2020-07-06, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deterjagsomersven
Här har ni Cissi Wallins bok som hon nu skickat runt till varenda fangirl som bett om den...

https://pastebin.com/JC5mEjw0

Ditt konto är helt nytt så du har obvi skapat ny profil för att länka boken. Kan du bekräfta att detta är mer av ett utkast eller är detta faktiskt det hon lottat ut på sin insta?
Citera
2020-07-06, 23:28
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Att hon skulle helt plötsligt komma ihåg dessa saker flera år senare är såklart i sig bs; när man får en "blackout" så slutar hjärnan helt enkelt registrera minnen så det finns helt enkelt inget för henne att direkt komma ihåg eftersom dom inte finns från början. I bästa fall så har Cissi fragmentariska minnen som hon sedan fyllt i luckorna med hjälp av denne terapeut hon pratar om - jag gissar på att Cissis så kallade terapeut har en hel del ansvar i denna urspårade historia.

Det fetade; ja, högst sannolikt har det förvandlats till en våldtäkt med hjälp av en terapeut.

En sak jag minns från CW FUPen; fritt citerat; "Men du har ju blivit våldtagen", minns inte om det är terapeuten själv som säger det, eller om det är CW som återger ett narrativ, gissar på det sistnämnda.

Kanske kan jag framstå som lite nitisk, men CW är inget trovärdighet vittne på grund av utsagor hon fällt tidigare.

Tänk dig själv att du som polis får det här fallet på bordet nu - det har gått lång tid, inga hårda bevis, ett narrativ där BO inte minns någonting, för att flera år senare återupptäckt minnet från en fullbordad våldtäkt.

Personer som tror på det här, är antagligen personer som tror på teorin om bortträngda minnen, som Loftus varnat för.

De flesta CW-fans sväljer dock det här utan att ha tagit del av FUP, de bryr sig inte om sant/falskt. De har på förhand valt att tro på CW.

Samtidigt som det finns så mycket som talar för hennes nackdel.

Det är en mycket mörk tid vi går till mötes
Senast redigerad av TakeYouOnACruise 2020-07-06 kl. 23:50.
Citera
2020-07-07, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Det fetade; ja, högst sannolikt har det förvandlats till en våldtäkt med hjälp av en terapeut.

En sak jag minns från CW FUPen; fritt citerat; "Men du har ju blivit våldtagen", minns inte om det är terapeuten själv som säger det, eller om det är CW som återger ett narrativ, gissar på det sistnämnda.

Kanske kan jag framstå som lite nitisk, men CW är inget trovärdighet vittne på grund av utsagor hon fällt tidigare.
Det är CW som återger vad vännen HF (i den läckta boken benämnd som Maya) ska ha sagt till henne. I förhöret med HF i FUPen kommer inte något av detta fram, utan enligt HF har CW sagt att FV "tagit på henne av sexuell natur", ej närmare specificerat.

Däremot är det terapeuten som först förklarar för CW att hon varit med om ett trauma, enligt boken.
Sen säger hon att alla mina reaktioner, både psykiska och fysiska är väldigt vanliga när man har råkat ut för ett trauma. Trauma? Jag har aldrig innan sett på det som hänt som ett trauma. Men Nina förklarar, benar ut och efter några terapitimmar inser jag fullt ut att det är så.
Citera
2020-07-07, 01:04
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsterAmin
Det är CW som återger vad vännen HF (i den läckta boken benämnd som Maya) ska ha sagt till henne. I förhöret med HF i FUPen kommer inte något av detta fram, utan enligt HF har CW sagt att FV "tagit på henne av sexuell natur", ej närmare specificerat.

Däremot är det terapeuten som först förklarar för CW att hon varit med om ett trauma, enligt boken.
Sen säger hon att alla mina reaktioner, både psykiska och fysiska är väldigt vanliga när man har råkat ut för ett trauma. Trauma? Jag har aldrig innan sett på det som hänt som ett trauma. Men Nina förklarar, benar ut och efter några terapitimmar inser jag fullt ut att det är så.

Ja, minnet kan ha svikit - om det nu är möjligt hur som helt har jag haft nöjet att läsa gamla FUp, förträngda minnen snackar terapeuten om

Citat:
Eh, så som jag ser det utifrån det jag jobbar med och hur jag mött henne så tror jag att det
helt enkelt beror på att hon inte förträngde nån mer, att hon såg vad som hade skett. Hon var
fri, hon var fri. Nu har hon gjort det, hon har inte sårat omkring i nån, i nån grå värld utan hon
står för det hon säger liksom, nu kan hon stå för det
. Hela, jag tror att hela tiden så har hon
vetat om den här händelsen och det är ingenting som att hon har aldrig sett att hon inte
kommer ihåg vad som skedde utan vi har inte kommit dit helt enkelt

Samtidigt verkar terapeuten motsäga sig själv då hon menar att CW hela tiden vetat om vad som skett. Det tror jag på, men jag tror inte på de slutsatser CW dragit, eftersom hon enligt egen utsago var så full att allt blev svart. Det kan mycket väl vara sant.

Hela iden om förträngda minnen tycks bygga på att återkalla minnen som vi aldrig kan vara säkra på att personen haft, som loftus visar på.
Senast redigerad av TakeYouOnACruise 2020-07-07 kl. 01:24.
Citera
2020-07-07, 06:10
Medlem
moralhoras avatar
Citat:

I boken (eller råmanuset?) så är det en vän, Maya, som ska ha sagt det till henne 2008. Egentligen så går hon aldrig in på tydligare när hon kommit ihåg alla dessa detaljer eller när hon kommit på att hon har blivit drogad; vi kan dock utgå från hennes tidigare inlägg i frågan så kom inte saker som att hon blivit drogad och detaljerna senare.

Jag har dryga 20 sidor kvar av boken, men jag tvivlar att hon helt plötsligt börjat skriva om det i dom; jag får intrycket att boken ska vara hennes finalversion av vad hon anser ha hänt och alla skumma detaljer om hur hon kommit fram till vissa saker är utelämnade.

Citat:
De flesta CW-fans sväljer dock det här utan att ha tagit del av FUP, de bryr sig inte om sant/falskt. De har på förhand valt att tro på CW.

Samtidigt som det finns så mycket som talar för hennes nackdel.

Jag läste "recensionen" på Bloggbevakning och efterföljande kommentarer och kan bara konstatera att människor som läser det rakt av antagligen inte kommer höja ögonbrynen och ja, hennes supporters kommer såklart svälja det med hull och hår. Hon har suttit och filat på denna version av vad som hände den där sommarnatten 2006 länge nu. Det dessa inte fattar är att om man läser Fredrik Virtanens bok okritiskt utan tanke på tidigare uttalanden så är även han 100% trovärdig.
Citera
2020-07-07, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
I boken (eller råmanuset?) så är det en vän, Maya, som ska ha sagt det till henne 2008. Egentligen så går hon aldrig in på tydligare när hon kommit ihåg alla dessa detaljer eller när hon kommit på att hon har blivit drogad; vi kan dock utgå från hennes tidigare inlägg i frågan så kom inte saker som att hon blivit drogad och detaljerna senare.

Minnesbilden av penis-i-mun verkar ha dykt upp åtminstone senare än våren 2008, då CW själv då skrev på bloggen Brudpepp att hon "minns inget av natten, inte ett skit". Det nämns inte heller i HFs/"Mayas" förhör i FUPen när hon beskriver vad CW sagt till henne våren-sommaren 2008.
Citera
2020-07-07, 19:17
Medlem
I boken dyker ytterligare en variant av Hultsfred-smsen upp. Beskrivning av samma händelse vid tre olika tillfällen nedan. Mina fetningar.

FUP, 2011:
Men ganska snabbt så gick de här smsen från att vara väldigt trevliga till att bli väldigt sexistiska. Och han varvade, jag kommer ihåg att vi smsade lite, det här var i juni, han skulle till Hultsfred. För han jobbade där. Jag läste det på hans blogg på aftonbladet att han skulle dit. Och rapportera. Och jag kände liksom att jag ville ha, för jag skulle eventuellt också dit, det var på väg, jag var på väg att åka dit med en kompis med så kom jag aldrig iväg. Men då kände jag så där att jag måste prata med honom. För det känns som att vi inte har rett, att det är någonting som jag bara vill, jag vill kolla med honom om vad det var som hände. På något vis. Jag vill.. få någon bekräftelse på att... jag vet inte. Bara vill ha någon form av kontakt och bara se hur han reagerar och så.
Så då skickade jag, det var enda gången som jag tog initiativet att skicka ett sms till honom, och då skrev jag så här, Hej, är du på Hultsfred? Liknande så här, jag funderade på att, ska vi prata... eller något sådant där, jag kanske kommer dit, ska vi ses? Eller någonting liknande. Och då fick jag inget svar, då tänkte jag så här, skit samma, jag åkte ju inte dit i vilket fall liksom så det spelade ingen roll. Sedan fick jag något svar några dagar senare, och då var det väldigt mycket så här, Mm, ska vi ses, jag saknar dig...
Förtalsrättegång, 2019:
Och jag vet också att den här Hultsfredssaken vi pratade om att... jag minns inte vem som hörde av sig till vem, men det kan mycket väl vara så att det var jag som skickat ett sms till honom och frågat "är du på Hultsfredsfestivalen?" Och det gjorde jag isåfall, eller om han skrev till mig "kommer du hit" eller något sånt där, det var för att jag ville inte träffa honom. Då hade jag börjat tycka att han var obehaglig, redan då. Så det var ett sätt för mig att försäkra mig om att jag inte skulle träffa honom. Och jag åkte inte heller dit när jag fick veta att han var där.
Läckt bok, 2020:
Ändå är jag ju inte ett dugg intresserad av att träffa honom på det sättet igen. Han har aldrig varit någon jag känt en sådan slags attraktion till. Det är svårt att få ihop allt i min egen hjärna, det finns ingen vidare logik. Kanske analyserar jag det bara lite för mycket? Jag har ju en tendens att göra det. Men så tar jag i alla fall mod till mig och svarar på ett av hans sms. Vad är det värsta som kan hända?
”Ska du på Hultsfred?”, skriver jag kort. Inga emojis eller andra tecken, bara en neutral fråga.
Han svarar efter bara någon minut. Skriver att han redan är på väg ner, att jag måste komma dit. Han skriver att han kan fixa in mig backstage, mina kompisar också. ”Kom bara KOM!”, skriver han med stora bokstäver.
Citera
2020-07-07, 19:53
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
I boken dyker ytterligare en variant av Hultsfred-smsen upp. Beskrivning av samma händelse vid tre olika tillfällen nedan. Mina fetningar.

FUP, 2011:
Men ganska snabbt så gick de här smsen från att vara väldigt trevliga till att bli väldigt sexistiska. Och han varvade, jag kommer ihåg att vi smsade lite, det här var i juni, han skulle till Hultsfred. För han jobbade där. Jag läste det på hans blogg på aftonbladet att han skulle dit. Och rapportera. Och jag kände liksom att jag ville ha, för jag skulle eventuellt också dit, det var på väg, jag var på väg att åka dit med en kompis med så kom jag aldrig iväg. Men då kände jag så där att jag måste prata med honom. För det känns som att vi inte har rett, att det är någonting som jag bara vill, jag vill kolla med honom om vad det var som hände. På något vis. Jag vill.. få någon bekräftelse på att... jag vet inte. Bara vill ha någon form av kontakt och bara se hur han reagerar och så.
Så då skickade jag, det var enda gången som jag tog initiativet att skicka ett sms till honom, och då skrev jag så här, Hej, är du på Hultsfred? Liknande så här, jag funderade på att, ska vi prata... eller något sådant där, jag kanske kommer dit, ska vi ses? Eller någonting liknande. Och då fick jag inget svar, då tänkte jag så här, skit samma, jag åkte ju inte dit i vilket fall liksom så det spelade ingen roll. Sedan fick jag något svar några dagar senare, och då var det väldigt mycket så här, Mm, ska vi ses, jag saknar dig...
Förtalsrättegång, 2019:
Och jag vet också att den här Hultsfredssaken vi pratade om att... jag minns inte vem som hörde av sig till vem, men det kan mycket väl vara så att det var jag som skickat ett sms till honom och frågat "är du på Hultsfredsfestivalen?" Och det gjorde jag isåfall, eller om han skrev till mig "kommer du hit" eller något sånt där, det var för att jag ville inte träffa honom. Då hade jag börjat tycka att han var obehaglig, redan då. Så det var ett sätt för mig att försäkra mig om att jag inte skulle träffa honom. Och jag åkte inte heller dit när jag fick veta att han var där.
Läckt bok, 2020:
Ändå är jag ju inte ett dugg intresserad av att träffa honom på det sättet igen. Han har aldrig varit någon jag känt en sådan slags attraktion till. Det är svårt att få ihop allt i min egen hjärna, det finns ingen vidare logik. Kanske analyserar jag det bara lite för mycket? Jag har ju en tendens att göra det. Men så tar jag i alla fall mod till mig och svarar på ett av hans sms. Vad är det värsta som kan hända?
”Ska du på Hultsfred?”, skriver jag kort. Inga emojis eller andra tecken, bara en neutral fråga.
Han svarar efter bara någon minut. Skriver att han redan är på väg ner, att jag måste komma dit. Han skriver att han kan fixa in mig backstage, mina kompisar också. ”Kom bara KOM!”, skriver han med stora bokstäver.
Det låter som att vittnet Wallin inte riktigt vet vad som har hänt och att hennes vittnesmål ska strykas.
Citera
2020-07-07, 20:33
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Jag uppfattar som att syftet med boken är att det ska vara Cissi Wallins tillrättalagda version av det som hände. Allt detta har ju ältats under tre år nu så egentligen kommer det inte att finnas något nytt i boken. Förundersökningar, CW:s instagram, Gardet och uttalanden i media. Allt har redan sagts. Men som bekant, segraren skriver historien. Och just segrare är vad Cissi Wallin tänkt bli. Den som läst förundersökningsprotokollet från snart tio år sedan har sett att det handlar om förträngda minnen som en terapeut lockat fram och att det inte finns något som helst bevis för att en våldtäkt begåtts och att ingen åklagare i världen skulle väcka åtal med så torftigt material. Det intrycket man får av att ha läst förundersökningen är att det handlar om två fulla människor som haft ett riktigt dåligt ligg, om de ens kom till skott. Det ska tillrättaläggas i boken.

Såklart att även SMS:en ska ändras i efterhand. Såklart att ingenting som ifrågasätter CW:s trovärdighet ska tas med i boken. Som sagt, allt som finns att säga om denna händelse har ältats i åratal nu. Men boken kommer att vara Cissis version där ingen kommer att ställa några kritiska frågor. Men det ska bli intressant att se hur den utpekade agerar nu. Finns det möjlighet att fälla henne för förtal igen skulle det vara mycket intressant att följa det. Cissi blir förvisso martyr men tiden på anstalt kommer förmodligen att spenderas till att skriva uppföljaren till boken, hur staten tystade henne från att hänga ut sin våldtäktsman. Självfallet utgiven på eget förlag då inga förlag kommer att vilja samarbeta med henne. Förvånande dock att Expressen tar Cissi under sina armar. Men vänta bara till hon vill skriva om "sin våldtäktsman". Då får nog även Expressen kalla fötter.
Citera
2020-07-07, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jag uppfattar som att syftet med boken är att det ska vara Cissi Wallins tillrättalagda version av det som hände. Allt detta har ju ältats under tre år nu så egentligen kommer det inte att finnas något nytt i boken. Förundersökningar, CW:s instagram, Gardet och uttalanden i media. Allt har redan sagts. Men som bekant, segraren skriver historien. Och just segrare är vad Cissi Wallin tänkt bli. Den som läst förundersökningsprotokollet från snart tio år sedan har sett att det handlar om förträngda minnen som en terapeut lockat fram och att det inte finns något som helst bevis för att en våldtäkt begåtts och att ingen åklagare i världen skulle väcka åtal med så torftigt material. Det intrycket man får av att ha läst förundersökningen är att det handlar om två fulla människor som haft ett riktigt dåligt ligg, om de ens kom till skott. Det ska tillrättaläggas i boken.

Såklart att även SMS:en ska ändras i efterhand. Såklart att ingenting som ifrågasätter CW:s trovärdighet ska tas med i boken. Som sagt, allt som finns att säga om denna händelse har ältats i åratal nu. Men boken kommer att vara Cissis version där ingen kommer att ställa några kritiska frågor. Men det ska bli intressant att se hur den utpekade agerar nu. Finns det möjlighet att fälla henne för förtal igen skulle det vara mycket intressant att följa det. Cissi blir förvisso martyr men tiden på anstalt kommer förmodligen att spenderas till att skriva uppföljaren till boken, hur staten tystade henne från att hänga ut sin våldtäktsman. Självfallet utgiven på eget förlag då inga förlag kommer att vilja samarbeta med henne. Förvånande dock att Expressen tar Cissi under sina armar. Men vänta bara till hon vill skriva om "sin våldtäktsman". Då får nog även Expressen kalla fötter.

Mycket väl sammanfattat.
Citera
2020-07-07, 21:02
Medlem
moralhoras avatar
Citat:

Inte bara beskrivningen av det enskilda sms:et utan vidden av kontakt som de hade - om det är något både Wallin och Virtanen var överens om förutom att de rumlade hem till Virtanens lägenhet en sommarnatt 2006, så var det att de endast hade haft begränsad kontakt. I Wallins bok så låter det som att Virtanen var på henne konstant via sms och eftersom sms inte sparas på någon molntjänst (speciellt inte 2006), så finns det inga sätt att motsäga det direkt...

Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Jag uppfattar som att syftet med boken är att det ska vara Cissi Wallins tillrättalagda version av det som hände.

Det är exakt vad det är. Som du säger så ignorerar hon och slätar över eventuella obekväma motsägelser. Det enda hon egentligen adresserar är väl sms:et "tihi gissa vem jag legat med" som hon skickade till en kompis, som hon menar bara var en del av jargongen och hon beklagade sig hos kompisen hur äcklig Virtanen var.
Citera
2020-07-07, 21:21
Medlem
Citat:

FUP, 2011:
Förtalsrättegång, 2019:
Läckt bok, 2020:

Cissis svar bland kommentarer på bloggen Bloggbevakning för något år sedan där det diskuterades att hon sagt en sak i polisförhör i fupen, och något helt annat senare:
”Hade jag blivit förhörd idag, om jag anmält en våldtäkt idag så hade jag bett om att få läsa transkriberingen av allt jag sagt i detta förhör. Det gjorde jag inte då och en hel del av det som står i FUPen är märkligt formulerat. Tex så smsade jag inte FV för att jag ville ses på Hultsfred, utan jag ville kolla om han var där pga kändes obekvämt och jobbigt att träffas”.

Cissi påstod vidare bland kommentarerna i bloggen att polisen inte skrivit ned det av polisen ordagrant transkriberade inspelade förhöret med henne korrekt;
"Det stämmer inte. Alla som hört mig prata vet att jag inte säger ehh ens i närheten så mycket som denne konstapel ”transkriberat”. Flera jurister jag pratat med senare säger alla att det tyvärr inte är ovanligt att förhörda personer felciteras, transkriberas dåligt osv. Polisen har inte sällan extrem arbetsbörda och därmed stressar och slarvar".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in