2020-07-03, 13:04
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Historiskt begrepp vet jag inte direkt, men gissar på ”Where the old Flotilla lay” och The Irrawaddy Flotilla Company.
Citera
2020-07-03, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Om det då inte är "east of Suez" så får jag ge upp, men när jag googlar på det ser jag att det faktiskt är ett etablerat begrepp... Jag har med säkerhet sätt det användas i skrift men inte reagerat.

Good lad! Correct! Valfri kronkoloni och frågan till dig!

1. Mandalay, Rudyard Kipling som att tog föredömligt snabbt.
2. Frank "The chairman of the board" Sinatra som att också plockade direkt.
3. Syftade på djungelboken och Disney på julafton.
Citera
2020-07-03, 16:25
Medlem
Venators avatar
Tackar så mycket! Bermuda verkar behagligt och inte för många revolutionärer.

Ny gåta! Då söker vi en person.

1. Kommen från en polsk-rysk-judisk släkt som verkade i textilbranschen i liten skala kom den vi söker att bli mycket förmögen och slutade sina dagar ett sin nya släkts tyska slott.

2. Om personens eget "yrke" var respektabelt eller ej beror av tiden och sedan men tveklöst fanns få om ens några kollegor som var mer framgångsrika. Fast det är kanske en glidande skala...

3. En del av pengarna lär ha kommit från opium.
Citera
2020-07-03, 16:35
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Tackar så mycket! Bermuda verkar behagligt och inte för många revolutionärer.

Ny gåta! Då söker vi en person.

1. Kommen från en polsk-rysk-judisk släkt som verkade i textilbranschen i liten skala kom den vi söker att bli mycket förmögen och slutade sina dagar ett sin nya släkts tyska slott.

2. Om personens eget "yrke" var respektabelt eller ej beror av tiden och sedan men tveklöst fanns få om ens några kollegor som var mer framgångsrika. Fast det är kanske en glidande skala...

3. En del av pengarna lär ha kommit från opium.

Ettan stämmer väl inte riktigt, men päls och opiumhandel gör ju att man tänker på John Jacob Astor..
Citera
2020-07-03, 18:20
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Ettan stämmer väl inte riktigt, men päls och opiumhandel gör ju att man tänker på John Jacob Astor..

Med tanke på att J. J. Astor dog när Titanic sjönk så stämmer helt riktigt inte ettan.

4. Päls hade nog kunnat vara en ledtråd men inga pälsar kan mäta sig med de juveler som denna person förknippas med.

5. Ett extremt kort äktenskap.
Citera
2020-07-03, 23:45
Medlem
Venators avatar
Fler ledtrådar, det är ju fredag!

6. Verdiopera samt två romaner av samma författare fångar några aspekter...

7. Enligt en myt ska vederbörande ha balsamerats men utan att ha blivit begraven, för att istället senare bli återfunnen på en slottsvind.
Citera
2020-07-04, 10:31
Medlem
Venators avatar
5b. Dagen efter bröllopet skrev hustrun ett brev till mannen med ungefär denna lydelse: Du har lyckats med vad du föresatt dig och har gjort mig till din hustru. Jag har lyckats med vad jag föresatt mig och fått ditt efternamn. Men du har samtidigt belastats med en hustru med mycket dåligt rykte som inte är välkommen i några bättre sociala sammanhang. Så jag föreslår att vi går skilda vägar och att du flyttar hem till ditt land igen medan jag stannar här.
Citera
2020-07-04, 12:19
Medlem
Aspsusas avatar
Det här är ju infernaliskt svårt!

Den enda jag kommer på är förebilden till kameliadamen/Violetta Valery, Marie Duplessis - men varken härkomst eller förmögenhet stämmer.

Kan man be om en ledtråd som skulle ge tidsperiod, sådär på århundradet när?
Citera
2020-07-04, 12:36
Medlem
atts avatar
Citat:
5b. Dagen efter bröllopet skrev hustrun ett brev till mannen med ungefär denna lydelse: Du har lyckats med vad du föresatt dig och har gjort mig till din hustru. Jag har lyckats med vad jag föresatt mig och fått ditt efternamn. Men du har samtidigt belastats med en hustru med mycket dåligt rykte som inte är välkommen i några bättre sociala sammanhang. Så jag föreslår att vi går skilda vägar och att du flyttar hem till ditt land igen medan jag stannar här.

Hittade La Païva, född Esther Lachmann.
Citera
2020-07-04, 12:47
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att

Mycket snyggt taget, detta var en svår gåta.

Som Aspsusa noterar finns en koppling till Kameliadamen (och därmed La Traviata) och därmed att det är en curtisan vi söker. Men Alexander Dumas d.y. skrev också La Femme de Claude där La Païva är förebild för en kvinnlig spion. Dock noterar jag att det senare är en pjäs och ingen roman, ber om ursäkt.

Sedermera gift med Graf Henckel von Donnersmarck, en av Tysklands rikaste män.

https://en.wikipedia.org/wiki/La_Pa%C3%AFva

Tråden vidare till dig med resa till Paris och middag för två hos Alain Passard på Arpège.
Citera
2020-07-04, 19:16
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av att

att!

Lyser rött hos de flesta, gudskelov dock ej hos dig - plz att, blås lite liv i quizarna! Börja med att lägga en knepig (men gärna lite helganpassad, de som inte sitter och groggar, gör det likväl, kanske som undertecknad, alpragroggen ofelbar -> en månbas (blåbär, Ksalol) i en Treo! Hellre det än att som Biling vara redlös och inte ens hitta tangentbordet! "your HONOUR!!!! HEARSAY! WE PROTEST! " *order!* *order!*) här, sedan går du in i stadstråden i bara att-exekverar!

God helg King of Quiz! /GG ("KOQ" "Well y´know...sometimes these acronyms can play tricks on ya, or whatever, I don´t know...")
Citera
2020-07-05, 00:01
Medlem
atts avatar
Citat:
Mycket snyggt taget, detta var en svår gåta.

Som Aspsusa noterar finns en koppling till Kameliadamen (och därmed La Traviata) och därmed att det är en curtisan vi söker. Men Alexander Dumas d.y. skrev också La Femme de Claude där La Païva är förebild för en kvinnlig spion. Dock noterar jag att det senare är en pjäs och ingen roman, ber om ursäkt.

Sedermera gift med Graf Henckel von Donnersmarck, en av Tysklands rikaste män.

https://en.wikipedia.org/wiki/La_Pa%C3%AFva

Tråden vidare till dig med resa till Paris och middag för två hos Alain Passard på Arpège.

Tackar!

Dags för ny gåta, helganpassad, fast hela lördagkvällen hann gå innan flashback kom igång igen.

Vad är detta?
1) näst störst i världen
2) mycket att titta på
3) har katter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här