Citat:
Ursprungligen postat av
Tufsankatt
Jag ser inget silverfat... och jag har orkat klickat på länken som var till nötis (länken till NA går ej att öppna)!
Han säger att det "borde" ha varit. Detta säger inget om när han var där och hjälpte SD (han är inte säker på vilket år det var), var det vid ev leverans 17 eller vid ev flytt 18 (före eller efter mordet)?
Länken går till N:s direktrapportering och man måste vara prenumerant tror jag för att komma in på den. Tyvärr är rapporteringen på flera hundra sidor och det är inte så lätt att hitta den rapporteringen heller.
Det strå inte så mycket där (skrollade igenom lite), men du kan lyssna på PW vittensmål i YT kanalen "rättegången" del 13:
https://www.youtube.com/watch?v=bYaPv2Y6j5M&list=PLvOJ3rmH43554VDREmuI2DS1 lyR0y3cUO&index=13
Jag hr inte lyssnat på den delen på länge så jag kan tyvärr inte ange någon minut för att komma till badtunnan.
Men något som får mig att reagera nu är när jag lyssnar på de första minuterna in, är hur PW berättar att när han åker ut till SDs botstad och får klart för sig vilken adress det gäller, då kontaktar han jouråklagaren. PW berättar att han är vän med SD och det är ju samme jouråklagare som sedan säger nej till fortsatt teknisk undersökning (till G*öran S*chwartz).
Nu vill jag inte tro att människor skulle vara så lojala mot en vän att de är beredda att underlåta rättvisans gång, offra sin egen yrkesroll, eller på något annat sätt förhindra att en gärningsman kommer fram.
Men människor är ändå inte mer än människor och att en jouråklagare som får höra att den IT-foensiker, polis på tekniska roteln är vän med den misstänkte kan absolut påverka synen på vad som ska göras.
Det är verkligen inte bra för någons del att personer som känner den misstänkte ska vara involverade i arbetet på något sätt.
PW känner ju SD sedan många år, dykarkompis, geocachingvän, har varit hos honom och hjälpt till med både flytt av badtunna, grävarbeten, varit på middag hos SD med sin fru osv. PW har varit ärlig och direkt berättat om din vänskap, om hur han hjälpt till med info om hur man undviker att radera/sparar/återskapar bilder i mobilen osv.
Jag vet ju också att pW berättat att han träffat SD på stan och att de har pratat (efter mordet) men kommit överens om att inte ha kontakt under pågående utredning. Tänker på EGTs inlägg om hur SD sågs prata med en polis på stan (efter mordet) och att det skrattades och verkade inte som att polisen misstänkte att SD var den skyldige.
Nej, detta är inte lämpligt!