2020-07-12, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filmfreak
(Lite off-topic) Eftersom det diskuteras moppebilar i tråden är det värt att tillägga att det skulle kunna bli problematiskt, även för en van bilförare, att i 150 km/timme komma ifatt en traktor, mopedbil eller annat långsamt fordon som inte gått att se bakom ett krön. Det finns trots allt en orsak till att vissa fordon inte är tillåtna på motorvägar och att hastighetsbegränsningar är satta utifrån ett bredare perspektiv än att tävlingsförare tycker det är lämpligt att köra dubbla hastigheten. Som flera konstaterat är det en sak att köra ensam på en bana utan träd och med olika skyddsanordningar, en annan sak att köra exakt samma sträckning på allmän väg.

Bra poänger. Helt klart så kan nästan vad som helst vänta bakom krönet. Det lär man sig genom erfarenhet, vilket 19-åringen tyvärr saknade.
Det är vansinnigt hänsynslöst och riskfyllt att blåsa på i 150-160 km/h på en 70-väg, inklusive om man kör ute i skogen. Man kan få möte. Man kan köra ikapp en moped (ja, mopeder kan vara ute och köra på nätterna ute kring byarna) osv. Man kan även möta någon annan som felar litegrann, genom att exempelvis gena lite i en kurva, och som inte hinner korrigera i tid.

Citat:
Ursprungligen postat av filmfreak
(On topic)
Jag har inte lyckats skumma tråden fullständigt, så jag frångår mina principer och undrar om det är helt uteslutet att den förolyckade bilen inte fått möte som kan ha bidragit till olyckan utan att det enda kända och talbara vittnet (den yngre flickan) uppfattat det? En utländsk lastbilsförare eller inhemsk turist som inte tagit del av nyheten kanske kunde bidra till att förklara olyckan.

Jag har för mig att det finns ett vittne som körde bakom 19-åringen. Det vittnet (eller om de var flera) ska ha sett att damm, grus, etc vällt ut, i samband med att 19-åringen hamnade utanför körbanan och kraschade.
Återigen, tur att ingen annan bilist, mopedist, fotgängare eller något djur var i vägen för hennes framfart.

Blir man påträffad med att köra 150-160 km/h på 70-väg ska man förlora körkortet och bötfällas kraftigt.
I det här fallet dödade hon ju dessutom fyra obältade 16-åringar, skadade 14-åringen, förstörde träd, osv.

Får förresten bilens ägare (hennes pappa??) någon ersättning för att bilen blev skadad, typ nån försäkring? Drulle-försäkring har jag hört talas om, men det tror jag inte är applicerbart i det här fallet. Mest rätt vore väl om de inte ersätts för att bilen blev ett vrak, eftersom det var resultatet av en självförvållad lagöverträdelse.

Har för övrigt hört att det i trakterna för olyckan (Västernorrland, Gävleborg) är fler ungdomar än typ nånsin ute i trafiken, på eu-mopeder/epa-traktorer och liknande. Dom kör ibland som dårar, genom rondeller, genom korsningar, osv. Så utifrån vad jag hört så verkar olyckan inte haft någon direkt avskräckande eller lärande effekt på andra ungdomar. Såg att kring 400 personer träffades härom helgen nånstans där i trakterna, trots Corona. Nä, höj körkortsåldern till 19 år, och åldern för att framföra såna där bilar med varningstriangel bak till 18 år. 16-17-åringar har inget i trafiken att göra som förare. Då tror jag risken för olyckor minskar. Och ja, jag vet att trådens olycka handlar om en 19-åring som körde en vanlig Audi. Hon hade tydligen haft körkort i ca 1 år och en vecka, och med höjd körkortsålder med ett år hade hon förhoppningsvis inte bränt på i 150-160 km/h på 70-väg inför en kurva och ett litet samhälle.
Senast redigerad av beitos 2020-07-12 kl. 00:32.
Citera
2020-07-12, 00:49
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Tror ni Lovisa kommer bli fullt återställd? Jag håller tummarna! 💕
Citera
2020-07-12, 05:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beitos
Bra poänger. Helt klart så kan nästan vad som helst vänta bakom krönet. Det lär man sig genom erfarenhet, vilket 19-åringen tyvärr saknade.
Det är vansinnigt hänsynslöst och riskfyllt att blåsa på i 150-160 km/h på en 70-väg, inklusive om man kör ute i skogen. Man kan få möte. Man kan köra ikapp en moped (ja, mopeder kan vara ute och köra på nätterna ute kring byarna) osv. Man kan även möta någon annan som felar litegrann, genom att exempelvis gena lite i en kurva, och som inte hinner korrigera i tid.

Jag har för mig att det finns ett vittne som körde bakom 19-åringen. Det vittnet (eller om de var flera) ska ha sett att damm, grus, etc vällt ut, i samband med att 19-åringen hamnade utanför körbanan och kraschade.
Återigen, tur att ingen annan bilist, mopedist, fotgängare eller något djur var i vägen för hennes framfart.

Blir man påträffad med att köra 150-160 km/h på 70-väg ska man förlora körkortet och bötfällas kraftigt.
I det här fallet dödade hon ju dessutom fyra obältade 16-åringar, skadade 14-åringen, förstörde träd, osv.

Får förresten bilens ägare (hennes pappa??) någon ersättning för att bilen blev skadad, typ nån försäkring? Drulle-försäkring har jag hört talas om, men det tror jag inte är applicerbart i det här fallet. Mest rätt vore väl om de inte ersätts för att bilen blev ett vrak, eftersom det var resultatet av en självförvållad lagöverträdelse.

Har för övrigt hört att det i trakterna för olyckan (Västernorrland, Gävleborg) är fler ungdomar än typ nånsin ute i trafiken, på eu-mopeder/epa-traktorer och liknande. Dom kör ibland som dårar, genom rondeller, genom korsningar, osv. Så utifrån vad jag hört så verkar olyckan inte haft någon direkt avskräckande eller lärande effekt på andra ungdomar. Såg att kring 400 personer träffades härom helgen nånstans där i trakterna, trots Corona. Nä, höj körkortsåldern till 19 år, och åldern för att framföra såna där bilar med varningstriangel bak till 18 år. 16-17-åringar har inget i trafiken att göra som förare. Då tror jag risken för olyckor minskar. Och ja, jag vet att trådens olycka handlar om en 19-åring som körde en vanlig Audi. Hon hade tydligen haft körkort i ca 1 år och en vecka, och med höjd körkortsålder med ett år hade hon förhoppningsvis inte bränt på i 150-160 km/h på 70-väg inför en kurva och ett litet samhälle.

Rent försäkringsmässigt så får han ersättning om bilen är helförsäkrad. Annars inte.
Citera
2020-07-12, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Det är väl i princip omöjligt att svara på.
Men efter de bilder och beskrivningar som jag sett så är min bedömning att om det suttit 3 bältade personer i baksätet hade de nog klarat sig något bättre en de i framsätet.

De i framsätet hade krockkuddar, det hade inte de i baksätet.
J och troligtvis även L har skador på nacke, trotts krockkuddar. Så jag har svårt att tro att de bak klarat sig bättre än de fram om de haft bälte.
Citera
2020-07-12, 06:54
Medlem
LaGrandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Rent försäkringsmässigt så får han ersättning om bilen är helförsäkrad. Annars inte.

Väldigt förenklat ja.
Men har man kört vårdslöst, rattfull och en del andra liknande saker kan de halvera ersättningen och i vissa fall helt neka den trots helförsäkring.
Citera
2020-07-12, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Tror inte att någon blir fälld för ansvar för denna olycka

Vad baserar du det på?
Det är väl självklart att föraren blir fälld?
Citera
2020-07-12, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Tror inte att någon blir fälld för ansvar för denna olycka

Kan man bevisa att bilen färdades mycket snabbare än den hastigheten som gällde på vägen, att bilen hade för många passagerare och att vissa av dessa var obältade, borde föraren bli fälld. Det lutar väl åt grov vårdslöshet i trafik och grovt vållande till annans död. Det är förarens ansvar att se till att bilen har korrekt antal passagerare och att alla är bältade etc. Om inte förare krävs på ansvar i detta fall gäller ju uppenbarligen inte lagarna.
Citera
2020-07-12, 10:15
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144

Vem vet? Risken är ett hon blir som Skicrossåkaren Anna Holmlund.
Citera
2020-07-12, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Det lär finnas undantag i försäkringsvillkoren som säger att man inte får ut speciellt mycket om föraren bedöms ha varit vårdslös eller grovt vårdslös. Gissar att det inte kommer bli många kronor han får ut för bilen.
Citera
2020-07-12, 11:05
Medlem
muminkexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Jag hoppas verkligen det. Fy fan vad tragiskt.
Citera
2020-07-12, 13:02
Medlem
Någon som kan spekulera fram vad detta landar i rättsligt? Olycka är olycka och oftast inte mot lagen. Nu verkar det ha gått fort men enbart det leder ju knappast till fängelse, vållande till annans död eventuellt men vilken skuld bär hon? Jag tänker att ingen var tvingad in i bilen, däremot ansvarar hon för varenda obältad person.

Har svårt att se stora rättsliga påföljder. Hon är garanterad straffrabatt för sin ålder och eftersom hon legat i koma och haft död på någon genom olyckan kommer ses som att hon redan får lida och ytterligare rabatt på det.

Skadestånd tro? Vad vore lämpligt? Tror inte att någon familj kommer att yrka på det, vore väldigt osvenskt i.o.m att det är en olycka. Tror att hon går helt ostraffad rättsligt men straffad av omgivningen och alla medvetna om olyckan.
Citera
2020-07-12, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanakh
Någon som kan spekulera fram vad detta landar i rättsligt? Olycka är olycka och oftast inte mot lagen. Nu verkar det ha gått fort men enbart det leder ju knappast till fängelse, vållande till annans död eventuellt men vilken skuld bär hon? Jag tänker att ingen var tvingad in i bilen, däremot ansvarar hon för varenda obältad person.

Har svårt att se stora rättsliga påföljder. Hon är garanterad straffrabatt för sin ålder och eftersom hon legat i koma och haft död på någon genom olyckan kommer ses som att hon redan får lida och ytterligare rabatt på det.

Skadestånd tro? Vad vore lämpligt? Tror inte att någon familj kommer att yrka på det, vore väldigt osvenskt i.o.m att det är en olycka. Tror att hon går helt ostraffad rättsligt men straffad av omgivningen och alla medvetna om olyckan.
Jag skulle gissa på att det blir grov vårdslöshet i trafik och grovt vållande till annans död och att domen blir villkorligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in