2009-11-29, 16:08
Medlem
Hej. Har nu varit medlem på boplats i nio månader, förstår att det inte räknas som särskilt lång tid, men det är ju inte alltför kort tid heller. För närvarande bor jag inneboende i centrum, men inte så roligt att fortsätta bo där, även om läget är fantastiskt. Har fått två erbjudanden via boplats, men bara via telefon (står på hemsidan att jag inte fick något erbjudande på dessa lägenheter, så jag vet inte hur det fungerar?)
En av dessa ville jag ha, men var på väg bort från göteborg just då, så det sket sig.
Nu söker jag med Öster som förstahand och Centrum som andrahandsval. Hur många månader, år av kötid krävs generellt för att få en etta i exempelvis kålltorp?
Min inkomst är väl inte den högsta, men 260000/år är väl i alla fall okej. Vore ju bra att se ungefär hur man ligger till, nu är det ju bara samma "du har inte fått något erbjudande på detta objekt", nej jag märker det!
Hur högt prioriteras inneboende egentligen? Har säkert sökt 300 lägenheter totalt.
De säger ju att ju mer man söker, desto större chans, men det märks ju inte.
Citera
2009-11-29, 18:36
Medlem
frank_pes avatar
Varför söker du bara via Boplats? Många privata hyresvärdar lägger inte ut sina lediga lägenheter där och har egna köer som man bara kan vara med i om man skickar in skriftliga ansökningar.

Har hört att de flesta som får lägenhet hos Boplats bara fått i slumkvarter och oattraktiva ytterområden.
Citera
2009-11-29, 21:37
Medlem
fick lägenhet i guldheden via boplats, så nej man får inte bara i slumområden...
Citera
2009-11-29, 22:24
Medlem
macknus avatar
Söker du kortedala, hisingen mm så kan du räkna med lite under två år för att få lägenhet. Då kan du själv räkna ut hur det är på centrum/öster.
Citera
2009-11-30, 12:19
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Anton-
fick lägenhet i guldheden via boplats, så nej man får inte bara i slumområden...
Var det en vanlig eller studentlägenhet och hur länge hade du sökt? Har du bra inkomst och svenskt namn?
Citera
2009-11-30, 13:32
Medlem
lundagrens avatar
Låna o köp.
Citera
2009-11-30, 19:46
Medlem
Lillefixas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macknu
Söker du kortedala, hisingen mm så kan du räkna med lite under två år för att få lägenhet. Då kan du själv räkna ut hur det är på centrum/öster.

Stämmer inte. Brorsan fick en lägenhet i Backa efter att varit registrerad på Boplats i hela tre veckor nu i höstas. Att han kunde få så snabbt är antagligen en kombination av område, snabb inflytt och att han stod som inneboende hos en kompis innan han fick eget.
Citera
2009-12-01, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Var det en vanlig eller studentlägenhet och hur länge hade du sökt? Har du bra inkomst och svenskt namn?
En vanlig, ~1år, Inget fast jobb, Svenskt namn...
Citera
2009-12-01, 14:51
Medlem
Aurelias avatar
Nix, inte omöjligt alls, jag är inne på fjärde lägenheten via boplats, de två första i ytterområden (angered resp bergsjön) den tredje en studentlägenhet på norra älvstranden och nu en vanlig lägenhet på ramberget, så omöjligt är det inte.
Vad söker du för typ av lägenheter, som ensamstående kan man i stort sett glömma allt större än 2:a om 50 kvm via boplats, och med en årsinkomst på 260 k ska du inte räkna med att hyresvärdar är intresserade av att placera dig i lägenheter dyrare än 5000-5500 kr (el medräknat) vissa värdar är ännu tuffare, och även om man själv vet att man klarar hyran så blir man tyvärr bortsållad.
Öster och Centrum är svårt, speciellt om man söker dyra lägenheter, där vill värdarna ofta ha hyresgäster med bred marginal inkomstmässigt.
Vill du ändå ha en dyrare lite större lägenhet än de som värdarna tycker passar din "profil" är mitt bästa tips att ändå söka lite mindre och billigare i de områden du är intresserad av och sen byta upp dig, det är lättare att få in en fot när man redan har ett boende.
Utnyttja dessutom ev referenser till max, jag har varit en omtyckt hyresgäst hos alla mina värdar och bett om skriftliga referenser vid avflytt, dessa har jag sen postat till de olika värdarna när jag sökt nytt, och angivit att jag sökt hos dem, med boplats referensnummer.
Har du haft samma stadiga inkomst även förra året? annars ser ju inte värden det.
Sen är det bara att acceptera, i de områden du söker finns massor med folk som har högre inkomst, bättre referenser mm, och det tar lång tid att ta sig fram i kön, gissningsvis ett par år iaf när söktrycket på varje lägenhet är ett par tusen personer.

Som någon skrev tidigare, sök även via värdarna, eller ta hjälp av en förmedlare, kostar lite pengar men man behöver ju oftast bara betala om man faktiskt får en lägenhet.
Nu har jag ingen koll på några namn, men det är säkert någon annan som har något tips.

Lycka till och tänk på att på boplats är du din "sökprofil", och att söka utanför den är lönlöst eftersom en dator sållar bort dig redan innan någon hinner titta på din ansökan.
Citera
2009-12-01, 21:32
Medlem
macknus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillefixa
Stämmer inte. Brorsan fick en lägenhet i Backa efter att varit registrerad på Boplats i hela tre veckor nu i höstas. Att han kunde få så snabbt är antagligen en kombination av område, snabb inflytt och att han stod som inneboende hos en kompis innan han fick eget.

Stämmer gör det jo men kan kanske bero på hur man bor när man söker. Jag hade egen lägenhet och det tog 2år innan jag ens började få erbjudanden i hisingen (och backa). Och det var bara erbjudande till visning, tackade ja på dom få jag fick men fick ändå ingen lägenhet. Detta gällde i somras.
Citera
2009-12-02, 01:48
Medlem
mevs avatar
Inkomst på 100k (halleluja), fick lägenhet på anrika Hisingen efter 1.5 år.

Det finns statistik på Boplats.se
Citera
2009-12-02, 20:35
Medlem
Tack för många svar! Vet inte hur man citerar flera stycken så bäst att låta bli alls.

Aurelia: Tack för massa tips! Ett av områderna jag fick erbjudande på är Guldheden, så helt omöjligt är det kanske inte att få i området "Centrum" ganska tidigt, även om det kanske bara var ett lyckligt undantag. Söker faktiskt som mest tvåor på 50 kvadrat, med maxhyra på 4900. Hade tyvärr inte samma inkomst förra året, så det är ju lite synd, men inte så mycket att göra åt det. Har kryssat i att jag inte har någon som kan gå i borgen för mig, vet ju att det inte skulle behövas, men bryr sig hyresvärdarna mycket om man kryssar i det eller inte? Jag har ju jobb liksom. Som tur är finns ju "ungahem", men verkar inte så mycket lättare att få tag på de lägenheterna.
Ska försöka ta kontakt med någon!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in