2020-04-09, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svensknorrman
Tycker att Hellkvist är väldigt överskattad som tränare, om man bryter ner och analyserar Modos säsong så känns det som att det inte är tack vare Hellkvists "talang" som tränare som gjorde att Modo slutade tvåa utan att sportchefen lyckades värva ihop en alldeles suverän förstaline som öste in poäng. Har han egentligen lyckats som huvudtränare i något lag han varit i? Tror att han är för vek för att träna Leksand, krävs lite speciell person för att träna ett lag som tror att dom ska vinna allt när dom nästan inte vunnit något de senaste 30 åren. Samtidigt som man ska bo i hålan.

På vilket sätt tror Leksand att de ska vinna allt? De har försökt ta sig till högstaligan de senaste 15 åren förutom några korta sejourer då man försökt hålla sig kvar.
Citera
2020-04-09, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pol9gif
Tycker inte jag. Hellkvist är en väldigt kompetent tränare. Vi värvade inte ihop en förstaline, Karlkvist hade redan spelat hos oss i 3 säsonger och Johnson i en. Tambellini var den enda nya. Även om dom var outstanding så var det inte bara deras förtjänst att vi slutade tvåa, utan vi hade bra kontinuitet och en bra spelidé mm.

Hellkvist har nästan på ensam hand styrt upp Modo. Och samma jobb som han har gjort här kommer han kunna göra i Leksand så länge som styrelsen inte lägger sig i.

Och det är den stora faran. Den j-a styrelsen har en tendens att lägga i sig i allt.
Citera
2020-04-09, 15:38
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nehej
I.o.m att man plockade upp Oskar Eriksson från J20 och därmed sitter på 8st backar så tror jag backsidan är klar.
Med största sannolikhet ja. Tror Forsell sa till Norran att dom inte söker backar aktivt nu iaf. Hoppas bara att Heed stannar utanför Sverige nu.
Citat:
Ursprungligen postat av Nehej
Nu återstår väl att bredda forwardsidan, ser gärna Sebastian Ohlsson som Petterssons ersättare och Nowick i truppen igen.
Mm...Den är svår tycker jag. Vetefan om jag vill ha tillbaka honom. Tycker att på sättet han lämna, för att få mer istid utan att kämpa för det, inte är ett plus på hans karaktär. Nowick tycker jag det borde vara självklart med en förlängning på. Kan knappast bli den dyraste spelaren heller med tanke på att han kom från HA.
Citera
2020-04-09, 17:13
Medlem
Nehejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutumnInNewYork
Mm...Den är svår tycker jag. Vetefan om jag vill ha tillbaka honom. Tycker att på sättet han lämna, för att få mer istid utan att kämpa för det, inte är ett plus på hans karaktär.

Tror han skulle kunna utvecklas till en defensiv gigant med hans intensitet och skridskoåkning, förra säsongen gjorde han till exempel fem mål i BP. Vidare så har en tidigare bra kemi med Wingerli och ett riktigt AIK-hjärta.

"Känns det som en liten skamfläck på meritlistan just nu, att ha spelat i Björklöven?"

"– Absolut."
- Ohlsson

Fan, skriv fast han på 4 år eller nått
Citera
2020-04-10, 14:42
Medlem
Jakob Lilja kommer från en ryckig säsong i NHL/AHL och lär nog inte gå mot nytt kontrakt efter 18 poäng på 59 matcher totalt.
Det är en spelare jag gärna tagit tillbaka till Djurgår’n, men platserna ser ut att fyllas med Bulan, Dicken och Ågren(är väl helt klar om jag förstått det rätt).
Går man inte i mål med någon av de herrarna tar jag gärna tillbaka Lilja om han vänder tillbaka. Annars bör han vara högintressant för andra klubbar. Vet inte hur relationen är med Rögle men han skulle vara en bra ersättare till Bristedt som ryktas sticka över.
Citera
2020-04-11, 12:24
Medlem
JoshTees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zorrkan
Jakob Lilja kommer från en ryckig säsong i NHL/AHL och lär nog inte gå mot nytt kontrakt efter 18 poäng på 59 matcher totalt.
Det är en spelare jag gärna tagit tillbaka till Djurgår’n, men platserna ser ut att fyllas med Bulan, Dicken och Ågren(är väl helt klar om jag förstått det rätt).
Går man inte i mål med någon av de herrarna tar jag gärna tillbaka Lilja om han vänder tillbaka. Annars bör han vara högintressant för andra klubbar. Vet inte hur relationen är med Rögle men han skulle vara en bra ersättare till Bristedt som ryktas sticka över.

Vi känns rätt färdiga på forwardsidan om vi bara har råd med Dick och Bulan. Har vi inte råd med de lär vi inte heller ha råd med Lilja. Jocke är försiktig med pengarna och tar inga onödiga risker i dessa tider. Men jag tror alla tre spelar i DIF när väl säsongen drar igång.
Citera
2020-04-11, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoshTee
Vi känns rätt färdiga på forwardsidan om vi bara har råd med Dick och Bulan. Har vi inte råd med de lär vi inte heller ha råd med Lilja. Jocke är försiktig med pengarna och tar inga onödiga risker i dessa tider. Men jag tror alla tre spelar i DIF när väl säsongen drar igång.
Ja, absolut, är ju en eller två platser det rör sig om. Tror ändå att det säkert skiljer en del mellan vad Lilja skulle få och vad Bulan har/kommer få. Bulan ligger ju på dryga 300’ månaden, kan inte tänka mig att Lilja skulle landa över 200’ om man kollar på lite comparables och då kan det ju faktiskt ändå vara vettigt.
Men känns rätt givet att alla blir kvar.
Citera
2020-04-11, 18:36
Medlem
JoshTees avatar
Citat:
Ja, absolut, är ju en eller två platser det rör sig om. Tror ändå att det säkert skiljer en del mellan vad Lilja skulle få och vad Bulan har/kommer få. Bulan ligger ju på dryga 300’ månaden, kan inte tänka mig att Lilja skulle landa över 200’ om man kollar på lite comparables och då kan det ju faktiskt ändå vara vettigt.
Men känns rätt givet att alla blir kvar.

Jag tror inte Bulan kommer vara så kräsen att kräva någon jättelön om vi inte kan ge honom det. Om han nu trivs bra här som han verkar göra så känns inte pengarna för en mångiljonär som Bulan så viktiga. Sen spelar han inte till vilket pris som helst såklart. Men en spelare som Lilja som inte tjänat de stora pengarna har nog svårare att rucka på sina lönekrav och gör i så fall hellre några säsonger i KHL/NLA.
Jag är rätt säker på om bara pengarna finns så spelar både Dick och Bulan hos oss nästa säsong och då är forwardssidan klar.
Citera
2020-04-11, 21:06
Medlem
Citat:
Jag tror inte Bulan kommer vara så kräsen att kräva någon jättelön om vi inte kan ge honom det. Om han nu trivs bra här som han verkar göra så känns inte pengarna för en mångiljonär som Bulan så viktiga. Sen spelar han inte till vilket pris som helst såklart. Men en spelare som Lilja som inte tjänat de stora pengarna har nog svårare att rucka på sina lönekrav och gör i så fall hellre några säsonger i KHL/NLA.
Jag är rätt säker på om bara pengarna finns så spelar både Dick och Bulan hos oss nästa säsong och då är forwardssidan klar.
Han hade de facto 300’ i månaden i år och lär ju inte gå ner i lön för att stanna. Jag tror att han kommer ha samma på det här kontraktet, händer typ aldrig att så etablerade spelare tar rabatter i SHL. Och hade han varit undantaget borde han ju rimligen gjort det föregående säsong också. Gällande Lilja så tror jag att det blir SHL där han faktiskt bara har haft en riktigt poängstark säsong, man såg ju Linus Johanssons övergång till KHL spricka nu och han är ju en betydligt mer etablerad SHL-spelare än vad Lilja är.
Skulle det skära sig med någon av Bulan eller Dicken så tar jag gärna tillbaka Lilja, annars borde han vara het hos typ alla SHL-lag.
Citera
2020-04-11, 23:08
Medlem
JoshTees avatar
Citat:
Han hade de facto 300’ i månaden i år och lär ju inte gå ner i lön för att stanna. Jag tror att han kommer ha samma på det här kontraktet, händer typ aldrig att så etablerade spelare tar rabatter i SHL. Och hade han varit undantaget borde han ju rimligen gjort det föregående säsong också. Gällande Lilja så tror jag att det blir SHL där han faktiskt bara har haft en riktigt poängstark säsong, man såg ju Linus Johanssons övergång till KHL spricka nu och han är ju en betydligt mer etablerad SHL-spelare än vad Lilja är.
Skulle det skära sig med någon av Bulan eller Dicken så tar jag gärna tillbaka Lilja, annars borde han vara het hos typ alla SHL-lag.

Det jag menar är att Berglund som inte behöver tjäna ett öre mer i sitt liv och ändå kan försörja flera generationer kan gå ner i lön pga corona om det är viktigt att spela i Sthlm om det skulle behövas. Jag är inte säker på att han gör det men ändå troligare att han gör det än om någon spelare som inte tjänat lika mycket gör det.
Det är högst osäkert om vi har råd att betala samma topplöner kommande säsonger. Speciellt då vår trupp redan r så gott som full. Men har vi råd blir Bulan och Dick kvar.

Linus Johansson ska spela i KHL.
Citera
2020-04-11, 23:23
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Undrar hur många Oskarshamnfans det sitter i Svenska hockeyförbundet?
Citera
2020-04-11, 23:31
Medlem
Citat:
Det jag menar är att Berglund som inte behöver tjäna ett öre mer i sitt liv och ändå kan försörja flera generationer kan gå ner i lön pga corona om det är viktigt att spela i Sthlm om det skulle behövas. Jag är inte säker på att han gör det men ändå troligare att han gör det än om någon spelare som inte tjänat lika mycket gör det.
Det är högst osäkert om vi har råd att betala samma topplöner kommande säsonger. Speciellt då vår trupp redan r så gott som full. Men har vi råd blir Bulan och Dick kvar.

Linus Johansson ska spela i KHL.
Det du säger är logiskt och rimligt, men det funkar typ aldrig så i verkligheten. Möjligen om det är ett flerårskontrakt och han har lägre lön år 1. Och givet kvalitén så är han ju värd sina 300’ om han är lite jämnare kommande säsong.
Senast redigerad av Zorrkan 2020-04-11 kl. 23:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in