2020-07-06, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
På en bra plats står Hs spa och skyddar mordspår? Stod det där vid tiden för mordet?

Kanske dags för skattjakt med liten grävmaskin i S trädgård och se vad hittar man där? .
Badtunnan flyttades hösten 2018 säger SD under rättegången.
Citera
2020-07-06, 20:59
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Hon skrev det i en minnesanteckning/dagbok som hon aldrig skickade iväg.
Läs utredningen så förstår du bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Viktigt att understryka är att det inte var ett mail, utan förmodligen ett utkast till mail. Det finns åtminstone inget stöd för att det skickats.

Kan däremot tänka mig att Stefan sett det när han loggat in på Lenas grejer och att det är en del av motivet.

Läs diskussionen så kanske du förstår
bättre. Den handlade om ifall det fanns
bevis för att LW varit i SDs hus och källare.
Då påminde jag om vad LW själv skrivit.
Jag påstod inte att det var skickat.

Citat:
Kan däremot tänka mig att Stefan sett det när han loggat in på Lenas grejer och att det är en del av motivet.

Hon skrev ju olika versioner som hon skickade
till SD och visade vad hon skulle skicka till HD
om inte SD lydde hennes befallningar om att
visa henne kärlek.
Senast redigerad av gloriouslife 2020-07-06 kl. 21:05.
Citera
2020-07-06, 21:01
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Läs diskussionen så kanske du förstår
bättre. Den handlade om ifall det fanns
bevis för att LW varit i SDs hus och källare.
Då påminde jag om vad LW själv skrivit.
Jag påstod inte att det var skickat.
Men så du påstår att Hanna är en lögnare då alltså?
Citera
2020-07-06, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020

Nämen, se där! Vem av snutkompisarna grävde i backen för spa:t? Vilken snutkompis forslade bort jorden? Vart fördes den? Ingen som vet?

Har någon av S gamla dykarkompisar PW o TM varit inblandade i spaflytten så är det en riktig skandal! Milt uttryckt!
Citera
2020-07-06, 21:42
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020

Elsa, kan du inte länka till din lista på YT delarna på Rättegången igen?
Citera
2020-07-06, 21:52
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men gödslade han gräset?
Var det inte så att han sådde nytt gräs på en plätt som var kal?

Men även det verkar dumt, då man måste vattna regelbundet, varje dag. Passar dåligt ihop med en lång resa på tre veckor, i den hettan som var då.

Delar av förhör med SD 29/5 -18 kl 11:28 - Aktbilaga 147 (pdf-sida 90-92):

MT: Hem hemma ehh, ja det kan ha varit på cykeln, nej jag var hemma, alltså jag vet, jag kan
ju inte säga att jag vet att jag har chatta med henne, men vet ju att hon skrev ju efter jag, jag
skickade ( ohörbart) jobbmail.
PS: Vad sa du?
MT: Jag skickade nått jobbmail, som jag tror gick iväg där straxt före elva, och då var jag ...
PS: Ja.
MT: Hemma.
PS: Då var du hemma?
MT: Ja, och sen efter der så vet jag att hon skicka, men jag,jag kan faktiskt inte säga med
säkerhet att jag har skrivit med henne.
PS : Nej ...
MT: Nej.
PS: Men, du har ...
MT: Jag vet att jag gjorde det sen äh ...
PS: Efter jobbmailet. ..
MT: Lite senare.
PS: Då fanns du inne i bostaden menar du då, som du skulle ha fått det där från henne då?
MT: Ja då, ja eller möjligen på gräsmattan men.
PS: Gräsmatta?
MT:Mm mm.
PS: Vad var du ute på gräsmattan och gjorde då?

MT: Mm det tror jag ni har koll på, jag har gödslat och sått på gräs jag, flytta vattenspridare.
PS:Mm.
MT: Flera gånger.
PS: Då på måndagen?
MT: Typ. ja på natten där ehh elva, tolv, ett.
PS: Höll du på och vattna då, på natten?
MT:Mm.
PS: Okey.
MT: Och det blev inte särskilt bra, det vattnades för lite så nu är det sönderbrända fläckar på
gräset av, av gödsel.

SD påstår sen att han är ute och flyttar på spridaren flera ggr (som fortfarande ingen granne har sett honom göra).
Lite senare i förhöret blir gräset klippt också.... "väntar på gräsklipparen".
Hur vanligt är det att man låter robotgräsklipparen vara igång samtidigt som man vattnar?

MT: Så jag körde tvättmaskin och väntade på gräsklipparen och så försökte jag få ordning på växlarna på cykeln, har inte lyckats helt än.
Citera
2020-07-06, 22:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6

MT: Hem hemma ehh, ja det kan ha varit på cykeln, nej jag var hemma, alltså jag vet, jag kan
ju inte säga att jag vet att jag har chatta med henne, men vet ju att hon skrev ju efter jag, jag
MT: Jag skickade nått jobbmail, som jag tror gick iväg där straxt före elva, och då var jag ...
MT: Ja, och sen efter der så vet jag att hon skicka, men jag,jag kan faktiskt inte säga med
PS: Då fanns du inne i bostaden menar du då, som du skulle ha fått det där från henne då?

MT: Mm det tror jag ni har koll på, jag har gödslat och sått på gräs jag, flytta vattenspridare.
MT: Och det blev inte särskilt bra, det vattnades för lite så nu är det sönderbrända fläckar på
gräset av, av gödsel.

SD påstår sen att han är ute och flyttar på spridaren flera ggr (som fortfarande ingen granne har sett honom göra).
Hur vanligt är det att man låter robotgräsklipparen vara igång samtidigt som man vattnar?

MT: Så jag körde tvättmaskin och väntade på gräsklipparen och så försökte jag få ordning på växlarna på cykeln, har inte lyckats helt än.

Haha, tack!
Ja han försöker verkligen få in allt som bara går.
Ifall någon skulle ha sett honom.

Nä, och det är precis som att roboten måste komma precis där man har lagt filten, glömt trädgårdssaxen eller något annat som ligger på gräsmattan. Jag tror inte heller att man ställer en sprinkler på gräsmattan när den är igång. Särskilt inte om man har bråttom med tvätten, växlarna och packningen.

Stor risk att roboten blir förstörd om den trasslar in sig i slang och sprinkler...
Citera
2020-07-06, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Sett till den sammantagna trådkonversationen (konstaterande, fråga samt svar) där Blodflädern svarade ett tydligt JA på din fråga leder till att slutsatsen skulle vara att HD "setts städa upp vid bullerplanket efteråt". Vilket är felaktigt.

(Platsen där HD iakttogs efteråt var i Vivallaskogen, troligtvis i samband med geocacharen J*nis myst GC7K62F).

Den cachen som publicerades den 14 maj ligger i Mälaren, nära en av öarna utanför Västerås. Tanken var nog att logga den på vägen till flyget, det framgår inte av cachebeskrivningen att man behöver båt (annars hade man nog avstått att fundera på lösningen mitt i alla bestyr).

Annars är en reflektion att själva mysten är lätt och bör ha gått fort att lösa, kanske 10-15 minuter. Att man då ändå diskuterar lösningen med andra är nog mer för att teama ihop sig, med den svårighetsgraden brukar det istället behövas utrustning och hjälpredor på plats.
Citera
2020-07-06, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6

gräset av, av gödsel.

Fullt upp har han haft det herr D.
Om någon fortfarande tror att han är oskyldig så är det bara att läsa det här.
Jeesus vilket hittepå!
Citera
2020-07-06, 23:25
Medlem
StefanDavidssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Fullt upp har han haft det herr D.
Om någon fortfarande tror att han är oskyldig så är det bara att läsa det här.
Jeesus vilket hittepå!
Fan alltså. Jag vill befinna mig i huvudet på Stefan bara för en stund just nu. Jag undrar vad hans högsta prio är. Jag föreställer mig att det är en stor kamp mellan intellekt och grottman.
Citera
2020-07-06, 23:36
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Att spionera på grannarna?

Ja, som ungefär SD gjorde. Fast mycket värre, eftersom han perverst nog gick in i grannars trädgårdar och fotade och filmade dem. Ibland sex gånger på en kväll.

J har bara lagt märke på saker hon ser UT genom SITT EGET FÖNSTER! Det är skillnad det!

#TeamÅsaHiding
Citera
2020-07-06, 23:47
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
/.../
Jag har idag citerat NFCs forensiker DWs vittnesmål i rätten om blodet på tvättmaskinen.
Och eftersom det kriterie som NFC ställer på att besudlingen ska se ut som blod, det har polisens tekniker GS vittnat om att han har sett (att det var rött, det såg ut som blod med all den erfarenhet han hade så tänkte han"här är det blod"). Så det första av de tre kriterierna är uppfyllda.
De andra två är också uppfyllda: två gånger har man testat för humant blod (med leukomalakitgrönt, både polisens tekniker och på NFC) positivt och därefter har man lyckats identifiera DNA från Lena.

Att NFC inte kan skriva att det är blod utan enbart "indikation på blodförekomst" beror på att NFC inte kunde på topsen se att det var blod.

Kriterierna är uppfyllda. Alla tre.
Det är blod.

/../
Ok. Man hade alltså redan sedan tidigare det här positiva resultatet från förprövningstestet, och man hade också redan fått fram DNA. Och sedan när den här vittnesuppgiften om synligt blod kommer så är därmed alla de här tre kriterierna uppfyllda, och först då kan man alltså säga att det var blod på tvättmaskinen?
Senast redigerad av Draifos 2020-07-07 kl. 00:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in