Citat:
Ursprungligen postat av
dynamot
Tuomas Kiiskinen, Janne Pesonen, Ollo Palola, Jani Lajunen, Tomi Kallio... Egentligen bara Junttila och Leino som har varit floppar för VLH när det gäller Finska-forwards. Leino t.om. tveksam, då han hade en riktigt bra första "halvsäsong" med 14 poäng på 17 matcher.
Men du kanske bara var ironisk...
Nej. Men vad jag egentligen menar är spelare från Liiga direkt till SHL. Jag är inte superimpad i finska forwards i Lakers heller över tid. De som verkligen gjort positivt avtryck på mig är kiiskinen och Lajunen. Men vad jag menar främst är spelare som kommer från finska ligan direkt till SHL efter att öst in poäng i Liiga och man tror att de är bra och så blir det bara skräpstatus på spelaren.
Pesonen och kallio var stabila spelare som med rutin hjälpte unga spelare och visade vad som krävs. Leino fick miljoner från sitt NHL-lag varje år var hyfsat billig där av. Han och juntilla kunde trolla ibland men ofta händer det ingenting. Palola spelade förmyklet för sig själv. Bra skott men i övrigt ganska trist spelare som ändå gjorde bra med poäng.
Men evertsson tar heller inte ofta finska forwards direkt från Liiga heller utan går på mer beprövade finska spelare som ska spetsa lag med rutin.