2020-07-07, 22:13
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frode.Dalsland
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vm6r8w/poliser-som-sa-apajavel-straffas
Jag tänker närmast på den rent teatraliska ordväxlingen där polisen vet att Betlehems far sitter i fängelse i Etiopien och hon nu ska få smaka samma medicin. Självklart efter att fyra poliser först har legat böghög på henne i snön, kastat ID-kortet i hennes ansiktet och sedan i slutscenen där den största och farligaste polisen (jag tänker på Persbrandt som klappar till en kaxig knarklangare i förhörsrummet i en grådaskigt filmad TV-deckare här) tar tag i hennes hår och viskar denna replik mellan sammanbitna tänder.
Citera
2020-07-07, 22:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Dottern till Dawit Isaak berättar enligt följande.

”Rasismen har många ansikten”, säger hon och konstaterar att okunskapen om ämnet är stor."

"En vakt skrek åt henne och undrade om hon var full. Men allt berodde på skorna försökte hon förklara.

– Plötsligt var polisen på plats. I nästa stund låg fyra polismän över mig."

"Betlehem Isaak blev indragen i en polisbil och uppmanad att visa legitimation. Plötsligt kastar en av poliserna hennes legitimation i ansiktet på henne.

– Stopp skriker den största av dem. Han tar tag i mitt huvud och drar det bakåt. Långsamt närmar han sig mitt ansikte. Nu så ska du känna hur din pappa har det i containern i ditt negerland. Sedan sparkade han ut mig ur bilen så jag skrapar mina knän i snön.

En annan gång stoppades Betlehem Isaak av två poliser när hon gick genom Nordstan i Göteborg, på väg till jobbet. De frågade efter legitimation. Hon undrade varför.

– ”För att du är neger” svarade de, berättar hon i programmet och säger även att hon är förvånad över hur människor kan så lite om rasistiska ord.

– N-ordets funktion skriker förtryck, konstaterar hon."

https://www.expressen.se/gt/betlehem-isaak-fyra-polisman-lag-over-mig/

Skriker metoo över det hela, BLM har blivit ännu en fiktiv sociala medier fenomen, den vita rasen skall tryckas ned, medier går bananas.
Vad säger ni om trovärdigheten i hennes beskrivning?
Bra att orättvisorna kommer fram, vi måste ha in fler rasifierade i maktpositioner.
Citera
2020-07-07, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Om de nu ska ljuga och hitta på historier, varför överdriva så in i helvete? Vinns väl inget vettig människa som tror på det där?

Det här börjar ju spåra ur ordentligt nu, alla ska toppa varandra i sagoberättelser.

Och sagolik var fortsättningen på berättelsen:

Betlehem jobbar i hemtjänsten och gamla Ingrid eller vad hon hette är SÅ förtjust i Betlehem och de har SÅ trevligt.

En dag kommer den gamlas son på besök hos sin mamma medan Betlehem är kvar. Och sonen - som har en tjock mage - visar sig vara just den polis som trakasserat Betlehem! Nu skäms han minsann ordentligt! Han rodnar och stammar fram att det är så bra att gamla mamma slipper vara ensam. Det är Betlehem som kan triumfera!

Snipp snapp snut nu är sagan slut.
Citera
2020-07-07, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wotan
Om nån neger hade visat mig ett legg med efternamnet "Isaac" hade jag inte direkt fattat att det var Dawit Isaacs dotter. Hon måste ju skrikit nått i stil med "Jag är Dawit Isaac's dotter" för att de skulle kunna veta. Att Dawit Isaac sitter i Eritreanskt fängelse är ju en ickehändelse i Sverige, ingen bryr sig och ingen vet vem hon är.

OT: Hade dumjäveln Dawit Isaac väntat tills han fick visum, och åkt på sitt svenska pass med svenskt journalist-legg hade han aldrig blivit tagen där. Men han hade så bråttom ner pga nått scoop att han åkte på sitt gamla Eritreanska pass och behandlades således som Eritreansk undersåte. (Detta enligt person på UD jag råkade träffa i sociala sammanhang för 10 år sedan). Det är dessutom därför Sverige inte kan göra så mycket...

Jag har hört att när en person har dubbla medborgarskap och sådana här situationer uppkommer så är det första medborgarskapet som gäller. Detta ska vara en internationell överenskommelse.

Om det finns någon jurist här så bekräfta eller dementera.
Citera
2020-07-07, 22:50
Medlem
Två saker lade jag märke till:

Betlehem nämnde i förbigående att hon hade avbrutit sina studier om mänskliga rättigheter. Varför? Är hon inte uthållig?

Betlehem har blivit osams med UD för att hon krävt att få se UD:s dokumentation från 2000-talet om vilka åtgärder UD vidtagit. Betlehem misstänker nämligen att de har varit alltför passiva.

Nu finns det inga rättigheter för anhöriga att få ta del av UD:s dokumentation. UD har ju massor av känsliga ärenden och vill hålla sin tysta diplomati hemlig, så det vore ju omöjligt. Det verkar som om Betlehem har en tendens att bråka och att inte ta reda på vilka regler det finns, och följa dem.
Citera
2020-07-07, 23:05
Medlem
Wotans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Jag har hört att när en person har dubbla medborgarskap och sådana här situationer uppkommer så är det första medborgarskapet som gäller. Detta ska vara en internationell överenskommelse.

Om det finns någon jurist här så bekräfta eller dementera.

Stämmer säkert, därför han suttit så länge utan att Sverige kan göra nått antagligen. Men killen som jobbade på UD jag snackade med (han pratade nog lite för mycket på en fest jag och dåvarande tjejen var på), så hade läget varit ett annat om han åkt på svenskt pass och väntat på ett visum som var på G.
Citera
2020-07-07, 23:09
Medlem
Vi har försökt göra ett case på det men det håller inte, inte alls faktiskt. Men bra att hon driver agenda mot hatet på egen hand.
Citera
2020-07-07, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Jag tänker närmast på den rent teatraliska ordväxlingen där polisen vet att Betlehems far sitter i fängelse i Etiopien och hon nu ska få smaka samma medicin. Självklart efter att fyra poliser först har legat böghög på henne i snön, kastat ID-kortet i hennes ansiktet och sedan i slutscenen där den största och farligaste polisen (jag tänker på Persbrandt som klappar till en kaxig knarklangare i förhörsrummet i en grådaskigt filmad TV-deckare här) tar tag i hennes hår och viskar denna replik mellan sammanbitna tänder.

Jag tror man måste förstå att sanning så som vi förstår det i vår kultursfär är en kulturell produkt med ursprung dels i det antika grekland (aristoteles) och dels i kristendomen (där "sanningen" om Jesus egenskap av att vara Guds son - vilket kristna ansåg bevisades genom Bibeln - intar en grundläggande föreställning i vår tankesfär. "Sanning" i betydelsen "överensstämmelse med verkligheten" genomsyrar dagens vetenskapliga världsbild och tankesätt och är en produkt av tvåtusen år av europeisk kulturell utveckling.

I andra delar av världen har man ett helt annan förståelse av vad "sanning" är. Sanning tror jag kan vara en känsla eller "vad som är bra för min familj eller klan".

Jag tror det är på detta sätt man ska förstå vad Betlehem säger, dvs hon har sannolikt en känsla av polisen särbehandlar henne negativt. Detta illustrerar hon med hjälp av olika berättelser, dvs myter eller kanske snarare fabler.

Det är inget ovanligt förfarande. Vi har sett många likartade myter och fabler sprida sig. Alexandra Pascalidou är en annan kändis som begagnar detta förhållningssätt till verkligheten. En uppmärksammad artikel av en iransk kvinna (Golnaz Bonde) för rätt många år sedan rapporterade om en uppenbart fiktiv "Den rasistiske brandmannen i Boden".

Jag är rätt säker på att aktivister på vänsterkanten och journalister genomgår utbildningar eller seminarier där de får lära sig just att med berättelser "illustrera" ideologiska övertygelser som de anser vara självklara och bevisade eller sanna ur en individuell, anekdotisk eller känslomässig synvinkel.

En rolig knorr är hur lögnarna avslöjar sig själva genom sin självgodhet. Betlehem tror alltså att gemene snut skulle hålla reda på vem fan hon och hennes farsa är. Och Golnaz Bonde (!) som fabulerade om den rasistiske brandmannen från Boden som hon skulle ha mött på ett flygplan till New York - hon trodde alltså att brandmannen från Boden skulle ha snackat skit om araber med HENNE... Det framstår som som helt osannolikt att den här brandmannen skulle göra skillnad på araber och iranier - medan Golnaz Bonde antagligen har en självbild där hon tillhör en svensk-persisk elit som ur hennes perspektiv inte har något med araber att göra.

/Johan
Senast redigerad av JohNils 2020-07-07 kl. 23:38.
Citera
2020-07-07, 23:17
Medlem
nobbenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Dottern till Dawit Isaak berättar enligt följande.

”Rasismen har många ansikten”, säger hon och konstaterar att okunskapen om ämnet är stor."

"En vakt skrek åt henne och undrade om hon var full. Men allt berodde på skorna försökte hon förklara.

– Plötsligt var polisen på plats. I nästa stund låg fyra polismän över mig."

"Betlehem Isaak blev indragen i en polisbil och uppmanad att visa legitimation. Plötsligt kastar en av poliserna hennes legitimation i ansiktet på henne.

– Stopp skriker den största av dem. Han tar tag i mitt huvud och drar det bakåt. Långsamt närmar han sig mitt ansikte. Nu så ska du känna hur din pappa har det i containern i ditt negerland. Sedan sparkade han ut mig ur bilen så jag skrapar mina knän i snön.

En annan gång stoppades Betlehem Isaak av två poliser när hon gick genom Nordstan i Göteborg, på väg till jobbet. De frågade efter legitimation. Hon undrade varför.

– ”För att du är neger” svarade de, berättar hon i programmet och säger även att hon är förvånad över hur människor kan så lite om rasistiska ord.

– N-ordets funktion skriker förtryck, konstaterar hon."

https://www.expressen.se/gt/betlehem-isaak-fyra-polisman-lag-over-mig/

Skriker metoo över det hela, BLM har blivit ännu en fiktiv sociala medier fenomen, den vita rasen skall tryckas ned, medier går bananas.
Vad säger ni om trovärdigheten i hennes beskrivning?
Det faller ju platt för henne direkt. Vad skulle det vara för pyttepygmé till vakt som var nödgad att kalla på polisförstärkning för att få bukt med en liten negertjej? Vakterna jobbar ju dessutom uteslutande i par efter vad jag sett. Sicken liten rackare - hoppas verkligen att det tillsätts en utredning som avslöjar bluffen. Förresten, är det inte rent förtal det hela som går att föra till åtal?
Citera
2020-07-07, 23:21
Medlem
KansasCityFagots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Jag tror man måste förstå att sanning så som vi förstår det i vår kultursfär är en kulturell produkt med ursprung dels i det antika grekland (aristoteles) och dels i kristendomen (där "sanningen" om Jesus egenskap av att vara Guds son - vilket kristna ansåg bevisades genom Bibeln - intar en grundläggande föreställning i vår tankesfär. "Sanning" i betydelsen "överensstämmelse med verkligheten" genomsyrar dagens vetenskapliga världsbild och tankesätt och är en produkt av tvåtusen år av europeisk kulturell utveckling.

I andra delar av världen har man ett helt annan förståelse av vad "sanning" är. Sanning tror jag kan vara en känsla eller "vad som är bra för min familj eller klan".

Jag tror det är på detta sätt man ska förstå vad Betlehem säger, dvs hon har sannolikt en känsla av polisen särbehandlar henne negativt. Detta illustrerar hon med hjälp av olika berättelser, dvs myter eller kanske snarare fabler.

Det är inget ovanligt förfarande. Vi har sett många likartade myter och fabler sprida sig. Alexandra Pascalidou är en annan kändis som begagnar detta förhållningssätt till verkligheten. En uppmärksammad artikel av en iransk kvinna för rätt många år sedan rapporterade om en uppenbart fiktiv "Den rasistiske brandmannen i Boden".

Jag är rätt säker på att aktivister på vänsterkanten och journalister genomgår utbildningar eller seminarier där de får lära sig just att med berättelser "illustrera" ideologiska övertygelser som de anser vara självklara och bevisade eller sanna ur en individuell, anekdotisk eller känslomässig synvinkel.

/Johan
Det var nog trådens bästa inlägg. Så är det förmodligen. Ungefär som Linnea Claesons brerättelse om hur hon blivit överfallen 20 gånger av olika snuskgubbar på en timme, eller vad det var, när hon spatserat i Stockholm mitt på dagen. Senare framkom det att det var en berättelse om hur det kunnat ha gått till, eftersom så många vittnar om att det just går till så i verkligheten.
Citera
2020-07-07, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winston Smith
Två saker lade jag märke till:

Betlehem nämnde i förbigående att hon hade avbrutit sina studier om mänskliga rättigheter. Varför? Är hon inte uthållig?

Betlehem har blivit osams med UD för att hon krävt att få se UD:s dokumentation från 2000-talet om vilka åtgärder UD vidtagit. Betlehem misstänker nämligen att de har varit alltför passiva.

Nu finns det inga rättigheter för anhöriga att få ta del av UD:s dokumentation. UD har ju massor av känsliga ärenden och vill hålla sin tysta diplomati hemlig, så det vore ju omöjligt. Det verkar som om Betlehem har en tendens att bråka och att inte ta reda på vilka regler det finns, och följa dem.

Vårt land kan omöjligt utgöra någon slags frizon för individer som vill bedriva agitation mot styret i andra suveräna stater. Det är helt befängt att kräva att våra myndigheter ska skydda medborgare som medvetet och av fri vilja beger sig till en suverän stat för att där agitera mot styret i denna stat.

Att bevilja allehanda bråkmakare asyl är sinnessjukt i sig - men att tro att vi sedan ska lägga ned ansträngningar på att befria dem till höga kostnader och våra mellanstatliga förhållanden till dessa stater är fan ännu sjukare.

Sjukast av allt är sedan den här kvinnan som vi tagit hand om och fött under alla dessa år som dessutom lyfts upp till någon pseudomedlem av en kulturelit och tillåts utgjuta sitt förakt för vårt ordningsväsende, våra ansträngningar att befria hennes farsa osv. Man kunde ju tänka sig att hon kunde ägna sin programtid åt att hylla och tacka oss för allt vi gjort för henne och hennes familj...

Det hade ju varit det normala.

Men det är bra att hon ger en tydlig framtidsbild hur detta multietniska kaos kommer att fortskrida.

/Johan
Citera
2020-07-07, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KansasCityFagot
Det var nog trådens bästa inlägg. Så är det förmodligen. Ungefär som Linnea Claesons brerättelse om hur hon blivit överfallen 20 gånger av olika snuskgubbar på en timme, eller vad det var, när hon spatserat i Stockholm mitt på dagen. Senare framkom det att det var en berättelse om hur det kunnat ha gått till, eftersom så många vittnar om att det just går till så i verkligheten.

Jag ville egentligen inte skriva det för det går egentligen emot min önskan - MEN jag måste säga att det är tydligt att just kvinnor har en otrolig överrepresentation i denna typ av abnorma lögner. Kvinnor och invandrare.... Jag hatar att behöva skriva det för det låter fan efterblivet - men mönstret är fan alldeles för tydligt. Och vad det handlar om är ju så klart att de har svårt att bemästra sina känslor. Visst finns det många män som skarvar och ljuger - men inte på det här abnorma sättet i offentligheten där de så uppenbart kan bli synade. Ja det finns ju undantag förstås, särskilt på vänsterkanten.

/Johan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in