2020-07-10, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanakh
Jag förstår inte varför denna olycka har fått sån nyhetsvärde och blivit så uppmärksammat i sociala medier. Skulle någon vänlig själ kunna ge en kort sammanfattning?

Också undrar jag varför en av dödsoffren verkar få lite mer uppmärksamhet än resterande offer. En 16 årig kille vars namn är 4 bokstäver och börjar på E och för tankarna till Lönneberga och snickeboa. Var detta någon influenser eller något liknande?

En sammanfattning uppskattas, låg oddsare att anta att den som vaknade nu är föraren? Vilka hastigheter handlar det om? Och varför så uppmärksammat? Säger inte att uppmärksamhet på dessa saker är dåligt, jag är bara nyfiken på varför en bilolycka.

Dina svar finns väl i stort sett på samma sida du skrev på. Enligt den så kördes det i 150-160km/h och att det dog FYRA 16-åriga ungdomar, det är inte vanligt och det är därför det blev uppmärksammat.

Varför man kör av vägen i ändå i en relativt låg hastighet som 160km/h på en raksträcka kan bara föraren som det också skrivs på samma sida du inte orkade läsa igenom är för att hon inte är kontaktbar just nu, kanske kommer hon aldrig att kunna svara på det med tanke på minnesförlust vid hjärnskador.
Citera
2020-07-10, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82
Dina svar finns väl i stort sett på samma sida du skrev på. Enligt den så kördes det i 150-160km/h och att det dog FYRA 16-åriga ungdomar, det är inte vanligt och det är därför det blev uppmärksammat.

Varför man kör av vägen i ändå i en relativt låg hastighet som 160km/h på en raksträcka kan bara föraren som det också skrivs på samma sida du inte orkade läsa igenom är för att hon inte är kontaktbar just nu, kanske kommer hon aldrig att kunna svara på det med tanke på minnesförlust vid hjärnskador.

Jag har hoppat runt i tråden så det är en massa spekulationer som blandar sig med fakta så jag har svårt att urskilja allt. Någonstans i tråden strax efter att jag skrev hittade jag information om att fyra var obältade och att en tjej vaknade till i bilen halvt utanför rutan, såg att en annan låg över henne o så svimmade hon igen. Låter som en skräckfilm.

Men varför har en av killarna fått mer uppmärksamhet än de andra, vet du det?
Citera
2020-07-10, 23:21
Medlem
Hur hanterar man efterarbetet hos föraren? Ifall hon inte kommer ihåg något från olyckan vid uppvaknandet, hur ska man berätta vad som har hänt samt vad hon har orsakat, till henne?
Citera
2020-07-10, 23:23
Medlem
Citat:
Jag har hoppat runt i tråden så det är en massa spekulationer som blandar sig med fakta så jag har svårt att urskilja allt. Någonstans i tråden strax efter att jag skrev hittade jag information om att fyra var obältade och att en tjej vaknade till i bilen halvt utanför rutan, såg att en annan låg över henne o så svimmade hon igen. Låter som en skräckfilm.

Nej tyvärr inte, jag har inte hängt med i tråden jättemycket så vet inte riktigt vem Emil är. Sjukt tragiskt är det i alla fall. Fyra killar som precis börjat sitt liv får det bortrövat på några sekunder...
Citera
2020-07-10, 23:40
Medlem
Citat:

Kanske att någon av hans föräldrar figurerat i media? (Har för mig det. Kanske hette han just Em*l?)

Övrigt sammanfattning:

19-årig tjej som var barnvakt åt en 14-årig tjej blåste fram i enligt polisen 150-160 km/h på 70-väg strax innan en liten kurva, en bro (ofta lika med aningen avsmalnande väg) och ett litet samhälle (där hastigheten kanske rentav är 50??). Olyckan skedde vid 3-tiden på natten. Film inifrån bilen finns från kort tid innan olyckan, och då blåste hon också fram i vansinneshastigheten 150 km/h. Svårt skadad. Enligt media ej kommunicerbar. Enligt annan uppgift från påstådd läcka här i tråden så kommer hon med tiden att återhämta sig och bli i princip återställd. Hade bälte på sig.

14-årig tjej befann sig långt (15 mil?) hemifrån, kl 3 på natten, i främre passagerarsätet, åkandes i 150-160 km/h. Hade bälte på sig. Lindrigast skadad. Är tydligen hemma från sjukjuset. Har "bloggat" (instagram?) på om olyckan, haft "frågestund" och verkar avfärda kraschen som typ otur som kunde hända vem som helst. Har en mamma som skrivit flera inlägg på Flashback, där hon deklarerat att hon litar på 14-åringen till 100 %, att olyckan inte hade skett om det inte berott på de (nu avlidna) 16-åriga killarna i baksätet, och att flashbackare är idioter.

Fyra 16-åriga killar. Omkomna. Satt obältade i baksätet. Åtminstone ett par av dem hade väl erbjudits skjuts för att slippa köra långväga i 30-fart (typ "epa-traktor/eu-moppe").
Senast redigerad av beitos 2020-07-10 kl. 23:43.
Citera
2020-07-10, 23:45
Medlem
Citat:
De som fått mest uppmärksamhet är väl de vars föräldrar har kommenterat olyckan offentligt.

Mamman till en av de avlidna pojkarna ställde upp i Expressen, likaså mamman till den 14-åriga flicka som överlevde (hon har även gett några kommentarer i denna tråd)
Citera
2020-07-10, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beitos
Kanske att någon av hans föräldrar figurerat i media? (Har för mig det. Kanske hette han just Em*l?)

Övrigt sammanfattning:

19-årig tjej som var barnvakt åt en 14-årig tjej blåste fram i enligt polisen 150-160 km/h på 70-väg strax innan en liten kurva, en bro (ofta lika med aningen avsmalnande väg) och ett litet samhälle (där hastigheten kanske rentav är 50??). Olyckan skedde vid 3-tiden på natten. Film inifrån bilen finns från kort tid innan olyckan, och då blåste hon också fram i vansinneshastigheten 150 km/h. Svårt skadad. Enligt media ej kommunicerbar. Enligt annan uppgift från påstådd läcka här i tråden så kommer hon med tiden att återhämta sig och bli i princip återställd. Hade bälte på sig.

14-årig tjej befann sig 15 mil hemifrån, kl 3 på natten, i främre passagerarsätet, åkandes i 150-160 km/h. Hade bälte på sig. Lindrigast skadad. Är tydligen hemma från sjukjuset. Har "bloggat" (instagram?) på om olyckan, haft "frågestund" och verkar avfärda kraschen som typ otur som kunde hända vem som helst. Har en mamma som skrivit flera inlägg på Flashback, där hon deklarerat att hon litar på 14-åringen till 100 %, att olyckan inte hade skett om det inte berott på de (nu avlidna) 16-åriga killarna i baksätet, och att flashbackare är idioter.

Fyra 16-åriga killar. Omkomna. Satt obältade i baksätet. Åtminstone ett par av dem hade väl erbjudits skjuts för att slippa köra långväga i 30-fart (typ "epa-traktor/eu-moppe").

Tack för sammanfattningen. Vilken obehaglig människa som uttryckt skuld på avlidna personer baserat på ingenting egentligen, alternativt sin 14 åriga dotter. Så det finns lite dramatik i denna storyn, 4 döda, 1 välbehållen som kunnat tala, peka lite finger och läcka saker till sin moder, och en allvarligt skadad som nu vaknat ur koman och vem vet vad denna säger. Att tjejen hetsat, vem vet kanske rentav att passageraren drog hastigt i ratten.

Förmodligen tappade hon kontrollen men med allt som framkommit i sammanfattningen så vill man hålla en eventuell twist öppen.
Citera
2020-07-10, 23:59
Medlem
Citat:
Tack för sammanfattningen. Vilken obehaglig människa som uttryckt skuld på avlidna personer baserat på ingenting egentligen, alternativt sin 14 åriga dotter. Så det finns lite dramatik i denna storyn, 4 döda, 1 välbehållen som kunnat tala, peka lite finger och läcka saker till sin moder, och en allvarligt skadad som nu vaknat ur koman och vem vet vad denna säger. Att tjejen hetsat, vem vet kanske rentav att passageraren drog hastigt i ratten.

Förmodligen tappade hon kontrollen men med allt som framkommit i sammanfattningen så vill man hålla en eventuell twist öppen.

Jag kanske bör tillägga att jag har för mig att mamman senare förtydligade sig (eller om andra här gjorde det åt henne). Typ att hade dom inte erbjudit 16-åringarna skjuts så skulle 19-åringen kanske kört typ raka spåret hem, och kanske inte mot Sundsvall. Ändå tycker jag 19-åringen bör huvudansvaret genom sin vansinneskörning. Hemskt att fyra 16-åringar avlidit, men samtidigt "tur" att ingen utomstående (tidningsbud, nån som jobbat natt inom vården, etc) drabbades av hennes vansinneskörning.
(Hur sanningsenlig 14-åringen är har jag ingen aning om. Det smidigaste om man vill skylla ifrån sig är förmodligen att göra det på personer som inte kan försvara sig.)
Själv skulle jag - oavsett om jag varit 10 år, 14 år, 16 år, 19 år eller betydligt äldre - känt mig livrädd.
Citera
2020-07-11, 00:50
Medlem
NiceChaps avatar
Det är hemskt. Vi har säkert den mest avancerade bilförarutbildning (och dyraste) som finns i världen och ändock sker detta.
Citera
2020-07-11, 00:54
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beitos
Jag kanske bör tillägga att jag har för mig att mamman senare förtydligade sig (eller om andra här gjorde det åt henne). Typ att hade dom inte erbjudit 16-åringarna skjuts så skulle 19-åringen kanske kört typ raka spåret hem, och kanske inte mot Sundsvall. Ändå tycker jag 19-åringen bör huvudansvaret genom sin vansinneskörning. Hemskt att fyra 16-åringar avlidit, men samtidigt "tur" att ingen utomstående (tidningsbud, nån som jobbat natt inom vården, etc) drabbades av hennes vansinneskörning.
(Hur sanningsenlig 14-åringen är har jag ingen aning om. Det smidigaste om man vill skylla ifrån sig är förmodligen att göra det på personer som inte kan försvara sig.)
Själv skulle jag - oavsett om jag varit 10 år, 14 år, 16 år, 19 år eller betydligt äldre - känt mig livrädd.

Tror inte att någon blir fälld för ansvar för denna olycka
Citera
2020-07-11, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82

Har du ens körkort? 160km/h är vansinnigt fort på en väg anpassad för 70km/h.
Citera
2020-07-11, 06:25
Medlem
filmfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Själv hade jag nog känt mig lockad att trycka ned pedalen lite mer än 70 km/h, men hade avstått av flera skäl skäl. 1) vetskapen om att det fanns obältade passagerare
Av många skäl kan jag undra varför inte åtminstone inte tre av passagerarna i baksätet bältades. Hade det varit svårt att sitta för den fjärde?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in