Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-09, 01:42
  #529
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Jag förstod att det var det du menade.
Vet inte riktigt hur det såg ut innan.

Men som skribenten ovan sa så lär det krävas 15-20 år för en central lägenhet om man registrerar sig idag.

Jag har förresten för mig att jag läste att personen med längst kötid idag har just ca 13 år.
Så jag tror inte ködagar flyttades med från något tidigare system.

Citat:
Ursprungligen postat av youarewhoiam
Jo, faktiskt. I Göteborg började man om på noll i samband med att Boplats infördes. Man kan inte ha mer än 13, snart 14, år i kötid.


Jäklar, ja där ser man. Det trodde jag faktiskt inte. Då är ju plötsligt 10 år rätt lång tid. Vilket då så klart återspeglar sig med övriga stora städers köer.
Citera
2018-01-03, 08:56
  #530
Medlem
flukkes avatar
Nu har det släppts mer statistik från boplats, kötiderna blir längre och de släppta lägenheterna färre.

Boplats under fem år

Annonserade lägenheter

2013 - 8 404
2014 - 8 299
2015 - 7 832
2016 - 7 241
2017 - 6 825

Medel, dagar hos Boplats

2013 - 950
2014 - 1 190
2015 - 1 492
2016 - 1 602
2017 - 1 697

Registrerade årsslut

2013 - 199 135
2014 - 131 512
2015 - 165 266
2016 - 191 493
2017 - 218 200

Mer info här:
https://nya.boplats.se/om/nyheter/nyheter/siffror2017
Citera
2018-01-03, 09:18
  #531
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Jäklar, ja där ser man. Det trodde jag faktiskt inte. Då är ju plötsligt 10 år rätt lång tid. Vilket då så klart återspeglar sig med övriga stora städers köer.
Dessutom fungerade den inte som en kö de första åren. Jag har 12 års kötid och det dröjde flera är efter min registrering som den nuvarande utformningen inträdde.
Citera
2018-01-12, 19:54
  #532
Medlem
Citat:
Ny statistik från Boplats visar att bostadskön i Göteborg blir allt längre. Den sista december stod 218 200 personer i kö för ett hyreskontrakt, vilket är 26 707 fler än ett år tidigare.
http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6tebo...3%A5-1.5036216
Citera
2018-01-24, 11:17
  #533
Medlem
c014s avatar
Hur fasen funkar det om man blir kallad till visning hos en privat hyresvärd?

Typ 5 stycken blir kallade på visning.. hyresvärden ringer alla och tar kreditupplysning.. men det är ändå bara 1 av 5 som får den.. efter det är det bara att anmäla intresse på fler lägenheter och försöka vinna lotteriet att gå på visning igen?

Rätt märkligt om en privat hyresvärd ändå väljer ut 5 lämpliga kandidater och gör bakgrundskoll på dessa för att kasta bort 4 stycken av dem och sedan välja 5 nya helt random på nästa lägenhet att göra bakgrundskoll på?
Citera
2018-03-08, 09:19
  #534
Medlem
MadameWhos avatar
Har blivit kallad till visning av en lägenhet hos Stena Fastigheter. Ingen nyproduktion. Är det någon som har bott hos dem som har någon uppfattning om hur många som brukar få gå på visning? Jag är vråltaggad på lägenheten men vågar inte riktigt hoppas på att det ska gå vägen
Citera
2018-03-24, 10:48
  #535
Medlem
Vad har hänt med Boplats? Det kommer ut EXTREMT lite nu för tiden? Har planer på att flytta dit inom ett år, och har 10+ år i kö. Men det finns ju knappt några objekt överhuvudtaget som är intressanta?! När man kollade för bara ett-två år sedan så fanns det massor känns det som. Då pratar vi tvåor eller treor centralt, och inte i skittrista hus på typ Guldheden...

Vad har hänt?!
Citera
2018-03-26, 14:27
  #536
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmamma
Vad har hänt med Boplats? Det kommer ut EXTREMT lite nu för tiden? Har planer på att flytta dit inom ett år, och har 10+ år i kö. Men det finns ju knappt några objekt överhuvudtaget som är intressanta?! När man kollade för bara ett-två år sedan så fanns det massor känns det som. Då pratar vi tvåor eller treor centralt, och inte i skittrista hus på typ Guldheden...

Vad har hänt?!
Ännu mer invandring och förtur till nya adeln naturligtvis.
Har du 10+ år i kö så borde du dock kunna få en vettig bostad.

Vet inte hur stort du behöver men en tvåa i bra område får man med 10-12 år i kö.

Haga Kyrkogata 24 . (Göteborg)
6803 kr/mån, 63.0 m², 2 rum Status: Uthyrd
Gick till en sökande med 4458 dagar registreringstid.
Citera
2018-03-26, 16:50
  #537
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsmamma
Vad har hänt med Boplats? Det kommer ut EXTREMT lite nu för tiden? Har planer på att flytta dit inom ett år, och har 10+ år i kö. Men det finns ju knappt några objekt överhuvudtaget som är intressanta?! När man kollade för bara ett-två år sedan så fanns det massor känns det som. Då pratar vi tvåor eller treor centralt, och inte i skittrista hus på typ Guldheden...

Vad har hänt?!

Folk håller hårdare i sina bostäder nu och fler går via internkö också...

Tycker boplats är kasst, korrupt jävla system. Alla dessa lägenheter som kommer ut och bara försvinner eller att det står "uthyrningen avbruten, lägenheten ska ej hyras ut via boplats" yeah right. Borde vara hårdare uppföljning på de lägenheter som kommer ut..

Gissningsvis så är det en hel del personer som får lägenhet via boplats men lyckas ha kvar sina dagar tack vare "uthyrning avbruten".

Och alla dessa privata hyresvärdar som aldrig skriver ut vilka de är, borde vara ett krav för att använda boplats att de måste skriva ut vilken hyresvärd de representerar. Det ges noll insyn i uthyrningsprocessen och en del hyresvärdar kräver in en massa intyg och skit och sedan så är det tyst i flera veckor utan att man får reda på hur det går. Och så ser man att de lägger ut samma lägenhet på visning gång på gång utan att säga varför man inte får lägenheten. Om de vill ha personer med vissa inkomster och liknande, sätt då hårdare krav direkt i annonsen så inte vem som helst kan söka den.
Men att hålla på att sålla bort folk och låtsas som att det är någon jävla arbetsintervju är ett skämt.
Citera
2018-03-27, 09:59
  #538
Medlem
NaZdravis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zipperventura
Folk håller hårdare i sina bostäder nu och fler går via internkö också...

Tycker boplats är kasst, korrupt jävla system. Alla dessa lägenheter som kommer ut och bara försvinner eller att det står "uthyrningen avbruten, lägenheten ska ej hyras ut via boplats" yeah right. Borde vara hårdare uppföljning på de lägenheter som kommer ut..

Gissningsvis så är det en hel del personer som får lägenhet via boplats men lyckas ha kvar sina dagar tack vare "uthyrning avbruten".

Och alla dessa privata hyresvärdar som aldrig skriver ut vilka de är, borde vara ett krav för att använda boplats att de måste skriva ut vilken hyresvärd de representerar. Det ges noll insyn i uthyrningsprocessen och en del hyresvärdar kräver in en massa intyg och skit och sedan så är det tyst i flera veckor utan att man får reda på hur det går. Och så ser man att de lägger ut samma lägenhet på visning gång på gång utan att säga varför man inte får lägenheten. Om de vill ha personer med vissa inkomster och liknande, sätt då hårdare krav direkt i annonsen så inte vem som helst kan söka den.
Men att hålla på att sålla bort folk och låtsas som att det är någon jävla arbetsintervju är ett skämt.
Det har blivit betydligt färre lägenheter på internköerna också enligt bekanta som bor i allmännyttan.
Som sagt, nya adeln ska ju ha lägenheter så en viss del lägenheter kommer aldrig ut någonstans.

Angående intervjuer så vet jag en kille som fick lägenhet efter att ha fått gå på djupintervju med fastighetsägaren, dock var det via direktbyte.
Vissa är väldigt hårda vilket är bra då det sållar bort packet.
Citera
2018-03-27, 17:09
  #539
Medlem
SvartaVargens avatar
Är ju långa köer i hela Sverige.

Finns det ingen sida där man kan köpa eller byta tills sig poäng? Nu söker jag i mindre ort norr om Göteborg men ändå.
Citera
2018-07-01, 16:44
  #540
Medlem
Jag har sökt en lägenhet hos Mölndalsbostäder. Är på plats 3.
Är det någon här som fått lägenhet som inte varit på första plats? Tänker/hoppas att dom första 2 ångrar sig eller inte blir godkända!!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback