Citat:
Ursprungligen postat av
Emerain
https://www.flashback.org/regler
"1.02. Upphovsrättsskyddat material
Spridning eller publicering av upphovsrättsskyddat material utan upphovsmannens tillstånd är förbjudet."
I förtydligandet av ovanstående regel, som återfinns i samband med regeltexten, finner vi även:
"Denna regel finns för att hindra att forumet används som redskap för spridning av upphovsrättsskyddat material. Den är också den regel som har störst variation i straffskalan. Detta beror på att regeln 0.08. har slagits samman med 1.02.
[...]
Citat av upphovsrättsskyddade texter är tillåtna om de görs i överensstämmelse med god sed. Citatets längd får inte överstiga vad som motiveras av ändamålet. Vid citat ska källa anges."
Att du postar hela inlägget faller inte inom god sed.
Jag har läst reglerna. Reglerna påpekar vad som gäller för upphovsrättsskyddat material. Jag tänkte att reglerna inte borde gälla för material som inte är upphovsrättsskyddat. Det är därför den viktiga frågan är: Omfattas Bilan Osmans inlägg av upphovsrätten?
Att förklara vad som gäller för upphovsrättsskyddat material, är ett icke-svar på den frågan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Emerain
Som författare till texten har Bilan Osman upphovsrätt till texten, detta hade Osman haft även om denne varit anställd på Expressen.
Nu ger du ett besked som är motstridigt mot vad Jecke skrev:
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Det som gör att jag pollade inlägget är att du citerade en artikel från Expressen i dess helhet. Upphovsrätten gäller nämligen oavsett om det står något särskilt om den eller inte (och allt på Expressen är skyddat av upphovsrätt om inget annat sägs). Det faktumet att det inte var Expressen som skrev artikeln betyder ingenting i sammanhanget då det fortfarande publicerades på Expressen och därmed gäller samma regler/lagar som för allt annat som publiceras på Expressen.
Enligt Jecke så betyder det ingenting att Expressen inte skrev artikeln själva. Enligt Jecke, ska Bilan Osmans inlägg betraktas på samma sätt som allt annat som publiceras i Expressen.
Enligt Emerain, så är det Bilan Osman som äger upphovsrätten.
Min utgångspunkt har varit att Bilan Osman har rätt att bestämma vad som gäller för texten. Min uppfattning var att Bilan Osman ville sprida sitt budskap.
Citat:
Ursprungligen postat av
Emerain
Visst är det vanligt att vid anställningar där textskapande är en viktig del av arbetet att det förekommer avtal om att arbetsgivaren får rätt att använda sagda text utan att ge vidare kompensation. Så är oavsett inte fallet här.
I det här fallet, så skrev Bilan Osman inte på uppdrag av Expressen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Emerain
Osman behöver inte ange någon copyright-symbol, upphovsrätten finns där oavsett så länge denne inte uttryckligen gett upp den rätten. Att publicera något på facebook, debattartikel i media, skandera ut på gator och torg, eller dylikt ger upp den rätten.
Ja, precis. Eftersom Bilan Osman redan innan hade publicerat inlägget på Facebook, så visade Bilan Osman en avsikt att inte hävda upphovsrätt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Emerain
Du bröt mot god sed, du bröt mot regel 1.02, och du fick en varning efter en omröstning bland forumets moderatorer.