2020-07-08, 19:15
Medlem
TheJackets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Helt fel
Helt fel

Texten är från Bilal Osman's öppna Facebooksida
2020-07-08, 19:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TheJacket
Texten är från Bilal Osman's öppna Facebooksida
Jaha?
2020-07-08, 20:00
Medlem
EnGodForlorares avatar
Som andra i tråden påpekat spelar det roll att Bilan Osman först publicerade debattartikeln på sin facebooksida samt att denne av allt att döma gärna ville att texten skulle spridas. I sammanhanget tycker jag inte att det är självklart att det skulle bryta mot god sed att citera texten i sin helhet. Särskilt inte om det framgår att det var Bilan Osman som skrev texten.

Anledningen till att man gärna citerar hela facebookinlägg är för att det är knöligt att länka till dem. Facebooks länksystem är svårt att begripa sig på och dessutom måste man vara inloggad på Facebook för att ta del av innehållet.

Se även Tinuviels inlägg i en relaterad tråd (FB) Regelfrågor: 1.02 - Upphovsrättsskyddat material
2020-07-08, 20:01
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag har läst reglerna. Reglerna påpekar vad som gäller för upphovsrättsskyddat material. Jag tänkte att reglerna inte borde gälla för material som inte är upphovsrättsskyddat. Det är därför den viktiga frågan är: Omfattas Bilan Osmans inlägg av upphovsrätten?

Att förklara vad som gäller för upphovsrättsskyddat material, är ett icke-svar på den frågan.

Nu ger du ett besked som är motstridigt mot vad Jecke skrev:

Enligt Jecke så betyder det ingenting att Expressen inte skrev artikeln själva. Enligt Jecke, ska Bilan Osmans inlägg betraktas på samma sätt som allt annat som publiceras i Expressen.

Enligt Emerain, så är det Bilan Osman som äger upphovsrätten.

Min utgångspunkt har varit att Bilan Osman har rätt att bestämma vad som gäller för texten. Min uppfattning var att Bilan Osman ville sprida sitt budskap.

I det här fallet, så skrev Bilan Osman inte på uppdrag av Expressen.

Ja, precis. Eftersom Bilan Osman redan innan hade publicerat inlägget på Facebook, så visade Bilan Osman en avsikt att inte hävda upphovsrätt.
Jecke sade inte något om vem som hade upphovsrätten när det publiceras av Expressen. Expressen i detta fall uppgav vem som hade upphovsrätten för texten. Inget säger dessutom emot varandra av det vi sade. Textens upphovsrätt hör till Bilan Osman.

Att Osman publicerade texten på Facebook är inte samma sak som att inte göra anspråk och hävda upphovsrätt på sin text. Texten har upphovsrätt, och en publicering på Facebook förändrar inte det.

Regel 1.02 tillåter citeringar som uppfyller god sed. Du kopierade hela texten, det är inte god sed vid citat.
2020-07-08, 20:47
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soda--Pop
Upphovsrätt får man automatiskt vid skapande av ett verk (bla skriftlig text) som är såpass särpräglad att den uppnår sk verkshöjd. Detta oavsett var texten befinner sig.

Gäller det även insändare? Syftet med en insändare är ju att sprida sitt budskap.

Ifall insändar-skribenten vill hävda upphovsrätt till insändaren, så borde det kunna uttryckas med exempelvis en copyright-symbol, "©" i anslutning till insändaren.

Citat:
Ursprungligen postat av Soda--Pop
Att citera nån annans verk kräver enligt URL att det isf skall göras i enlighet med god sed. Detta står som bekant även i förtydligandet av 1.02 Saken prövades tom i domstol då en tidning citerade en annans text i sin helhet varför reglerna för god sed markerades.

God sed innebär att man citerar det väsentliga man vill poängtera och utelämnar övrigt. Notera att upphovsrätt är avtalbart, man kan avtala bort rättigheterna till sitt verk så regeln är inte svart på vitt.

Ja, det är Bilan Osman som har rätt att avgöra hur hennes alster ska hanteras. Ifall Bilan Osman vill hävda upphovsrätt, så har hon den rätten. Men hon borde också ha rätten att låta texten spridas fritt? Ifall Bilan Osman vill låta texten spridas fritt, så bör upphovsrätten inte vara ett hinder för att andra kopierar texten?

Jag hade aldrig någon avsikt att kränka upphovsrätten. Jag letade igenom artikeln för att se indikationer på att någon hävdar upphovsrätt. Allt som jag såg, indikerade att inga sådana anspråk gjordes. Alltså borde det gå bra att kopiera texten i sin helhet.

Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Du uppfattar inte och du spekulerar i hur Osman har tänkt.

Spekulation blir det oundvikliga resultatet ifall författaren inte uttrycker sina anspråk på upphovsrätt.

Det hade varit enkelt för Expressen att infoga "© Bilan Osman" ifall Bilan Osman hade önskat hävda upphovsrätt. Då hade det inte funnits några tveksamheter.

Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Så länge Osman inte blivit tillfrågad så har du inte rätten att använda någonting oavsett vad du tror.
Ska du få rätt här så bör du inkomma med ett skriftligt godkännande från Osman

Ska varje individ som önskar citera Bilan Osman fråga henne personligen? Eller kan Bilan Osman istället uttrycka sin vilja för alla genom att avstå från att tillfoga "© Bilan Osman"?

Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Som andra i tråden påpekat spelar det roll att Bilan Osman först publicerade debattartikeln på sin facebooksida samt att denne av allt att döma gärna ville att texten skulle spridas. I sammanhanget tycker jag inte att det är självklart att det skulle bryta mot god sed att citera texten i sin helhet. Särskilt inte om det framgår att det var Bilan Osman som skrev texten.

Anledningen till att man gärna citerar hela facebookinlägg är för att det är knöligt att länka till dem. Facebooks länksystem är svårt att begripa sig på och dessutom måste man vara inloggad på Facebook för att ta del av innehållet.

Se även Tinuviels inlägg i en relaterad tråd (FB) Regelfrågor: 1.02 - Upphovsrättsskyddat material

Tack för länken!

Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Rör det sig om ett öppet Facebookkonto och personen vill att inlägget ska spridas kan jag inte se att det faller under 1.02.

Edit: givet att källhänvisning finns så klart.

Ändras detta ifall en tidning, vid senare tillfälle, väljer att citera inlägget från Facebook?
Senast redigerad av Onkel Kostia 2020-07-08 kl. 21:01. Anledning: Jag bytte en preposition för att förtydliga
2020-07-08, 20:51
Medlem
Citat:
Gäller det även insändare? Syftet med en insändare är ju att sprida sitt budskap.

Ifall insändar-skribenten vill hävda upphovsrätt till insändaren, så borde det kunna uttryckas med exempelvis en copyright-symbol, "©" i anslutning till insändaren.

Ja, det är Bilan Osman som har rätt att avgöra hur hennes alster ska hanteras. Ifall Bilan Osman vill hävda upphovsrätt, så har hon den rätten. Men hon borde också ha rätten att låta texten spridas fritt? Ifall Bilan Osman vill låta texten spridas fritt, så bör upphovsrätten inte vara ett hinder för att andra kopierar texten?

Jag hade aldrig någon avsikt att kränka upphovsrätten. Jag letade igenom artikeln för att se indikationer på att någon hävdar upphovsrätt. Allt som jag såg, indikerade att inga sådana anspråk gjordes. Alltså borde det gå bra att kopiera texten i sin helhet.

Spekulation blir det oundvikliga resultatet ifall författaren inte uttrycker sina anspråk på upphovsrätt.

Det hade varit enkelt för Expressen att infoga "© Bilan Osman" ifall Bilan Osman hade önskat hävda upphovsrätt. Då hade det inte funnits några tveksamheter.

Ska varje individ som önskar citera Bilan Osman fråga henne personligen? Eller kan Bilan Osman istället uttrycka sin vilja för alla genom att avstå från att tillfoga "© Bilan Osman"?

Tack för länken!

Ändras detta ifall en tidning, vid senare tillfälle, väljer att citera inlägget på Facebook?
Ja, så länge en person inte gett sitt godkännande så måste du utgå ifrån att Detta är privat egendom oavsett om det är en skriven text eller din grannes fru.
2020-07-08, 20:57
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:

Copyright-symbolen spelar ingen roll i Sverige men däremot i USA t.ex. I Sverige är det avgörande om texten uppnår verkshöjd eller inte.
2020-07-08, 21:47
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Att Osman publicerade texten på Facebook är inte samma sak som att inte göra anspråk och hävda upphovsrätt på sin text. Texten har upphovsrätt, och en publicering på Facebook förändrar inte det.
Det är inte uppenbart. Är inlägget fritt för alla att läsa, även för icke-inloggade, så är inlägget fritt tillgängligt på internet och således så är det samma publik som rör sig på Flashback och på Facebook, och därför inget upphovsrättsintrång.
2020-07-08, 21:48
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Det är inte uppenbart. Är inlägget fritt för alla att läsa, även för icke-inloggade, så är inlägget fritt tillgängligt på internet och således så är det samma publik som rör sig på Flashback och på Facebook, och därför inget upphovsrättsintrång.

Fel, det är inte så lagen fungerar i Sverige.
2020-07-08, 21:52
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Fel, det är inte så lagen fungerar i Sverige.
Det är så EU-domar ser på saken. Se artikel 3.1 Infosec-direktivet

http://www.delphi.se/uploads/2018/07/1403-siri-martensson-eu-domstolens-avgorande-om-internetlankning.pdf
Senast redigerad av estetik 2020-07-08 kl. 22:05.
2020-07-08, 22:14
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Det är så EU-domar ser på saken. Se artikel 3.1 Infosec-direktivet

http://www.delphi.se/uploads/2018/07/1403-siri-martensson-eu-domstolens-avgorande-om-internetlankning.pdf

Kolla svensk lag.
2020-07-08, 22:16
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Kolla svensk lag.
EU-lag gäller före svensk lag. I synnerhet harmoniseringsgrejer såsom upphovsrätt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Harmonisering

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in