Citat:
Ursprungligen postat av
farbror_barbro
Väskan är helt meningslös IMHO. Vittnet IM ser GM ”ta upp handen ur höger ficka” och sedan ”stoppa ner armen i höger ficka” efter skotten (FUP-III s.360-364). Rimligen ligger vapnet kvar där utan att pillas ner i en handledsväska.
Vad gäller ett slumpmord så är ditt resonemang om plats och tid inte orimligt, även om det förstås var en rejäl otur av LOP att springa på en fanatisk Palmehatare just den enda kvällen de var ensamma på stan. Vad som däremot för dig långt ut i sannolikhetens utkanter är att samme Palmehatande SE också skall råka ha en 357:a i fickan just denna kväll, trots att vi inte har några uppgifter om att han någonsin ens hållit i en sådan.
Att de just denna kväll råkar ut för denna tragiska händelse är ju för att det är just denna kväll det händer. Paret Palme var utan livvakter ett par veckor tidigare då de var på Djurgården och åkte skidor. Hade de stött på en beväpnad idiot då så hade mordet möjligtvis skett då. Om nu mordet är begånget av en ensam GM rent slumpmässigt vill säga.
Och SE's väskan tror jag är ointressant i sammanhanget. Dock är det viktigt att hela tiden påpeka angående väskans storlek när folk tar med väskan som resonemang för att utesluta SE som GM.
Att SE skulle bära runt på en skarpladdad revolver känns science-fiction för mig. Det är inte alls den bild av en 52-årig kontorsråtta som jag har i mitt huvud. Men ibland är verkligheten science-fiction.
Om jag hade berättat för dig den 10/9 2001 vad som skulle ske dagen därpå så skulle du förmodligen anse att det lät som science-fiction.
Och som brukligt när jag skriver om SE så lägger jag till att jag inte nödvändigtvis anser att SE är Palmes baneman.