2020-07-06, 17:01
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Eftersom avspärrningsbanden finns på den google-maps-bild du hänvisar till, så är den vindan eventuellt nyinköpt efter att den gamla togs i beslag.

Så sant!
Om de inte bara kapade den yttersta biten, det för att visa att det inte satt någon sprinkler på?
Men uttaget/vattenkranen borde vara detsamma.
Citera
2020-07-06, 17:25
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sambucusnigra
Vi här drog omgående en slutsats att det är frun som legat bakom detta.För att få tillbaka frun måste han begå mordet.Sen kan hon lita på honom.Inte annars.En kärleksgärning.Att bli av med problemet.
HD är naiv om hon tror att LW var det enda problemet och utan LW finns inga problem.
Om HD och SD skulle gifta om sig är det ingen högoddsare att SD hittar någon ny att vara otrogen med eftersom han kastar ut krokar åt alla håll.
Frågan är inte om han vill vara otrogen utan om han hittar någon som är intresserad av honom.
Skulle HD anstifta ett nytt mord i så fall?
Citera
2020-07-06, 17:26
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Togs detta upp i rätten?
Det är enbart det som tas upp i rätten (omedelbarhetsprincipen) som gäller.

Jag har inte hävdat att Lena aldrig varit hos SD.
Jag pratar enbart om det som står i domen, vad som framkommit i rätten och hur domaren kommit fram till slutsatsen att Lena varit i källaren vd ett flertal tillfällen.

Tillägg:
Varför slänger du fram din brasklapp om jag jag ska tro att hon ljuger?

Ursäkta att jag inte svarade direkt.
Jag var ute och körde bil och då blippade
jag givetvis inte med mobilen.

Så du menar att ÅK har undanhållit TR bevis
på att BO varit i MGMs hem inkl. källare i
syfte att dölja att det kan finnas en naturlig
anledning till att BOs blod fanns på
tvättmaskinen?
Du kan nog ha rätt eftersom hon med grannens
vittnesmål om att hon aldrig sett LW där tycks
försöka göra just det.
Det låter allvarligt? Är inte det tjänstefel?
Och det använder du för att visa att domen i
TR är felaktig.

Du framstår som mer och mer desperat i
dina försök att bevisa att SD är GM och att
TR tolkat allt fel.

Antagligen är förklaringen till blodet att LW och
SD hade sex på tvättmaskinen.

Är du ens intresserad av sanningen eller är
det enbart att SD ska dömas för mordet
som intresserar dig?
+ förstås att sanningen om LW ska förnekas
till varje pris.

Jag frågade om du tror att LW ljuger om att ha
varit i Davidssons hus och haft sex där
eftersom jag uppfattade som att du försökte
hävda att det inte finns några bevis för det.
Att du i din desperation att skydda BOs rykte
nu t.o.m. försöker förneka hennes egna ord.
Citera
2020-07-06, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Nu längtar åtminstone jag efter att få ta del av vad ÅH kommer att komplettera överklagan med. Kanske det redan är inlämnat eller så blir det begäran om ytterligare förlängning p g a utredningstekniska skäl med försenade svar från expertis.

Är det någon som sett i FUP om det gjordes någon teknisk undersökning av jorden i gräsmattan som SD påstod att han gödslade och vattnade under mordnatten? Tydligen så har ett forskarteam som stöds av NFC kommit på en metod att "tvätta" fram DNA-spår i jord.

Istället för att ta sig till LW var SD:s gräsmatta viktigare kvällen innan han skulle till USA (enligt förhör).

Vattenslang med munstycke är tagen i beslag, men SD säger i förhör att han vattnade det gödslade gräset med en vattenspridare som någon (han vet inte vem) har stängt av när han somnat till, men ingen har sett någon vattenspridare på hans tomt.

Teorin är att han sköljt av sig och cykeln med vattenslangen. Då är frågan VAR på hans hus finns vattenuttaget? Räcker vattenslangen med sprutmunstycket till platsen som gödslats och vattnats? Finns det någon karta i FUP som märker ut avstånd från vattenuttaget, längd på slangen och platsen för gödslingen?

SD har i förhör pekat ut platser där han och LW hade sitt blodiga sex. En plats var på altanen och det får mig att misstänka att han tagit sig in och ut i bostaden altanvägen mellan sina göromål under natten.

Jag tror att SD slagit av sin mobila wifi när han närmat sig Hjärsta efter mötet med JG för att kunna röra sig fritt i området utan digitala spår då han cyklat fram och tillbaka tills han är färdig med mord, raderingar i telegramchattar, gömma LW:s mobil på ett smart skyddat ställe i närområdet (fågel, fisk eller mittemellan?), tagit vattenslangen för att skölja av sig blod, rengöra tillhygget och cykeln på gräsmattan, gödslat, vattnat och diverse grov spårstädning. Vid kl 02.49 känner han sig hyfsat färdig och slår på mobilens wifi igen och då kopplas mobilen till hemnätverket.

Under den första turen hem efter mordet är det första som måste ske en snabb avsköljning med vattenslangen ute på tomten innan han går in i huset via altanen och ned i källaren. Där får han en utlösning av alla spänningar och han torkar av sperman med ett bit papper (återfanns på golvet vid en handduk i källaren). Han kan ha haft spermakladd kvar på handen som sen avsätts på LW:s kjol när han tagit sig tillbaka till mordplatsen för att kontrollera att han inte glömt något?

Vad det gäller HD:s eventuella inblandning tror jag att hon blir informerad om att han under natten tagit tag i deras hinder för en framtid tillsammans, men att han kanske inte berättar exakt vad som skett.
När det gäller att HD vet saker tidigare än hon "borde" beror antagligen på att hon vet via SD och har inte följt reglerna. Hennes mobil är nog med henne i fickan så att hon kan stjäla tid till att lösa myster och få rapporter från SD under arbetstid. HD är kanske uppspelt av flera anledningar och missar att hon inte borde veta vissa detaljer vid tiden hon pratar med sin chef och uttrycker hopp om att LW ska vara död.

Beskyddarna HD, JG och SOA har sysslat med raderingar i mentala och mobila minnen. Det blir så uppenbart att de inte har berättat allt de vet. De är alltså beredda att riskera åtal för skyddande av brottsling, vilket kan bli aktuellt om SD döms i HR och det har kommit fram tekniska bevis som bekräftar beskyddarnas brott. Hur kul är det att gå omkring och veta att de flesta som läst deras förhör och lyssnat på rättegången uppfattar dem som lögnare? Bland dessa finns sannolikt släkt, vänner, bekanta, kollegor och chefer. Minnet bleknar i yttre kretsarna, men knappast hos de närmaste. HD och SOA klarar detta, men hur ska det gå för JG som var så orolig innan SD häktades?

SD kan vara en tickande bomb under sin flinhånande fasad. Nu gäller det för HD att vara den bästaste av vänner med honom och fortsätta stötta - annars kan det bli fara för hennes och döttrarnas liv.

Ls DNA finns i jorden där han sköljde av sig? S klämde in ett nattjobb på tomten med gödsel och vattning i sitt späckade schema. Han måste ha varit hög på adrenalin.

Gödsling/vattning bakom huset där han syntes minst eller vid kranen där han kunde ha setts av grannen intill i funkishuset?

På en bra plats står Hs spa och skyddar mordspår? Stod det där vid tiden för mordet?

Kanske dags för skattjakt med liten grävmaskin i S trädgård och se vad hittar man där? Ett cylinderformat verktyg (fisk)?

Hennes mobil finns nog lite längre bort, men inte långt (fågel, tror jag). S hade många måsten den natten, så några längre utflykter har inte kunnat ske. Alla ledtrådar finns nära och S vet svaren. Tror jag, för det säger han. På sitt sätt.

H, Jelly och SOA! Ni hjälper väl till o gräva i ert supporting team?
Ni vet vad ni har att göra.
Citera
2020-07-06, 17:32
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Jag tycker att Lenas kränkningar mot HD är överdrivet värderade av vissa i tråden. Det har nämnts att Lena kränkte HD så till den milda grad att mordet kan liknas vid självmord och att straffet för mordet kommer att sänkas pga av förmildrande omständigheter. Nu pratas det om att mordet utfördes i självförsvar.
Visst är de överdrivna.
Referenserna till LW:s elakheter baseras på det brev (minnesanteckning/dagbok) som hon aldrig skickade iväg.
Dessa grova elakheter existerar alltså inte.
Citat:
Det är INTE Lenas fel att han valde ett fruktansvärt sätt att lösa problemet, problemet som han själv har skapat.
Mycket bra sammanfattning av hela fallet!
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Det som talar mest för att det inte skickats är ju dock såklart att Hanna inte fick reda på den fortsatta otroheten förrän flyget till USA.

Eller hur, glorious?
Senast redigerad av hoppsann 2020-07-06 kl. 17:43.
Citera
2020-07-06, 17:33
Medlem
Citat:
Här ser du vattenvindan som sitter på nordvästra gaveln av huset. Vindan är ganska stor. Jag tippar att slangen räcker runt huset, men att en spolning har skett på baksidan av huset i mörkret:

https://www.google.se/maps/@59.2923852,15.181441,3a,16.2y,72.41h,83.33t/data=!3m6!1e1!3m4!1sANo2OKojA94BWZ21i4hffw!2e0!7i1 3312!8i6656
Jag tror nog vår käre S hade råd att skaka fram en skarvslang så den räckte till kranen.
Med reservation för feltänk
Citera
2020-07-06, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sambucusnigra
Hur kan det vara möjligt att SD blir igenkänd överallt?

Kanske kan vara att så många från hela landet är engagerade i det här fallet. Och geocachingen är i högsta grad en social hobby så igenkänningsfaktorn via sociala medier bidrar på sin front.
Citera
2020-07-06, 17:36
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Jag tycker att Domaren är onödigt spydig mot åklagaren, då den avbrutna tekniska undersökningen som begärdes av teknikerna den 15:e avbröts av jouråklagare. Oklart varför för mig; kanske hade man inte tillräckligt på fötterna för att få göra det då? Att kalla det brist i utredningen som ska falla tillbaka till åklagaren ska inte stå i domen på det viset (anser jag).
Nu är det ett tag sedan jag läste domen men det fanns väl flera punkter där åklagaren fick kritik för saker som hon inte på något sätt hade kunnat påverka.
Det verkade som om det var viktigare för domaren att kritisera åklagaren än att förstå allt i utredningen.
Citera
2020-07-06, 17:37
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
LW skrev ju i sitt mail till HD att hon varit i
deras hem och haft sex med hennes man.

Tror du att hon ljög?
Hon skrev det i en minnesanteckning/dagbok som hon aldrig skickade iväg.
Läs utredningen så förstår du bättre.
Citera
2020-07-06, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Ursäkta att jag inte svarade direkt.
Jag var ute och körde bil och då blippade
jag givetvis inte med mobilen.

Så du menar att ÅK har undanhållit TR bevis
på att BO varit i MGMs hem inkl. källare i
syfte att dölja att det kan finnas en naturlig
anledning till att BOs blod fanns på
tvättmaskinen?
Du kan nog ha rätt eftersom hon med grannens
vittnesmål om att hon aldrig sett LW där tycks
försöka göra just det.
Det låter allvarligt? Är inte det tjänstefel?
Och det använder du för att visa att domen i
TR är felaktig.

Du framstår som mer och mer desperat i
dina försök att bevisa att SD är GM och att
TR tolkat allt fel.

Antagligen är förklaringen till blodet att LW och
SD hade sex på tvättmaskinen.

Är du ens intresserad av sanningen eller är
det enbart att SD ska dömas för mordet
som intresserar dig?
+ förstås att sanningen om LW ska förnekas
till varje pris.

Jag frågade om du tror att LW ljuger om att ha
varit i Davidssons hus och haft sex där
eftersom jag uppfattade som att du försökte
hävda att det inte finns några bevis för det.
Att du i din desperation att skydda BOs rykte
nu t.o.m. försöker förneka hennes egna ord.

Lite för obekvämt att ha sex på en tvättmaskin. Det fanns bättre ställen. LW hade berättat för en väninna, som förhördes eller vittnade, om att hon inte varit så många gånger i SDs hus. Var det Jenny? Det finns i alla fall dokumenterat.
Citera
2020-07-06, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Ls DNA finns i jorden där han sköljde av sig? S klämde in ett nattjobb på tomten med gödsel och vattning i sitt späckade schema. Han måste ha varit hög på adrenalin.

Gödsling/vattning bakom huset där han syntes minst eller vid kranen där han kunde ha setts av grannen intill i funkishuset?

På en bra plats står Hs spa och skyddar mordspår? Stod det där vid tiden för mordet?

Kanske dags för skattjakt med liten grävmaskin i S trädgård och se vad hittar man där? Ett cylinderformat verktyg (fisk)?

Hennes mobil finns nog lite längre bort, men inte långt (fågel, tror jag). S hade många måsten den natten, så några längre utflykter har inte kunnat ske. Alla ledtrådar finns nära och S vet svaren. Tror jag, för det säger han. På sitt sätt.

H, Jelly och SOA! Ni hjälper väl till o gräva i ert supporting team?
Ni vet vad ni har att göra.

Varför gödslar han gräset under den torra perioden? Det ska ju göras inför väntat regn. Eller var det bara en dålig ursäkt?
Citera
2020-07-06, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Redan tidigt i tråden var det känt att SD varit otrogen och vad HD varit utsatt för.

Utredarna har tagit fram en bild av båda två så klart när det rör sig om en mordutredning.
Ena parten kan försvara sig den andra inte.

Du skriver att det är OK med självförsvar som utmynnar i mord!

Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Hittade det. Det var den 15 maj. Det var J*dit som såg Hanna i skogen. Sid 209 aktbil 151.

J*dit tillfrågas om sitt möte med Hanna den 15 maj och ombeds berätta lite mer om det och
om det var något som var annorlunda den gången?
J*dit förklarar att dom ibland brukade hälsa på varandra, och hon undrar om Hanna hade
hörlurar på sig vid det här tillfället. Hanna stannade till när hon såg J*dit men J*dit såg inte
om hennes läppar rörde sig, om hon sa något. Hanna verkade först försöka gömma sig för
J*dit, bakom ett träd men insåg väl att hon inte kunde smita ifrån och var tvungen att passera
J*dit. Hon vet inte om Hanna hade mobilen och kanske radion på med hörlurar eller om hon
låtsades prata med J*dit på nått sätt. Hon var iallafall inte intresserad av att prata med J*dit,
det märktes, men hon hälsade iallafall med ett leende som hon brukar när dom passerade
varandra.
J*dit tyckte dock att mötet var annorlunda med anledning av att Hanna skyggade mot henne,
J*dit tänkte att Hanna möter henne men Hanna vill inte det. Då var hon annorlunda. Innan
fick man i och för sig inte så mycket ögonkontakt med henne heller.

Stämmer mitt minne att det mötet var ungefär samma tid som D-familjen sade sig glassfika?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in