2020-07-05, 23:12
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wilmerxy
Vill du skicka en länk till den citeringen (mitt fetade)

Från TT 17mars 1982

https://corren.se/asikter/ledare/christian-dahlgren-revolt-mot-ayatollorna-om4949543.aspx
Citera
2020-07-05, 23:16
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Lite sent kanske, men här kommer min analys:
Jag tycker det är vilseledande att säga att de talar "ganska mycket"... jag ser inget belägg för att du kan slå fast det.
Han säger att de HAR pratat ganska mycket, och då menar han enligt mig TIDIGARE (inte just denna kväll). Så här står det nämligen:
"-Och ja, jag har pratat med honom ganska mycket, frågade om han haft mycket att göra och då sade han att han hade slutfört ett jobb som var tvungen vara klart för han skulle på semester nästa vecka. Sedan stod vi och pratade i ett par minuter. Och sedan ungefär 23.20 så skulle han gå iväg hem då för att ta sista t-banan hem. Han bor tydligen utåt Mörby eller Danderyd någonting."
Det som HO de facto nämner om samtalet och dess längd är följande:
"Sedan stod vi och pratade i ett par minuter."
vid ett senare tillfälle svarar han på följande fråga:
F: "Ja, och efter det här lilla samtalet med honom så gick han därifrån?"
0: "Ja, så önskade jag honom trevlig semester som man brukar göra."

Du kanske själv gör en felbedömning när du så bergsäkert slår fast att AK först byter om och sedan talar med SE först när hon kommer tillbaka till receptionen.
För det första kan du inte anta att det är starkare att HO _tror_ att AK byter om ganska snart efter att han själv kommer till receptionen ... än att hon själv säger att hon bytte om först direkt INNAN HON ÅKER vid 23:30.
Om man går på AK:s förhör kan de - OM de nu pratat - likaväl ha gjort det INNAN hon går och byter om.
Egentligen kan jag inte heller se att AK bekräftar att de överhuvudtaget "talar" med SE.
Hon säger nämligen bara:
"nu när jag tänker efter mer och mer då kommer jag ihåg det, att vi önskade honom trevlig semester och allting."
Om någon skulle säga ovanstående mening så skulle det likaväl kunna handla bara om att de säger "hejdå" lite kort, det behöver inte inbegripa något längre samtal.
SE själv säger ju att han bara skyndade ut och nämner inget samtal.
Det är enligt mig fel att säga att hon "bekräftar" samtalet om det var detta du menade... men du kanske har något annat förhör du tänker på?
Dessutom det faktum att SE inte nämner samtalet får mig att tycka att samtalet egentligen inte är bekräftat utan att den enda person av de tre som säger att det förekommit ett samtal som jag sett hittills är HO (detta såtillvida du inte har annan information då?)

Enligt mig vet du inte heller att AK har bytt kläder innan de talar med SE.
HO säger för det första att han _tror_ (min understrykning) att hon gick och bytte om när han kom.
AK däremot säger däremt:
F: "Ja. När Henry kom vad hände då, gick du direkt hem?"
K: "Nej, det gjorde jag inte, jag satt kvar, vi hade tv:n på, tittade på tv och pratade och tiden gick och när jag tittade på klockan som finns i receptionen på väggen så såg jag att den var omkring halv tolv och jag tänkte herre gud nu måste jag skynda mig hem. För jag skulle nämligen tillbaka på lördag morgon kvart över åtta. Och då gick jag för att byta om, vi har vårat omklädningsrum strax bakom där, ett litet rum. Och sedan åkte jag ut med bilen på baksidan."

Oavsett hur vi dividerar om tiderna ovan så säger SE att han är 20 meter från mordplatsen när skotten faller. Det motsvarar mindre än 20 sekunders promenad. Så han är alltså enligt egen utsago mindre än 20 sekunder från mordet även OM det nu var ett samtal med HO.
Om det inte var något samtal, HO kan ju minnas fel - då finns det GOTT om tid ....
Det kan ju också räcka med att man haft fel om tiden på stämpelklockan (den som du dessutom själv verkar hysa tvivel om i dina senaste inlägg).
Ett litet inlägg i din diskussion med Basfakta:
Samtalet med HO, kort eller långt, omöjliggör alla rimliga scenarion där SE har kännedom om att LOP är i antågande och planerar att mörda OP. Att han i det läget snackar semester med HO... nej. Vad vi alltså har är en SE som kommer ut på Sveavägen och av en slump ser LOP och där och då bestämmer sig för att mörda OP. Sedan har vi den lilla detaljen med att ha en 357:a i fickan just denna kväll. Möjligt? Ja. Troligt? Inte alls.

Det finns ett litet fönster för SE att komma ut på Sveavägen och mörda OP. Men det är ett otroligt osannolikt scenario. Då vill i vart fall undertecknad ha någon form av bevisning som pekar på SE, men vi har precis noll av detta. Bara det vanliga mantrat: ingen såg SE på MP. Men det är inte ett bevis vi skulle acceptera i något annat sammanhang!
Citera
2020-07-05, 23:21
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Från TT 17mars 1982

https://corren.se/asikter/ledare/christian-dahlgren-revolt-mot-ayatollorna-om4949543.aspx

Tackar!
Citera
2020-07-05, 23:28
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tradera
Tack,Ok, då vi det!
Det finns vissa vittnesuppgifter jag inte kan släppa.
Två vittnen, oberoende av varandra, har uppgett att OP blev antastad av en man utanför Grand,
Den här mannen skulle ha uppträtt hotfullt och var iklädd i en beige lång rock.
Jag vet inte var jag har läst det. Kan vara GW eller LB.
Det ena vittnet blev upprörd och tänkte gå imellan då hon tyckte att Palme var ute i privata syften.
LP tittade avvärjande på vittnet och hon drog då slutsatsen att det var lugnt.
Jag vet inte vad jag ska tro om det här ,det var ingen information som polisen gick ut med direkt efter händelsen.

Om det är sant, kan det vara så att mannen varnar OP om att det är något på gång .Eller framför han ett reguljärt hot.

Jag tänker på att LP ser en man på mordplatsen i beige lång rock, som hon söker hjälp av, men visar på ett tydligt sätt att han inte vill hjälpa henne.
Men jag har inte läst något förhörsprotokoll på just detta. Om det nu har hänt är de då
hemligstämplade och varför i så fall.
Det som gör att jag undrar över trovärdigheten är att fler vittnen skulle ha sett och hört men det kan också ha hänt i skym undan.

Det är Lars Borgnäs som skriver om detta och i vanlig ordning fläskar han på en del. Vid läsning av förhören med Gun Tredite och Katrin Ekström blir händelseförloppet inte lika dramatiskt. Sammantaget gör det mig inte övertygad att Lisbeth Palme, Mårten Palme och Ingrid Klering skulle tiga om att OP skulle varit inblandad i ett hetsigt replikskifte med en annan man.

Den beige mannen är i vilket fall som helst intressant med tanke på att LP omnämner honom även i rättegångarna. Ingemar Krusell verkade uppriktigt störd över att PU misslyckats med att identifiera denne man. Tjugo meter norrut på Sveavägen befinner han sig på en plats där en säkring/backup för gärningsmannen borde befinna sig.
Citera
2020-07-05, 23:32
Medlem
H24s avatar
Citat:
Det har varit min tanke också. Är Föllinge, Dekorimamannen, hans namn blev känt och sedan via foto-konfrontation blivit utpekad av Finskorna, hade vad som sades i hans WT fått en massiv inverkan på utredningen.

Jag har alltid ansett att Dekorimamannen är ett trovärdigt vittnesmål. Jag anser dock att det tas till nästa nivå i och med uppgifterna om Föllinge. Här finns en kedja som hänger ihop, där båda källor och vittnesuppgifter pekar åt samma håll.

1. Knarkspaningen blir avblåst cirka 22:30.
  2. Vissa civilklädda poliser hänger dock kvar och utför osanktionerad spaning gentemot Oxen.
  3. Thure Nässén bekräftar att Tunnelgatan ingick i spaningsområdet och att poliser skulle ha varit där.
  4. Ulf Dahlsten fyller på med att polisen faktiskt var där.
  5. Hans Ölvebro namnger en av dem: Föllinge eller Höllinge.
  6. Tre vittnen (två av varandra oberoende) ser en walkie/talkie-man i korsningen minuterna före mordet.

Vem är mannen som åsyftas i detta inslag? Det bör inte vara Avsan, men han beskrivs som en finsktalande knarkspanare vilket skulle passa perfekt. Både med flickornas iakttagelse och med Nässén, Dahlsten och Ölvebros uppgifter. Här tror jag att lösningen till MOP kan sitta. Hur svår kan det egentligen vara?

Om inte dessa var gärningsmännen måste de i princip ha snubblat på varandra på brottsplatsen.
Senast redigerad av H24 2020-07-05 kl. 23:36.
Citera
2020-07-05, 23:42
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Samtalet med HO, kort eller långt, omöjliggör alla rimliga scenarion där SE har kännedom om att LOP är i antågande och planerar att mörda OP. Att han i det läget snackar semester med HO... nej. Vad vi alltså har är en SE som kommer ut på Sveavägen och av en slump ser LOP och där och då bestämmer sig för att mörda OP. Sedan har vi den lilla detaljen med att ha en 357:a i fickan just denna kväll. Möjligt? Ja. Troligt? Inte alls.

Det finns ett litet fönster för SE att komma ut på Sveavägen och mörda OP. Men det är ett otroligt osannolikt scenario. Då vill i vart fall undertecknad ha någon form av bevisning som pekar på SE, men vi har precis noll av detta. Bara det vanliga mantrat: ingen såg SE på MP. Men det är inte ett bevis vi skulle acceptera i något annat sammanhang!
Jag är ute efter ograverade fakta och vittnesuppgifter och vill rensa bort alla slutledningar som bygger på antaganden (speciellt sådana som är felaktiga vilket "Basfakta" kan ha gjort sig skyldig då han antog en massa saker baserat på att AK skulle ha bytt om och SEDAN pratat med SE enligt vad jag skrev i förra inlägget)

Jag har inte ett SYFTE att visa på att SE mördade Palme ...

Jag har inte låst mig vid SE men vill inte heller att man avfärdar honom på felaktiga grunder ...

När jag läste om förhören så tyckte jag mig se att när SE kommer ned till vakterna så är det endast tre personer där ...

Stig Engström, Henry Olofsson och Anette Kohut ...

Den enda av de tre som jag tycker de facto påstår att SE är har ett längre samtal med HO & AK är just HO.

AK säger ju bara :
"nu när jag tänker efter mer och mer då kommer jag ihåg det, att vi önskade honom trevlig semester och allting"

(läs mitt förra inlägg och korrigera mig gärna om jag har fel, jag är inte ute efter att ha rätt utan efter vad som ÄR rätt - dvs sanningen)

En del här på forumet säger att SE kunde skaffa sig alibi genom att hänvisa till det samtalet, men det gäller ju bara om samtalet faktiskt ägt rum och var längre än bara en kort semesterhälsning .... annars skulle han ju ljuga och då kunna motbevisas av vakterna ...

Jag undrar nu om man verkligen kan förutsätta att det var ett samtal som var längre än låt säga en halv till en minut och i så fall ger det ju inte SE något alibi ...

Jag tycker inte att man kan det baserat på förhören jag räknade upp i mitt förra inlägg...
Senast redigerad av matsqq 2020-07-05 kl. 23:45.
Citera
2020-07-05, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H24
Jag har alltid ansett att Dekorimamannen är ett trovärdigt vittnesmål. Jag anser dock att det tas till nästa nivå i och med uppgifterna om Föllinge. Här finns en kedja som hänger ihop, där båda källor och vittnesuppgifter pekar åt samma håll.

2. Vissa civilklädda poliser hänger dock kvar och utför osanktionerad spaning gentemot Oxen.
  3. Thure Nässén bekräftar att Tunnelgatan ingick i spaningsområdet och att poliser skulle ha varit där.
  6. Tre vittnen (två av varandra oberoende) ser en walkie/talkie-man i korsningen minuterna före mordet.

Vem är mannen som åsyftas i detta inslag? Det bör inte vara Avsan, men han beskrivs som en finsktalande knarkspanare vilket skulle passa perfekt. Både med flickornas iakttagelse och med Nässén, Dahlsten och Ölvebros uppgifter. Här tror jag att lösningen till MOP kan sitta. Hur svår kan det egentligen vara?

Om inte dessa var gärningsmännen måste de i princip ha snubblat på varandra på brottsplatsen.

Har du sett SVTs CP dokumentär med Thure Nässen där även Ölvebro är med?
Gör det.

Återkom sedan.

En korrupt och en inkompetent snut.
Citera
2020-07-06, 00:00
Bannlyst
Angående kulornas skick. Bifogar en länk så att alla med egna ögon kan se hur fullkomligt deformerade Palmekulorna är:

https://utsikterinsikter.blogg.se/2019/january/brottsanalys-palmemordet-12.htm

Jag är, förstås, ironisk. Tror någon här på forumet verkligen på allvar att dessa kulor kan ha kolliderat mot en stenvägg, i den s k Lisbethkulans fall i ca 45 graders vinkel i 1000 knyck och i den s k Palmekulans fall mer eller mindre vinkelrät i 700 knyck? I så fall är det nog dags för en uppfriskning av grundläggande fysikkunskaper. Tror någon på allvar att Palmeutredarna skulle ha ägnat 33 år, tusentals provskjutningar och bomanalyser i sökandet efter ett mordvapen att knyta kulorna till om man på förhand vetat att kulorna ändå är i så dåligt skick att det inte är tekniskt möjligt att knyta kulorna till ett vapen?

Att polistekniker menat att det idag, 33 år senare kan bli svårt att binda mordvapnet till kulorna beror inte på att kulornas skick är dåligt eller förändrats utan på att vapnet, om det ännu finns kvar, med all sannolikhet har förändrats genom användning, korrossion osv. Alltså även om man skulle hitta mordvapnet så är det inte alls säkert att det ger samma bomspår idag som det gjorde åttiosex.
Citera
2020-07-06, 00:02
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Det har varit min tanke också. Är Föllinge, Dekorimamannen, hans namn blev känt och sedan via foto-konfrontation blivit utpekad av Finskorna, hade vad som sades i hans WT fått en massiv inverkan på utredningen.

Kan det vara denna person du söker?

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Gunno_Gunnmo

Om så, kanske inte så relevant som Dekorimamannen?
Senast redigerad av OPK123 2020-07-06 kl. 00:08.
Citera
2020-07-06, 00:02
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H24

Intressant.

PKT 3,5,6. Hur arbetade span? Hade man en uppsamlingsplats, bil? Hur var det med polisbilen som passerade ovanför MP minutrarna för MOP, kan det ha varit en sådan uppsamlingsplats?

Jag antar att de inte bara avvek, individuellt, från platserna och gick hem, utan någon form av rapportering.
Jag förstår också skillnaden mellan span och uniformerad polis men det framgår ofta inte i olika sammanhang. Jag förmodar även att olika polisslag nyttjar gemensamma fordon mellan varven.
Citera
2020-07-06, 00:21
Medlem
H24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GhostofStig
Har du sett SVTs CP dokumentär med Thure Nässen där även Ölvebro är med?
Gör det.

Återkom sedan.

En korrupt och en inkompetent snut.

Absolut. Nässén är opålitlig men här vänder han ju sig emot sina lojaliteter, i alla fall som vi känner dem. Vad skulle Nässén ha att vinna på att hänga ut sina kollegor på det sättet? Det som ligger närmast till hands i mina ögon är att informationen var genuin, men Nässén tänkte inte riktigt på dess betydelse.

Alternativet är att han gör en sista desinformationsinsats neråt i hierarkin. Det finns en del belägg för konkret desinformation inom Polisspåret i den klassiska tappningen - den variant exempelvis Proletären förespråkade, med en ren sammansvärjning bland högerextrema ordningspoliser. Exempelvis kan man argumentera för att Matti-breven är för uppenbara och någon försöker definitivt provocera Sven Anér till att fortsätta sitt korståg mot den knäpptysta Anti Avsan.

Ett möjligt scenario är att knarkspaningen, och dess deltagande poliser, får ta smällen för walkie/talkie-männen som egentligen var en betydligt djupare gruppering: Den som identifieras i exempelvis SÄPOs PM. Dessa har ju även kapaciteten att låsa utredningen på ett helt annat sätt. Rejäl spekulation från min sida ikväll men jag lutar starkt åt att det är i denna dynamik det sitter.
Citera
2020-07-06, 00:24
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro

Men även om SE råkade ha en laddad revolver i fickan, vilket det inte finns några bevis för, och även om han råkade gå ut just när paret Palme passerade förbi hans arbetsplats, vilket det inte finns några bevis för, hur kunde han omedelbart känna igen dem? Var de inte väl påklädda och påpälsade i kylan, plus att det säkert var dåliga ljusförhållanden.

Aktiverade han på en millisekund Terminator-protokollet och gick med bestämda steg efter och sköt? Från semesterprat och tankar på att hinna med sista förbindelsen hem, till en fullfjädrad mordmaskin ...

Hatet mot Palme måste ha varit väldigt starkt om han omgående var beredd att riskera semestern.

Hann inte SE bli sedd som individen vid Grand också, när paret Palme och deras son skiljdes åt. Plus att han kutar förbi på David Bagares gata, samtidigt som han är med och dirigerar polisstyrkan. Är karln klonad som i "The Matrix", eller vilken film det nu var ... ? Ett imponerande rörelsemönster för en som verkar aningen andfådd av att bli intervjuad i Rapport.

Hur lång tid tog det innan folk på platsen fattade att det var Palme som låg där? Ett par minuter?

Det verkar mer troligt att den/de som låg bakom det hela hade koll hela vägen från biografen.

Vore intressant om man lyckades få tag på alla som rörde sig i och kring Grand runt kl. 23.

För alla är väl inte identifierade?
Senast redigerad av Dalulven 2020-07-06 kl. 00:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in