2020-05-26, 16:37
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moodyfied
Är det värt att ens registrera sig idag? Vill hemskt gärna hitta någonting större. Bor redan jättebra 1hand men det saknas ett rum eller två.
Av rent intresse, Med god inkomst och prickfritt register, hur många år skulle det uppskattas ta innan jag hittar en 3a via Boplats i centrala Göteborg? Då gäller det endast inom de centrala stadsdelarna..
Stod ju nyss om någon som fått en tvåa i Haga med 15 års kötid.
Sen vet jag att någon etta i Kungshöjd krävde typ 11 år för ett par år sedan.

Satsa på HomeQ istället.
Citera
2020-05-26, 20:44
Medlem
moodyfieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Stod ju nyss om någon som fått en tvåa i Haga med 15 års kötid.
Sen vet jag att någon etta i Kungshöjd krävde typ 11 år för ett par år sedan.

Satsa på HomeQ istället.
Då får jag ta och signa upp på HomeQ iallafall.

Min kusin har nog 400 dagar på HomeQ. Hon har samma 4-5 områden som jag kommer bocka i. Men hon söker 1a/2a.

Förra året var hon på runt 10 HomeQ visningar.
Det tydliga mönstret var att de låg på första våningen och utan balkong dessutom var anledningen på två av ställena att stora nybyggprojekt skulle påbörjas utanför deras fönster. Känns korkat att sumpa dagarna på någonting halvdant. Hon säger att det mest är korttidskontrakt?

Så det verkar snålt med möjligheter där med, men det är nog hon som har otur? Jag har bättre flyt med sånt där.

Vet du om det räknas som ett minus att registrera sig ensamstående hos HomeQ?
Citera
2020-05-26, 21:03
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:

Min kusin har nog 400 dagar på HomeQ. Hon har samma 4-5 områden som jag kommer bocka i. Men hon söker 1a/2a.

Det tydliga mönstret var att de låg på första våningen och utan balkong dessutom var anledningen på två av ställena att stora nybyggprojekt skulle påbörjas utanför deras fönster. Känns korkat att sumpa dagarna på någonting halvdant. Hon säger att det mest är korttidskontrakt?

Så det verkar snålt med möjligheter där med, men det är nog hon som har otur? Jag har bättre flyt med sånt där.

Att det är mycket markplan lägh är samma mönster som det även är på hemnet. Anledningen är insyn och större risk för inbrott på markplan. Alltid billigare köpa markplan lägenhet liksom. Jag skulle inte heller nappat på markplan om det nu inte är så att man måste ha en uteplats med en liten gräsyta, är ju dock långt ifrån alla lägenheter som har en sådan extrayta på markplan.

Är det dock markplan utan uteplats så skulle jag aldrig under några omständigheter ens fundera på markplan. Finns liksom då inga som helst fördelar att ha en sådan lägenhet. Mer insyn och större risk för inbrott bara nackdelar.

Ang korttidskontrakt är det ingen som framgår innan man söker? Är ju onödigt söka korttids och sedan förlora sina dagar. Större chans på Home Q än boplats iaf att få lägh. Är ju en del som jag läst fått lägh på 1-2 år genom Home Q. Kanske ren tur ingen aning.

Hade nte heller nappat på en lägh utan balkong. Alldeles för instängt. Är man van vid ha ett boende med balkong är det i princip omöjligt att kunna tänka sig vara utan. Frihet att kunna ta en nypa luft på balkongen eller sätta sig ner och ta det lugnt.
Citera
2020-05-26, 21:17
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:

Bäst att bara söka det man verkligen kan tänka sig att ta, en bra början är google maps etc.
Jag känner två stycken som nyligen fått erbjudanden via HomeQ, helt "vanliga" lägenheter.
Fördelen gentemot boplats är ju att det inte bara är strikt kötid som gäller i alla lägen.
Citera
2020-06-30, 10:42
Medlem
Redovisas det någon stans vilken kötid som har krävts för den som fått ett aktuellt kontrakt?
Citera
2020-06-30, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trulls1
Redovisas det någon stans vilken kötid som har krävts för den som fått ett aktuellt kontrakt?
Under ”min profil”, ”sökta bostäder”, ”historik”, men då måste du ha anmält ditt intresse för den lägenheten.
Citera
2020-07-04, 16:25
Medlem
Red-Pandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trulls1
Morris har redan svarat dig men sedan har du också lite statistik här https://nya.boplats.se/om/statistik
Citera
2020-07-05, 17:45
Medlem
Någon som fått en lägenhet på homeq? Enligt deras kundtjänst så kan de krävas 400-450 dagar i snitt för en 2a. Men sen har en bekant fått en efter någon månad pga just den värden inte gick efter kötid
Citera
2020-07-06, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stuuuudent
Någon som fått en lägenhet på homeq? Enligt deras kundtjänst så kan de krävas 400-450 dagar i snitt för en 2a. Men sen har en bekant fått en efter någon månad pga just den värden inte gick efter kötid

Artikel i GP idag, kopierat rakt av:

Citera
2020-11-18, 10:44
Medlem
Nu har kötiden tickat upp till 8 år. Jag har en bostad jag trivs med, men hur länge tror ni kö-experter att jag behöver vänta för att få en hyfsad bostad? Med hyfsad menar jag en rimlig hyra, säg mellan 6-8k för en tvåa samt inte i ett utsatt område.
Citera
2020-11-18, 12:15
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Nu har kötiden tickat upp till 8 år. Jag har en bostad jag trivs med, men hur länge tror ni kö-experter att jag behöver vänta för att få en hyfsad bostad? Med hyfsad menar jag en rimlig hyra, säg mellan 6-8k för en tvåa samt inte i ett utsatt område.
Finns ju stora ettor / små tvåor för 8k i nyproduktion, och de ligger oftast inte i något utsatt område, en sådan kan man få med 3-4 års kötid.
8 år bör väl i dagsläget räcka till typ Järnbrott eller Högsbo, om man vill bo billigare då.
Citera
2020-11-18, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Finns ju stora ettor / små tvåor för 8k i nyproduktion, och de ligger oftast inte i något utsatt område, en sådan kan man få med 3-4 års kötid.
8 år bör väl i dagsläget räcka till typ Järnbrott eller Högsbo, om man vill bo billigare då.

Tack för svar. Nyproducerade tvåor verkar inte gå under 10k, oavsett läge. Får kolla på Järnbrott och Högsbo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in