2020-07-27, 23:52
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Eftersom definitionen av upphovsrättsskyddat material är ganska så lika internationellt så finns det knappast något behov av att Flashback ska skapa en egen. Inte minst med tanke på hur mycket text det verkar krävas för att göra det, när man tittar på t ex svensk och brittisk lag om upphovsrätt.

Flashbacks regel är ganska så korta och fåordiga eftersom det gör det lättare att folk faktiskt läser reglerna istället för att bara scrolla igenom och se att det är flera sidor av text av plöja igenom.

På väggen i min lägenhet hänger ett flygfoto från 1980-talet. Kan jag ta en bild av flygfotot och lägga ut? Eller skulle det kränka någons upphovsrätt?

Går det bra ifall jag väljer ut vissa delar av flygfotot, istället för att lägga ut flygfotot i sin helhet?
2020-07-27, 23:55
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
På väggen i min lägenhet hänger ett flygfoto från 1980-talet. Kan jag ta en bild av flygfotot och lägga ut? Eller skulle det kränka någons upphovsrätt?

Går det bra ifall jag väljer ut vissa delar av flygfotot, istället för att lägga ut flygfotot i sin helhet?
Beror på var flygfotot kommer ifrån.
Svenska lantmäteriet säger följande om deras flygfoton:

https://www.lantmateriet.se/sv/Om-Lantmateriet/Rattsinformation/upphovsratt-till-kartor-och-bilder/#faq=f190
Citat:

Lantmäteriets flygbilder omfattas av fotorätt, det är en till upphovsrätten närstående rättighet som gäller i 50 år från det år som bilden framställdes. För spridning av flygbilder nyare än 50 år krävs därför medgivande från Lantmäteriet samt att bilden förses med copyrightmärkning
© Lantmäteriet.

Flygbilder som är äldre än 50 år saknar skydd enligt fotorätten. Att analoga bilder digitaliseras innebär ingen förändring eller förlängning av fotorätten. Detta innebär att även skannade analoga flygbilder är fria att publicera eller sprida om ursprungsbilden är äldre än 50 år.
Vid publicering eller spridning vill vi gärna att bildens ursprung anges, t.ex. med texten Flygbild från Lantmäteriet.
2020-07-28, 00:14
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Beror på var flygfotot kommer ifrån.

Ingen aning. Flygfotot är arvegods. Eftersom det är ett fotografi av en svensk stad, så är fotot är knappast unikt för fotografen i fråga. Det är alltså ingen konstnärlig verkshöjd.

Fotografen skulle förmodligen inte kunna identifiera fotografiet han har tagit, eftersom det är ett såpass välkänt motiv.

Citat:
Svenska lantmäteriet säger följande om deras flygfoton:

https://www.lantmateriet.se/sv/Om-Lantmateriet/Rattsinformation/upphovsratt-till-kartor-och-bilder/#faq=f190

Jag tvivlar på att Lantmäteriet ligger bakom bilden. Den är inte tagen rakt uppifrån, som man skulle göra för att ha underlag till kartor.

När jag försökte se vad lagarna säger, så borde fotografiet ha en skyddstid på 25 år. Emellertid ändrades lagarna vid ett senare tillfälle.

Kan jag ta en bild av hela köksväggen, där flygfotot bara är en komponent? Eller kan jag välja ut en snutt av bilden, och därmed inte återge bilden i sin helhet?
2020-07-28, 00:34
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ingen aning. Flygfotot är arvegods. Eftersom det är ett fotografi av en svensk stad, så är fotot är knappast unikt för fotografen i fråga. Det är alltså ingen konstnärlig verkshöjd.

Fotografen skulle förmodligen inte kunna identifiera fotografiet han har tagit, eftersom det är ett såpass välkänt motiv.

Jag tvivlar på att Lantmäteriet ligger bakom bilden. Den är inte tagen rakt uppifrån, som man skulle göra för att ha underlag till kartor.

När jag försökte se vad lagarna säger, så borde fotografiet ha en skyddstid på 25 år. Emellertid ändrades lagarna vid ett senare tillfälle.

Kan jag ta en bild av hela köksväggen, där flygfotot bara är en komponent? Eller kan jag välja ut en snutt av bilden, och därmed inte återge bilden i sin helhet?
Så då är det upp till dig att ta reda på var bilden kommer ifrån och vem som äger upphovsrätten till den. Upphovsrätten upphör inte att gälla bara för att någon tagit bort ägarens namn från bilden, oavsett om det gjordes avsiktligt eller ej.

Och du kan ta en bild av hela köksväggen så länge som flygfotot bara än en mindre komponent av det (och då har du upphovsrätt till det fotot av din köksvägg). Att välja ut en liten snutt av bilden borde också vara lagligt, så länge som det finns något skäl till det och beroende på hur du väljer att utnyttja det (det är inte lagligt att ta en liten snutt här och en liten snutt där och sedan återge hela verket i delar med logiken att varje enskild bild är laglig var för sig).
Citaträtten (från wikipedia)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Citaträtt
Citat:
I den svenska upphovsrättslagen regleras citaträtten, kort och koncist, i paragraf 22: "Var och en får citera ur offentliggjorda verk i överensstämmelse med god sed och i den omfattning som motiveras av ändamålet."

I den finska upphovsrättslagens paragraf 22 lag finns nästan exakt samma formulering: "Ur offentliggjorda verk får, i överensstämmelse med god sed, citat göras i den omfattning som motiveras av ändamålet."

"God sed" innebär bland annat att upphovsmannen anges, och att citatet inte är till sådan omfattning att det kommer att utgöra huvuddelen i det nya verket.
Sedan kan du läsa upp på Bernkonventionen, (staden Bern, inte barn), där jag förmodar din kommentar om 25 år för fotografier kommer ifrån.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Bernkonventionen_f%C3%B6r_skydd_av_litter%C3%A4ra_ och_konstn%C3%A4rliga_verk
2020-07-28, 00:56
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Så då är det upp till dig att ta reda på var bilden kommer ifrån och vem som äger upphovsrätten till den. Upphovsrätten upphör inte att gälla bara för att någon tagit bort ägarens namn från bilden, oavsett om det gjordes avsiktligt eller ej.

Och du kan ta en bild av hela köksväggen så länge som flygfotot bara än en mindre komponent av det (och då har du upphovsrätt till det fotot av din köksvägg). Att välja ut en liten snutt av bilden borde också vara lagligt, så länge som det finns något skäl till det och beroende på hur du väljer att utnyttja det (det är inte lagligt att ta en liten snutt här och en liten snutt där och sedan återge hela verket i delar med logiken att varje enskild bild är laglig var för sig).

Jag tänkte använda bilderna till "Var är jag? Bildgissningslek."

Jag kan plocka bitar från bilder som jag har tagit ur lite olika vinkel. På så sätt kommer man inte kunna att återskapa hela verket utifrån snuttarna.
2020-07-28, 09:01
Medlem
Citat:
Jag tänkte använda bilderna till "Var är jag? Bildgissningslek."

Jag kan plocka bitar från bilder som jag har tagit ur lite olika vinkel. På så sätt kommer man inte kunna att återskapa hela verket utifrån snuttarna.

Titta på baksidan av fotot. Förmodligen taget av Svenska Aerobilder som inte finns längre. Om företaget inte finns så kanske fotografen lever, men vem vet vem ägaren av kortet är.
2020-07-28, 11:45
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expotus
Titta på baksidan av fotot. Förmodligen taget av Svenska Aerobilder som inte finns längre. Om företaget inte finns så kanske fotografen lever, men vem vet vem ägaren av kortet är.

Nej, det står ingenting på baksidan. På kanten på framsidan, står bara "A", vilket jag förmodar står för ark-storleken.

Med tanke på när den tidigare ägaren dog, så bör fotografiet vara åtminstone 35 år gammalt. Efter så lång tid så bör fotografiet inte ha nämnvärt ekonomiskt värde för fotografen. Men upphovsrätten har visat sig vara med omfattande än jag hade kunnat tänka mig.

Enligt wikipedias förklaring, så ändrades skyddstiden för fotografier år 1994, från 25 år till 50 år. Upphovsrätten har bara blivit mer och mer omfattande. Får upphovsrätts-krigarna igenom vartenda önskemål dom har? Hur kommer det att sluta? Kommer upphovsrätten att förlängas mer och mer, snabbare än verkens skyddstid hinner löpa ut?

En skyddstid på 15 år borde vara fullt tillräckligt för att tillgodose skaparnas ekonomiska intressen.
2020-07-28, 12:34
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expotus

För mig skulle det fungera att plocka ut delar av bilden. Ifall varje del är 1 / 3 av ursprungets höjd respektive bredd, så kommer varje del att innehålla 1 / 9 av ursprungsbilden. Ifall jag väljer 3 sådana delar, så har jag bara lagt upp 1 / 3 ursprungsbilden.
2020-07-28, 12:57
Medlem
Emerains avatar
Den här tråden har gjirt sitt. Ts ville aldrig diskutera sin varning utan vill diskutera svensk upphovsrätt och har fortsatt med det trots att det informerats om att detta är fel tråd.

Tråd låst.

/mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in