Citat:
Ursprungligen postat av
Emerain
Jecke sade inte något om vem som hade upphovsrätten när det publiceras av Expressen. Expressen i detta fall uppgav vem som hade upphovsrätten för texten. Inget säger dessutom emot varandra av det vi sade. Textens upphovsrätt hör till Bilan Osman.
I så fall har jag tolkat Jeckes budskap fel. Och jag vet inte hur jag ska tolka Jeckes budskap korrekt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Emerain
Att Osman publicerade texten på Facebook är inte samma sak som att inte göra anspråk och hävda upphovsrätt på sin text. Texten har upphovsrätt, och en publicering på Facebook förändrar inte det.
Men nyss sade du tvärtom, att man ger upp upphovsrätten genom publicera på Facebook. Försöker ni förvirra mig, eller håller jag på att bli galen? Jag hoppas att jag inte är galen. Går det att få plats på mentalsjukhusen i dessa tider med Covid-19?
Citat:
Ursprungligen postat av
Emerain
Regel 1.02 tillåter citeringar som uppfyller god sed. Du kopierade hela texten, det är inte god sed vid citat.
Goddag yxskaft!
Jag frågade huruvida insändaren är upphovsrättsskyddat material. Jag frågade inte vilka regler för material som man vet omfattas av upphovsrätten. Det har jag redan kunnat läsa i Flashbacks regelverk.
Citat:
Ursprungligen postat av
Provocative3.0
Ja, så länge en person inte gett sitt godkännande så måste du utgå ifrån att Detta är privat egendom oavsett om det är en skriven text eller din grannes fru.
I fallet med grannens fru, så är det enkelt, eftersom frun har en egen vilja. Jag kan alltså fråga henne. Kan jag på samma sätt fråga Bilan Osmans insändare vad som gäller?
Citat:
Ursprungligen postat av
Ohshit.Cuntwell
Copyright-symbolen spelar ingen roll i Sverige men däremot i USA t.ex. I Sverige är det avgörande om texten uppnår verkshöjd eller inte.
Tack! Någon som åtminstone försöker tackla den avgörande frågan.
Jag har inte bestridit att Bilan Osmans insändare har verkshöjd. Men även när insändaren har verkshöjd, så bör det vara Bilan Osman själv som avgör hur texten får användas? Hur visar författaren sin avsikt?
Även ifall copyright-symbolen inte har direkt juridiskt värde, så borde det åtminstone fungera som en indikator för författarens önskemål? Eller finns någon annan indikator?
Ifall det inte finns något etablerat system för när någon gör anspråk på upphovsrätt, så blir ju resultatet att medborgarna inte vågar sprida budskap som var avsedda att spridas. Det blir en sorts kränkning av yttrandefriheten, eftersom medborgarna hindras att sprida budskap som författaren ville skulle spridas. Otydliga regler för upphovsrätt kan alltså hindra författare att nå ut med sitt budskap.