron när du uppenbarligen lider av secondary hypogonadism, det finns Clomid. Det stoppar Östrogen ifrån att binda till hypofysen och hypofysen svarar med en starkare signal åt testiklarna att producera mer testosteron. Du slipper förstöra testiklarna, riskera att bli steril och behöva testosteron i resten av livet. Om du hade haft primärt så visst, då fungerar inte kulorna ändå - dit är du dock på väg.
Citera
2020-07-09, 00:16
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Det är mitt eget beslut, är rätt så smal så hade ont i typ 3 dagar efter jag fått hela injektionen i samma sida, så jag och sjuksköterskan valde att prova ta hälften i varje sida, och det funkar mycket bättre, är öm i 2 timmar typ sen är det som vanligt. =)
Öm 3 dagar talar för att injektionen satts för snabbt, vanligt problem.
Citera
2020-07-09, 01:18
Medlem
Skogsmarkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Förstår inte varför du väljer testosteron när du uppenbarligen lider av secondary hypogonadism, det finns Clomid. Det stoppar Östrogen ifrån att binda till hypofysen och hypofysen svarar med en starkare signal åt testiklarna att producera mer testosteron. Du slipper förstöra testiklarna, riskera att bli steril och behöva testosteron i resten av livet. Om du hade haft primärt så visst, då fungerar inte kulorna ändå - dit är du dock på väg.

Jag har tänkt att din första mening var nedvärderande, att du mycket väl förstått att jag helt enkelt saknat kunskap om secondary hypogonadism samt att det varit din åsikt att jag uppenbarligen lidit av det. Jag har inte tänkt ta råd från dig då jag ansett att du kränkt min heder och förmodligen har du haft fel ändå har jag tänkt med tanke på hur du kommunicerat, du har inte haft mitt förtroende. Vissa av påståendena i din näst sista och sista mening har jag tänkt varit din åsikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in