2020-03-10, 21:25
Medlem
Ynglingasagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Det gick snabbt, snyggt! Första kvinnan i rymden, yngsta kvinnan i rymden och den enda kvinna som genomfört ett solouppdrag.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Valentina_Tereshkova

Rymdresa, raketost och frågan till dig!
Tusen tack!

Enda skälet till att jag tog det var att jag alldeles nyss läste denna artikel där hon omnämns ---> https://www.svt.se/nyheter/utrikes/lagandring-oppnar-for-putin-styre-till-2036

Hoppas ni har klarat er från att smittas av corona. Satt själv och tittade på SVT:s extrasändning om viruset nu ikväll varpå jag fick halvt panik och gick till ICA och köpte på mig mat för ett antal dagar framåt. Tänker hålla mig inomhus nu den närmsta tiden.

Nu fråga kommer i morgon!

Peace & Love
Citera
2020-03-10, 21:43
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ynglingasaga
Tusen tack!

Enda skälet till att jag tog det var att jag alldeles nyss läste denna artikel där hon omnämns ---> https://www.svt.se/nyheter/utrikes/lagandring-oppnar-for-putin-styre-till-2036

Hoppas ni har klarat er från att smittas av corona. Satt själv och tittade på SVT:s extrasändning om viruset nu ikväll varpå jag fick halvt panik och gick till ICA och köpte på mig mat för ett antal dagar framåt. Tänker hålla mig inomhus nu den närmsta tiden.

Nu fråga kommer i morgon!

Peace & Love

Snacka om trådlös telemani! Publicerad idag med, jag tänkte kring en kvinna som var först med något, och då kändes rymden intressant Såg på wikipedia hon stöttade Putin.

Edit: Hoppas alla slipper Corona-viruset, hu
Citera
2020-03-11, 08:30
Medlem
Ynglingasagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Snacka om trådlös telemani! Publicerad idag med, jag tänkte kring en kvinna som var först med något, och då kändes rymden intressant Såg på wikipedia hon stöttade Putin.

Edit: Hoppas alla slipper Corona-viruset, hu
Ja, den trådlösa telemanin ska man inte underskatta!

Då söker vi, ännu en gång, person.

1. Svensk språkkunnig person som, med sitt eget liv som insats, räddade tusentals ungerska judar under andra världskriget genom att förse dom med skyddsdokument.

2. Anställd, bland annat, vid svenska delegationen i Budapest.

3. Har fått gator, torg, skolor med mera uppkallat efter sig.

4. Bonusledtråd: Det är inte Raoul Wallenberg.
Citera
2020-03-11, 10:32
Medlem
Citat:

1. Svensk språkkunnig person som, med sitt eget liv som insats, räddade tusentals ungerska judar under andra världskriget genom att förse dom med skyddsdokument.

Då testar vi med en Göteborgare. Per Anger.
Citera
2020-03-11, 10:59
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Frekventflygare

En annan gubbe i samma kategori är Valdemar Langlet. Men han jobbade kanske inte på delegationen.
Citera
2020-03-11, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JennyJennie
En annan gubbe i samma kategori är Valdemar Langlet. Men han jobbade kanske inte på delegationen.

Han passar in på det här med språkkunnig åtminstone. Men alla i det där gänget lär väl ha varit rätt språkkunniga.
Citera
2020-03-11, 11:20
Medlem
Ynglingasagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frekventflygare
Du har rätt i att Per Anger mer eller mindre stämmer in på ledtrådarna. Jag inser nu att jag borde gjort ledtrådarna lite mer specifika för att utesluta andra personer. Den person jag hade i åtanke var Valdemar Langlet.

Citat:
Detta är helt korrekt!

Valdemar Langlet var, bland mycket annat, sekreterare vid svenska UD:s presstjänst 1907-09, lektor i svenska språket vid universitetet i Budapest 1932-44, konsulatsekreterare och kanslist vid svenska generalkonsulatet i Budapest 1933—38, kulturattaché vid svenska beskickningen i Budapest 1938—45 samt ledare för svenska Röda korsets verksamhet i Ungern 44—45.

Langlet började med sin aktion att rädda Ungerns judar innan Raoul Wallenberg. Förutom de skyddsdokument han lät producera för att rädda livet på judarna arrangerade han i egenskap av Svenska Röda korsets utsände en hjälporganisation bestående sjukhus och skyddade hus med mera.

Efter att Pilkorsarna stormat den svenska delegationen julaftonen 1944 dömdes Langlet till döden av Ungerns fascistiska regim.

Lite länkar/källor för den som vill läsa mer:

Boken Förövarna bestämmer villkoren av Klas Åmark ---> https://books.google.se/books?id=Sk8GCwAAQBAJ&pg=PT87&lpg=PT87&dq=valdemar +langlet+ungern&source=bl&ots=aHpSpW4u8-&sig=ACfU3U2oXsVLMNr3Zs1D65KPIsS2Yq3gbQ&hl=en&sa=X &ved=2ahUKEwiFn9XP7JHoAhVk16YKHTLyDtM4ChDoATAFegQI CRAB#v=onepage&q=valdemar%20langlet%20ungern&f=fal se

Boken Det står ett rum här och väntar på dig... av Ingrid Carlberg ---> https://books.google.se/books?id=5FhQAgAAQBAJ&pg=PT269&lpg=PT269&dq=valdem ar+langlet+ungern&source=bl&ots=hf-FlfmtQO&sig=ACfU3U1m-R0NhjXICOgYJu0UnkfOGG8Eig&hl=en&sa=X&ved=2ahUKEwjB vYHB_ZHoAhXSiIsKHYYKDxg4FBDoATABegQIChAB#v=onepage &q=valdemar%20langlet%20ungern&f=false

Boken Minnet och elden av Pierre Schori ---> https://books.google.se/books?id=uDmbCwAAQBAJ&pg=PT17&lpg=PT17&dq=ungerska +judar+pierre+schori&source=bl&ots=QNhnGZu936&sig= ACfU3U3eOcjxh9qhSDQshK9LrGEYccJtHw&hl=en&sa=X&ved= 2ahUKEwjzwsapgJLoAhVJPJoKHS-2Bw04FBDoATAEegQIChAB#v=onepage&q=ungerska%20judar %20pierre%20schori&f=false

Man får väl ändå säga att Langlet är tämligen okänd i Sverige, särskilt om man jämför med Raoul Wallenberg. Även Sveriges statsminister tycktes, i samband med ett ungernbesök 1985, ovetandes om vidden av Langlets insats. Ur artikel i Helsingborgs Dagblad:
Citat:
I juni 1985 var statsminister Palme på besök i Ungern. Han besökte då en skola som bär svenske Valdemar Langlets namn. I en tidningskommentar sa Palme "Jag har inte förrän nu fått klart för mig vilken insats Langlets gjorde."
https://www.hd.se/2014-04-05/i-skuggan-av-wallenberg

Valdemar Langlet gjorde även andra minnesvärda saker, exempelvis reste han genom Ryssland med häst på 1800-talet. På denna resa, om vilken han skrev boken Till häst genom Ryssland, träffade han Lev Tolstoj. Hästen han red på ligger numer begravd vid herrgården Spetebyhall (Langlets barndomshem).

Artikel i lokaltidningen SN (Södermanlands Nyheter) om dagens verksamhet i den byggnadsminnesförklarade herrgården ---> https://www.sn.se/nyheter/pa-spetebyhall-lever-familjen-langlets-minne-an-i-dag-sm4507855.aspx

Det var Valdemar Langlets far, arkitekten Emil Langlet, som ritade Spetebyhall. Denne ritade också, bland annat, Norges parlamentsbyggnad Stortinget.

Du vinner som pris den fantastiska låten Big Iron med Marty Robbins ---> https://www.youtube.com/watch?v=zzICMIu5zFY&list=FLm7k7BT1P3be2DUKkXaWbyw& index=28.
Citera
2020-03-11, 11:37
Medlem
Ynglingasagas avatar
Citat:
Tror det blev en tankevurpa när jag skrev "delegationen". Ska nog med all säkerhet vara legationen.

Jag använde Riksarkivet som källa för Langlets olika arbetsplatser: https://sok.riksarkivet.se/Sbl/Mobil/Artikel/11010

Det står där angivet att han var anställd vid beskickningen i Budapest 1938-45. Jag antar att det är den svenska legationen som åsyftas.

För uppgiften angående dödsdomen mot Langlet se länken till Schori bok.

Om jag har missat att förklara något, tveka ej att fråga!
Senast redigerad av Ynglingasaga 2020-03-11 kl. 11:42.
Citera
2020-03-11, 11:51
Medlem
Citat:
Tror det blev en tankevurpa när jag skrev "delegationen". Ska nog med all säkerhet vara legationen.

Jag använde Riksarkivet som källa för Langlets olika arbetsplatser: https://sok.riksarkivet.se/Sbl/Mobil/Artikel/11010

Det står där angivet att han var anställd vid beskickningen i Budapest 1938-45. Jag antar att det är den svenska legationen som åsyftas.

På wikipedia står att Langlet var oavlönad kuturattaché på legationen. Men det räknades väl kanske som att vara anställd på den tiden. Det blev säkert en del naturaförmåner i form av att äta mycket snittar med lämpligt dricka till och så.

Här är en ny gåta, men jag är dålig på historia så jag måste ta nåt jag själv kan relatera till:

1. Spaningsflygare

2. Dömd till döden

3. Ska ha fått ett fint klädesplagg av en ledande bolsjevik när det begav sig

4. Hälsade på i min skola en gång och berättade om alltihop för oss barn. Jag kanske räknas som andrahandskälla då...hursomhelst så är det ju kul att ha ”träffat” personen. Det blev ett minne för livet.
Citera
2020-03-11, 13:56
Medlem
erp.bs avatar
Anton Nilsson, Amalthea-mannen
Citera
2020-03-11, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erp.b

Ja, visst är det Amalthea-mannen Anton Nilson (på wikipedia står det Nilson med ett s men det anges också att han var folkbokförd som Nilsson med två s). Känd för bombattentatet mot Amalthea 1908 då en person miste livet. Anton och de andra som utförde attentatet hävdade alltid att de aldrig haft uppsåt att döda utan bara ville skrämma de brittiska strejkbrytarna som låg och sov på fartyget Amalthea i hamnen i Malmö. Anton blev dömd till döden men benådades, fick livstids fängelse istället men släpptes fri 1917 efter beslut av den nytillträdda regeringen. Det var en stark opinion för att Anton Nilson skulle benådas och släppas fri och frigivningen hade föregåtts av starka protester och fritagningsförsök.

Klädesplagget jag syftar på i ledtråden är en skinnjacka han ska ha fått som belöning av Trotskij men aldrig fick möjlighet att ta emot.

Spaningsflygare var han i Röda Armén under inbördeskriget som följde efter ryska revolutionen.

Det är ju lite roligt att själv ha hört honom prata om sitt liv irl. Han blev över hundra år och åkte runt på skolor och berättade in i det sista. Jag minns att han var rätt skröplig, att det tog sin tid för honom att ta sig upp för trappan i huvudentrén och att han pratade ganska gammaldags.
Senast redigerad av JennyJennie 2020-03-11 kl. 15:02.
Citera
2020-03-11, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erp.b

Ja och då är det alltså din tur. (Du vinner en flygtur med Anton i propellerplan förstås.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in