2020-07-06, 00:50
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Men även om SE råkade ha en laddad revolver i fickan, vilket det inte finns några bevis för, och även om han råkade gå ut just när paret Palme passerade förbi hans arbetsplats, vilket det inte finns några bevis för, hur kunde han omedelbart känna igen dem? Var de inte väl påklädda och påpälsade i kylan, plus att det säkert var dåliga ljusförhållanden.

Aktiverade han på en millisekund Terminator-protokollet och gick med bestämda steg efter och sköt? Från semesterprat och tankar på att hinna med sista förbindelsen hem, till en fullfjädrad mordmaskin ...

Hatet mot Palme måste ha varit väldigt starkt om han omgående var beredd att riskera semestern.

Hann inte SE bli sedd som individen vid Grand också, när paret Palme och deras son skiljdes åt. Plus att han kutar förbi på David Bagares gata, samtidigt som han är med och dirigerar polisstyrkan. Är karln klonad som i "The Matrix", eller vilken film det nu var ... ? Ett imponerande rörelsemönster för en som verkar aningen andfådd av att bli intervjuad i Rapport.

Hur lång tid tog det innan folk på platsen fattade att det var Palme som låg där? Ett par minuter?

Det verkar mer troligt att den/de som låg bakom det hela hade koll hela vägen från biografen.

Vore intressant om man lyckades få tag på alla som rörde sig i och kring Grand runt kl. 23.

För alla är väl inte identifierade?

Offentligt har ingen av männen vid Grand identifierats.

Min uppfattning är att Storhök, Korhonen, Knubb, Dager och Mårten P såg samme man under tidsperioden ca 22.50-23.15.

Det märkliga är att Lars-Erik Eriksson ser en helt annan man utanför Grand vid exakt samma tid 22.50-23.15.

Signalementen stämmer inte alls.
Citera
2020-07-06, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofStig
Den som är klar och kall nog att skjuta en statsminister på öppen gata skulle spara mordvapnet?

Jo, en romanfigur i LGWPs (Ville Vingmutters) böcker sparar det som en trofé.

Men i verkligheten dumpar man bevismaterial.

Den som verkligen jobbat hårt för att sälja idén om att det finns ett mordvapen tex undanstoppat i ett bankvalv är LGWP.

Varför?
För att sälja böcker och hålla uppe intresset för MOP. Girighet.
MOP är födkrok för många.

LGWP har inte varit ensam om att ha den idén, tvärtom så har faktiskt PU varit inne på samma spår minst en gång så sent som på 10-talet, antagligen innan dåren KP gjorde entré. Faktum är att troféns placering som PU tänkt sig är mer spektakulär än den LGWP har i sin roman - dold i ett ganska publikt placerat och väldigt specifikt konstverk!
Vem som enligt PUs misstanke skulle ha placerat det där och varför har jag haft ett par teorier om, så en sak ska jag väl tacka KP för och det är att tack vare den nedlagda FUn så har jag snart bokstavligen facit i hand!
Citera
2020-07-06, 03:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Tyvärr finns ingen grund för dina slutsatser. Det är amatörmässigt vittnesvärdering på hög nivå.

No - Hans Melander and KP spending 3 years "investigating" Stig Engstrom. That for sure was time well spent.
Forget about looking in to any other S&W that can be connected to OP.
Lets see:
Description - check
Motive - check
OP hate - check - actually - TRIPLE CHECH THAT
Capability - check
Temperament - check
Weapon - DOUBLE CHECK
Prior connection to OP - check

Nope - Hans Melander, KP, and yourself Mr. Boboslacke, you guys are to smart to look at something like that.
Go investigate that guy who voted Moderat - and had a neighbor who collected weapons - sounds like you will find your answers there!
Laugh my ass of - SE was and always will be "en jävla fegis"
Citera
2020-07-06, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AraltNigri
Svar till den tjeckiske soldaten:

LAC:s tider hämtas från Fröken U, alltså officiell svensk tid. Andra tidsuppgifter som förekommer i utredningen (från armbandsur mm) måste du kolla av mot Fröken Ur för att kunna jämföra med andra (vilket Söderström och Winden förtjänstfull gjorde med sina ur). Men visst, fortsätt gärna att blanda bort tidkorten om du tror att det leder nån vart ...

Självklart är LACs tider synkade mot fröken ur. Och om du nu inte förstod vad jag menade, så ursäktar jag min ironiska ton och vänder på resonemanget.

Diskrepansen, som jag förstått det (rätta mig gärna någon, om jag tagit del av fel uppgifter gällande tiderna), finns mellan tiderna du hänvisar till och de tider som är direkt transkriberade från den radiokommunikation som bl a LAC haft med både A912 och A951.

Jag kan framledes, om du så önskar, länka till en bra radiointervju med föraren av A912 (den ambulans, med hemmastation Sabbatsberg, som LAC knöt till ärendeblanketten ~2324 (tiden är här fritt ur minnet) strax efter det mottagna larmsamtalet).

Men. Vill du bygga ditt tidsresonemang på två konstaplars subjektiva, ej vidimerade tidsuppgifter, vilka dessutom saknar bäring kontra tiderna som finns loggade i LACs bandupptagningar, så intet mig emot. Upprepar du något tillräckligt ofta så blir det kanske till slut blir en sanning?

Jag önskar dig isåfall lycka till i ditt fortsatta grävande och jag är självklart öppen för att ändra uppfattning i frågan. Men, då jag vandrat samma stig som du tidigare - den "med Söderströms ~2330" - så behöver jag något som avfärdar de dokumenterade tider som senare kom att ändra min uppfattning, förutom att det även styrker de uppgifter du hänvisar till. Dock på ett mer trovärdigt sätt än vad den hörsägen du refererar till, mäktar göra.

Detsamma måste nog tyvärr även gälla dina teorier om kulornas skick. Och utan att raljera över att du tidigare har övningskört lite med Magnumrevolvrar/har värnpliktserfarenhet/motsvarande, så är det lite magstarkt att du tvärsäkert väljer att kombinera dina vilda teorier, vilka antagligen är forensiskt "uträknade" hemma på kammaren, med dina vaga erfarenheter om kulors utgångshastigheter, fysiken kring rörelseenergi och dess inbromsningskoefficienter.

Tills dess jag hinner göra det själv, finns det kanske någon i tråden som kan räkna på, och enkelt förklara, fysiken bakom de förhållanden som råder mellan olika givna drivladdningar, utgångshastighet, kulors vikt/flyktparabel och hur förhållandevis enkelt rörelseenergin avtar, även utan stenväggar, när kulan väl lämnat loppet?

Om du f ö hade gjort din hemläxa ordentligt, så borde du känt till att Soldaten Švejk först och främst är en romanfigur och avsevärt mer en österrikisk soldat än den tjeckiska diton du svarade till.
Senast redigerad av SoldatenSvejk 2020-07-06 kl. 04:01.
Citera
2020-07-06, 05:58
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Angående kulornas skick. Bifogar en länk så att alla med egna ögon kan se hur fullkomligt deformerade Palmekulorna är:

https://utsikterinsikter.blogg.se/2019/january/brottsanalys-palmemordet-12.htm

Jag är, förstås, ironisk. Tror någon här på forumet verkligen på allvar att dessa kulor kan ha kolliderat mot en stenvägg, i den s k Lisbethkulans fall i ca 45 graders vinkel i 1000 knyck och i den s k Palmekulans fall mer eller mindre vinkelrät i 700 knyck? I så fall är det nog dags för en uppfriskning av grundläggande fysikkunskaper. Tror någon på allvar att Palmeutredarna skulle ha ägnat 33 år, tusentals provskjutningar och bomanalyser i sökandet efter ett mordvapen att knyta kulorna till om man på förhand vetat att kulorna ändå är i så dåligt skick att det inte är tekniskt möjligt att knyta kulorna till ett vapen?

Att polistekniker menat att det idag, 33 år senare kan bli svårt att binda mordvapnet till kulorna beror inte på att kulornas skick är dåligt eller förändrats utan på att vapnet, om det ännu finns kvar, med all sannolikhet har förändrats genom användning, korrossion osv. Alltså även om man skulle hitta mordvapnet så är det inte alls säkert att det ger samma bomspår idag som det gjorde åttiosex.
Kulorna ÄR och VAR i så dåligt skick att FBI redan i mars 1986 konstaterade att det inte gick att slå fast om de avfyrats ur samma vapen (se FUP-IV). Såvitt jag förstår är ett grundläggande problem att den hårda kopparmanteln bara har svaga spår, och att den mjuka blydelen är deformerad, speciellt på OP-kulan.

Vad gäller graden av deformation så kan jag bara hänvisa till de tekniska undersökningarna som FMV (?) gjorde 1986 (se FUP-IV). Man gjorde ett antal skjutprov mot markplattor och konstaterar att om det finns snö och is så förklarar det hur LP-kulan kan ha bromsats upp. Vad gäller OP-kulan så är läget mer oklart. Den måste ha träffat en tegelvägg som du skriver, men vi vet inte i vilken hastighet. Den är ju också kraftigt deformerad i bakkant.

För mig är det stora frågetecknet inte OP-kulans skick utan att den hittas bakom en pelare efter 2 dagar fastän man tidigare letat på MP. Riktning stämmer också tveksamt med blodets stänkriktning. Jag utesluter därför inte att någon med flit eller av misstag råkat sparka dit den.
Senast redigerad av farbror_barbro 2020-07-06 kl. 06:02.
Citera
2020-07-06, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Westrogothia
LGWP har inte varit ensam om att ha den idén, tvärtom så har faktiskt PU varit inne på samma spår minst en gång så sent som på 10-talet, antagligen innan dåren KP gjorde entré. Faktum är att troféns placering som PU tänkt sig är mer spektakulär än den LGWP har i sin roman - dold i ett ganska publikt placerat och väldigt specifikt konstverk!
Vem som enligt PUs misstanke skulle ha placerat det där och varför har jag haft ett par teorier om, så en sak ska jag väl tacka KP för och det är att tack vare den nedlagda FUn så har jag snart bokstavligen facit i hand!

Du menar väl inte i detta va? Vore ganska ironiskt isåfall... https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Carl_Fredrik_Reutersw%C3%A4rd
Citera
2020-07-06, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wilmerxy
Intressant.

PKT 3,5,6. Hur arbetade span? Hade man en uppsamlingsplats, bil? Hur var det med polisbilen som passerade ovanför MP minutrarna för MOP, kan det ha varit en sådan uppsamlingsplats?

Jag antar att de inte bara avvek, individuellt, från platserna och gick hem, utan någon form av rapportering.
Jag förstår också skillnaden mellan span och uniformerad polis men det framgår ofta inte i olika sammanhang. Jag förmodar även att olika polisslag nyttjar gemensamma fordon mellan varven.

Söderström och Södermalmspiketen först på mordplatsen. Var befann sig Norrmalmspolisen kl 23.21 och minutrarna efter mordet??
Citera
2020-07-06, 08:49
Medlem
Mycket sevärd serie,” Bodyguard”. Handlar om ett mord på Storbritanniens inrikesminister där polischefer är inblandade i mordet..där en livvakt skall bli syndabock.

Kan likna Palmemordet där man offentligt vill ha syndabockar för mordet..CP, VG eller SE..men att det egentligen är en konspiration där polischefer är inblandade..som t ex SÄPO.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/tv/a/L07k5p/bodyguard--intensivt-spannande-konspirationsthriller-skapad-av-en-m
Citera
2020-07-06, 09:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
Laugh my ass of - SE was and always will be "en jävla fegis"

Vad har feghet med saken att göra? Är man tillräckligt motiverad övertrumfar det nästan allt annat. Att han är för feg för att opponera sig mot t ex en beväpnad gaturånare innebär inte att han inte skulle våga trycka på avtryckaren om han själv hade en pistol i handen. Särskilt inte att skjuta en oförberedd person i ryggen, men det hade antagligen varit svårare framifrån.
Citera
2020-07-06, 09:56
Medlem
Citat:
Angående kulornas skick. Bifogar en länk så att alla med egna ögon kan se hur fullkomligt deformerade Palmekulorna är:

https://utsikterinsikter.blogg.se/2019/january/brottsanalys-palmemordet-12.htm

Jag är, förstås, ironisk. Tror någon här på forumet verkligen på allvar att dessa kulor kan ha kolliderat mot en stenvägg, i den s k Lisbethkulans fall i ca 45 graders vinkel i 1000 knyck och i den s k Palmekulans fall mer eller mindre vinkelrät i 700 knyck? I så fall är det nog dags för en uppfriskning av grundläggande fysikkunskaper. Tror någon på allvar att Palmeutredarna skulle ha ägnat 33 år, tusentals provskjutningar och bomanalyser i sökandet efter ett mordvapen att knyta kulorna till om man på förhand vetat att kulorna ändå är i så dåligt skick att det inte är tekniskt möjligt att knyta kulorna till ett vapen?

Att polistekniker menat att det idag, 33 år senare kan bli svårt att binda mordvapnet till kulorna beror inte på att kulornas skick är dåligt eller förändrats utan på att vapnet, om det ännu finns kvar, med all sannolikhet har förändrats genom användning, korrossion osv. Alltså även om man skulle hitta mordvapnet så är det inte alls säkert att det ger samma bomspår idag som det gjorde åttiosex.

Din demagogiska förmåga överträffas enbart av din avgrundsdjupt okunskap.

Dessa kulor är avsedda att börja tumla i mjuka föremål för att överföra sin energi till målet maximalt. Andra typer av ammo är gjorda för att expandera i målet.

Kulorna i fråga stämmer exakt med vad man borde förvänta sig i detta fall.

Palmekulan har tumlat redan i Palmes kropp och har exakt de skador som stämmer med den passagen. Lisbethkulan har vid passagen av kläder slutar rotera och blir då instabil och tappar sin energi mycket snabbt.

Finns demo av hur kulor påverkas av anslag, tumling mm hos t ex Mytbusters för den utan verkliga kunskaper.

Folietroll kan ju lyssna på dig istället
Citera
2020-07-06, 10:12
Medlem
andersaanderssonas avatar
Ibland måste man vara provokativ. Men samtidigt sanningsenlig. Jag har drygt 34 års erfarenhet av mordets efterspel. Efter att jag vaknade jag upp klockan 7 via klockradion lördagen den förste mars 1986. Sedan dess har jag följt dess efterspel IRL.

1. De som idag tror att CP var skyldig har inte förstått någonting. Det var en setup efter att Cedergren kom till Nässen och talade om att han var Grandmannen. Efter det köpte både Lisbet, en åklagare och Ölvebro konceptet. Redovisat via UG. Varken HR eller HD köpte det.

2. Ordbajsaren Victor Gunnarsson. Som hade alibi. Redovisat av åklagaren KG Svensson. Det sista han gjorde i OU 1986.

3. AA. Nej! Det var inte de finska flickorna som efter 6 år pekade ut honom. Det var initialt Olle Alsén. Som senare togs vidare av Sven Anér. En bluff genom åren som köpts av allt för många genom okunskap. Och som än idag är en villfarelse i tråden via nytillkomna.

4. CA. Jag förstår inte varifrån han kommer. Initialt var det Lindström som nämnde honom eftersom han var lik den oskyldige CP. Efter 34 år finns det ingenting som kopplar ihop CA med GS, Grand, Sveavägen eller mordplatsen. Det enda PU var intresserade av var hans vapen. Alltså en långlivad myt utan bäring. Där den osakliga och primitiva GMP sägs peka ut honom som misstänkt.

5. Ju mer det skrivs om SE desto mer framgår det att han är oskyldig. Varken Lars Larsson, Tomas Pettersson, Filter eller Krister Petersson har presenterat minsta bevis. I stället presenteras det teorier som är gripna från luften. Med tanke på det som hände måste..... Med tanke på att LJ var den enda som såg en keps måste...

6. I följande länk framgår det varför SE blev avskriven för mordet 1987. Precis mina åsikter idag efter 34 år. Vilket gjorde KP upprörd i presentationen. Varför? Att han 20200610 framstod som ett spån i ett historiskt perspektiv?

https://drive.google.com/file/d/1YjcC6KDMYnU95SUHcpOJvKbJGQ5-GaOw/view

7. Under alla år i denna tråden har det presenterats runt 50 gärningsmän. Vilket innebär att det med åren blivit jävligt trångt på mordplatsen. Rentav att gärningsmännen stod på kö på Sveavägen för att kunna avrätta. Vilket naturligtvis är rent strunt. Det finns enbart en mördare och en korrekt lösning.

Att samtidigt inhämta och sammanställa bevis mot 50 misstänkta är en övermaga uppgift. Där alla gått bet. Precis som Petersson.

Min tro är att mördaren är okänd. Och att hans namn är okänt. Precis som i PU. I synnerhet nu eftersom namn maskas hårt i frisläppta dokument.

Gärningsmannens namn har aldrig nämnts i tråden. Hans namn återfinns i de avsnitt som aldrig utretts, eller aldrig kunnat utredas. Som narkotikaspaningarna, Säpo, SB och militärkomplexet. Bevisligen tog det över 30 år innan PU/KP frågade sig/Säpo via KP om det pågått någon kuppförsvarsövning eller annan övning i city mordkvällen.

https://drive.google.com/file/d/1pRB04P4l28wXWmeFYYP26rFbIif-pN4P/view

Där ingen tidigare ställt samma fråga i PU. Varför? Kanske man visste svaret? Och inte ville ställa frågan? Precis som frågan om vilka som var WT-bärarna. Där DA ville utreda svaret men avgick.

Det finns inte någonstans bevis för att PU aktivt utrett orsaken/ursprunget till WT-iakttagelserna. Däremot finns det bevis för att man inte gjort det. Som Ölvebros försäkran om de aldrig existerat. Alla vittnen hade fel samtidigt som han hade rätt. Eftersom han aldrig såg någon utan att varit där. Och skyllde därmed på Holmers efterlysning.
Senast redigerad av andersaanderssona 2020-07-06 kl. 10:54.
Citera
2020-07-06, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Eh, det där är väl en kaliber 50?
Med vad då, 8-12” pipa?

Men stor är den.
Desinformatörer definieras av att de publicerar desinformation har jag hört.

Absolut irrelevant. Dock är det mindre troligt att Palmevapnet skulle ha en 6"pipa och bäras innanför rocken. Ändå är det mycket viktigt för utredningen att utesluta korta men ej långa pipor.

38r och 357 som bärs dolt har som regel 3"pipa men det var nästan omöjligt för vanliga skyttar att få licens för dåförtiden.

Att välja mins fyra tum troligen 6 tum är att peka mot personer som har vapen avsedda för målskytte eller stulna sådana. Dvs ej personer med yrkesmässig tillgång till vapen.

Yttranden kring kulorna är märkligt motsägelsefulla. Å ena sidan hävdar man att kulorna inte visar några tecken på sk base expansion. Å andra sidan hävdar man att de är för skadade för att matcha bomspår mot ett vapen. Hur kan man då se att de ej är uposvampade i basen?

Ännu konstigare är det när Sonny lanserade din teori om värmeexpansion i pipan som förklaring till avvikelser i kulorna diameter.

Vi är helt enkelt inne i cirkelbevisens värld.

Eftersom kulorna inte uppvisar tecken på base expansion (avvikelser i diameter) måste det vara längre pipa men eftersom avvikelserna finns där kan vi inte vara säkra på att de är avfyrade av samma vapen ens och troligen inte matcha dem mot något vapen med 4-6 tums pipa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in