2020-07-08, 15:48
Medlem
Dofternas avatar
Är verkligen öppna inlägg på Fbook som kan delas skyddade verk?

Kan jag stämma folk som citerar och sprider mina mästerverk på internet?
2020-07-08, 16:47
Medlem
Soda--Pops avatar
Upphovsrätt får man automatiskt vid skapande av ett verk (bla skriftlig text) som är såpass särpräglad att den uppnår sk verkshöjd. Detta oavsett var texten befinner sig.

Att citera nån annans verk kräver enligt URL att det isf skall göras i enlighet med god sed. Detta står som bekant även i förtydligandet av 1.02 Saken prövades tom i domstol då en tidning citerade en annans text i sin helhet varför reglerna för god sed markerades.

God sed innebär att man citerar det väsentliga man vill poängtera och utelämnar övrigt. Notera att upphovsrätt är avtalbart, man kan avtala bort rättigheterna till sitt verk så regeln är inte svart på vitt.
2020-07-08, 16:57
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Är verkligen öppna inlägg på Fbook som kan delas skyddade verk?

Kan jag stämma folk som citerar och sprider mina mästerverk på internet?
På facebook kan du stänga av delning av inlägg och även om det delas så följer skaparens namn med, inte samma sak som att ta text från expressen och saxa in i ett inlägg.

Citat:
Ursprungligen postat av kajhahne
Det här är en av anledningarna till att flashback suger. På vilket sätt skadar det flashback om någon användare citerar en hel artikel?
Som nämnts så är upphovsrätt något vi måste rätta oss efter.
2020-07-08, 17:15
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag fick en varning av moderatorn Jecke för brott mot upphovsrätten.

Bilan Osman har skrivit ett debattinlägg på Facebook. Tidningen Expressen har publicerat detta debattinlägg med rubriken "Sverige har varit vithetens högborg".

I diskussionen Bilan Osman påstår att Sverige var en slavnation av rang. citerade jag inlägget i sin helhet. Anledningen till att jag citerade hela inlägget, var att texten inte var Expressens eget alster. Inte heller arbetar Bilan Osman på uppdrag av Expressen. Därför tänkte jag att Bilan Osmans inlägg inte bör omfattas av upphovsrätten.

Bilan Osman skrev ju sitt debattinlägg för att nå ut till allmänheten, inte för att tjäna pengar på upphovsrätten. Jag tittade i anslutning till artikeln i Expressen, och såg ingen Copyright-symbol som angav att någon gör anspråk på upphovsrätten. Därför tänkte jag att inlägget inte omfattas av upphovsrätten.

Moderatorn Jecke var av en annan uppfattning.

På grund av att ett inlägg på Flashback kan innehålla högst 10 000 tecken, så ryms konversationen med Jecke inte i detta start-inlägg.
https://www.flashback.org/regler
"1.02. Upphovsrättsskyddat material
Spridning eller publicering av upphovsrättsskyddat material utan upphovsmannens tillstånd är förbjudet."
I förtydligandet av ovanstående regel, som återfinns i samband med regeltexten, finner vi även:

"Denna regel finns för att hindra att forumet används som redskap för spridning av upphovsrättsskyddat material. Den är också den regel som har störst variation i straffskalan. Detta beror på att regeln 0.08. har slagits samman med 1.02.

[...]

Citat av upphovsrättsskyddade texter är tillåtna om de görs i överensstämmelse med god sed. Citatets längd får inte överstiga vad som motiveras av ändamålet. Vid citat ska källa anges."
Att du postar hela inlägget faller inte inom god sed. Som författare till texten har Bilan Osman upphovsrätt till texten, detta hade Osman haft även om denne varit anställd på Expressen. Visst är det vanligt att vid anställningar där textskapande är en viktig del av arbetet att det förekommer avtal om att arbetsgivaren får rätt att använda sagda text utan att ge vidare kompensation. Så är oavsett inte fallet här.

Osman behöver inte ange någon copyright-symbol, upphovsrätten finns där oavsett så länge denne inte uttryckligen gett upp den rätten. Att publicera något på facebook, debattartikel i media, skandera ut på gator och torg, eller dylikt ger upp den rätten.

Du bröt mot god sed, du bröt mot regel 1.02, och du fick en varning efter en omröstning bland forumets moderatorer.
2020-07-08, 17:46
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
På facebook kan du stänga av delning av inlägg och även om det delas så följer skaparens namn med, inte samma sak som att ta text från expressen och saxa in i ett inlägg.

Som nämnts så är upphovsrätt något vi måste rätta oss efter.

Frågan är om man har upphovsrätt till saker man skriver på Fbook och gör delbara.
Jag har inte en susning. Och dra inte in Expressen eller stängd Fbook i frågan.
2020-07-08, 17:51
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kringelikrok
Frånvaron av © betyder inte att en text är fri att sprida. Det är dessvärre en stor missuppfattning att det skulle vara så.

Hur ska man då veta författarens avsikt med texten?

När en debattör skriver en insändare, så är avsikten vanligtvis att påverka opinionen, inte att tjäna pengar på upphovsrätten. Ifall avsikten inte är att alstret ska spridas, så borde författaren upplysa om detta, vilket en copyright-symbol kan göra.

Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Detta är en mer intressant fråga än man först tror, eftersom hela texten publicerades på Facebook innan Expressen plockade in den.

Bilan har fortfarande upphovsrätt på den, även om den är publicerad på Facebook. Men möjligtvis så är den menad att kunna delas fritt?

"FOTNOT. Texten publicerades ursprungligen på Bilan Osmans Facebook-sida."

Jag uppfattade det som att Bilan Osmans syfte var att sprida texten. Hur ska vi veta att hon har ett annat syfte, ifall detta inte anges? Ska vi gissa författarens avsikt? Det kan få obehagliga konsekvenser för yttrandefriheten. Medborgarna kan avstå från att sprida ett budskap, bara för att det finns en möjlighet att författaren hävdar upphovsrätt. På så sätt kan budskapet stoppas, även ifall författaren aldrig har haft någon avsikt att hävda upphovsrätt.
2020-07-08, 17:59
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Frågan är om man har upphovsrätt till saker man skriver på Fbook och gör delbara.
Jag har inte en susning. Och dra inte in Expressen eller stängd Fbook i frågan.

Det finns en skillnad mellan att länka och kopiera material.

Använder man Facebooks funktion för att dela så sker en länkning till Facebook.

Kopierar man texten och postar den på en annan sida så riskerar man att inskränka upphovsrätten. Man får citera om man önskar, men då måste man följa god sed. Att kopiera hela längre texter är sällan god citat sed.
2020-07-08, 18:02
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miikos
Det finns en skillnad mellan att länka och kopiera material.

Använder man Facebooks funktion för att dela så sker en länkning till Facebook.

Kopierar man texten och postar den på en annan sida så riskerar man att inskränka upphovsrätten. Man får citera om man önskar, men då måste man följa god sed. Att kopiera hela längre texter är sällan god citat sed.

Om man länkar till originalinlägget på Fbook?
2020-07-08, 18:23
Medlem
Som prövat i fallet med hon som poserade med vapen, om bilden/texten har delats av en offentlig person på öppna sociala medier där ändamålet är delning kan den fortsätta delas även av andra.
Emerains avatar

Moderatormeddelande

Postat av Emerain 2020-07-08, 18:29
Medlem
I denna tråd diskuterar vi inte var Flashback är huserat, det finns andra trådar för det i delforumet Om Flashback.

Detta är inte heller en allmän tråd om svensk upphovsrätt. Trådar finns redan om det i juridik-forumet.

Det som diskuteras här är varningen som Onkel Kostia fick för brott mot regel 1.02, som Onkel Kostia inte är nöjd med.

/Mod
2020-07-08, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Hur ska man då veta författarens avsikt med texten?

När en debattör skriver en insändare, så är avsikten vanligtvis att påverka opinionen, inte att tjäna pengar på upphovsrätten. Ifall avsikten inte är att alstret ska spridas, så borde författaren upplysa om detta, vilket en copyright-symbol kan göra.

Jag uppfattade det som att Bilan Osmans syfte var att sprida texten. Hur ska vi veta att hon har ett annat syfte, ifall detta inte anges? Ska vi gissa författarens avsikt? Det kan få obehagliga konsekvenser för yttrandefriheten. Medborgarna kan avstå från att sprida ett budskap, bara för att det finns en möjlighet att författaren hävdar upphovsrätt. På så sätt kan budskapet stoppas, även ifall författaren aldrig har haft någon avsikt att hävda upphovsrätt.
Du uppfattar inte och du spekulerar i hur Osman har tänkt.
Så länge Osman inte blivit tillfrågad så har du inte rätten att använda någonting oavsett vad du tror.
Ska du få rätt här så bör du inkomma med ett skriftligt godkännande från Osman
2020-07-08, 19:12
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
https://www.flashback.org/regler
"1.02. Upphovsrättsskyddat material
Spridning eller publicering av upphovsrättsskyddat material utan upphovsmannens tillstånd är förbjudet."
I förtydligandet av ovanstående regel, som återfinns i samband med regeltexten, finner vi även:

"Denna regel finns för att hindra att forumet används som redskap för spridning av upphovsrättsskyddat material. Den är också den regel som har störst variation i straffskalan. Detta beror på att regeln 0.08. har slagits samman med 1.02.

[...]

Citat av upphovsrättsskyddade texter är tillåtna om de görs i överensstämmelse med god sed. Citatets längd får inte överstiga vad som motiveras av ändamålet. Vid citat ska källa anges."
Att du postar hela inlägget faller inte inom god sed.

Jag har läst reglerna. Reglerna påpekar vad som gäller för upphovsrättsskyddat material. Jag tänkte att reglerna inte borde gälla för material som inte är upphovsrättsskyddat. Det är därför den viktiga frågan är: Omfattas Bilan Osmans inlägg av upphovsrätten?

Att förklara vad som gäller för upphovsrättsskyddat material, är ett icke-svar på den frågan.

Citat:
Som författare till texten har Bilan Osman upphovsrätt till texten, detta hade Osman haft även om denne varit anställd på Expressen.

Nu ger du ett besked som är motstridigt mot vad Jecke skrev:

Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Det som gör att jag pollade inlägget är att du citerade en artikel från Expressen i dess helhet. Upphovsrätten gäller nämligen oavsett om det står något särskilt om den eller inte (och allt på Expressen är skyddat av upphovsrätt om inget annat sägs). Det faktumet att det inte var Expressen som skrev artikeln betyder ingenting i sammanhanget då det fortfarande publicerades på Expressen och därmed gäller samma regler/lagar som för allt annat som publiceras på Expressen.

Enligt Jecke så betyder det ingenting att Expressen inte skrev artikeln själva. Enligt Jecke, ska Bilan Osmans inlägg betraktas på samma sätt som allt annat som publiceras i Expressen.

Enligt Emerain, så är det Bilan Osman som äger upphovsrätten.

Min utgångspunkt har varit att Bilan Osman har rätt att bestämma vad som gäller för texten. Min uppfattning var att Bilan Osman ville sprida sitt budskap.

Citat:
Visst är det vanligt att vid anställningar där textskapande är en viktig del av arbetet att det förekommer avtal om att arbetsgivaren får rätt att använda sagda text utan att ge vidare kompensation. Så är oavsett inte fallet här.

I det här fallet, så skrev Bilan Osman inte på uppdrag av Expressen.

Citat:
Osman behöver inte ange någon copyright-symbol, upphovsrätten finns där oavsett så länge denne inte uttryckligen gett upp den rätten. Att publicera något på facebook, debattartikel i media, skandera ut på gator och torg, eller dylikt ger upp den rätten.

Ja, precis. Eftersom Bilan Osman redan innan hade publicerat inlägget på Facebook, så visade Bilan Osman en avsikt att inte hävda upphovsrätt.

Citat:
Du bröt mot god sed, du bröt mot regel 1.02, och du fick en varning efter en omröstning bland forumets moderatorer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in