Enligt min pösmunka mening är programmets uppgift att föra vidare den svenska allsångstraditionen, som väsentligen består av visor, och tradera en kanon av stamsånger till nya generationer. Artist- och schlagerlåtar är OK men bör inte dominera repertoaren av allsånger, för de framförs ändå i tusen andra program som Så mycket bättre, Så ska det låta osv. Den enda "förnyelsen" bör bestå i att man varierar allsångsutbudet, för det finns ju enormt mycket högklassigt material att ta av, och inte bara repeterar säkra slitna kort. Men här har jag skrivit några djupsinniga teser om varför SVT numera verkar undvika det svenska allsångsarvet och föredrar ESC-stämplade låtar.
Jag har fått för mig att det är Anders Lundin som älskar den låten och kanske är det för hans skull den ständigt repeteras, plus att den kanske är visuellt tacksam med rörelser. Men i detta publikfria år hade den väl ändå kunnat få stå över. Det finns faktiskt mycket annat bra bara av Lasse Dahlquist.
Jag skulle dock gärna velat se Ebbot i allsång på skansen. Det behövs lite rock mellan alla Ulf Peder Olrog-visor.
Jag skulle dock gärna velat se Ebbot i allsång på skansen. Det behövs lite rock mellan alla Ulf Peder Olrog-visor.
Alla Ulf Peder Olrog-visor? Här är några exempel på allsånger från 2016-18 (och då skall man ha i minnet att 2019 var ännu mer fokuserat på "artistlåtar"):
Bada nakna på Sergels torg
Bang en boomerang
Bra vibrationer
Dansa pausa
Det börjar verka kärlek banne mig
Det gör ont
En gammal Amazon
Eviva Espana
Från och med du
Guld och gröna skogar
Hela världen för mej
Hon har blommor i sitt hår
Hos dig är jag underbar
Händerna mot himlen
Här kommer alla känslorna
I natt är jag din
Inget stoppar oss nu
Jag kommer
Kung för en dag
Känn ingen sorg för mig Göteborg
Kärleken är evig
La Dolce vita
Ljudet av ett annat hjärta
Macken
Michelangelo
Oh boy
Ooa hela natten
Pom pom (Magnus Ugglas fanfar)
Pop opp i topp
Regn hos mig
Ring ring
Rytmen av ett regn
Satellit
Sommaren är kort
Sommarnatt
Sommartider
Stanna världen en stund
Sverige (Kent)
Var ska vi sova i natt
Vem vet
Vilken härlig dag
Vill ha dig
Vingar
Vi bor på landet
Vi är på gång
Växeln hallå
(Du är så) Yeah yeah wow wow
Zwampen
Alltså en redig räcka låtar som på olika sätt är knutna till Melodifestivalen/ESC, Svensktoppen och specifika skivinspelningar/artister. Mot detta kan man så ställa ett fåtal låtar av Evert Taube, Olle Adolphson och Lasse Dahlquist, liksom barnlåtar med Astrid Lindgren-anknytning. Inget av Bellman, knappt några folkvisor, inget av Birger Sjöberg, Nils Ferlin, Lille Bror Söderlundh, Dan Andersson, Ruben Nilson, Gunnar Turesson, Staffan Percy osv.
Och detta är alltså bara allsångerna. Därutöver innehåller programmet som bekant en massa uppträdanden där artisterna ensamma sjunger sina egna aktuella ESC-låtar och hits.
Jag får för säkerhets skull åter påpeka att en del av låtarna i listan förstås är utmärkt bra i sitt slag, men det är inte allsånger utan musik som redan har tusen andra mediekanaler. Jag törs nästan lova att ingen sitter och sjunger dessa låtar på egen hand (men för all del, testa gärna om ni ur minnet kan sjunga någon av dem från början till slut och inte bara en refrängsnutt).
Alla Ulf Peder Olrog-visor? Här är några exempel på allsånger från 2016-18 (och då skall man ha i minnet att 2019 var ännu mer fokuserat på "artistlåtar"):
Bada nakna på Sergels torg
Bang en boomerang
Bra vibrationer
Dansa pausa
Det börjar verka kärlek banne mig
Det gör ont
En gammal Amazon
Eviva Espana
Från och med du
Guld och gröna skogar
Hela världen för mej
Hon har blommor i sitt hår
Hos dig är jag underbar
Händerna mot himlen
Här kommer alla känslorna
I natt är jag din
Inget stoppar oss nu
Jag kommer
Kung för en dag
Känn ingen sorg för mig Göteborg
Kärleken är evig
La Dolce vita
Ljudet av ett annat hjärta
Macken
Michelangelo
Oh boy
Ooa hela natten
Pom pom (Magnus Ugglas fanfar)
Pop opp i topp
Regn hos mig
Ring ring
Rytmen av ett regn
Satellit
Sommaren är kort
Sommarnatt
Sommartider
Stanna världen en stund
Sverige (Kent)
Var ska vi sova i natt
Vem vet
Vilken härlig dag
Vill ha dig
Vingar
Vi bor på landet
Vi är på gång
Växeln hallå
(Du är så) Yeah yeah wow wow
Zwampen
Alltså en redig räcka låtar som på olika sätt är knutna till Melodifestivalen/ESC, Svensktoppen och specifika skivinspelningar/artister. Mot detta kan man så ställa ett fåtal låtar av Evert Taube, Olle Adolphson och Lasse Dahlquist, liksom barnlåtar med Astrid Lindgren-anknytning. Inget av Bellman, knappt några folkvisor, inget av Birger Sjöberg, Nils Ferlin, Lille Bror Söderlundh, Dan Andersson, Ruben Nilson, Gunnar Turesson, Staffan Percy osv.
Och detta är alltså bara allsångerna. Därutöver innehåller programmet som bekant en massa uppträdanden där artisterna ensamma sjunger sina egna aktuella ESC-låtar och hits.
Jag får för säkerhets skull åter påpeka att en del av låtarna i listan förstås är utmärkt bra i sitt slag, men det är inte allsånger utan musik som redan har tusen andra mediekanaler. Jag törs nästan lova att ingen sitter och sjunger dessa låtar på egen hand (men för all del, testa gärna om ni ur minnet kan sjunga någon av dem från början till slut och inte bara en refrängsnutt).
Olrog- sången bullfest var med ett år, samma år som böganthemet vår bästa tid är nu var med. Det hade varit kul om några Olle Adolphsonl - åtar hade varit med, men de kanske inte är tillräckligt klämtjäcka för publiken.
Olrog- sången bullfest var med ett år, samma år som böganthemet vår bästa tid är nu var med. Det hade varit kul om några Olle Adolphsonl - åtar hade varit med, men de kanske inte är tillräckligt klämtjäcka för publiken.
Ja, det är väl lite det jag far efter. Det går förstås inte att dra några exakta gränser, men de textbaserade sångerna och låtarna är i stort sett utmönstrade – de som på olika sätt kan sägas representera svensk kultur- och litteraturhistoria, de som med någon behållning skulle kunna läsas även utan musik. Från Bellman fram till relativt sentida representanter och/eller pastischmakare som Povel Ramel och Ulf Peder Olrog, vid sidan av alla folkvisor och tonsatta dikter som varit genuint folkkära. I stället blir allsångerna dessa väsentligen rytmbaserade låtar som i bästa fall får ett värde under själva framförandet. Men visst, det är ju sannolikt redaktionens mening att musik är till för att skapa stämningar av gränslöshet och "kärlek" och inget annat.
Senast redigerad av Pojken med guldbyxorna 2020-07-01 kl. 22:21.