2020-07-01, 03:40
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollibompa20
Min morbror fyller 28/2. Ok fredagkväll. Men jag jobbade ändå dagen därpå.

Citat:
Ursprungligen postat av ascheberg
Mina föräldrar var sport skyttar, uppväxt på skjutbanor således i södra Sverige.Det fanns något som kallades mörker skjutning eller mörker fältskjutning minns jag.

Förstår inte riktigt syftet med den nuvarande diskussionen.

Fråga: vilken relevans skulle en eventuell skjutövning samma kväll vid Grimsta ha för mordet på Olof Palme, i hänseende CA?

Oavsett om CA tidigare under kvällen befunnit sig på Grimsta eller i Vasastan spelar väl ingen roll ifall man antar att CA är mördaren eller inte?
Senast redigerad av kato85 2020-07-01 kl. 03:42.
Citera
2020-07-01, 05:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Förstår inte riktigt syftet med den nuvarande diskussionen.

Fråga: vilken relevans skulle en eventuell skjutövning samma kväll vid Grimsta ha för mordet på Olof Palme, i hänseende CA?

Oavsett om CA tidigare under kvällen befunnit sig på Grimsta eller i Vasastan spelar väl ingen roll ifall man antar att CA är mördaren eller inte?

Jo, det spelar väl en viss roll?

Om t.ex. CA tog vägen hem via Sveavägen från Grimsta så hade han ju redan Magnum-sprakaren med sig, vilket kan rokera händelsekedjan en hel del.
Senast redigerad av DenTredjeTeorin 2020-07-01 kl. 05:16.
Citera
2020-07-01, 15:13
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenTredjeTeorin
Jo, det spelar väl en viss roll?

Om t.ex. CA tog vägen hem via Sveavägen från Grimsta så hade han ju redan Magnum-sprakaren med sig, vilket kan rokera händelsekedjan en hel del.

Utan att krångla till det så är det enklare och mer logiskt att han helt enkelt var på promenad eller hade suttit på cafeet, då det också hade varit naturligt att han passerat Grand. Han hade då oavsett nära 2 timmar på sig att hämta vapnet.

Som sagt man kan föra en diskussion om hans förehavanden under kvällen, men ser ingen anledning till att gå en omväg för att finna förklaringen.
Senast redigerad av kato85 2020-07-01 kl. 16:08.
Citera
2020-07-01, 18:33
Medlem
Borde finnas en del kulor i sandfånget vi Grimsta skjutfält med exakt samma isotopsammansättning om teorin stämmer.
Citera
2020-07-02, 04:29
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollibompa20
Borde finnas en del kulor i sandfånget vi Grimsta skjutfält med exakt samma isotopsammansättning om teorin stämmer.

Det är möjligt, å andra sidan måste det ha skjutits hundratusentals skott där sedan mordnatten 1986.
Vanligtvis går man runt med en magnet och plockar upp kulorna efterhand så det troligaste är att de sopats väck.

Sedan vet vi ju även att det fanns fler skyttar som köpte på sig denna typ av ammunition,
ett exempel är polismannen Ö som hade sådan ammunition och troligtvis haft tillgång till Grimsta skjutfält som polis.

Ifall CA var mördaren och Ö köpte kulor från samma batch som CA och man i Grimsta finner kulor med samma isotopsammansättning som mordkulorna så kan man inte utesluta att de kommer från en annan skytt.

Det vore förresten omöjligt att binda kulorna till en person om man inte först finner mordvapnet, så Grimsta eller andra skjutbanor känns som ett dött spår.
Citera
2020-07-02, 05:13
Medlem
Citat:
Det är möjligt, å andra sidan måste det ha skjutits hundratusentals skott där sedan mordnatten 1986.
Vanligtvis går man runt med en magnet och plockar upp kulorna efterhand så det troligaste är att de sopats väck.

Där hängde jag inte riktigt med. Vad plockas upp med magneter? Varken bly, koppar (kulorna) eller mässing (hylsorna) är magnetiska. Sedan sitter väl kulorna en bra bit in i skjutvallen så där finns inget behov av att "städa".
Hylsorna kan man ladda om tills de spricker, men dem får man tyvärr plocka för hand.

Paul Smith fick ju mycket av sin information av gamla Palme-utredare. Om jag inte minns fel så gick lejonparten av dessa i pension när KP tog över. Där finns nog en veritabel guldgruva med information, inklusive sådant som kanske aldrig hamnat på pränt.
Nu några år in i pensionen och med det snöpliga avslut som blev, kan jag tänka mig att de är mer benägna att prata än de var tidigare.
Citera
2020-07-02, 13:13
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frosten.Patron
Där hängde jag inte riktigt med. Vad plockas upp med magneter? Varken bly, koppar (kulorna) eller mässing (hylsorna) är magnetiska. Sedan sitter väl kulorna en bra bit in i skjutvallen så där finns inget behov av att "städa".
Hylsorna kan man ladda om tills de spricker, men dem får man tyvärr plocka för hand

Ok där får jag korrigera mig själv gällande magnetismen.
Oavsett så är det ett otal olika kulor i vallen, har svårt att se en kula från 86 i gott skick vilken man skulle kunna finna mördaren ifrån utan att först ha tillgång till vapnet.
Bättre i min mening att försöka finna vapnet.
Citera
2020-07-02, 13:37
Medlem
Citat:
Ok där får jag korrigera mig själv gällande magnetismen.
Oavsett så är det ett otal olika kulor i vallen, har svårt att se en kula från 86 i gott skick vilken man skulle kunna finna mördaren ifrån utan att först ha tillgång till vapnet.
Bättre i min mening att försöka finna vapnet.

Där är vi helt eniga (som vanligt).
Eftersom vi i tråden är så svältfödda på information så kan det vara lätt hänt att förirra sig på stickspår.
Det enda som egentligen är relevant är ju att vända på de orörda stenarna, gällande vapnets förekomst.
Citera
2020-07-02, 15:41
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frosten.Patron
Där är vi helt eniga (som vanligt).
Eftersom vi i tråden är så svältfödda på information så kan det vara lätt hänt att förirra sig på stickspår.
Det enda som egentligen är relevant är ju att vända på de orörda stenarna, gällande vapnets förekomst.

Det är väl bara att ta sig en tur till Vedasjön då och börja fiska eller dyka.
Citera
2020-07-03, 09:19
Medlem
Roerligs avatar
Det vore ju tjusigt att hitta vapnet (eller ha hittat det tidigare), men det skulle förmodligen inte kunna binda CA till mordet. NFC menar ju att spåren på kulorna är så minimala att de inte kan kopplas till ett specifikt vapen, utan duger endast till att kunna avföra vapen eller sätta en nolla, dvs säga varken bu eller bä (som i SE-fallet).

https://sverigesradio.se/artikel/7498018
Citera
2020-07-03, 14:40
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det vore ju tjusigt att hitta vapnet (eller ha hittat det tidigare), men det skulle förmodligen inte kunna binda CA till mordet. NFC menar ju att spåren på kulorna är så minimala att de inte kan kopplas till ett specifikt vapen, utan duger endast till att kunna avföra vapen eller sätta en nolla, dvs säga varken bu eller bä (som i SE-fallet).

https://sverigesradio.se/artikel/7498018

Sonny Björk, vilken provskjutit över 400 vapen i jakten på mordvapnet, är dock inte enig.
https://www.dagensjuridik.se/nyheter/straffratt/farligt-nar-kriminaltekniker-och-nfc-inte-blir-ifragasatta/
https://omni.se/tidigare-utredare-finns-mojlighet-att-hitta-vapnet/a/awmvga

Upp till vem man anser har mest rätt här.
Möjligt NFC har rätt i sak, men faktum är att de hävdar detta utan att först ha blivit konfronterade med mordvapnet.
Har den legat i en sjö i 34 år utan något skydd från naturens krafter.. ok då kanske det blir svårt.
Har den dock legat i en förseglad låda nedgrävd i marken och är i perfekt skick, kanske en annan sak.
Det blir en subjektiv bedömning när man inte har tillgång till vapnet.
Senast redigerad av kato85 2020-07-03 kl. 14:43.
Citera
2020-07-03, 18:28
Medlem
omigas avatar
Vapeninnehav 1995
Vapenkort 2003

Dokumenten en allmän offentlig handling utlämnad efter sekretessprövning enligt OSL. Jag har maskerat personal i tjänst, tredje person och personnummer. Med hänvisning till allmänintresset delar jag detta material som har skickats till mig av en tredje person.

Det framkommer att:

* CA beviljades licens för en revolver S&W .357 Magnum (61575) och en pistol Hämmerli modell 27 kaliber 22 (694274) samma dag den 8:e juli 1980.
* Notering om överlåtelsen: ”SAKNAS (konvergerad licens)”
* CA äger även kulgevär avsedda för jakt SAKO HUNTER och ANSCHÜTZ M/1416 samt ett hagelgevär BERETTA M/626 E inköpta under 1989-1990. Hagelgeväret såldes 1994-11-03 till en namngiven och av mig maskerad person (legal försäljning).
* År 2003 är CA fortfarande licensierad för dessa vapen, förutom en S&W .357 som nu är avregistrerad.

En första kommentar:
Det finns inte noterat någon närmare modellbeteckning i vapenregistret på S&M .357 Magnum. Andra källor uppger att det ska vara en model 27 med 6 tums pipa. Den kunskapen måste ha kommit från honom själv, licensansökan, eller annan utredning. Se även RKP PM 2004 för eventuell sammanblandning av serienummer och vilken butik som sålde vapnet.

Första registerutdraget har gjorts inför förhören med CA år 1995. Han kommer där att uppge att hans S&W .357 har sålts till en icke namngiven person utanför Café Opera i Kungsträdgården år 1992. Om det stämmer, att förhören hölls i början av 1995, så har han precis sålt ett hagelgevär helt legalt i slutet på 1994. Det är bara med en viss revolver han råkat slarva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in