Är det värt att ens registrera sig idag? Vill hemskt gärna hitta någonting större. Bor redan jättebra 1hand men det saknas ett rum eller två.
Av rent intresse, Med god inkomst och prickfritt register, hur många år skulle det uppskattas ta innan jag hittar en 3a via Boplats i centrala Göteborg? Då gäller det endast inom de centrala stadsdelarna..
Stod ju nyss om någon som fått en tvåa i Haga med 15 års kötid.
Sen vet jag att någon etta i Kungshöjd krävde typ 11 år för ett par år sedan.
Stod ju nyss om någon som fått en tvåa i Haga med 15 års kötid.
Sen vet jag att någon etta i Kungshöjd krävde typ 11 år för ett par år sedan.
Satsa på HomeQ istället.
Då får jag ta och signa upp på HomeQ iallafall.
Min kusin har nog 400 dagar på HomeQ. Hon har samma 4-5 områden som jag kommer bocka i. Men hon söker 1a/2a.
Förra året var hon på runt 10 HomeQ visningar.
Det tydliga mönstret var att de låg på första våningen och utan balkong dessutom var anledningen på två av ställena att stora nybyggprojekt skulle påbörjas utanför deras fönster. Känns korkat att sumpa dagarna på någonting halvdant. Hon säger att det mest är korttidskontrakt?
Så det verkar snålt med möjligheter där med, men det är nog hon som har otur? Jag har bättre flyt med sånt där.
Vet du om det räknas som ett minus att registrera sig ensamstående hos HomeQ?
Min kusin har nog 400 dagar på HomeQ. Hon har samma 4-5 områden som jag kommer bocka i. Men hon söker 1a/2a.
Det tydliga mönstret var att de låg på första våningen och utan balkong dessutom var anledningen på två av ställena att stora nybyggprojekt skulle påbörjas utanför deras fönster. Känns korkat att sumpa dagarna på någonting halvdant. Hon säger att det mest är korttidskontrakt?
Så det verkar snålt med möjligheter där med, men det är nog hon som har otur? Jag har bättre flyt med sånt där.
Att det är mycket markplan lägh är samma mönster som det även är på hemnet. Anledningen är insyn och större risk för inbrott på markplan. Alltid billigare köpa markplan lägenhet liksom. Jag skulle inte heller nappat på markplan om det nu inte är så att man måste ha en uteplats med en liten gräsyta, är ju dock långt ifrån alla lägenheter som har en sådan extrayta på markplan.
Är det dock markplan utan uteplats så skulle jag aldrig under några omständigheter ens fundera på markplan. Finns liksom då inga som helst fördelar att ha en sådan lägenhet. Mer insyn och större risk för inbrott bara nackdelar.
Ang korttidskontrakt är det ingen som framgår innan man söker? Är ju onödigt söka korttids och sedan förlora sina dagar. Större chans på Home Q än boplats iaf att få lägh. Är ju en del som jag läst fått lägh på 1-2 år genom Home Q. Kanske ren tur ingen aning.
Hade nte heller nappat på en lägh utan balkong. Alldeles för instängt. Är man van vid ha ett boende med balkong är det i princip omöjligt att kunna tänka sig vara utan. Frihet att kunna ta en nypa luft på balkongen eller sätta sig ner och ta det lugnt.
Bäst att bara söka det man verkligen kan tänka sig att ta, en bra början är google maps etc.
Jag känner två stycken som nyligen fått erbjudanden via HomeQ, helt "vanliga" lägenheter.
Fördelen gentemot boplats är ju att det inte bara är strikt kötid som gäller i alla lägen.
Någon som fått en lägenhet på homeq? Enligt deras kundtjänst så kan de krävas 400-450 dagar i snitt för en 2a. Men sen har en bekant fått en efter någon månad pga just den värden inte gick efter kötid
Någon som fått en lägenhet på homeq? Enligt deras kundtjänst så kan de krävas 400-450 dagar i snitt för en 2a. Men sen har en bekant fått en efter någon månad pga just den värden inte gick efter kötid
Artikel i GP idag, kopierat rakt av:
Så länge får du vänta på lägenhet via Homeq – och så går urvalet till
EkonomiKötid, förtur – eller tur. Det är några av de faktorer som kan avgöra vem som får en lägenhet via HomeQ. Här är den genomsnittliga väntetiden per område i Göteborg – och tipsen som maxar dina chanser till ett hyreskontrakt genom den privata bostadsförmedlaren.
ANNONS
Cecilia Oscarsson
09:25 - 6 jul, 2020
Det var för drygt ett och ett halvt år sedan som HomeQ etablerade sig i Göteborg. Därmed fick stan dels en ny bostadskö, dels en ny bostadsförmedling. En lång rad privata hyresvärdar sa tack och hej till Boplats och flyttade över sina annonser till den nya sajten.
Medan bostadsbolagen via Boplats baserar fördelningen av lägenheter enbart på kötid, går nära hälften av hyresvärdarna hos HomeQ på andra kriterier. Det kan exempelvis handla om först till kvarn, förtur eller lottning. Resterande hälften baserar tilldelningen av lägenheter på hur länge de sökande har varit registrerade hos HomeQ.
ANNONS
Eftersom bara hälften av hyresvärdarna går på kötid blir den redovisade genomsnittliga tiden som du måste vänta på lägenhet här i många fall kortare än den regelrätta kötiden. HomeQ har nämligen valt att slå samman urvalssystemen när de redovisar väntetiden. Exempelvis kan någon som har tilldelats en lägenhet efter bara någon vecka, baserat på sökprofilen, dra ner det totala genomsnittet.
LÄS MER: Premiär för ny bostadssajt i Göteborg
LÄS MER: Därför väljer hyresvärdarna Homeq
Stor skillnad på kötiden i olika områden i Göteborg
Så hur länge du egentligen ska räkna med att behöva vänta på en lägenhet via HomeQ är i princip omöjligt att svara på. Fram till den sista april i år hade den som fått lägenhet snabbast i Storgöteborg bara varit registrerad i två dagar. Den som hade väntat längst hade 1 454 köpoäng när hen fick sitt kontrakt. Därmed inte sagt att det inte finns personer som stått längre i kön, utan att få ett kontrakt.
Därför kommer vi i denna artikel i huvudsak att tala om väntetid när det gäller HomeQ då kö och andra söksätt är sammanslagna.
Fram till den sista april var den totala genomsnittliga väntetiden i Göteborg 346 dagar. Och det finns områden där den är kortare än så. Längst är väntetiden i Norra Kortedala, enligt HomeQ:s egen statistik. Där tar det i regel 468 dagar att få ett hyreskontrakt. Kortast är väntetiden i Länsmansgården, där det i genomsnitt tar 185 dagar att få ett kontrakt.
Hedi Kurda: Då blir den genomsnittliga kötiden kortare
Men hur ska man egentligen tolka det faktum att väntetiden är ungefär dubbelt så lång i Norra Kortedala som i Länsmansgården? Hedi Kurda, vd för HomeQ, menar att det kan finnas flera förklaringar:
– Det kan vara ett mått på efterfrågan. Vi vet att det finns en viss korrelation mellan antal sökande och hur många köpoäng den som tilldelas lägenheten har. Men det kan också vara så att det i ett visst område finns en högre andel hyresvärdar som inte går på köpoäng. Då blir den genomsnittliga kötiden kortare, säger han, och fortsätter:
– Det är upp till 60 procent av lägenheterna som annonseras hos oss som hyrs ut via köpoäng. En stor del går i stället på slumpmässig sortering och en stor del har andra urvalsprocesser, till exempel först till kvarn.
LÄS MER: Här är bostadsköerna kortast i Göteborgsområdet
Hedi Kurda, vd för HomeQ, menar att den genomsnittliga väntetiden för att få en lägenhet lär fortsätta öka långsamt. Bild: John Magnusson
Kan jämföra köpoäng och antal sökande
Hedi Kurda kan inte svara på om det finns områden i Göteborg där en särskilt stor andel hyresvärdar går på köpoäng, eller vice versa. Men han menar att man kan jämföra områden med varandra och titta både på kötid och genomsnittligt antal sökande per lägenhet för att få ett hum om hur fördelningen ser ut.
Om man exempelvis jämför områdena Norra Hisingen och Heden man kan konstatera de som fått lägenheter har nästan samma genomsnittliga köpoäng, 433 respektive 430 dagar. Men vid Heden har det varit betydligt fler sökande per lägenhet – 625 personer i snitt jämfört med 165 personer i Norra Hisingen. Det skulle kunna bero på att fler hyresvärdar vid Heden baserar urvalet på annat än köpoäng, eftersom den genomsnittliga kötiden vid Heden annars borde ha varit längre.
Så maxar du dina chanser för att få en bostad via HomeQ
När det gäller hyresvärdar som går på kötid finns det inte så mycket du kan göra för att påverka dina chanser. Men se till att fylla i alla fält i ansökan korrekt och håll koll på din mejl för att inte missa något erbjudande.
För att öka chanserna att få en lägenhet som tilldelas på andra kriterier än köpoäng kan det vara bra att lägga lite extra krut på profilen. Att exempelvis skriva att referens lämnas på begäran i stället för att faktiskt ange namn och telefonnummer till din referens kan göra att hyresvärden helt enkelt väljer någon annan.
Om du behöver en lägenhet av en viss anledning, förklara det – men var försiktig med att låta alltför desperat, tipsar Hedi Kurda. Var i stället lugn, saklig och förklara vad du kan göra för trapphuset. Sälj in dig själv!
Ett vanligt misstag, enligt Hedi Kurda, är att man är för taktisk. Om man får ett erbjudande om en lägenhet relativt snabbt kanske man tackar nej i hopp om att en ännu bättre kommer att bli tillgänglig om ytterligare några månader. Men det kan lika gärna dröja betydligt längre innan nästa erbjudande kommer.
Om du behöver en lägenhet snabbt och har råd, titta på nyproduktion utanför Göteborg. Där brukar konkurrensen vara minst.
Källa: Hedi Kurda
Frida lade sju års kötid – på en lägenhet hon aldrig sett
Under coronakrisen hålls inga fysiska visningar för de allmännyttiga lägenheterna i Göteborg. Nu riktar sökande kritik mot bristen på digitala alternativ: – Jag lade sju års kötid på en lägenhet utan att ens ha sett den, säger Frida Kindblom som just har flyttat in i en ny lägenhet i Högsbo.
gp.se / Cecilia Oscarsson / 21 juni
Omkring Heden i centrala Göteborg är det flest sökande per lägenhet, enligt HomeQ. Bild: Olof Ohlsson
Om man har exakt samma köpoäng
Värt att notera är också att HomeQ bara har funnits i Göteborg i ett och ett halvt år. Det innebär att många som står i kön och som har tilldelats bostäder helt enkelt inte har varit registrerade längre än så. Man får en köpoäng för varje dag som man varit registrerad.
– Vi smygstartade i Göteborg i oktober 2018 men lanserade brett i början av 2019. Men vi fanns till exempel i Linköping redan i slutet av 2016. Så det är klart att någon kan ha bott där då och stått i kön sedan dess men nu söker bostad i Göteborg med flera års köpoäng. Poängen gäller i hela landet, säger Hedi Kurda.
Men det är troligen så att många göteborgare registrerade sig i samband med er lansering här. Vad händer om man har exakt samma kötid som flera andra som söker en lägenhet?
– Låt oss säga att du och jag har exakt samma köpoäng och söker samma lägenhet. Då sorterar datorn den ansökan som inkom först högst upp, såvida inte hyresvärden har en policy som ger förtur till befintliga hyresgäster, och du redan bor hos dem, säger Hedi Kurda.
Men om den som fick lägenheten hade samma köpoäng som du kan du inte veta. Till skillnad från exempelvis Boplats redovisar nämligen inte HomeQ hur du ligger till bland de sökande i kön, eller hur många ködagar den som tilldelades lägenheten hade.
– Det beror dels på att många av våra annonser inte går på ködagar. Sen vill vi inte heller att man ska låta bli att söka en lägenhet bara för att vi har en maxgräns på fem ansökningar åt gången och man exempelvis råkar ligga på tionde plats i kön. Då kanske man tänker att man inte har någon chans, trots att man i själva verket har det eftersom det i bland är ganska många som tackar nej, säger Hedi Kurda.
LÄS MER: Så mycket höjs hyrorna hos Göteborg privata hyresvärdar
Tror att väntetiden kommer fortsätta öka
Ni har bara funnits i Göteborg i drygt ett och ett halvt år och många har nog inte stått i kö längre än så. Innebär det att den genomsnittliga väntetiden för att få en lägenhet bara kommer att öka med tiden?
– Väntetiden ökade en hel del under 2019 som ju var vårt första riktiga år i Göteborg. Nu har den varit ganska stabil ett tag. Den ökar långsamt och jag tror att den kommer att fortsätta göra det lite till. Men i och med att 40-45 procent inte hyrs ut via kötid så kommer det totala genomsnittet hållas ner, säger Hedi Kurda.
Område Genomsnittlig köpoäng för den som fick lägenheten Genomsnittligt antal sökande per lägenhet
Askim 278 86
Björkekärr 337 226
Brunnsbo 433 165
Flatås 325 251
Frölunda Torg 361 105
Gamlestaden 329 345
Grevegården 369 153
Heden 430 625
Högsbohöjd 436 263
Högsbotorp 311 257
Inom Vallgraven 294 173
Johanneberg 296 341
Kallebäck 331 237
Krokslätt 315 319
Kvillebäcken 417 216
Kyrkbyn 396 316
Kålltorp 306 492
Landala 416 391
Länsmansgården 185 230
Lundby 411 271
Majorna-Linné 380 461
Majorna 373 585
Norra Hisingen 433 165
Norra Kortedala 468 281
Olivedal 344 577
Olskroken 383 582
Rambergsstaden 317 518
Södra Kortedala 259 184
Skattegården 380 183
Stampen 311 364
Stigberget 405 344
Västra Bergsjön 226 281
Västra Göteborg 370 177
Västra Hisingen 356 102
Ängås 332 236
Örgryte-Härlanda 319 338
Östra Bergsjön 315 89
Östra Göteborg 335 212
Nu har kötiden tickat upp till 8 år. Jag har en bostad jag trivs med, men hur länge tror ni kö-experter att jag behöver vänta för att få en hyfsad bostad? Med hyfsad menar jag en rimlig hyra, säg mellan 6-8k för en tvåa samt inte i ett utsatt område.
Nu har kötiden tickat upp till 8 år. Jag har en bostad jag trivs med, men hur länge tror ni kö-experter att jag behöver vänta för att få en hyfsad bostad? Med hyfsad menar jag en rimlig hyra, säg mellan 6-8k för en tvåa samt inte i ett utsatt område.
Finns ju stora ettor / små tvåor för 8k i nyproduktion, och de ligger oftast inte i något utsatt område, en sådan kan man få med 3-4 års kötid.
8 år bör väl i dagsläget räcka till typ Järnbrott eller Högsbo, om man vill bo billigare då.
Finns ju stora ettor / små tvåor för 8k i nyproduktion, och de ligger oftast inte i något utsatt område, en sådan kan man få med 3-4 års kötid.
8 år bör väl i dagsläget räcka till typ Järnbrott eller Högsbo, om man vill bo billigare då.
Tack för svar. Nyproducerade tvåor verkar inte gå under 10k, oavsett läge. Får kolla på Järnbrott och Högsbo.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!