2020-07-08, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Anade att du inte skulle fatta att dom va å tittade på stort badkar/badtunna i apr 2017.

Om du hade orkat klicka på länken i första svaret till dig så hade du fått fram:

Under rättegången säger PW:
Från NA
"Har du använt 45-åringens badtunna?
Ja, det borde ha varit under hösten 2017. Vi bar den till sin plats och ett par veckor efter det var jag där."
https://www.na.se/artikel/kriminalte...-hjarstamordet

Var så god, serverat på silverfat.

Jag ser inget silverfat... och jag har orkat klickat på länken som var till nötis (länken till NA går ej att öppna)!

Han säger att det "borde" ha varit. Detta säger inget om när han var där och hjälpte SD (han är inte säker på vilket år det var), var det vid ev leverans 17 eller vid ev flytt 18 (före eller efter mordet)?
Senast redigerad av Tufsankatt 2020-07-08 kl. 09:53.
Citera
2020-07-08, 10:04
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sambucusnigra
En fru, en familj som han i grunden av hela sitt hjärta önskade respektera.Det är jag 100% övertygad om Han, liksom många andra, var svag.Svag för det L erbjöd honom i form av erotik.
S akilleshäl var erotiken. Han är inte ensam om detta.L utnyttjade hans svaga punkt.
SD utnyttjade LW.
SD hade ingen som helst respekt för HD eftersom han bedrog henne i 6 år och inte ens när otroheten uppdagades så ville han avsluta relationen med LW.
Han ville ha LW vid sidan om, bara ännu mer hemligt nu.
Hur kan du kalla det att han har respekt för sin fru och sina barn?

Citat:
(Vad jag däremot INTE förstår, är hur ni inte kan se att S både verkar charmig, rolig, spexig samt full av humor. Dock opassande sådan i nuläget.Inte konstigt att L smälte som smör i solsken).Han ÄR en familjefar. Oavsett om vi vill se det eller liksom L väljer att blunda för det.
Känner du SD?
Om du inte gör det så tycker jag att du ska läsa FUP:et och lyssna på förhören.
SD beskrivs av de flesta som obehaglig, konstig och undanglidande.
Också som en spelevink och skämtare, men knappast i någon positiv mening.
Ett av hans skämt var att prata om barnens kaniner som om de vore lämpliga för grillen.
De kvinnor han försökte ragga upp (LW var inte den enda han jagade) kände sig mycket obekväma.
Det var ingen som uppskattade hans "uppvaktning", inte ens polisen.
Jag rekommenderar att du läser FUP:en innan du uttalar dig så kategoriskt.
Citera
2020-07-08, 10:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
(Min andemening är, och jag utgår från mitt eget liv, min egen stora livserfarenhet, med alla mina egna fel, brister, och tillkortakommanden: Det är ganska dumt att lägga handen på plattan om man vet att spisen är påslagen.)

Jag kan, pga egen livserfarenhet sätta mig in i både S samt L situation ganska så väl. Det hela spårar ur och grundar sig på makt och kontroll. Hon visste att han var gift, men troligtvis var hon NAIV. Hon var van vid att få som hon ville, men i detta spel blev faktiskt båda förlorare. Han, också ett offer.
I och med rollen som älskarinna som hon tog på sig, så bidrog hon till att bli behandlad som en dålig kvinna. S både såg och hörde hur älskarinnan betedde sig både mot honom och mot hans fru.
En fru, en familj som han i grunden av hela sitt hjärta önskade respektera.Det är jag 100% övertygad om Han, liksom många andra, var svag.Svag för det L erbjöd honom i form av erotik.
S akilleshäl var erotiken. Han är inte ensam om detta.L utnyttjade hans svaga punkt.
Har själv erfarenhet i triangeldraman och vet vem som förlorar och hur man blir sedd av mannen OCH frun i fråga. Kort och gott, och jag har hört det själv från mannen : "Skyll dig själv!"
Som älskarinna kan man bara förvänta sig förakt från de dem man bedrar.
(Vad jag däremot INTE förstår, är hur ni inte kan se att S både verkar charmig, rolig, spexig samt full av humor. Dock opassande sådan i nuläget.Inte konstigt att L smälte som smör i solsken).Han ÄR en familjefar. Oavsett om vi vill se det eller liksom L väljer att blunda för det.

Men det här är väl inte objektivt?
SD är den svaga och Lena utnyttjade hans svaghet. Och SD är ett offer.
Det är väl bara den ena sidan av historien.

Det är förmodligen mycket mer komplicerat än så.
Det finns många sidor i den här historien.
Många, många offer.
Det största offret är väl Lena som inte bara fick pynta med sitt liv.
Citera
2020-07-08, 11:21
Medlem
Citat:
(Min andemening är, och jag utgår från mitt eget liv, min egen stora livserfarenhet, med alla mina egna fel, brister, och tillkortakommanden: Det är ganska dumt att lägga handen på plattan om man vet att spisen är påslagen.)

Jag kan, pga egen livserfarenhet sätta mig in i både S samt L situation ganska så väl. Det hela spårar ur och grundar sig på makt och kontroll. Hon visste att han var gift, men troligtvis var hon NAIV. Hon var van vid att få som hon ville, men i detta spel blev faktiskt båda förlorare. Han, också ett offer.
I och med rollen som älskarinna som hon tog på sig, så bidrog hon till att bli behandlad som en dålig kvinna. S både såg och hörde hur älskarinnan betedde sig både mot honom och mot hans fru.
Har själv erfarenhet i triangeldraman och vet vem som förlorar och hur man blir sedd av mannen OCH frun i fråga. Kort och gott, och jag har hört det själv från mannen : "Skyll dig själv!"
Som älskarinna kan man bara förvänta sig förakt från de dem man bedrar.
Jag brukar skriva dumt.. men det där var bland det dummaste.
SD är inte en familjefar hur mycket du än tycker det, det har han bevisat. Certifierad kanske.
Även du bevisar det med dina vinklar... eller icke-vinklar, även en blind röv hittar ~frö~.
Han är psykopat ut i fingerspetsarna.
Varför LenaW "lyckas" dra till sig sådana människor som SD är egentligen inte ett mysterium.
Vill inte vara elak men skit drar skit till sig, och det sprider sig.
Man brukar säga att Äktenskapet speglar familjen... har jag hört... i ett riktigt mörkt rum.
Citera
2020-07-08, 11:27
Medlem
Citat:
För övrigt vad gäller mina kryptiska insinuationer: De kommer jag med andra ord INTE! att gå in på närmare. Ledtråd: Lyft näsan från FUP och tänk själva utanför boxen.

Lyfta näsan från boxen och FUP är bra. Tex läs tråden så ser du vissa inlägg vad de handlar om och vilka nicks som skrivit dem. Tycker du det är någon eller några som finns utanför boxen och av vilken anledning?
Citera
2020-07-08, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
SD utnyttjade LW.
SD hade ingen som helst respekt för HD eftersom han bedrog henne i 6 år och inte ens när otroheten uppdagades så ville han avsluta relationen med LW.
Han ville ha LW vid sidan om, bara ännu mer hemligt nu.
Hur kan du kalla det att han har respekt för sin fru och sina barn?

Känner du SD?
Om du inte gör det så tycker jag att du ska läsa FUP:et och lyssna på förhören.
SD beskrivs av de flesta som obehaglig, konstig och undanglidande.
Också som en spelevink och skämtare, men knappast i någon positiv mening.
Ett av hans skämt var att prata om barnens kaniner som om de vore lämpliga för grillen.
De kvinnor han försökte ragga upp (LW var inte den enda han jagade) kände sig mycket obekväma.
Det var ingen som uppskattade hans "uppvaktning", inte ens polisen.
Jag rekommenderar att du läser FUP:en innan du uttalar dig så kategoriskt.
Ja, jag har läst det du skriver sedan tidigare.Jag tar det hela med en nypa salt, med andra ord.
Vad var anledningen till att L blev så förälskad i honom? Om han varit så obehaglig som många beskriver honom som?..
Det är subjektiva upplevelser.
Jag är övertygad om att han, som familjefar innerst inne är väldigt stolt över sin H och sin familj.
För min del ligger det ingen prestige i detta.Självklart kan jag ha fel, men så tror jag absolut.
Varför poserar de två på foto efter mordet? Kramas efter mordet? Vad han och L har gjort är passe för paret. Han är förlåten och de har vänt blad. Ser ni inte det?
Det är tyvärr så att vissa personer klarar av att separera kärlekskänslor från sex. Det var exakt det han gjorde.De älskar sin partner där hemma och busar bredvid.
(Poliser och människor i liknande yrken bör rimligtvis fått gedigen utbildning bemötande)
Senast redigerad av Sambucusnigra 2020-07-08 kl. 11:56.
Citera
2020-07-08, 12:01
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Det är tyvärr så att vissa personer klarar av att separera kärlekskänslor från sex. Det var exakt det han gjorde.De älskar sin partner där hemma och busar bredvid.
När HD var sjuk och verkligen var i behov av SD:s stöd så påbörjade han istället en relation med LW och smet ut på nätterna medan HD (låtsades att hon?) sov.
Är det så du menar att man "älskar sin partner"?
För mig är det en mycket konstig form av kärlek.
Citera
2020-07-08, 12:05
Medlem
Citat:
Ja, jag har läst det du skriver sedan tidigare.Jag tar det hela med en nypa salt, med andra ord.
Vad var anledningen till att L blev så förälskad i honom? Om han varit så obehaglig som många beskriver honom som?..
Det är subjektiva upplevelser.
Jag är övertygad om att han, som familjefar innerst inne är väldigt stolt över sin H och sin familj.
För min del ligger det ingen prestige i detta.Självklart kan jag ha fel, men så tror jag absolut.
Varför poserar de två på foto efter mordet? Kramas efter mordet? Vad han och L har gjort är passe för paret. Han är förlåten och de har vänt blad. Ser ni inte det?
(Poliser och människor i liknande yrken bör rimligtvis fått gedigen utbildning bemötande)
Enkelt sagt han är duktig på att missbruka.. han står inte för konsekvenserna.
Citera
2020-07-08, 12:19
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
När HD var sjuk och verkligen var i behov av SD:s stöd så påbörjade han istället en relation med LW och smet ut på nätterna medan HD (låtsades att hon?) sov.
Är det så du menar att man "älskar sin partner"?
För mig är det en mycket konstig form av kärlek.

Ja herregud vad säger man. När jag trodde att botten var nådd av vissa skribenter här i tråden så dyker det upp en ny som lyckas med konststycket att sänka nivån ännu djupare.Dock är det ganska lustigt att h*n tycker att en otrohet som varar i sex år med löften om giftermål på en romantisk alptopp är att jämföra med lite " Bus " Och att SD skulle vara en kärleksfull make och familjefar tar jag som dagens största skämt.
Citera
2020-07-08, 12:29
Medlem
Honan6s avatar
SPA-badet som en polisvän har hjälpt till att flytta och badat i
På de bilder jag sett av SD:s tomt från sommaren -18, så syns inte SPA-badet.
www.bildtagg.se/bild/m1q4t2k86c1b79xtcdgl72a
Det kan ju ha funnits på en plats där det inte syns, men antagligen är det som SD säger inköpt under hösten -18 och inte -17 som PW uppgav att han trodde.

Det finns ett inlägg på ett socialt media som lades ut i samband med att SD blev anhållen i augusti -19. Skribenten skrev "...har sett hur han suttit i sitt nya SPA-bad..."
www.bildtagg.se/bild/fmrs5w0swtyb9auruy5m1dw4

Om det är så att polisvännen PW har hjälpt till att flytta på SPA:t och sen badat i det efter mordet och under tiden utredningen pågick, så är det MYCKET allvarligt och oprofessionellt gjort av honom.

SD tycker det är bra att ha gamla dykar- och geocachevänner inom polisen?
Är det p g a sina långa vänskapsrelationer med poliserna TM och PW som SD var övertygad om att fallet inte skulle lösas? SD:s polisvänner arbetar på den forensiska avdelningen och TM var dessutom chef för tillika. Då är det inte långsökt att misstänka att det kan finnas vittnen som ännu inte vågat träda fram för berätta allt de vet och uppfattat. Dessutom kan det förklara om de som har vittnat inte vill/vågar säga allt - de kan helt enkelt vara rädda. Jag tror absolut det kan ha påverkat att SD:s polisvänner sitter i funktioner där man har god insyn i bevisningen.

Har verkligen alla möjliga tekniska undersökningar gjorts?
Vi har sett i ÅH:s direktiv att hon fått lov att påminna om elementära saker som att undersökningar ska begäras på ALLA kläder offret bar när hon hittades. Det talar för inkompetens, medvetet slarv, omedvetna missar eller saker som fallit mellan borden. Oavsett vilken anledning, är det inte acceptabelt att de missade begära undersökning av en visuellt synlig spermafläck. Hur mycket mer har den forensiska avdelningen i utredningen "missat"? Det finns stor anledning till att andra sätts in i fallet för att kontrollera allting som gjort och ÅH kommer nog att behöva begära ytterligare förlängning innan kompletteringar kan lämnas.

Hur har det privata påverkat yrkesrollerna?
Vi har sett att SD haft en förstående chef och låtit honom multi-taska med privata angelägenheter under arbetstid som att lösa gåtor och leta gömmor, men när man ser att hans polisvänner TM och PW ingår i ett AB med en årsomsättning på närmare 800 tusen, så kanske det kan finnas skäl för deras överordnade att fundera på om deras privata intressen och mångåriga vänskap med den misstänkte kan ha bidragit till att störa deras yrkesfokus.
Sammantaget säger det mig att det kan finnas skäl för kontroller över hur utredningen har följt gängse rutiner och regelverk i detta fall.

Länk till inlägg med länkar till FUP m m
www.flashback.org/sp72182112
Citera
2020-07-08, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men det här är väl inte objektivt?
SD är den svaga och Lena utnyttjade hans svaghet. Och SD är ett offer.
Det är väl bara den ena sidan av historien.

Det är förmodligen mycket mer komplicerat än så.
Det finns många sidor i den här historien.
Många, många offer.
Det största offret är väl Lena som inte bara fick pynta med sitt liv.
Jag verkar vara är tämligen ensam om det, försöker så gott jag förmår att belysa S.
Rättvist, enligt mitt sätt att se. L får tillräckligt mycket ljus på sig i övrigt av er övriga.
Inget är svart eller vitt.
Ja, det finns egentligen inga vinnare i detta. Då mord aldrig är en lösning.
Problemet är att Polisen inte utfärdar ett kontaktförbud trots att man själv kan tycka det befogat.
Det är även vanligt att en man ogärna ber om hjälp för att klara av att hantera en kvinna.(Det är omanligt.Kanske blir de inte heller tagna på allvar..) S blev trängd helt enkelt. och borde bett om adekvat hjälp.
När man pressat en person till det yttersta borde man inse att man själv kan råka illa ut.Därefter backa [b]REJÄLT[/B]. L borde insett att S inte var intresserad av henne som person, utan som ett sexhjälpmedel/Knulldocka. Därefter accepterat det, klivit åt sidan och slickat sina sår.
Det är smällar man får ta i livet. Som man sedan går starkare ur som människa.
Senare i livet hade hon då haft möjlighet att omvärdera sitt val av män. De inre egenskaperna.
Senast redigerad av Sambucusnigra 2020-07-08 kl. 13:03.
Citera
2020-07-08, 12:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Jag ser inget silverfat... och jag har orkat klickat på länken som var till nötis (länken till NA går ej att öppna)!

Han säger att det "borde" ha varit. Detta säger inget om när han var där och hjälpte SD (han är inte säker på vilket år det var), var det vid ev leverans 17 eller vid ev flytt 18 (före eller efter mordet)?

Länken går till N:s direktrapportering och man måste vara prenumerant tror jag för att komma in på den. Tyvärr är rapporteringen på flera hundra sidor och det är inte så lätt att hitta den rapporteringen heller.
Det strå inte så mycket där (skrollade igenom lite), men du kan lyssna på PW vittensmål i YT kanalen "rättegången" del 13:

https://www.youtube.com/watch?v=bYaPv2Y6j5M&list=PLvOJ3rmH43554VDREmuI2DS1 lyR0y3cUO&index=13

Jag hr inte lyssnat på den delen på länge så jag kan tyvärr inte ange någon minut för att komma till badtunnan.

Men något som får mig att reagera nu är när jag lyssnar på de första minuterna in, är hur PW berättar att när han åker ut till SDs botstad och får klart för sig vilken adress det gäller, då kontaktar han jouråklagaren. PW berättar att han är vän med SD och det är ju samme jouråklagare som sedan säger nej till fortsatt teknisk undersökning (till G*öran S*chwartz).

Nu vill jag inte tro att människor skulle vara så lojala mot en vän att de är beredda att underlåta rättvisans gång, offra sin egen yrkesroll, eller på något annat sätt förhindra att en gärningsman kommer fram.

Men människor är ändå inte mer än människor och att en jouråklagare som får höra att den IT-foensiker, polis på tekniska roteln är vän med den misstänkte kan absolut påverka synen på vad som ska göras.

Det är verkligen inte bra för någons del att personer som känner den misstänkte ska vara involverade i arbetet på något sätt.

PW känner ju SD sedan många år, dykarkompis, geocachingvän, har varit hos honom och hjälpt till med både flytt av badtunna, grävarbeten, varit på middag hos SD med sin fru osv. PW har varit ärlig och direkt berättat om din vänskap, om hur han hjälpt till med info om hur man undviker att radera/sparar/återskapar bilder i mobilen osv.

Jag vet ju också att pW berättat att han träffat SD på stan och att de har pratat (efter mordet) men kommit överens om att inte ha kontakt under pågående utredning. Tänker på EGTs inlägg om hur SD sågs prata med en polis på stan (efter mordet) och att det skrattades och verkade inte som att polisen misstänkte att SD var den skyldige.

Nej, detta är inte lämpligt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in