Vapeninnehav 1995
Vapenkort 2003
Dokumenten en allmän offentlig handling utlämnad efter sekretessprövning enligt OSL. Jag har maskerat personal i tjänst, tredje person och personnummer. Med hänvisning till allmänintresset delar jag detta material som har skickats till mig av en tredje person.
Det framkommer att:
* CA beviljades licens för en revolver S&W .357 Magnum (61575) och en pistol Hämmerli modell 27 kaliber 22 (694274) samma dag den 8:e juli 1980.
* Notering om överlåtelsen: ”SAKNAS (konvergerad licens)”
* CA äger även kulgevär avsedda för jakt SAKO HUNTER och ANSCHÜTZ M/1416 samt ett hagelgevär BERETTA M/626 E inköpta under 1989-1990. Hagelgeväret såldes 1994-11-03 till en namngiven och av mig maskerad person (legal försäljning).
* År 2003 är CA fortfarande licensierad för dessa vapen, förutom en S&W .357 som nu är avregistrerad.
En första kommentar:
Det finns inte noterat någon närmare modellbeteckning i vapenregistret på S&M .357 Magnum. Andra källor uppger att det ska vara en model 27 med 6 tums pipa. Den kunskapen måste ha kommit från honom själv, licensansökan, eller annan utredning. Se även RKP PM 2004 för eventuell sammanblandning av serienummer och vilken butik som sålde vapnet.
Första registerutdraget har gjorts inför förhören med CA år 1995. Han kommer där att uppge att hans S&W .357 har sålts till en icke namngiven person utanför Café Opera i Kungsträdgården år 1992. Om det stämmer, att förhören hölls i början av 1995, så har han precis sålt ett hagelgevär helt legalt i slutet på 1994. Det är bara med en viss revolver han råkat slarva.