2011-06-26, 10:56
Medlem
KTNs avatar
Boplats är värdelöst, varit medlem sedan februari och sökt 200 lägenheter utan resultat. Man har inte en chans om man inte stått där i 4-5 år för att få lägenhet via boplats är som att vinna på ett lotteri. Ivar Kjellberg är lite lättare, "bara" ~100 sökande per lägenhet.
Citera
2011-08-03, 02:43
Bannlyst
Vad är det för fel på Boplats Göteborg?

Jag har sökt lägenhet på Boplats Göteborg sedan oktober 2010, och än så länge har jag inte ens blivit erbjuden visning i en etta i Bergsjön!

Vad är detta?

Jag vill inte bo centralt, vill ha något i Frölunda området eller i Angered, Bergsjön eller Biskopsgården.
Varför är det så svårt? Skrev innan "ändrade familjeförhållanden" som anledning för flytt, nu har jag ändrat det till "studier/arbete" i hopp om napp?
Citera
2011-08-03, 06:50
Medlem
macknus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HordeZla
Jag har sökt lägenhet på Boplats Göteborg sedan oktober 2010, och än så länge har jag inte ens blivit erbjuden visning i en etta i Bergsjön!

Vad är detta?

Jag vill inte bo centralt, vill ha något i Frölunda området eller i Angered, Bergsjön eller Biskopsgården.
Varför är det så svårt? Skrev innan "ändrade familjeförhållanden" som anledning för flytt, nu har jag ändrat det till "studier/arbete" i hopp om napp?

Du förväntar dig få bostad i en stad med kraftig bostadsbrist när du inte ens stått ett år i kö? Du kan återkomma till boplats när du stått i kö några år, fram tills dess får du leta privata hyresvärdar då de oftast inte har kö men de är oftast också lite kräsnare som fast jobb eller liknande.
Citera
2011-08-03, 10:19
Bannlyst
Men tycker du inte att kön är lite konstig ändå? En jag känner fick en etta i Centrum efter 2 månader via BoPlats, en annan fick en lägenhet i Biskop efter 3 månader och en annan fick en trea i Tuve efter ett år.

Nej du, tacka vet jag köpoäng!
Citat:
Ursprungligen postat av macknu
Du förväntar dig få bostad i en stad med kraftig bostadsbrist när du inte ens stått ett år i kö? Du kan återkomma till boplats när du stått i kö några år, fram tills dess får du leta privata hyresvärdar då de oftast inte har kö men de är oftast också lite kräsnare som fast jobb eller liknande.
Citera
2011-08-03, 10:31
Medlem
macknus avatar
Citat:
Men tycker du inte att kön är lite konstig ändå? En jag känner fick en etta i Centrum efter 2 månader via BoPlats, en annan fick en lägenhet i Biskop efter 3 månader och en annan fick en trea i Tuve efter ett år.

Nej du, tacka vet jag köpoäng!

Jo den är ganska konstig, officiellt så är det inte en kö så har du bara varit anmäld en vecka kan du få lägenhet men samtidigt tittar de även på hur länge du har varit anmäld. Sen har du väl 10-20 hyresvärdar som använder boplats och alla bedömer väl lite olika med.
Citera
2011-08-03, 15:50
Medlem
frank_pes avatar
Citat:

Vad är detta?
Som tagits upp tidigare kan det vara ett lotteri med BoPlats men har hört flera som snabbt frått något genom andra sökvägar ...dock måste man ju ha inkomst och ev. någon som går i borgen.
Citera
2011-08-04, 00:13
Medlem
http://www.gp.se/bostad/1.679177-bos...t-en-het-fraga
Citera
2011-08-04, 10:12
Medlem
PCJs avatar
Har sökt hur länge som helst via boplats, en kvinna hörde av sig angående sin tvåa i Bergsjön för 8000 papp i månaden, kändes inte särskilt lockande.. Känns som vi får ge upp min pojkväns universitet utbildning i höst.
Citera
2012-01-10, 23:49
Medlem
Har sökt i två år på boplats och har endast fått erbjudande på en lägenhet i Svartedalen som jag tacka nej till. Hur länge har ni i regel stått för att få en lägenhet i väster? Tänker då på området runt frölunda torg,järnbrott och högsbo etc.
Citera
2012-01-11, 00:38
Medlem
Helle031s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PanzerLehr
Har sökt i två år på boplats och har endast fått erbjudande på en lägenhet i Svartedalen som jag tacka nej till. Hur länge har ni i regel stått för att få en lägenhet i väster? Tänker då på området runt frölunda torg,järnbrott och högsbo etc.

Står lite på boplats nu om detta

De fyra områdena med flest antal sökande, över 2500 i snitt per ledig lägenhet, hittar vi i väst; Kungsladugård, Masthugget, Linnéstaden och Majorna.

Om vi tittar på hur länge de bostadsökande i snitt varit registrerade innan de har skrivit kontrakt på en lägenhet i Heden, Kungsladugård, Majorna, och Guldheden ser vi att de har mellan fyra och fem års sökande bakom sig. Masthugget, Mandolingatan, Jättesten, Järnbrott och Olskroken har tider på tre till fyra år.

Jag har ca 4 år på boplats, kanske börjar hända något framöver då.
Citera
2012-01-11, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helle031
Jag har ca 4 år på boplats, kanske börjar hända något framöver då.
Vad söker du för områden?
Citera
2012-01-11, 00:59
Medlem
Helle031s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PanzerLehr
Vad söker du för områden?
Majorna, Kungsladugård, Centrum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera