2020-07-02, 18:56
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quangel
Söker vi mikrostaten Saxe-Coburg-Gotha? Fått orimligt mkt inflytande eftersom de sitter på tronen i flera europeiska länder, unt so weiter.

Sehr gut, eine richtige Vermutung!

Tror ledtrådarna är självförklarande, Prins Andreas av Sachsen-Coburg-Gotha var med på prinsessan Madeleines bröllop. Efter första världskriget bytte både belgiska och brittiska kungahusen släktnamn.

På Wikipedia finns lite mer om hur ätten fått inflytande:
Från denna ätt härstammar fyra kungliga dynastier i Europa:

1831 kungahuset i Belgien, genom att Prins Leopold valdes till kung; efter första världskriget ändrades namnet på den belgiska grenen till "av Belgien".
1836–1912 kungahuset i Portugal.
1901 kungahuset i Storbritannien, genom att äldste sonen till Albert av Sachsen-Coburg-Gotha och Viktoria I av England, Edvard VII, ärver tronen; 1917 ändrade hans son och efterträdare Georg V den brittiska grenens namn till "Windsor".
1887–1946 Bulgariens regenter (därifrån kommer Simeon Sachsen-Coburg-Gotha, Bulgariens förre premiärminister och tidigare tsar).

Därutöver är furstehuset ingift i bland annat Sveriges kungahus. Prinsessan Sibylla av Sachsen-Coburg-Gotha var gift med arvprins Gustaf Adolf av Sverige och mor till Carl XVI Gustaf av Sverige. Hennes far var hertig Karl Edvard av Sachsen-Coburg-Gotha.
Man kan verkligen tala om mikrostat, mindre än 2000 km² och ungefär en kvarts miljon innevånare när det begav sig. Kunde inte ens sätta upp ett eget regemente, utan bidrog till ett regemente gemensamt med Sachsen-Meiningen. Tur att de båda furstehusen höll fred.

Historiens vindar... Staden Coburg blev tidigt ett centrum för nazismen och Hitler blev hedersmedborgare, men stadens vapen föreställer St Mauritius som var ett afrikanskt svart helgon...

Tråden vidare till Quangel med äran och Schweinebraten mit Klößen und KrautRathauskeller i Coburg.
Citera
2020-07-02, 19:17
Medlem
Man tackar!

Vi söker nu ett historisk begrepp (som i mycket begränsad mån används än idag).

1. Begreppet populariserades i en dikt av en mycket berömd författare.
2. Dikten har sjungits in av styrelseordföranden.
3. Författaren är framförallt känd för en bok. Denna bok utgör en liten del av en svensk tradition som uppfattas som underlig i utlandet.
Citera
2020-07-02, 22:37
Medlem
atts avatar
Citat:
Man tackar!

Vi söker nu ett historisk begrepp (som i mycket begränsad mån används än idag).

1. Begreppet populariserades i en dikt av en mycket berömd författare.
2. Dikten har sjungits in av styrelseordföranden.
3. Författaren är framförallt känd för en bok. Denna bok utgör en liten del av en svensk tradition som uppfattas som underlig i utlandet.

Rudyard Kipling torde vara författaren. Sinatra har sjungit in Mandalay, och gjort en inläsning av Gunga Din, ser jag. Men vilket är då det eftersökta begreppet. "We're on the road to Mandalay", helt enkelt? ("The white man's burden" är ju det man tänker på i samband med Kipling, men det är en dikt för sig.)
Citera
2020-07-02, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av att
Rudyard Kipling torde vara författaren. Sinatra har sjungit in Mandalay, och gjort en inläsning av Gunga Din, ser jag. Men vilket är då det eftersökta begreppet. "We're on the road to Mandalay", helt enkelt? ("The white man's burden" är ju det man tänker på i samband med Kipling, men det är en dikt för sig.)

Författaren är rätt! Dikten är rätt! Begreppet är inte rätt!
Citera
2020-07-03, 00:04
Medlem
atts avatar
Citat:
Författaren är rätt! Dikten är rätt! Begreppet är inte rätt!

Hm, då borde det vara "Come you back, you British soldier"?
https://www.youtube.com/watch?v=OqLIm0HOvuQ&feature=youtu.be
Citera
2020-07-03, 00:24
Medlem
Venators avatar
Citat:
Hm, då borde det vara "Come you back, you British soldier"?
https://www.youtube.com/watch?v=OqLIm0HOvuQ&feature=youtu.be

Mycket snyggt att sätta Mandalay! Barrack-Room Ballads har jag läst mer än en gång och jag har nog någon idé om en gissning utöver atts förslag, men lämnar till att att ta detta.
Senast redigerad av Venator 2020-07-03 kl. 00:27.
Citera
2020-07-03, 00:27
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Mycket snyggt att sätta Mandalay! Barrack-Room Ballads har jag läst mer än en gång och jag har nog någon idé om en gissning men lämnar till att att ta detta.

Nej kör din gissning, jag har inga fler!
Citera
2020-07-03, 00:32
Medlem
Venators avatar
Citat:
Nej kör din gissning, jag har inga fler!

Ok, tack! Jag tänkte på you've 'eard the East a-callin' som Kipling själv skriver som citat...
Senast redigerad av Venator 2020-07-03 kl. 00:35.
Citera
2020-07-03, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Ok, tack! Jag tänkte på you've 'eard the East a-callin' som Kipling själv skriver som citat...

Närmast hittills!
Citera
2020-07-03, 09:28
Medlem
Venators avatar
Om det då inte är "east of Suez" så får jag ge upp, men när jag googlar på det ser jag att det faktiskt är ett etablerat begrepp... Jag har med säkerhet sätt det användas i skrift men inte reagerat.
Citera
2020-07-03, 10:02
Medlem
Oh, East is East, and West is West, and never the twain shall meet
Citera
2020-07-03, 11:42
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Närmast hittills!

Ska det hämtas från Gunga Din torde "you´re a better man than I am" vara det som gjort störst avtryck, ivf populärkulturellt..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in