Här är del 1 en sammanställning av HD:s förhörsserie. Läs och begrunda.
Citat:
Del: 1, HD:s förhör
En sorts sammanfattning av vittnesförhör gällande HD (20180519+20180529+20180607) samt förhör som mordmisstänkt (20190828-20190906). B2705-18 Aktbilaga 149.
Genomgående är att förhörsledarna (FL/FL1/FL2/BF) är noggranna när HD hörs som vittne (V) 2018 och ännu mer så när HD är misstänkt (MT) 2019.
Man kan säkert läsa ut många olika egenheter i förhören och jag har mestadels fokuserat på det som uppenbart förefaller märkligt. Inte så mycket på varför det ges en del märkliga svar eller varför en del minnesbilder återges detaljerat medans andra svar är undflyende eller hänvisas till minnesbrister.
Allmänt om vittnesförhör 20180519: HD får upplysning om att LW är försvunnen.
Svarar bra, adekvat och ganska fylligt på frågorna.
Allmänt om vittnesförhör 20180529: HD får veta att LW är funnen mördad.
Uppvisar minnesbesvär i en del av frågeställningarna, speciellt om vardagssaker. HD minns dock specifikt t.ex. vilket av barnen som sovit i samma säng som HD samt kan redogöra för Messengerkontakt med J*nas (sid 67). HD validerar SD:s utsaga ang. gymaktivitet på Gustavsvik t.ex.
Allmänt om vittnesförhör 20180607: Här märks det att polisen börjar få ihop pusslet med relationerna som LW, SD & HD hade och HD pressas alltmer på svar i förhöret som varar över 2 timmar. T.ex. återkommer utredarna om varför HD inte frontat maken SD om återkommande otrohet och HD:s känslor kring otroheten och utredarna får lite svävande svar.
HD minns även ganska exakt vad som är packat/kvar att packa inför USA-resan nästa dag. HD minns även att SD kommer upp från källaren med en blå tröja som ska packas inför resan (sid 134-135). Detaljkoll där alltså.
För visst är det en tröja som SD säger sig tvätta på natten för mordet på LW? I så fall validerar HD det som SD sagt om att han "nattvättat" en favorittröja han vill ha med på resan.
Förresten är det denna dag som SD är inne på vittnesförhör vid 2 tillfällen. På fråga vad HD kände inför det så svarar hon att det inte oroade henne så mycket. HD uppger även att hon och SD inte pratar något om dessa 2 förhör utan att de har full fokus på att packa det sista innan de på nattkröken åker upp mot Arlanda (sid 130), där HD för övrigt sover en del av resan i bilen. Mycket märkligt med tanke på att paret D*vidsson borde hysa en hel del, och olika, känslor inför att LW påträffats mördad.
Nedan kommer ett gäng förhörsfrågor från tiden 20190828-20190906 där HD inte vill svara på frågorna/inte minns. En stor del av HD:s minnesproblematik är dock utelämnad då det i realiteten krävs att kopiera in samtliga protokoll/frågor med HD om ca: 450 sidor.. Men den finns att beskåda i B2705-18 Aktbilaga 149. Ibland återkommer samma frågor med (o)jämna mellanrum eftersom HD inte är så meddelsam som önskas. Stavningsfel och diverse textformateringar beror på den som skrivit ut förhören hos polisen och ingår alltså helt gratis.
JG ringer polisen och tycker de ska söka efter LW hos HD.
Det är inte bara SD & JG som raderar i sin mobil. HD kan med!
När HD och SD separerat, tyckte HD det var OK ifall SD hade en relation med LW?
Hur beskriver HD sin relation med SD under april, maj -18? Och hur mycket privatliv kan anses vara rimligt i förhållande till att polisen gör en mordutredning och man är kallad till vittnesförhör?
En sorts sammanfattning av vittnesförhör gällande HD (20180519+20180529+20180607) samt förhör som mordmisstänkt (20190828-20190906). B2705-18 Aktbilaga 149.
Genomgående är att förhörsledarna (FL/FL1/FL2/BF) är noggranna när HD hörs som vittne (V) 2018 och ännu mer så när HD är misstänkt (MT) 2019.
Man kan säkert läsa ut många olika egenheter i förhören och jag har mestadels fokuserat på det som uppenbart förefaller märkligt. Inte så mycket på varför det ges en del märkliga svar eller varför en del minnesbilder återges detaljerat medans andra svar är undflyende eller hänvisas till minnesbrister.
Allmänt om vittnesförhör 20180519: HD får upplysning om att LW är försvunnen.
Svarar bra, adekvat och ganska fylligt på frågorna.
Allmänt om vittnesförhör 20180529: HD får veta att LW är funnen mördad.
Uppvisar minnesbesvär i en del av frågeställningarna, speciellt om vardagssaker. HD minns dock specifikt t.ex. vilket av barnen som sovit i samma säng som HD samt kan redogöra för Messengerkontakt med J*nas (sid 67). HD validerar SD:s utsaga ang. gymaktivitet på Gustavsvik t.ex.
Allmänt om vittnesförhör 20180607: Här märks det att polisen börjar få ihop pusslet med relationerna som LW, SD & HD hade och HD pressas alltmer på svar i förhöret som varar över 2 timmar. T.ex. återkommer utredarna om varför HD inte frontat maken SD om återkommande otrohet och HD:s känslor kring otroheten och utredarna får lite svävande svar.
HD minns även ganska exakt vad som är packat/kvar att packa inför USA-resan nästa dag. HD minns även att SD kommer upp från källaren med en blå tröja som ska packas inför resan (sid 134-135). Detaljkoll där alltså.
För visst är det en tröja som SD säger sig tvätta på natten för mordet på LW? I så fall validerar HD det som SD sagt om att han "nattvättat" en favorittröja han vill ha med på resan.
Förresten är det denna dag som SD är inne på vittnesförhör vid 2 tillfällen. På fråga vad HD kände inför det så svarar hon att det inte oroade henne så mycket. HD uppger även att hon och SD inte pratar något om dessa 2 förhör utan att de har full fokus på att packa det sista innan de på nattkröken åker upp mot Arlanda (sid 130), där HD för övrigt sover en del av resan i bilen. Mycket märkligt med tanke på att paret D*vidsson borde hysa en hel del, och olika, känslor inför att LW påträffats mördad.
Nedan kommer ett gäng förhörsfrågor från tiden 20190828-20190906 där HD inte vill svara på frågorna/inte minns. En stor del av HD:s minnesproblematik är dock utelämnad då det i realiteten krävs att kopiera in samtliga protokoll/frågor med HD om ca: 450 sidor.. Men den finns att beskåda i B2705-18 Aktbilaga 149. Ibland återkommer samma frågor med (o)jämna mellanrum eftersom HD inte är så meddelsam som önskas. Stavningsfel och diverse textformateringar beror på den som skrivit ut förhören hos polisen och ingår alltså helt gratis.
JG ringer polisen och tycker de ska söka efter LW hos HD.
FL:Nej... Den I maj eeh förra året då.
MT:Mmh.
FL: Då ringer Jerry till polisen. Och uppmanar polisen att söka igenom din lägenhet efter
Lena.
FL: Visste du om det här?
MT:Nej.
FL: Vad har du för komentar till det?
MT:Ingen.
FL:Ingen?
FL:Nej.Men hur kommer det sig att han gör det? om du känner förtroende för honom, varför
ringer han till polisen?
MT: Har ingen aning.
FL:Nej, du har ingen aning?
MT: Ingen aning om varför han skulle säga en sån sak.
FL:Nej. Uppenbarligen så tror ju han att du kan ha något med det här att göra.
MT:Aah.
FL:Mmh. I alla fall vid det här tillfället om vi säger så.
FL:Mmh. Har ni nån kontakt där dom där dagarna.. om just det här? du och Jerry tänker jag?
MT: Om Lena?
FL: Om din eventuella inblandning?
MT: Om min inblandning?.. Jag tror inte det
FL: Då ringer Jerry till polisen. Och uppmanar polisen att söka igenom din lägenhet efter
Lena.
FL: Visste du om det här?
FL: Vad har du för komentar till det?
MT:Ingen.
FL:Ingen?
FL:Nej.Men hur kommer det sig att han gör det? om du känner förtroende för honom, varför
ringer han till polisen?
MT: Har ingen aning.
FL:Nej, du har ingen aning?
MT: Ingen aning om varför han skulle säga en sån sak.
FL:Nej. Uppenbarligen så tror ju han att du kan ha något med det här att göra.
FL:Mmh. I alla fall vid det här tillfället om vi säger så.
FL:Mmh. Har ni nån kontakt där dom där dagarna.. om just det här? du och Jerry tänker jag?
MT: Om Lena?
FL: Om din eventuella inblandning?
MT: Om min inblandning?.. Jag tror inte det
Det är inte bara SD & JG som raderar i sin mobil. HD kan med!
MT: Det.. för det är liksom mitt beteende när jag har hamnat i dom situationerna att jag
raderar.
FL:Mmh.
MT: Eeh men jag raderar mycket bilder gent emot att jag inte vill ha för mycket bilder ligga.
Jag försöker tömma bilder från kameran med jämna mellanrum. Eeh,för jag vill inte ha bilder
i telefon ligga.
FL: Vad är det för bilder då?
MT: Alla bilder. Kan va en kaffekoppsbild jag har fått från S. Det kan va en naturbild
från J*nas. Jag vill.. jag försöker hålla borta så mycket bilder som möjligt i min telefon.
FL:Men jag vill ändå att du förklarar det Hanna. Varför.. varför radera du information,det är
alltså mellan den 14e och 16e maj. Det är tiden för brottet. När gör du det och varför?
MT: Vet inte. Jag vet inte.
FL: Kommer du ihåg.. var var du när du gjorde det här?
MT: Jag kommer inte ens ihåg att jag har raderat det här, dom dagarna.
MT:Har jag raderat varenda konversation? Eller..
FL:Nej.
FL: Nej. Tillexempel kan jag säga att du har raderat en konversation med.. med J*nas S**len.
FL: Mmh. Ett ganska omfattande material.
MT: Mmh. Jag vet inte varför jag raderar.
FL:men varför har du raderat bara under en viss period? Just den här perioden?
MT: Har ni fortsatt titta? I min telefon? Jag har raderat mer.
FL: Aah men nu pratar vi bara om den här tiden.
MT:Aah. Eeh..
FL:Ni har haft en relation sen i november.
FL:Och, helatiden så.
MT: Ja.
FL:Sen har du raderat just under 14e och 16e maj.
MT: Mmh. Jag..
FL:Pratar ni om det som har hänt eller?
MT: ... (suckar) jag vet inte vad vi pratar om i den konversationen. Jag vet inte vad vi pratar
om,just då.
FL:Men det är ju ganska.. speciell händelse. Du har fått veta att Lena är försvunnen,
Lena har haft en, en relation med din före detta man.
FL:Som du just då är på väg till USA med. Eeh, aah.
FL:Är det då du raderar det?
MT: När vi åker till USA?
FL:Mmh?
MT: Det tror jag inte att jag gjorde. Eeh för vi åkte mitt i natten och jag halvsov vägen
upp till,till Stockholm.
FL:Aah.
MT:Så det tror jag inte att jag gjorde. Men jag vet inte.
FL:Under flygresan eller?
MT:Jag vet inte,jag har inget minne av att jag har raderat. Så jag kan inte, jag önskar jag
kunde ge er ett tydligt svar på. Eeh, men antagligen fanns det nånting i det här som jag inte
ville att mina barn tillexempel skulle läsa.
FL:Mmh,
MT
ärför dom använder min telefon. Och då tar jag bort saker.
FL:Mmh. va.. vad är det mer för saker du tar bort då?
MT:Saker som jag jan tycka att det är känsligt för barnen. det här vill inte jag att dom läser.
FL: Är det nått känsligt då i den här konversationen mellan 14e och 16e maj där? Det är ju
ändå under den tiden som Lena mördas.
MT:Mmh. Eeh..
FL:Prata ni om det? du och J*nas då?
MT:Jag vet att vi har pratat om det. om det är i telefon eller i skrift,det kan jag inte svara på.
men jag vet att J*nas och jag har pratat om,om hennes försvinnande, ja.
MT:Eeh det vet jag att vi gjorde.Men om det var i skrift eller i telefon,det vet jag inte.
FL:Är det för att skydda nån som du raderar?
MT
skrattar) nej. Verkligen inte.
FL:Nej. Så vad är syftet då? Vad är anledningen?
MT:...
raderar.
MT: Eeh men jag raderar mycket bilder gent emot att jag inte vill ha för mycket bilder ligga.
Jag försöker tömma bilder från kameran med jämna mellanrum. Eeh,för jag vill inte ha bilder
i telefon ligga.
FL: Vad är det för bilder då?
MT: Alla bilder. Kan va en kaffekoppsbild jag har fått från S. Det kan va en naturbild
från J*nas. Jag vill.. jag försöker hålla borta så mycket bilder som möjligt i min telefon.
FL:Men jag vill ändå att du förklarar det Hanna. Varför.. varför radera du information,det är
alltså mellan den 14e och 16e maj. Det är tiden för brottet. När gör du det och varför?
MT: Vet inte. Jag vet inte.
FL: Kommer du ihåg.. var var du när du gjorde det här?
MT: Jag kommer inte ens ihåg att jag har raderat det här, dom dagarna.
MT:Har jag raderat varenda konversation? Eller..
FL:Nej.
FL: Nej. Tillexempel kan jag säga att du har raderat en konversation med.. med J*nas S**len.
FL: Mmh. Ett ganska omfattande material.
MT: Mmh. Jag vet inte varför jag raderar.
FL:men varför har du raderat bara under en viss period? Just den här perioden?
MT: Har ni fortsatt titta? I min telefon? Jag har raderat mer.
FL: Aah men nu pratar vi bara om den här tiden.
MT:Aah. Eeh..
FL:Ni har haft en relation sen i november.
FL:Och, helatiden så.
MT: Ja.
FL:Sen har du raderat just under 14e och 16e maj.
MT: Mmh. Jag..
FL:Pratar ni om det som har hänt eller?
MT: ... (suckar) jag vet inte vad vi pratar om i den konversationen. Jag vet inte vad vi pratar
om,just då.
FL:Men det är ju ganska.. speciell händelse. Du har fått veta att Lena är försvunnen,
Lena har haft en, en relation med din före detta man.
FL:Som du just då är på väg till USA med. Eeh, aah.
FL:Är det då du raderar det?
MT: När vi åker till USA?
FL:Mmh?
MT: Det tror jag inte att jag gjorde. Eeh för vi åkte mitt i natten och jag halvsov vägen
upp till,till Stockholm.
FL:Aah.
MT:Så det tror jag inte att jag gjorde. Men jag vet inte.
FL:Under flygresan eller?
MT:Jag vet inte,jag har inget minne av att jag har raderat. Så jag kan inte, jag önskar jag
kunde ge er ett tydligt svar på. Eeh, men antagligen fanns det nånting i det här som jag inte
ville att mina barn tillexempel skulle läsa.
FL:Mmh,
MT
ärför dom använder min telefon. Och då tar jag bort saker.FL:Mmh. va.. vad är det mer för saker du tar bort då?
MT:Saker som jag jan tycka att det är känsligt för barnen. det här vill inte jag att dom läser.
FL: Är det nått känsligt då i den här konversationen mellan 14e och 16e maj där? Det är ju
ändå under den tiden som Lena mördas.
MT:Mmh. Eeh..
FL:Prata ni om det? du och J*nas då?
MT:Jag vet att vi har pratat om det. om det är i telefon eller i skrift,det kan jag inte svara på.
men jag vet att J*nas och jag har pratat om,om hennes försvinnande, ja.
MT:Eeh det vet jag att vi gjorde.Men om det var i skrift eller i telefon,det vet jag inte.
FL:Är det för att skydda nån som du raderar?
MT
skrattar) nej. Verkligen inte.FL:Nej. Så vad är syftet då? Vad är anledningen?
MT:...
När HD och SD separerat, tyckte HD det var OK ifall SD hade en relation med LW?
FLI:Nää, men hade det varit okej,om det nu var så att dom fortsatte relationen,vilket vi nu
vet att dom har gjort?
MT: Jag tänker inte spekulera i det i efterhand,eem och säga om,att det var okej eller inte
okej
FL 1:Nej men du behöver inte spekulera,jag bara undrar vad du,vad din känsla var?
MT: Det var jag inte,jag vet inte vad min känsla var då,den var säkert olika dag för dag.
Eem så nej,jag tänker inte spekulera och svara på det.
vet att dom har gjort?
MT: Jag tänker inte spekulera i det i efterhand,eem och säga om,att det var okej eller inte
okej
FL 1:Nej men du behöver inte spekulera,jag bara undrar vad du,vad din känsla var?
MT: Det var jag inte,jag vet inte vad min känsla var då,den var säkert olika dag för dag.
Eem så nej,jag tänker inte spekulera och svara på det.
Hur beskriver HD sin relation med SD under april, maj -18? Och hur mycket privatliv kan anses vara rimligt i förhållande till att polisen gör en mordutredning och man är kallad till vittnesförhör?
FLI:Men hur skulle du beskriva relationen då med SD där under april, maj -18?
MT:Aah (suckar lätt irriterat) det här har jag svarat så många gånger
FLI: Jaa
MT:Så jag tänker inte svara på det en gång till, för det här kommer liksom... mitt privatliv är
mitt privatliv.Nånstans måste jag få sätta en gräns.
FLI:Ja, men...
MT:Ja
FLI: Så får du välja och svara eller inte
FLI:Mm.Men hur skulle du beskriva det då? Alltså ni, ni separerade ju under
vintern, vår, alltså våren -18... och sen har ni nån slags relation igen där då efter
sommaren?
MT: Nääh... ingen relation
FLI:Nej. Kan du beskriva då?
MT: Nej, jag tänker inte beskriva min sexrelation
FLI:Nej.Men, men hur skulle du beskriva den? Är det, är det som att ni har... är på väg
tillbaka igen eller... är det bara nånting som sker tillfälligt?
MT: Det var en tillfällig grej
FLI:Mm
MT:Mm
FL2:Efter det då? Har ni haft sex vid fler tillfällen?
MT: Nej men stopp! Jag svarar inte mer, nu mer, när jag har sex med olika människor. Jag
svarar faktiskt inte på det. Jag har delat med mig tillräckligt mycket om den delen, så nej. Jag
säger stopp. Jag kommer inte svara på frågor om sex.
FLI:Mm. Det var inte så att ni skulle reparera äktenskapet i USA?
MT: Jag tror att jag har svarat på den frågan.
FLI:Varför skriver Stefan att han ska åka på semester med drömkvinnan? På sin drömresa
med drömkvinnan?
MT: Fråga honom.
FLI: Ja, är det så att han inte har, att han har en förhoppning om att gå vidare med dig?
FLI: Jag frågar dig om han har uttalat såna saker till dig! Vi frågar honom också, och jag vill
veta vad du har för uppfattning om det (tyst ca 8 sekunder). Var det hans förhoppning?
MT:Nej, det tror jag inte att det var. Jag tror inte att det var det
FLI :Men har du fått några såna signaler?
MT: Eem... (Tyst ca 7 sekunder) jag är osäker på vad jag har fått för signaler så jag väljer att
inte svara.
MT:Aah (suckar lätt irriterat) det här har jag svarat så många gånger
FLI: Jaa
MT:Så jag tänker inte svara på det en gång till, för det här kommer liksom... mitt privatliv är
mitt privatliv.Nånstans måste jag få sätta en gräns.
FLI:Ja, men...
FLI: Så får du välja och svara eller inte
FLI:Mm.Men hur skulle du beskriva det då? Alltså ni, ni separerade ju under
vintern, vår, alltså våren -18... och sen har ni nån slags relation igen där då efter
sommaren?
MT: Nääh... ingen relation
FLI:Nej. Kan du beskriva då?
MT: Nej, jag tänker inte beskriva min sexrelation
FLI:Nej.Men, men hur skulle du beskriva den? Är det, är det som att ni har... är på väg
tillbaka igen eller... är det bara nånting som sker tillfälligt?
MT: Det var en tillfällig grej
FLI:Mm
MT:Mm
FL2:Efter det då? Har ni haft sex vid fler tillfällen?
MT: Nej men stopp! Jag svarar inte mer, nu mer, när jag har sex med olika människor. Jag
svarar faktiskt inte på det. Jag har delat med mig tillräckligt mycket om den delen, så nej. Jag
säger stopp. Jag kommer inte svara på frågor om sex.
FLI:Mm. Det var inte så att ni skulle reparera äktenskapet i USA?
MT: Jag tror att jag har svarat på den frågan.
FLI:Varför skriver Stefan att han ska åka på semester med drömkvinnan? På sin drömresa
med drömkvinnan?
FLI: Ja, är det så att han inte har, att han har en förhoppning om att gå vidare med dig?
FLI: Jag frågar dig om han har uttalat såna saker till dig! Vi frågar honom också, och jag vill
veta vad du har för uppfattning om det (tyst ca 8 sekunder). Var det hans förhoppning?
MT:Nej, det tror jag inte att det var. Jag tror inte att det var det
FLI :Men har du fått några såna signaler?
MT: Eem... (Tyst ca 7 sekunder) jag är osäker på vad jag har fått för signaler så jag väljer att
inte svara.