2020-07-04, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Personhopp är inget du ska syssla med härinne. Håll god ton och tillför något till diskussionen istället.

Det faktum att jag inte väljer att ignorera Sonny Björks åsikt är inte samma sak som att jag är dum, hur kan du komma till denna slutsats?

Läs vad jag skrev i förra inlägget och förstå innebörden: det finns motstridiga åsikter om kulorna.

Och om NFC nu tycker så, varför provsköt de då vapenhandlarens vapen i våras?

Här hintar ju NFC att det kanske ändå går att provskjuta:
"TT: Det känns med andra ord rätt kört att kunna hitta det rätta vapnet?
– Det är lite grann det vi uttrycker när vi rapporterar till Palmegruppen, att det är frågan om det någonsin gått att ha fått ihop det här. Det har nog varit ett jättedåligt läge hela tiden, och det har vi och utredarna vetat om över tid. Ändå gör vi de här undersökningarna av vapen, för det finns det här lilla, lilla hoppet att tänk om vi kan hitta någonting."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/XgKGOb/darfor-kommer-inte-palmevapnet-kunna-sparas

Ska alla uppgifter från NFC tas utan kritik?
Om du tycker så, vad då med andra statliga institutioner?
Exempelvis Folkhälsomyndigheten och Anders Tegnell, litar du på allt de har sagt under koronakrisen?

En mikroskopisk chans möjligtvis där ett mordvapen legat helt perfekt förvarat direkt efter mordet men sannolikheten för allt detta är mikroskopisk. Det ska också kunna kopplas till en gärningsman till tid och plats till mordplatsen kl 23:21 28 februari 1986.

Lars Borgnäs och Sonny Björk https://books.google.se/books?id=5vmpDwAAQBAJ&pg=PT295&lpg=PT295&dq=Sonny+ Bj%C3%B6rk+lars+borgn%C3%A4s+vapnet&source=bl&ots= veYYsUMwCp&sig=ACfU3U28LoA7UjgdQLyYEIop978KU7A31g& hl=sv&sa=X&ved=2ahUKEwiqg4zGsLLqAhWh5KYKHWDEA6sQ6A EwAnoECAoQAQ#v=onepage&q=Sonny%20Bj%C3%B6rk%20lars %20borgn%C3%A4s%20vapnet&f=false
Senast redigerad av Niklasgl87 2020-07-04 kl. 02:52.
Citera
2020-07-04, 03:35
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklasgl87
En mikroskopisk chans möjligtvis där ett mordvapen legat helt perfekt förvarat direkt efter mordet men sannolikheten för allt detta är mikroskopisk. Det ska också kunna kopplas till en gärningsman till tid och plats till mordplatsen kl 23:21 28 februari 1986.

Är vapnet reggat och man får en match på mordkulorna så kan man då också koppla vapnet till ägaren och denna kan då kopplas till mordplatsen.
Så till vida vapnet inte blev stulen eller såld innan mordet, men i CA:s fall så var det ej så.

Citat:
Lars Borgnäs och Sonny Björk https://books.google.se/books?id=5vmpDwAAQBAJ&pg=PT295&lpg=PT295&dq=Sonny+ Bj%C3%B6rk+lars+borgn%C3%A4s+vapnet&source=bl&ots= veYYsUMwCp&sig=ACfU3U28LoA7UjgdQLyYEIop978KU7A31g& hl=sv&sa=X&ved=2ahUKEwiqg4zGsLLqAhWh5KYKHWDEA6sQ6A EwAnoECAoQAQ#v=onepage&q=Sonny%20Bj%C3%B6rk%20lars %20borgn%C3%A4s%20vapnet&f=false

Och vilken relevans har detta till diskussionen om mordkulorna?
Ett försök av dig att svärta ned Sonny Björks kompetens?

Att palmeutredarna inte kollat .38-or är självklart eftersom det faller på sin rimlighet att en person inte skulle gå omvägen och ladda om patroner för att förvilla.
Då är det väl mer logiskt att bara använda en illegal revolver, så spelar det ingen roll vilken kaliber man använder.
Eller ännu enklare, skjut en .38-kula ur en .357-revolver, så behöver man inte ens fippla med trumman.

Förresten, om man nu gått denna omväg, varför då använda så ovanliga kulor som metal piercing, när det hade blivit svårare för utredningen att leta reda på rätt batch ifall man kört med vanliga blykulor, som ju fanns i överflöd.

Förresten så fanns det mig veterligen ingen möjlighet att köpa Metal Piercing-kulor av den kalibern i lösvikt, alltså så att man själv kunde hemmaladda dem. All sådan ammunition var fabrikstillverkat av Winchester för polisiärt bruk, polisen skulle aldrig sitta på stationen och slösa tid på att ladda sin egna ammunition.

Ett annat skäl som talar emot att man skulle ha manipulerat vapnet är att mordet av allt att döma skett som en impulsartad handling.
Ingen skulle haft tid att gänga om trumman på en revolver och stöpa om kulorna under den tiden paret Palme var på biografen. Då måste man verkligen ha bott nära mordplatsen.

Och om så mot förmodan vore fallet, så borde man åtminstone då först gå till botten med att finna de .357-or som figurerat i stockholmsområdet, men det blev man ju aldrig färdig med att göra, varför vi nu har denna tråd om CA.
Senast redigerad av kato85 2020-07-04 kl. 03:51.
Citera
2020-07-04, 05:14
Medlem
Citat:
Det är märkligt att det inte skapats en tråd om denna man, antar dock att det är dags nu när så mycket information om honom kommit fram under senare år.

Här följer de indicier som pekar mot Christer Andersson som gärningsman för mordet på Olof Palme:

*Ägde den enda licensierade .357 Magnum-revolver i sthlm. som ännu inte provskjutits.

*Ignorerade två förfrågningar från polisen om att lämna in vapnet för provskjutning.

*När han väl konfronterades 1994 så hade han "sålt vapnet 1992 till en okänd person i Kungsträdgården", detta i sig ett brott mot vapenlagen vilket han borde varit medveten om.

*Hade före mordet köpt in samma typ av ovanliga kulor som använts vid mordet (dock ej samma isotoptyp)

*Stämmer in på vittnenas beskrivning av gärningsmannen.

*Stämmer överens på 15 punkter i GMP.

*Den enda misstänkta på långa vägar som experten på GMP Ulf Åsgård tror är GM.

*Förlorade mycket pengar dagen före mordet när regeringen Palme höjde skatten på aktievinster, vilket fick börsen att rasa.

*Hade inget alibi för hela morddagen. Hade inget jobb. Sa han var sjuk denna dag (medans hans anhöriga sa han var frisk)

*Bodde i Vasastan norr om biografen grand. 15 min. att springa dit från mordplatsen.

*Sågs vid konditori snett över mordplatsen vid varje årsdag för mordet. Besökte konditoriet tusentals gånger efter mordet enligt personal. De var rädd för hans "stirrande blick"

*Hade tidigare skjutit sönder sin TV när Olof Palme visades.

*Anhöriga kunde inte diskutera Palme, det "låste sig" för honom.

*Dömd för misshandel av grannens hund.

*Asocial, inga vänner, ingen partner.

*Tog livet av sig när Polisen knackade på dörren till hans lägenhet i Augusti 2008.

Varsågod att diskutera fallet vidare...

Jag har inte läst hela tråden men är nyfiken på varför Polisen INTE ser CA som huvudmisstänkt? Som jag förstår det kan det inte bevisas att han var på Sveavägen mordkvällen men har det bevisats att han inte var det? Har han alibi?

Det jag läst om honom gör honom till huvudmisstänkt i mina ögon. Snälla - övertyga mig om att jag tänker fel!😎
Citera
2020-07-04, 09:08
Medlem
Citat:
Är vapnet reggat och man får en match på mordkulorna så kan man då också koppla vapnet till ägaren och denna kan då kopplas till mordplatsen.
Så till vida vapnet inte blev stulen eller såld innan mordet, men i CA:s fall så var det ej så.

Och vilken relevans har detta till diskussionen om mordkulorna?
Ett försök av dig att svärta ned Sonny Björks kompetens?

Att palmeutredarna inte kollat .38-or är självklart eftersom det faller på sin rimlighet att en person inte skulle gå omvägen och ladda om patroner för att förvilla.
Då är det väl mer logiskt att bara använda en illegal revolver, så spelar det ingen roll vilken kaliber man använder.
Eller ännu enklare, skjut en .38-kula ur en .357-revolver, så behöver man inte ens fippla med trumman.

Förresten, om man nu gått denna omväg, varför då använda så ovanliga kulor som metal piercing, när det hade blivit svårare för utredningen att leta reda på rätt batch ifall man kört med vanliga blykulor, som ju fanns i överflöd.

Förresten så fanns det mig veterligen ingen möjlighet att köpa Metal Piercing-kulor av den kalibern i lösvikt, alltså så att man själv kunde hemmaladda dem. All sådan ammunition var fabrikstillverkat av Winchester för polisiärt bruk, polisen skulle aldrig sitta på stationen och slösa tid på att ladda sin egna ammunition.

Ett annat skäl som talar emot att man skulle ha manipulerat vapnet är att mordet av allt att döma skett som en impulsartad handling.
Ingen skulle haft tid att gänga om trumman på en revolver och stöpa om kulorna under den tiden paret Palme var på biografen. Då måste man verkligen ha bott nära mordplatsen.

Och om så mot förmodan vore fallet, så borde man åtminstone då först gå till botten med att finna de .357-or som figurerat i stockholmsområdet, men det blev man ju aldrig färdig med att göra, varför vi nu har denna tråd om CA.

En ägare till ett vapen kan inte med automatik kopplas/bevisas till en mordplats kl 23:21 28/2 1986 tyvärr. Ett vapen kan t ex bli stulet men det är inte säkert att det skulle bli anmält. Nej det är bara en mikroskopisk chans att man ska kunna koppla den skadade mordkulan till ett mordvapen efter 34 år. Du håller på med önsketänkande tyvärr. NFC borde veta bättre än dig.

Nej det där skulle de kunnat gjort innan mordet naturligtvis och vi vet inte. Man kan bara spekulera.
Senast redigerad av Niklasgl87 2020-07-04 kl. 09:12.
Citera
2020-07-04, 14:16
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doodlesnack
Jag har inte läst hela tråden men är nyfiken på varför Polisen INTE ser CA som huvudmisstänkt? Som jag förstår det kan det inte bevisas att han var på Sveavägen mordkvällen men har det bevisats att han inte var det? Har han alibi?

Det jag läst om honom gör honom till huvudmisstänkt i mina ögon. Snälla - övertyga mig om att jag tänker fel!😎

Rent juridiskt så går det inte att göra honom huvudmisstänkt eftersom man inte kan koppla honom till mordplatsen.

Att han saknar alibi, hade motiv, inte kunde visa upp sitt vapen, bodde i närheten, stämde in på signalementet på mördaren gör dock inte att de i rättssak skulle kunna åtala honom för något.

Egentligen gäller samma sak för Skandiamannen, men där har man iaf. honom redan på mordplatsen.
Men betänk detta: ifall nu Skandiamannen fortfarande var i livet, skulle då åklagaren ställa honom inför rätta?
Troligtvis inte, eftersom det inte finns något konkret bevis för att han skulle vara mördaren, i princip alla jurister är överens om att skandiamannen skulle gå fri vid ett eventuellt åtal, så därför vore det troligare att KP skulle valt CA som huvudmisstänkt ifall skandiamannen fortf. levt idag.
Ingen åklagare skulle åtala någon som denne vet skulle kunna gå fri på grund av bristande bevisbördan, det har man ju lärt sig efter Christer Petterson-målet.
Citera
2020-07-04, 14:24
Medlem
kato85s avatar
Citat:
En ägare till ett vapen kan inte med automatik kopplas/bevisas till en mordplats kl 23:21 28/2 1986 tyvärr. Ett vapen kan t ex bli stulet men det är inte säkert att det skulle bli anmält.

Varför skulle inte en ägare till ett vapen anmäla detta som stulet, ifall det blivit stulet?
Nu börjar du spekulera i tankegångar som är helt oresonabla.
Förresten uppger ju CA att han sålt vapnet, inte att det blivit stulet, så då får man väl tro på honom, varför skulle han ljuga ifall det nu var stulet?
Detta är ett skrattretande resonemang.
Citera
2020-07-04, 16:07
Medlem
Citat:
Rent juridiskt så går det inte att göra honom huvudmisstänkt eftersom man inte kan koppla honom till mordplatsen.

Att han saknar alibi, hade motiv, inte kunde visa upp sitt vapen, bodde i närheten, stämde in på signalementet på mördaren gör dock inte att de i rättssak skulle kunna åtala honom för något.

Egentligen gäller samma sak för Skandiamannen, men där har man iaf. honom redan på mordplatsen.
Men betänk detta: ifall nu Skandiamannen fortfarande var i livet, skulle då åklagaren ställa honom inför rätta?
Troligtvis inte, eftersom det inte finns något konkret bevis för att han skulle vara mördaren, i princip alla jurister är överens om att skandiamannen skulle gå fri vid ett eventuellt åtal, så därför vore det troligare att KP skulle valt CA som huvudmisstänkt ifall skandiamannen fortf. levt idag.
Ingen åklagare skulle åtala någon som denne vet skulle kunna gå fri på grund av bristande bevisbördan, det har man ju lärt sig efter Christer Petterson-målet.

Vi vet inte om fortsatt utredning av SE redan i mars 1986 hade gett något mer konkret som teknisk bevisning (dna var inte direkt aktuellt i mars 1986). Eller att de hade kommit fram till att han var helt oskyldig.
Citera
2020-07-04, 16:47
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Vi vet inte om fortsatt utredning av SE redan i mars 1986 hade gett något mer konkret som teknisk bevisning (dna var inte direkt aktuellt i mars 1986). Eller att de hade kommit fram till att han var helt oskyldig.

Vi pratar om år 2020, inte år 1986.

Oavsett vem som hade dött först, SE eller CA, så hade åklagaren valt att peka ut denna person, eftersom man annars var tvungen att gå igenom en rättsprocess vilket sannolikt skulle leda till att personen frikändes, och utredningen kunde därför inte läggas ned.
Citera
2020-07-04, 16:56
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Du försvarar din lilla mördarkandidat CA till döden.

Och du försvarar din lilla kandidat CP, så vad är problemet? Låt folk få ha sin åsikt.
Citera
2020-07-04, 17:02
Medlem
Citat:
Och du försvarar din lilla kandidat CP, så vad är problemet? Låt folk få ha sin åsikt.

Nej jag tror inte att CP var mördaren, förr trodde jag en del på honom men har ändrat mig. Det finns intressanta länkar där om vittnesforskning, att många vittnen pekar ut fel personer. En hel del vittnen eller målsägare pekar ut helt fel personer som inte alls var lika den riktige våldtäktsmannen eller mördaren dvs mördaren om det inte var CP måste inte varit lik CP. Vi vet inte heller om CP var lik CA. (FB) Tråden om Christer Pettersson
Senast redigerad av Niklasgl87 2020-07-04 kl. 17:08.
Citera
2020-07-04, 18:18
Medlem
Inte läst på ett tag ber om Ursäkt ifall jag missat ngt
Men det är ngt som skorrar falskt här
En S & W Magnum Revolver
Den skall ha försålts via en vapenaffär
Nu verkar det som att vare sig vapenaffären eller tillståndsmyndigheten har registrerat ett korrekt vapen nummer
När det gäller ett känt vapenfabrikat var det 4000 riket på den tiden.
Syftet med ett vapenregister är väl exakt det att man har " Koll " på var vapnen finns.
Nu kan jag inte vapenhandeln men säg 2 möjligheter

NYTT då kommer vapnet i en låda från USA eller en Agent ngn stans .. Då finns det ett pappersspår måste man tro
BEGAGNAT .. Kommission eller så men då har ngn som lämnat vapnet till affären en Licens med vapennummer.

Skulle inte en importör eller Europeisk agent eller tidigare ägare ..eller vapen affär
Ha ett korrekt serienummer på ett så vanligt vapen i sina papper. ?
Känns ju som en Pantbank i Arizona USA 30 talet noggrannhet

Behöver man inte komma till Polisen med vapnet för att tillsammans visa vem man är + skriva av siffrorna.
Vilket återigen inte borde vara en ny " Raketforskning " på Polisen
Jag har hört om en som fått resa dit med luftgevär efter ett Dödsbo.

Om jag skulle gissa så är det så att för målskjutning är längre pipa det normala valet .
Något som kollegorna på sportskytteklubben rimligen borde ha sett ( längden )
Men pipans längd var kanske klar på kulornas utseende

OKÄNT vapennummer
INTE Provskjutet
FÖRSÅLT till knarklangare ( det tror jag inte på )

Här är ngt som inte stämmer ev ( Bara ) slappa rutiner på Polisen rörande vapen Men skumt är det.
Påståendet är i all fall ( även om inte jag på det ). Att ett legalt ( Nåja ) vapen hamnat i den kriminella sektorn
Ett vapen utan följbart serienummer

What does it mean when a gun is untraceable?

-----> It means that it cannot be traced back to a manufacture and a point of sale.
----->Most guns used in a crime have changed hands so many times that it is impossible to tell who the owner is.

Man kanske inte skall spekulera men om det är tal om ett " illegalt " vapen som var olagligt redan när Christer köpte det av en skum vapenhandlare . Så kan där finnas ett skäl varför han inte vill få det vapnet provskjutet när en mer Kompetent Polisman skriver upp det rätta vapen numret och dialogen tar en otrevlig vändning inte för att det sköt Palme utan för att det var stulet i ett annat tidigare skeende.

Man undrar då när det stod klart för Polisen att det numret där stämmer inte + VAD man gjorde då. ?
Man hade ett stort Provskjutningsprojekt på G skulle man inte ha märkt att det numret där är väsensskilt från resten av Nuffrorna --med följdfrågan " VAF*N är detta för nummer ? "
Normalt sett vid tillverkning ser man till att dom är olika serienummer med andra koder . tom för att en lekman skall se skillnad.
tex Bokstäver i det ena och inte i det andra .Det borde man ha klarat
Citera
2020-07-04, 23:05
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Bara det faktum att PUs material bedöms som omfattande finner jag intressant.Det understryker tidigare uppgifter om att det jobbats gentemot Christer Andersson en hel del.

Antagit att materialet rörande CA i PU är omfattande. Fint att höra dessa antydningar om att så kan vara fallet. Bådar gott.

Stor eloge till er som fixar med att begära ut handlingar.

Mina spekulationer om CA i PU. Efter att han från någon gång på nittiotalet på goda grunder blivit huvudmisstänkt, har jag svårt att tro annat än att samtliga uppslag rörande honom blivit körda någorlunda i botten (men kanske inte sjöbotten). Det man sysselsatte sig med mellan fika, dagens tipsskörd och överklaganden rörande nekade utlämningar av handlingar, var till stor del CA. Kanske fann man ytterligare indicier mot honom, som vi kommer bli varse. Dåvarande utredarna misstänkte (och misstänker) honom säkerligen minst lika höggradigt som många som hänger här.

Utan vapen, som åklagarna förmodligen hävdade var en förutsättning, kom man till slut inte längre och då återstod inte så mkt mer än att "vänta ut" honom med lite diskret övervakning på håll. Han var ju i dåligt psykiskt skick, ev tom tvångsvårdad periodvis. Sköt sig ju sedermera och då ambitionen var att hålla honom okänd utanför en liten krets, så missade man det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in