2020-07-05, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
NFC är faktiskt inte begränsade till att enbart ge svar som de själva kan bevisa genom fakta.

Till att börja med har NFC själva ingen talan i målet (eller den aktuella frågan), talerätten är begränsad till de som är parter i målet och exempelvis kan komma med yrkanden. Vad gäller polisen så kan han ge information till NFC om förhållandena när fläcken påträffades och sin egen bedömning.

Nästa fråga är om förundersökningsledaren kan ge förutsättningar utifrån hur analysen ska genomföras och resultat tolkas.

Det är en äldre uppfattning att labbet enbart ska bedöma vad de själva kan mäta, men den resultatvärdering som används ger förundersökningsledaren möjlighet att bidra med olika grundantaganden som NFC sedan får bedöma sannolikheten för. Det innebär förenklat att man använder en betingad sannolikhet utifrån vad som i övrigt är känt i målet.

Det finns mer information om metoden på polisens hemsida
https://nfc.polisen.se/tjanster/sa-fungerar-resultatvardering/

För den som är kritisk till metoden finns det även en magisteruppsats från Göteborgs Universitet om "Potentiella felkällor vid domstolens bevisprövning. En studie om användningen av Bayes sats vid kriminalteknisk resultatvärdering."

https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/55703

Det kan knappast vara NFCs uppdrag att gissa om det är blod eller inte på tvättmaskinen, det
får du mig bara inte å tro.
Har man hittat blod så har man, annars inte, svårare än så ska det inte vara.

Att man har hittat DNA är ju fastställt, om du tittar hur NFCs rapporter brukar se
ut när dom har blod med DNA brukar dom skriva Blod/DNA.

Ska läsa dina länkar senare, har inte tid nu.
Citera
2020-07-05, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Jag tror inte heller att chefen ljuger om
samtalet men jag tror att hon tar fel på
tiden. Hon förhördes väl i september -18?
Och visste inte ens vilken dag de haft samtalet.
Inte trovärdig, enligt mig.

Om man ska komma med så allvarliga
anklagelser mot en kollega så bör man vara
säker.

Hon förhörs första gången 5juni, då nämner hon ingenting om
"morgonmötet" med HD vid medicinvagnen.

Andra gången 31okt, det är då hon kommer ihåg allting, inklusive att medicinvagnen
används endast morgon och kväll, påstår hon.

Här är loggtider på medicinvagnen, tiderna ska korrigeras med 34min avdrag.

HD loggar in Kl:08.04, ändras till 07.30, den 15maj.

I sin vishet tycker inte ÅH att vi behöver veta vad som händer senare den dagen.

Den 14maj loggar hon in Kl: 11.17, ändrat till 10.43, alltså ganska
lång tid efter morgonrundan med vagnen.

Hur pålitligt MTs vittnesmål 31okt är vet jag inte, men nog
haltar det lite grann.

När det gäller möjligheten att nå HD så har dom sannolikt vanliga telefoner, dom
avdelningar som jag har tvingats besöka har haft trådlösa lurar.

Registrerir Tid Händelse Användar ID Efternammn
208030 2018-05-15 08:04 In passage ( 740907 .. Davidsson
Ström berg 206893 2018-05-15 01:55 lnpassage
208662 2018-05-14 20:35 lnpassage (
208662 2018-05-14 20:28 lnpassage (
208662 2018-05-14 20:11 lnpassage (
187 Avd 92 Extrakort SSK
187 Avd 92 Extrakort SSK
187 Avd 92 Extrakort SSK
208491
208662
208662
n/a
n/a
n/a
207442
n/a
n/a
n/a
n/a
n/a
208030
Bild 2.
2018-05-14 19:29 lnpassage Arting
2018-05-14 18:48 lnpassage ( 187 Avd 92 Extrakort SSK
2018-05-14 17:25 lnpassage ( 187 Avd 92 Extrakort SSK
2018-05-14 17:25 Fel, läsning av kort. Inga data på kortet (1186)
2018-05-14 14:11 Fel, vid läsning av Smart Card (1248)
2018-05-14 14:11 Fel, läsning av kort. Inga data på kortet (1186) (*)
2018-05-14 12:15 lnpassage Persson
2018-05-14 12:15 Fel, inte ett Timelox Smart Card (1174)
2018-05-14 12:15 Fel, läsning av kort. Inga data på kortet (1186) (*)
2018-05-14 12:14 Fel, vid läsning av Smart Card (1248)
2018-05-14 12:14 Fel, läsning av kort. Inga data på kortet (1186) (*}
2018-05-14 12:14 Fel, kortet fel isatt (1189}
2018-05-14 11:17 In passage ( 740907.. Davidsson
Förnamn
Hanna
Ann
Avd 92 Extrakort SSK
Avd 92 Extrakort SSK
Avd 92 Extrakort SSK
Beatrice
Avd 92 Extrakort SSK
Avd 92 Extrakort SSK
Susanne
Hanna
Utfärdat av
mlo004
mlo004
mlo004
mlo004
mlo004
Registrerade aktiviteter i låsenhet på medicinvagnen tillhörande N eurointermediärvårdssavdelningen 2018-05-14 samt 2018-05-15
Citera
2020-07-05, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thislookslike
Här är del 1 en sammanställning av HD:s förhörsserie. Läs och begrunda.
Tack! Det är väldigt bra med sådana överblickar. Det finns helt uppenbara problem med HDs vittnesmål. Sedan vet inte jag om hon ändrar och glömmer för att skydda sig själv eller SD ( som hon kanske är hotad att skydda). Också mycket knepigt med MTs vittnesmål. MT verkar pålitlig och har gjort det enda rätta med sina funderingar om det hon fick höra. Hon har bra hållhakar för tiden det sades (och HD arbetade ju bara en dag efter försvinnandet och innan upphittandet, så dag är given). Men detta med att pappan skulle ringt är konstigt. Det kan hända att HD hittades på det på direkt fråga (scenariot är mest sannolikt) , men om UW inte smsat SD innan HD fick höra det, känns det konstigt om hon sa det spontant. Samtidigt tänker jag att när hon sa så visste hon knappast att LW var död och hade alltså inte varit på BP under eller efter mordet. Inget bevis, men....
Citera
2020-07-05, 15:51
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Vad fick dig då att skriva som du gjorde utan att veta något?

Vad som framkommit idag är att SD ändrar sin historia efter att han läst FUP och pluggat in sig efter vad vittnen sett och inte sett. Blod överallt i huset efter sex, blod på kragen efter sex med LW på kontoret mm. HD håller med i sitt förhör men SD har ändrat sig (ang blodigt sex) mm.

Vad är det som fått dig att ändra åsikt från att ha HD/JG som ev medhjälpare under dessa två år?

Citat:
Vad fick dig då att skriva som du gjorde utan att veta något?

Jag följde flocken som redan då hatade SD, HD
och JG. Nu försöker jag tänka själv.

Citat:
Vad är det som fått dig att ändra åsikt från att ha HD/JG som ev medhjälpare under dessa två år?

Jag har inte ändrat åsikt om det. Men jag är
inte lika tvärsäker längre eftersom jag nu
förstår att det fanns många andra som kan ha
haft motiv att mörda LW.

Och framförallt så är jag inte lika dömande
mot HD längre eftersom jag sett hur LW och
SD burit sig åt mot henne.

Citat:
Ur förhör med Brorss*on Eke*lund, Jean*ette

Jeanette minns en gång på ett event, så satt Stefan och Lena i slottet och pratade ensamma och man kunde se dem. Då såg Jeane*tte Hanna som stod ute i regnet och packade i bilen och grät samtidigt. Jeane*tte lider med Hanna för det hon har fått stått ut med.

Och det gör jag också.
HD är också ett offer.
Senast redigerad av gloriouslife 2020-07-05 kl. 16:28.
Citera
2020-07-05, 16:55
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Det kan knappast vara NFCs uppdrag att gissa om det är blod eller inte på tvättmaskinen, det
får du mig bara inte å tro.
Har man hittat blod så har man, annars inte, svårare än så ska det inte vara.

Att man har hittat DNA är ju fastställt, om du tittar hur NFCs rapporter brukar se
ut när dom har blod med DNA brukar dom skriva Blod/DNA.

Ska läsa dina länkar senare, har inte tid nu.

Blodet var visuellt synligt med vitt ljus. GS berättat under rättegången (se mitt tidigare inlägg idag, där jag citerar delar av hans vittnesförhör om tvättmaskinen), där han ser att det är rött blod. "Här är det blod" säger han att hans erfarenhet säger honom.
GS testade först med Luminol, vilket av positivt resultat för blod. Därefter testade han med leukomalakitgrönt vilket gav positivt resultat för humant blod.

Så hur menar du att det inte är blod?
Det gav ju också positivt svar från NFC att DNA:t kom från Lena.
Senast redigerad av notknapparen 2020-07-05 kl. 17:08.
Citera
2020-07-05, 16:58
Medlem
Citat:
Jag följde flocken som redan då hatade SD, HD
och JG. Nu försöker jag tänka själv.

Jag har inte ändrat åsikt om det. Men jag är
inte lika tvärsäker längre eftersom jag nu
förstår att det fanns många andra som kan ha
haft motiv att mörda LW.

Och framförallt så är jag inte lika dömande
mot HD längre eftersom jag sett hur LW och
SD burit sig åt mot henne.

Jag måste säga att jag absolut ser HDs lidande. Och det är ju inte slut: såsom SD uttrycker sig om henne under rättegången, förstår man att han kunnat bedra henne så länge. Jag har hela tiden varit orolig för hennes liv. Men tror du att hon är skyldig?

Hatande av SD leder ingenstans. Men samtidigt måste man öppna sina öron och höra vad SD säger under rättegången.
Citera
2020-07-05, 17:06
Medlem
Citat:
Jag tror inte heller att chefen ljuger om
samtalet men jag tror att hon tar fel på
tiden. Hon förhördes väl i september -18?
Och visste inte ens vilken dag de haft samtalet.
Inte trovärdig, enligt mig.

Om man ska komma med så allvarliga
anklagelser mot en kollega så bör man vara
säker
.

Nu luktar det bajs igen.
Det är ingen anklagelse från MT:s sida.
MT hörs upplysningsvis av polis i en mordutredning och inget annat. Hon gör sin plikt och berättar det hon vet och observerat.
MT uppger dock att HD är yrkesskicklig, det kan nog vara en anklagelse däremot! 👍
För med tanke på minnesluckorna och planering att mörda sina barn så borde det inte finnas på världskartan att jobba patientnära och ha en ansvarsfull roll.
Och att gratulera SD på sociala medier är inget annat än en spottloska mot omvärlden!

Med dina mått mätt så kan det alltså inte finnas någon trovärdighet hos SD och HD heller eftersom de inte minns så mycket eller hur tänker du där?

För att inte tala om att HD inte vill svara på många frågor i förhören. Det tycker normala människor är konstigt och högst anmärkningsvärt och det ska vevas vidare tills det får en uppklarning. Och så är det med den saken oavsett att du tycker att mordoffret är skyldigt till sin egen död och att oklarheterna kring JG, HD, SOA och SD inte är mycket att ta fasta på.

En sak är säker, skit ska skit ha.
Citera
2020-07-05, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Tack! Det är väldigt bra med sådana överblickar. Det finns helt uppenbara problem med HDs vittnesmål. Sedan vet inte jag om hon ändrar och glömmer för att skydda sig själv eller SD ( som hon kanske är hotad att skydda). Också mycket knepigt med MTs vittnesmål. MT verkar pålitlig och har gjort det enda rätta med sina funderingar om det hon fick höra. Hon har bra hållhakar för tiden det sades (och HD arbetade ju bara en dag efter försvinnandet och innan upphittandet, så dag är given). Men detta med att pappan skulle ringt är konstigt. Det kan hända att HD hittades på det på direkt fråga (scenariot är mest sannolikt) , men om UW inte smsat SD innan HD fick höra det, känns det konstigt om hon sa det spontant. Samtidigt tänker jag att när hon sa så visste hon knappast att LW var död och hade alltså inte varit på BP under eller efter mordet. Inget bevis, men....

Tack själv för dina bidrag i debatten! Det är onekligen en del luckor som behöver fyllas igen. Och en del av de luckorna förefaller ha innehåll men de/den som vet vill inte glänta på förlåten. Det är väl där skiljelinjen går för eller emot MGM och anhanget runt omkring.

Mångas frågor och teorier har bärighet enligt mej och det går inte att bortse från de tillfällen där minnesluckor eller ovilja att bistå utredningen med svar har en stor betydelse. Eftersom det inte handlar om något banalt brott så får dessa frågetecken en stor tyngd då det stora flertalet uppfattar det som viktigt att klargöra för att lösa mordet och inte minst för anhöriga till LW.
Citera
2020-07-05, 17:24
Medlem
Citat:
Jag måste säga att jag absolut ser HDs lidande. Och det är ju inte slut: såsom SD uttrycker sig om henne under rättegången, förstår man att han kunnat bedra henne så länge. Jag har hela tiden varit orolig för hennes liv. Men tror du att hon är skyldig?

Hatande av SD leder ingenstans. Men samtidigt måste man öppna sina öron och höra vad SD säger under rättegången.
Hans uttryck om HD: "Hon var ju söt att se på, men inte mycket mer" fritt ur minnet. Nice guy. Och flera, minst två i fupen, uttrycker att han är en psykopa, både J*eanette och NW. Kanske fler, men det har jag glömt. Nu skall man ju hålla i minnet att ingen av dessa är några psykiatriker som utvärderat hans personlighetsstörning - men det ligger säkert mycket i det. Han saknar empati i vart fall. Och han uppfyller flera psykopatikriterier - om detta gör honom till psykopat vet jag inte, men nog får jag riktigt dåliga vibbar.
Citera
2020-07-05, 18:29
Medlem
doktor-millers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thislookslike
Del 5 i förhörsserien med HD.
Ofattbart att hon släpptes ut över huvud taget. SÅ inblandad ihop med SD. En normal person hade väl gjort allt för att hjälpa utredarna om man är oskyldig. Båda är så otroligt sluga, men sanningen kommer alltid fram förr eller senare....
Citera
2020-07-05, 18:31
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:

Jag vill inte spekulera om HD. Om hon är
skyldig så bryr jag mig inte. I så fall ser jag det
som självförsvar. Man kan inte hålla på och
terrorisera en annan människa, som LW
gjorde, och tro att det inte finns en gräns för
hur mycket hen ska ta emot. Speciellt om
man vet att hen redan har psykiska problem.

Jag tror att det varit bra om HD sagt ifrån till
LW direkt när LW triumferande bekräftade
att hon haft en intim relation med hennes man
i sex år. Jag har uppfattat det som att HD blev
ledsen och inte ville att någon skulle få reda på
det. Det gav LW makt att styra HD och
bestämma hur hon skulle bete sig offentligt.
Det hade varit bättre om HD blivit arg och berättat för alla och låtit LW stå där och
skämmas, som hon var så rädd för. När HD
ville skydda sig själv och SD och deras fasad
så skyddade hon tyvärr även LW. Om LW fått ta
konsekvenserna och skammen så kanske hon
sedan kunnat gå vidare och det hade inte
behövt sluta med mord.
Citera
2020-07-05, 18:47
Medlem
Citat:
Jag vill inte spekulera om HD. Om hon är
skyldig så bryr jag mig inte. I så fall ser jag det
som självförsvar. Man kan inte hålla på och
terrorisera en annan människa, som LW
gjorde, och tro att det inte finns en gräns för
hur mycket hen ska ta emot. Speciellt om
man vet att hen redan har psykiska problem.

Jag tror att det varit bra om HD sagt ifrån till
LW direkt när LW triumferande bekräftade
att hon haft en intim relation med hennes man
i sex år. Jag har uppfattat det som att HD blev
ledsen och inte ville att någon skulle få reda på
det. Det gav LW makt att styra HD och
bestämma hur hon skulle bete sig offentligt.
Det hade varit bättre om HD blivit arg och berättat för alla och låtit LW stå där och
skämmas, som hon var så rädd för. När HD
ville skydda sig själv och SD och deras fasad
så skyddade hon tyvärr även LW. Om LW fått ta
konsekvenserna och skammen så kanske hon
sedan kunnat gå vidare och det hade inte
behövt sluta med mord.
Allt landar hos SD. Det är ju till syvende og sidst han som pekade finger åt HD som han lovat trohet. Pekade med kuken. Samma organ han stoppade in i LW ett par ggr i veckan i sex år. Det var han som i slutändan hade lojalitet mot sin lagvigda hustru. Kan jag tycka. Men antar att det är egalt här. Allt är LWs fel? Hon våldtog den stackars SD flera ggr i veckan? Han dödade LW. Och har nu troligen bekymmer. Ingen kvinna i Örebro kommer se åt honom. Nu måste han smörja HD. Attans otur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in